grogro Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Jeg har lenge vært misfornøyd medlem av Human-Etisk Forbund, men har liksom ikke sett at det fantes noe alternativ. Kom tidligere i uken over en organisasjon som heter Sosialhumanistene. Noen som kjenner til disse? Jeg har virkelig sansen for det de skriver om seg selv på nettsidene, spesielt dette med fokus på miljø. Har selvfølgelig også sansen for at det ikke koster noe å være medlem. I tillegg gratis vielse, begravelse og konfirmasjon. Forstår ikke helt hvordan de kan tilby alt dette gratis, men men... Nå er det sikkert mange som lurer på hvorfor i all verden man ønsker å være medlem i slike forbund. Min begrunnelse er rett og slett bare at jeg ønsker at de verdiene jeg står for skal forsvares og spres. Den jobben ønsker jeg helst ikke å gjøre mutters alene Skal innrømme at jeg føler mine vestlige humanistiske verdier noe truet av diverse religiøse strømninger, - strømninger hvor det gjerne ikke er så mye fokus på likestilling og toleranse. Vel, jeg ønsker nå altså bare å høre om det er noen her som har erfaring med Sosialhumanistene. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Går det ikke an å bare melde seg ut av alt? Jeg vet ikke hvor jeg er medlem, og jeg bryr meg egentlig ikke, men jeg synes det er noe dritt å være medlem i noe jeg egentlig ikke bryr meg om. Jeg er ikke religiøs og jeg føler meg overhodet ikke truet av noen religion. Folk kan tro på hva de vil for min del, for det smitter ikke over. Dessuten melder jeg meg ikke inn i noen livssynsorganisasjon for å være miljøbevisst, det klarer jeg fint selv.Og om jeg ikke klarer det kan jeg bli mer politisk bevisst og kjempe en sak for det på den banen. Nei, jeg er ikke så stor fan av disse livssynsorganisasjonene, ganske enkelt fordi det eneste livssynet jeg har er at jeg er meg. Lenke til kommentar
grogro Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Går det ikke an å bare melde seg ut av alt? Jeg vet ikke hvor jeg er medlem, og jeg bryr meg egentlig ikke, men jeg synes det er noe dritt å være medlem i noe jeg egentlig ikke bryr meg om. Jeg er ikke religiøs og jeg føler meg overhodet ikke truet av noen religion. Folk kan tro på hva de vil for min del, for det smitter ikke over. Dessuten melder jeg meg ikke inn i noen livssynsorganisasjon for å være miljøbevisst, det klarer jeg fint selv.Og om jeg ikke klarer det kan jeg bli mer politisk bevisst og kjempe en sak for det på den banen. Nei, jeg er ikke så stor fan av disse livssynsorganisasjonene, ganske enkelt fordi det eneste livssynet jeg har er at jeg er meg. Vel, jeg bryr meg nå om ganske mye her i verden; bl.a. hvordan andre har det - og at det er noen som kjemper for deres rettigheter. Selvfølgelig hadde det vært fint å sitte på hver vår øy og leve hvert vårt liv, men når vi tross alt velger å leve i et samfunn med andre mennesker, så føler jeg at det innebærer rettigheter, ansvar og forpliktelser. Hvordan tror du samfunnet hadde vært i dag, hvis vi alle kun skulle ha tenkt på en selv? Hvis alle hadde trodd at man fint klarer alt selv, så tror jeg nok du ville ha opplevd en betraktelig vanskeligere hverdag. Det at du har visse rettigheter skyldes at noen før deg har kjempet for dem. Egoisme er nok en av de farligste tendensene vi ser i dag, og er årsak til mang en elendighet. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Men jeg mener at det ikke er "riktig" vei å melde seg inn i en organisasjon og så sitte passivt på siden om man ønsker å utgjøre en forskjell. Man er ikke kristen bare fordi man er medlem av statskirken og man er ikke automatisk noen reell bidragsyter om man kun er medlem av en livssynsorganisasjon. For meg blir det bare en bås jeg setter meg i for å si at jeg er det eller det. Om jeg ønsker å forandre noe eller gjøre noe tar jeg heller affære gjennom politikk eller ved å faktisk gå i kirken. Lenke til kommentar
grogro Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2009 Mener du da samtidig at du helst ønsker å ta alle kampene selv? Du har altså ikke bruk for en fagforening hvis du havner i konflikt med arbeidsgiver? Du har heller ikke bruk for en offentlig oppnevnt forsvarer hvis du skulle bli siktet for noe? Dette er alle ordninger som eksisterer fordi noen jobber - og har jobbet - for felles interesser. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Om jeg ønsker å forandre noe eller gjøre noe tar jeg heller affære gjennom politikk eller ved å faktisk gå i kirken. Og med dette mente jeg at jeg heller retter meg mot de enkelte sakene jeg bryr meg om ved å melde meg inn i forbund eller engasjere meg på andre måter som jobber med det jeg ønsker å forbedre, hvor jeg kan føle at jeg gjør en forskjell fremfor å sitte i en livssynsorganisasjon å tro at jeg automatisk gjør verden til et bedre sted bare med det. Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Har du ikke postet en prikk lik post på freakforum og diskusjon.no? Lenke til kommentar
loudgeek Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hvordan tror du samfunnet hadde vært i dag, hvis vi alle kun skulle ha tenkt på en selv? Not to be a douche, men det er akkurat slik mennesker er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå