Gå til innhold

Pentium vs. AMD hvem er "best"?

Anbefalte innlegg

Hæpp.

Vurderer å oppgradere snart. Har fått tak i asus ti 4400 kort (brukt)

Skal jeg gå for pentium eller AMD? Har tenkt litt på et asus eller abit hk, med barton xp2500 cpu, og ca en gigg RAM.

Men så har jeg også begynt å tenke på pentium 4 på rundt 2 gigg, med samme ram og 875p hk.

Pentiumen virker litt fristende med 800 fsb. Men det virker også som AMD gir mest for penga...Men man skal vel heller ikke se på tørre tall? Hva har dere erfart? Pentium eller AMD?

Jeg er jo stort sett fornøyd med den jeg har, men jeg har begynt å redigere litt video, og spille en del 3D spill, og da henger den liksom ikke helt med i svingene kan man si...

Med AMD klarer jeg kanskje å holde meg på rundt 2500, men med pentium må jeg sikkert runde tre store lapper?

Tusen mange for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette emnet er tatt opp i bøttevis av andre tråder, men jeg kan prøve å hjelpe litt.

AMD eller Intel er mye en "smak og behag" sak.

- AMD gir mest for pengene i budsjett- og medium-segmentet

- Intel og AMD er nokså likt priset på de 3-4 beste CPU'ene

Kommer litt an på hvor høyt budsjettet ditt tåler å gå. Hvis Intel frister med 800 FSB, må du ha minimum 2,4 GHz m/800 FSB (Hvis du ikke skal klokke deg fra 533 => 800 FSB (Krever både veldig klokkevennlig minne og Hovedkort) => Tåler ikke budsjettet ditt et 865PE eller 875P HK + P4 2,4 800 FSB, så gå for AMD med nForce2 HK.

AMD sin PR rating ga før Intel lanserte sine 800 FSB-CPU'er et bra samsvar med tilsvarende ytelse hos Intel: XP 2400 var like bra som en P4 2400.

Men nå er PR-ratingen ikke helt i samsvar lengre: Min P4 2,8 (800 FSB) yter like bra som en AMD 3000 / 3200.

At Intel opererer med 800 FSB (egentlig 200*4) og AMD med 400 (200*2) gjør ikke at Intel sine CPU'er er dobbelt så bra. CPU'ene fra Intel og AMD har forskjellig arkitektur: AMD sine CPU'er yter bra pr MHz (trenger heller ikke fullt så mye FSB), mens Intel sine yter dårligere pr MHz (Må ha mye FSB og høy core-hastighet).

Når det gjelder merke på HK, er jeg kanskje ikke 100% upartisk. De fleste produsenter leverer bra HK, men jeg liker personlig Abit sine løsninger på HK og bundles. Har hørt mange slenge dritt om Abit og stabilitet, men mine erfaringer er at Abit er minst like gode på stabilitet. Asus-kortene bruker å være svært gode (Har vært borti noen mandags-produkter der også da), men Asus og bundles har en tendens til å ikke ta helt av. MSI leverer bra kort, men det er noen ting jeg personlig ikke er så utrolig glad for MSI: Leverer mer eller mindre standard bakpanel og må ha 5-6 Brackets for å kunne utnytte alle features på kortet (Blir da umulig å bruke ekstra PCI-kort). Mitt HK (Abit IC7-G) har med kun EN bracket (2 stk USB 2.0 + 2 stk FireWire (IEE1394)), mens resten av utgangene er på bakpanelet.

- Som sagt: Kanskje ikke helt objektiv, men det er bare godt ment. ;)

Hvilket minne hadde du? - Det må være DDR400 eller bedre på Intel, mens på AMD bør du også ha DDR400 (DDR333 funker også hvis du ikke er så kresen). Du bør på begge alternativene kjøre 2 like minnebrikker for å få utnyttet doble minnekanaler. Jeg kjører selv med 2xTwinMos 512 MB DDR400 m/Winbond (Nokså billig og bra minne)

Ja, du må installere alt på nytt når du skifter HK (Kan love deg at OS har en tendens til å få skikkelig hikke hvis du bare skifter HW og ikke reinstallerer OS (formatterer).

Tror dette bør hjelpe deg et stykke på vei

Lenke til kommentar

...... ikke enda en amd.vs.intel tråd , :x

Vær grei .... søk i forumet , og du vil finne ut av det selv.

Jeg tror jeg ville ventet med innkjøp av hovedkort og ram til det blir klart hva som skjer utover høsten . Det hersker jo som kjent en del usikkerhet rundt hvilke brikkesett som vil støtte intels prescott i utgangspunktet (dersom i875/i865 ikke er prescott compatible vil du stagnere) , og videre så vil amd stagnere med nforce2. Vi ser på to systemer som ikke kommer til å vare serlig lenge i toppskiktet.

Når det gjelder export av system harddisk til ny pc , så er ikke dette nødvendigvis problemfritt.

Du må tenke på det at når du skifter HK , så skifter du sannsyneligvis til et nyere chipset. Da må du prøve å få installert drivere for det nye chipsettet før du prøver å boote opp i windows .

Tenk igjennom hva du har av filer , bakgrunnsprogrammer og lignende , som automatisk blir lastet ved windowsoppstart. (Tweaks ,hwmonitor ,Fsb manipulerende programmer osv.)

Boot i alle tilfeller windows i safe mode og avinstaller eldre chipsetdrivere. Kjør msconfig , og imidlertidig fjern programmer som kan forårsake problemer. Det kan lett bli mye surr i systemet av en slik operasjon.

Det kan være du går fra pci lydkort, isa netverkskort , serial-ata , usb hub , firewire osv. til at alt er integrert på HK.

Nei . det blir for mye styr.

Jeg ville utført en ny ren xp installasjon.

Lenke til kommentar

jeg tok opp dette for seneste 2 dager siden å da fikk jeg beskjed om at jeg skulle slutte med sånne tråder som dette. du kan vel bare søke på forumet eller google litt så finner du fort ut hvem som er best. jeg skal ikke si hva jeg synes er best for da kommer denne tråden til å bli flere mil lang.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...