konsept1 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Hei ! Er det noen her som vil hjelpe meg med og lge et spill i delphi. ikke noe vannskelige greier bare snake eller no sånt så hvis noen har en kode eller en beskrivelse så skriv den her takker for alle svar :smile: Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Snake er da verdens enkleste konsept er det ikke? Det kreves et par ting * En todimensjonal array som er brettet * En TSlange klasse som inneholder hvor slangen er på brettet og som har funksjoner for å flytte den. * En TPowerup sak som gjør slangen lenger Resten klarer du vel, gjør du ikke? Lenke til kommentar
konsept1 Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Egentlig ikke hvor er det alle tingene ligger hva er kodene til tingene :wink: Lenke til kommentar
konsept1 Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Hjelp!!! :o kjønte ikke stort av BLUEeagle noen som kunne tenke seg og forklare det litt bedre. takker for svar Lenke til kommentar
smetho Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Hva med å lære noe mer grunnleggende før du absolut skal lage spill? Beskrivelsen til BlueEagel er grei den dersom du har litt forhåndskunnskaper. Dersom folk gir deg all koden så er det ikke du som har laget spillet get it? Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 BlueEAGLE: Når man ikke klarer å lage ett eget spill som snake engang så skjønner man ikke hva du sier heller. Dessuten synes jeg ikke det var til stor hjelp det du sa. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Først må du tegne alt av grafikk. Har du gjort det? Hvis ikke kan jeg sende deg noe jeg lagde for lenge siden. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Snake er da verdens enkleste konsept er det ikke? Jeg er ikke enig. Selvfølgelig er det lett for de fleste av oss, men det er noe som kan være litt vrient for en som prøver å lage sitt første spill. Dette er ting som å få slangen til å øke til det uendelige, og diverse andre ting. Jeg prøvde på å forklare ett annet problem, men det er litt vrient å forklare det på en forståelig måte. Først det du bør lage er en kloss som beveger seg i den retningen som du trykker. Så bør du prøve deg å gjøre slik at den klossen skyter i den retningen du beveger deg. Deretter kan du lage en fiende som følger etter deg og dør når du skyter på han. Når du har klart det, så forstår du litt bedre hvordan det fungerer. Du bør gjøre dette før du begynner på snake. Kan hjelpe deg underveis Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Si ifra når du er tilbake her så skal jeg begynne å hjelpe deg. Lenke til kommentar
konsept1 Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg er tilbake! var det slik at du ville hjelpe meg har forresten ikke tegnet no Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 okay den er grei. Vi begynner først på noe annet. *Først lag en label. Dette skal være det du beveger på. Kall denne for noe annet som f.eks romskip. Med litt fantasi klarer du å få dette til å bli romskip. * Så går du til form1 og på events. Der ser du det står OnKeyDown og gå inn på denne. Så skriver du som følgene. case key of vk_up: romskip.top := romskip.top - 5; vk_down: romskip.top := romskip.top + 5; vk_left: romskip.left := romskip.left - 5; vk_right: romskip.left := romskip.left + 5; end; Skjønner du hva som skjer her? Key er en slags liste over alle knappene på tastaturet. vk_up, er altså når du trykker på up arrow på tastaturet ditt. Og da går romskipet 5 pixler opp. Når du trykker på left arrow så går skipet 5 pixler til venstre. Skjønner du dette? Du er kanskje mer vant med if setninger og du kan også løse det da på denne metoden. if key = vk_up then begin romskip.top := romskip.top - 5; end else if key = vk_down then begin romskip.top := romskip.top + 5; end else if key = vk_left then begin romskip.left := romskip.left - 5; end else if key = vk_right then begin romskip.left := romskip.left + 5; end; Gjør dette først du. Så gir du tilbakemelding på hvor god du er. Skriver jeg altfor nybegynner aktig eller er det passe eller hva? Er usikker på hva du kan. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Du kan også bruke andre taster enn vk_left, vk_up o.s.v Hvis du erstatter dem med ord('A'), ord('B') o.s.v så bruker du bokstav tastene. Så har også vk_return som er Enter, vk_space som er Space, vk_control som er ctrl, vk_alt som er alt, vk_escape som er esc, vk_shift o.s.v Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 hvordan går det med programmeringa? Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Hmmz ble du borte? Det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på. Lenke til kommentar
konsept1 Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Tussen takk for hjelpen nå har jeg laget et romskip Lenke til kommentar
Superchez Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Hvis du skal bruke en label som "objekt i bevegelse" bør du ha doublebuffering på formen din, slik at du slipper den irriterende flimringen. Dette gjøres ved å f.eks legge til: doublebuffered := true; på formens OnShow. Lenke til kommentar
stian123 Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Halla, Mats! Ser du skal lage spill! Jeg vile roet meg litt ned med !!!-tegnene dine Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 konsept1: tenkte jeg skulle hjelpe deg mer jeg. Si ifra hvis du vil ha litt mer hjelp videre. Så kan jeg vise deg for å gjøre litt mer Lenke til kommentar
konsept1 Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Trenger mer hjelp vil lage noe mere krevende men hva, helst ikke tetrix og sånne noe sånna skyte spill hehe.. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Hehe nå som jeg hadde akkurat utvidet spillet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå