Gå til innhold

Råd til "utradisjonell" laptop ønskes


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter laptop men har store problemer med å finne det jeg vil ha. Jeg vil ikke spille de feteste spillene, komprimere divx, brenne cd'er etc. etc. Det jeg vil ha er:

 

1) Minimum 256mb ram

2) 1024x768 skjermoppløsning

3) 10/100mbit LAN og/eller trådløst nettverk

4) 5gb HD burde holde, kan godt være treg.

 

Det jeg IKKE trenger er:

 

1) Stor harddisk

2) Rask harddisk

3) DVD-spiller

4) CD-RW brenner

5) Trenger ikke CD-leser engang!

6) Floppy

 

Det den skal brukes til er følgende:

1) Skrive LaTeX i en lett editor i linux

2) kompilere LaTeX

3) Fremvise DVI, PS og PDF

4) Surfe med Opera

5) Ehh...pine (denne -suger- resurser!!! :lol:)

 

Jeg trenger ikke å ha hele cd-samlinga mi på laptopen, jeg har også stasjonær pc og her er poenget med bra LAN: den stasjonære skal fungere som workstation og backup/lagringsplass for laptopen som kun skal brukes til jobbing. Jeg er med andre ord ikke ut etter en desktop-replacement laptop men et verktøy jeg vil bruke til å jobbe. Nope. Ikke noe gøy her i gården nei!! :o

 

Det blir seflevis en utfordring å installere et OS uten cd-rom og floppy men det skal jeg nok fikse. Det hadde jo vært kult hvis den kunne boote fra USB men jeg tviler på at det er mulig uten å kjøpe monster maskiner som inneholder alt på ikke-lista mi og som derfor er uaktuelle.

 

Dette kunne være den tynneste, letteste og billigste laptopen i hele verden men av en eller annen grunn blir jeg påtvunget enorme og dyre harddisker, dvd/cd comboer, bla bla bla. Jeg har da for "#&¤% en stasjær pc også!

 

Men kanskje jeg tar feil. Jeg setter utrolig mye pris på tips om laptoper som ligner beskrivelsen ovenfor. Det trekker selvfølgelig ikke NED om den har stor harddisk men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil vel anbefale Dell. Har det selv og er meget fornøyd. Sinnsykt bra service der bl.a. Inspiron 500m tilfredstiller vel dine behov ganske bra. Gratis harddisk oppgradering hvis du kjøper før 30. Ikke følger det med floppy, 1024x768 oppløsning (kan få bedre hvis du vil) osv osv. Du kan jo konfigurere den som du vil nesten. Ikke så alt for dyr er den heller. Veier 2.26kg som ikke er allverden.

Lenke til kommentar

Den inspiron 500m så helt grei ut, men jeg er fortsatt nødt til å kjøpe en optisk enhet. Det samme med siba sin celeron. Hadde ikke den siba maskinen vært *den* konge maskinen hvis du kunne spart en tusenlapp på den internet dvd-spilleren?

 

Takk for kommentarer. Det var gode tips. Jeg vil gjerne fortsette på diskusjonen hvir noen er interessert.

 

Hvorfor lages det ikke super-tynne special-purpose laptoper uten optisk enhet? Hvis du spesial designer en laptop til kun å ha det yderst nødvendige måtte jo denne laptopen være ikke bare billig men uendelig mer bærbar(!) også?

Lenke til kommentar
Den inspiron 500m så helt grei ut, men jeg er fortsatt nødt til å kjøpe en optisk enhet. Det samme med siba sin celeron. Hadde ikke den siba maskinen vært *den* konge maskinen hvis du kunne spart en tusenlapp på den internet dvd-spilleren?

 

Hvorfor lages det ikke super-tynne special-purpose laptoper uten optisk enhet? Hvis du spesial designer en laptop til kun å ha det yderst nødvendige måtte jo denne laptopen være ikke bare billig men uendelig mer bærbar(!) også?

 

Nei. Ang Siba: Du ville fått en helt forferdelig maskin å arbeide på med den prosessoren der. Som du ser er det en skrivebordsprosessor med ganske høy hastighet, som følgelig vil produsere mye varme og mye viftestøy. Dette unngår du med Dell 500m, som har en grei prosessor til å arbeide med som ikke produserer så mye unødig varme og dermed mindre viftestøy.

