Vegar Jansen Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 I denne delen tar vi en nærmere titt på selve operativsystemet: Windows Home Server. Les saken her Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Takk for fin artikkel. Har akkurat investert i en liten hjemmeserver (Acer H340) med WHS og ble i den forbindelse usikker på et par ting relatert til denne delen av artikkelen. For det første; Hva er en fornuftig løsning hva gjelder lagring av bilder og musikk når jeg har en bærbar og en stasjonær i huset? Jeg fortstår at jeg kan velge å flytte alt som i dag ligger på stasjonær-pc til serveren og fortsatt bruke f.eks. Picaza til å se bildene, men når det gjelder musikk så ønsker man noen gang å ha noe liggende på den bærbare for å lytte til når man er på reise. Er synkronisering noe man kan bruke i så fall? Jeg ønsker meg noen scenarier og tips til løsninger. Det andre er virus/brannmur. Jeg har Norman på min bærbare og min stasjonære, på serveren ligger det med en prøvutgave av McAfee. Om jeg skal velge å bruke Norman på denne også, må det da være en spesiell server-utgave slik som den fra McAfee? Og hvordan går jeg i så fall fram for å legge inn denne dersom det ikke finnes som en Add-in? På forhånd takk! JO Lenke til kommentar
Vegar Jansen Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Hei, Hvordan du velger å gjøre dette er en smakssak. Personlig har jeg slengt hele musikk- og filmsamlingen på serveren, og kopierer over det jeg vil ha med meg til portable enheter. Da slipper jeg å tenke synkronisering, og skulle jeg slette noe er det bare å kopiere over på nytt. For brannmur holder det som regel med den innebygde. Antivirus krever en spesiell server-utgave ja. Nå vil normalt sett alle filer som skal til serveren gå gjennom klienter som allerede har antivirus (og bli funnet før de kommer så langt), men vil du være på den sikre siden kan du jo installere det. Selv bruker jeg ClamWin. Det er gratis men krever at filene skannes manuelt for å finne virus. Lenke til kommentar
Gjest JOL Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hei og takk for raskt svar. Jeg gjør antakelig som du sier. Et annet spørsmål; angående tilkobling av skriver så er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har en usb-tilkoblet Brother laserprinter og jeg har den idag tilkoblet en stasjonær pc. Der har jeg lagt inn driver. Hvordan gjør jeg dette på serveren? Jeg ser ingen slik mulighet i Windows Home Server Console. Mvh JO Lenke til kommentar
Gjest JOL Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hei og takk for raskt svar. Jeg gjør antakelig som du sier. Et annet spørsmål; angående tilkobling av skriver så er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har en usb-tilkoblet Brother laserprinter og jeg har den idag tilkoblet en stasjonær pc. Der har jeg lagt inn driver. Hvordan gjør jeg dette på serveren? Jeg ser ingen slik mulighet i Windows Home Server Console. Mvh JO Fant svar på dette selv på følgende sted: http://wiki.wegotserved.com/index.php?title=Sharing_a_Printer_on_your_WHS JO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg