Gå til innhold

Hjemmeserver - del 1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har man behov for en hjemmeserver?

Vil ikke en god NAS fungere likegodt?

Ser for meg at en 4-stasjoners nettverksdisk kan utføre mange av oppgavene du skriver om her.

Kjør en god test av rimelige 4-bay nas`er, (4-bay pga. raid 5)

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med min hjemmeserver, ihvertfall. Full-tower, men såpass stillegående (= NESTEN lydløs) at den kan stå i stuen (gjemt bak et selvbygget "møbel"), hvor den er koblet til TVen - slik at den er både server og HTPC i én boks. Sparer litt strøm på den måten. Maskinen server web-sider (hjemme+ute), fellesdisk, filmer, musikk, i tillegg til at den har to TV-kort som brukes til å ta opp (analogt) fra kabel. Opptak styres - meget frue-vennlig - via en hjemmelaget webside. Som om ikke det var nok tar den backup (vha BackupPC) av alle andre PCer i huset - inkludert fruens bærbare, uten at hun behøver å tenke noe over det. I tillegg har jeg en mindre boks gjemt bort i 2dre etasje, som server DHCP/DNS + to skrivere - sistnevnte typisk noe jeg IKKE vil ha stående i stuen.. Begge maskinene kjører Linux og (før en eller annen Windows-fan boy sier noe) Linux har én fordel fremfor Windows: ALT kan tunes, tilpasses, scriptes og tilrettelegges ned til MINSTE detalj. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Vi har generelt hatt nokså lite om nettverkslagring her på Teknofil.no, og må jo begynne et sted...

NAS- og GNU/Linux-løsninger vil som nevnt her gjøre samme nytten i de aller fleste tilfellene, det som gjør en WHS-boks til et bedre valg for Hvermansen er at det er langt enklere å sette opp og bruke for en som ikke liker å tune, scripte og lese bruksanvisninger.

Men for den som har kunnskapene på plass finnes det som dere påpeker også helt gratis og minst like gode løsninger.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har lest artikkelen før, veldig bra forøvrig..men funker alt det her med mac, eller er det bare windows dette fungerer på? Kanskje finne noe gode og billige altarnativer som er retter for mac brukere? Hvet at mac mini er i denne sjangeren...

"Alt" fungerer ikke like bra med Mac, men med denne HP'en er det bedre enn tidligere ettersom klientprogramvaren og backup virker på Mac (noe som ikke er tilfelle med "standard" WHS). Men merk at serveren først må settes opp med en PC...

Alt i alt kommer det an på hvilke behov du har med serveren. En Mac Mini (eventuelt med Snow Leopard Server) er selvfølgelig et alternativ.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...