 

Jeg hadde selv noen av de samme kravene som deg, dvs. at det primært skal være en maskin til å skrive på etc., og endte opp med den billigste iBooken. Den har 12" skjerm med 1024x768 og kjører Linux som en drøm. Har installert Yellowdog Linux, som er en Redhat-basert distribusjon for Mac. Du får også Debian. Her kom alt opp out-of-the-box, og jeg må si meg rent fornøyd med dette. Selv er jeg ikke på LaTeX-kjøret akkurat nå, og klarer meg med OpenOffice.org som følger med YDL (med norsk stavekontroll og alt), men det følger selvfølgelig også med, som det sømmer seg for en Linux-distribusjon. Du får en iBook til under 10 lapper, og da har du en liten og snerten maskin uten mye unødvendig stæsj, men som heller ikke er noen sinke. Sjekk http://www.apple.no. Jeg mener at mange som vurderer Linux på laptop bør ta disse med i betraktningen, siden de utgjør en enhetlig maskinvareplattform som er godt støttet av ppc-distribusjonene. Alt, fra lyd til strømstyring, virket som sagt out-of-the-box, og det har jeg ikke opplevd med så mange laptoper før. Det er som oftest noe man må styre med. Man får også med innebygget wireless om man vil det.

 

Den har dessverre CD-ROM, men ingen floppy. Hvis du skal ha tak i en laptop uten CD-ROM, tror jeg kanskje du må lete på det ultraportable markedet, og da blir det med en gang dobbelt så dyrt. Ibooken er til tross for CD-ROM-stasjonen en liten og snedig maskin som jeg anbefaler deg å prøve.

 

Slik er min: http://cl.no/9c

 

Jeg har satt inn en ekstra 256MB minne-brikke selv. Den støtter vanlige SO-DIMM (PC100) som du kan få kjøpt på Komplett osv til en billig penge.

Lenke til kommentar

Har nylig gått til anskaffelse av en Powerbook. Et triks er å melde seg som ADC student member på connect.apple.com. Først må du registrere deg, så må du kjøpe medlemskapet for omlag 750. Når du er ADC student medlem får du 20% avslag på kjøpet _om_ du bestiller fra Apple via telefon (80033034). Utifra de kravene du stiller til maskinen, kan jeg ikke forstå annet enn at en iBook må være perfekt. De er billige og så har de fine mål og er temmelig lette (2,2 kg?).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

En ting til. Siden du ikke har særlige krav til ytelse, er vel også bruktmarkedet ypperlig. Jeg husker at jeg kjøpte en gammel Toshiba P166 med 6G disk og litt RAM for noen år siden. Denne skrev jeg flere oppgaver i Latex (med Emacs i X) på, og det fungerte utmerket. Det fine med denne var at den var 99% lydløs, solid, og siden den var brukt så trengte jeg liksom ikke være redd for å ha den med meg overalt. Jeg måtte riktignok sette inn et PCMCIA-nettverkskort, men det gjør jo ingenting.

 

Når du skal jobbe (skrive) med en maskin så husk at du ikke _bare_ er ute etter lav ytelse, men også at det ikke skal være mange irritasjoner mens du jobber. Rask prosessor som fører til økt varme kan være én potensiell irritasjon.

 

Ikke for å bare spy ut alt her, men jeg har en viss erfaring. Sist vår kjøpte jeg meg en jobbemaskin som var basert på skrivebordsprosessor fordi jeg i kjøpsprosessen ble blendet av gigahertz og skjermstørrelse. Det hører til historien at jeg aldri fikk brukt den til det jeg skulle, siden den bråkte for mye til å kunne brukes på en lesesal og selv konsentrere seg, og var så svær at jeg måtte drasse på en ekkel hard laptop-ryggsekk hver gang jeg skulle ha den med meg noe sted. iBooken (og forsåvidt den gamle Toshibaen) kan jeg bare slenge ned i skulderveska (riktignok med en beskyttelsesmappe som jeg kjøpte på Applestore til 200) og ta med meg uten noe styr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...