Gå til innhold

Mobile Pentium 4 M ikke det samme som Mobile Pentium 4?

Anbefalte innlegg

Er inne på Dell sine sider (http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/dhs/products/series_inspn_notebooks.htm) og sjekker ut litt bærbare.. men blir nesten litt forvirret med tanke på prossessorer..

Finnes det to mobile Pentium 4 prossesser?

Inspirion 8500: "Pentium 4 M med den ultimate multimedieytelsen" + "Mobil Intel® Pentium® 4-prosessor-M med opptil 2,4 GHz og 512 kB buffer og 400 FSB"

Inspiron 5150: "Mobile Pentium 4, avansert ytelse" + "Mobile Intel® Pentium® 4-prosessor 3,06 GHz med 512 Kb buffer og 533 MHz FSB"

Inspiron 5100: "Pentium 4 gir ytelse til det daglige arbeidet" + "Intel® Pentium® 4-prosessor opptil 2,8 GHz med 512 kB buffer og 533 MHz FSB"

Den siste (5100) er jo en standard P4 desktop CPU, akkurat som jeg har i min desktop.. men de to første?? 3 og ikke 2 forskjellige P4 varianter? Confused.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en god gammel skriveleif altså? Det står "Mobile" foran på begge... men det var det jeg antok.. men litt rart.. men det har kanskje noe med at P4M kommer med 533 buss snart (eller er kommet nettopp) også kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg/Geir L har ikke nevnt Pentium M. Det ble nevnt "Mobile Pentium 4" og "Mobile Pentium 4-prosessor-M", "Mobile Pentium 4" og "Pentium 4 M" - altså et 4 tall i alle sammenheng...

Jeg kjenner til P-M osv..

Edit: Ikke meningen å være krass...

Lenke til kommentar

Det var spørsmålet ditt, og jeg svarte ja :roll:

Nei hvor gjorde du det? Pentium M er ikke en Pentium 4 av noen slag, men en chip ved kodenavn banias..

Og slik Geir L skriver det er det alltid jeg har trodd det var.. men så har Dell begynt å skrive "mobile" delen av P4 på mange måter.. derfor jeg lurte på om det var noe jeg ikke hadde fått med meg.. noe som hadde vært rart :wink: :woot:

Lenke til kommentar

Nope... Nå blander du Pentium-M og Pentium 4-M. Pentium-M er den "nye" CPUen som inngår i Centrino pakken, de har en bedre ytelse per klokkefrekvens enn Pentium 4 CPUene (Pentium-M er en slags videreutvikling av mobile Pentium 3) og vesentlig bedre batteritid. Pentium-M CPUer har aldri 4-tallet nevnt noe sted. Pentium-M forkortes ofte som P-M og finnes nå med 1.7GHz som raskeste.

Pentium 4-M (dvs. alt som typisk beskrives med Pentium kombinert med 4 og M evt. Mobile i seg) er den ekte mobile utgaven av Pentium 4. Den bruker mindre strøm en desktop varianten av Pentium 4 og forskjellig klokkefrekvens etter som den går på nettstrøm eller batteri, men er vesentlig mer "sulten" på sistnevnte enn Pentium-M. Så vidt jeg mener så er 3.06GHz nylig lansert med 533MHz FSB, men uten Hyper Threading. Forkortes ofte som P4-M.

Ellers så var det også snakk på en mellomting mellom P4-M og vanlig desktop P4, for bruk i laptoper hvor typisk vanlig desktop CPU nå benyttes. Denne skulle vel være noe bedre på batteritiden, men ikke på langt nær så godt som P4-M. Hva denne heter/skal/skulle hete vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Ingen (dvs hverken jeg eller Geir L) blander noe.. Vi har aldri nevnt Pentium M.. les min første post i tråden.. jeg funderte på Dell sin skrivemåte over Pentium 4 Mobile, aka P4M eller Mobile Pentium 4.. kjært barn mange navn...

Lenke til kommentar

Det var spørsmålet ditt, og jeg svarte ja :roll:

Nei hvor gjorde du det? Pentium M er ikke en Pentium 4 av noen slag, men en chip ved kodenavn banias..

Siden du kan så mye om dette, hvorfor lage en tråd om dette :shrug:

Jeg har ikke så mye peil på bærbare maskiner, så jeg beklager hvis jeg har kommet med gale svar. Ble litt forvirra her nå :o

Lenke til kommentar
Siden du kan så mye om dette, hvorfor lage en tråd om dette :shrug:

Jeg har ikke så mye peil på bærbare maskiner, så jeg beklager hvis jeg har kommet med gale svar. Ble litt forvirra her nå :o

Fordi jeg ble forvirra over måten Dell klarte å skrive det på, på samme side.. og det var ikke meningen å angripe deg på noen som helst måte.. Geir L bekreftet det jeg trodde og da var jeg fornøyd :)

Men jeg kom jo fram til et nytt spørsmål, og det var om P4M var på vei/er kommet med 533 buss... til nå har det bare være 400... (og det nevnte/bekreftet opresterud)

Lenke til kommentar
Ser på dell sine sider, og ser på Inspiron 5150:

Mobile Intel® Pentium® 4-prosessor 3,06 GHz med 512 Kb buffer og 533 MHz FSB

Ser ut som det har kommet ja.. :)

Ja derfor jeg spurte.. de skrev jo litt annet rart så who knows.. men jeg synes jeg har lest det så det stemmer nok.. nå er det bare å vente på HT, og evt 800 FSB.. på en P-M i tillegg.. gjerne 2GHz :)

..lov å drømme.. inn i neste år..

Lenke til kommentar
Nettopp! Det kan ta tid.. Men det blir spennende å se.

Vel, nå skal jeg ha meg litt nattmat og kanskje et par timer på øyet! 8)

Godt det er noen som kan det.,.. jeg er nødt til å være på jobb i 6 timer til... nattevakt 24/7 overvåking :(
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...