Gå til innhold

Serverbrowser VS matchmaking

Anbefalte innlegg

Activision har bestemt seg for å droppe server browseren i PC versjonen av Modern Warfare 2 til fordel for et matchmaking system som ligner det man finner på Xbox live( artikkel )

Hva synes folk om den utviklingen? tror dere flere PC spill kommer til å gjøre det samme? Jeg synes matchmakingen på konsollspill som Halo 3 er ok, men jeg synes fortsatt det er bedre å ha en serverbrowser. Machmaking er kanskje enklere for nye brukere, men når man endelig har funnet seg et par gode favorittservere er jo alt til helt topp.

følte at dette fortjente sin egen topic, det forutsetter selvfølgelig at noen har noe fornuftig å si om temaet. For generell MW2 whining, gå til MW2 tråden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- 2 uker senere release

- høyere pris

- matchmaking

jeg kommer snart til å ende opp med å ikke kjøpe dette jævla spillet>_<

Releasedatoen og prisen kan jeg leve med, jeg skal ikke ha det før tidlig neste år uansett, men nå kødder de med selve spillet?! Matchmaking er skreddersydd for konsolltards, og det er der det hører hjemme.

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar

Det er ingen forsinkelse på det. det var falske rykter.

Tja, det er jo bare å se på Opration flashpoint Dragon rising. Det har heller ikke dedikerte servere. Mange som spiller det? Think not.

Men. Vi har sett trenden i lang tid. Foruten MMOer så er PC gaming på vei mot graven dessverre. Utviklere har funnet ut at de tjener mer penger på konsolltards og da utvikler de mot konsoller. Synd å si det, men slik er det.

Skulle derimot ønske at noen hadde baller nok til å si "beklager vi er ikke intresserte i å utvikle til PC" rett ut istedet for å komme med slikt piss som IW har prestert. Da hadde vi iallefall visst hvem vi kunne snu ryggen til.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Tja, jeg ser gjerne litt av begge deler egentlig. Matchmaking har en fordel jeg enda ikke har sett i så alt for mange PC spill, nemlig å søke/joine server sammen i som gruppe. Og nei, å sitte på vent/lignende å si "join den og den" fungerer langt fra like bra til tider, ender som oftest med at en ikke får joinet og man må ut og lete igjen.

En annen ting, er host. Både en forbannelse og en velsignelse, en god host kicker de som teamkiller eller ødelegger for resten på andre måter, en god host kicker gode spillere på motstander laget...

Alt i alt, bryr meg lite så lenge det fungerer bra for min egne lille del :p

Lenke til kommentar

Ingen mulighet for å kicke folk annet enn i private matches på MW2 iallefall så det skal ikke bli noe problem.

Så også noen nevne at de ikke ville kunne trene taktikk som en klan med dette oppsettet, og det er jo helt feil. Er jo bare å starte et private game. Det eneste downsiden man vil ha er mod miljøet, samt dårligere connection til tider. Skulle dog tro at dette blir mindre og mindre tydelig da internettlinjene i all verdens hjem begynner å bli meget bra. Selvfølgelig vil man få dårligere connection om man spiller på en host som befinner seg over atlanteren, men det samme vil jo gjelde om man joiner en server som ligger over atlanteren. For alt vi vet så kan IW ha lagt inn et regionfilter som gjør at du bare matches mot folk i din region, og da vil problemet være enda mindre.

Fordelene får man jo igjen ved et samlet community, IW hosted turneringer, globale rankinglister og mindre mulighet til cheating. Jeg er ikke lenger sikker på om IW gjør noen stor blunder her.

Ingen her kjenner heller til P2P kodingen som er blitt brukt. For alt vi vet kan IW ha gjort store fremskritt som eliminerer enda mer av lagen folk er så redd for. L4D klarte vel å gjennomføres selv uten dedi servers?

Edit:

Konsolltards? Latterligste påstanden jeg har hørt. Er jo heller ikke rart at IW bytter fokus når det er på konsollmarkedet de tjener penger. PC brukere får heller skylde på seg selv, da piratkopiering gjør PC markedet mindre lukerativt. For å sette det i perspektiv hadde 360 versjonen av MW nådd 3 mill solgte kopier før PC versjonen nådde 300k. Spillindustrien, som alt annet av industri, er til for å tjene penger.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

En annen del av problemet er at konsollspillerene ser ut til å godta det de får servert uten å protestere. Ref alle på infinitywardforumet som kom innom til PC delen fra konsoll og ikke forstod hva f. vi var så sure for.

MP på konsoll er dårlig, har selv både PS3 og Xbox360 og Det er ræl med matchmaking i forhold til PC. Problemet er bare at en veldig stor andel av konsollspillerene er über casuals og gjerne yngre folk som aldri har opplevd den virkelig gode MP opplevelsen du bare får med stabil, lav ping og stabile servere. (også gjerne med mye flere spillere pr server, men det er det blandede følelser om - Ikke alle liker 20 vs 20 maps eller 32 vs 32)

Konsollspillerene burde stå på barrikadene og protestere like høylytt som oss PC spillere. Dere har blitt rævkjørt like mye som oss (om ikke enda mer ettersom dere ikke har hatt skikkelige dedicated servere fra utgangspunktet). Istedet springer den store majoriteten av konsollspillere rundt som en saueflokk med skylapper på og bare sier "tusen takk" til det de får av spillstudioene.

LAG vil det være. Trenger ikke BA i comp-sci for å forstå at ADSL tilkoblingen til Ola nordmann ikke klarer å hoste stort mer enn 6-8 spillere pr game. Det holder akkurat for L4D men hvor mange COD4 games på PC er intressante med 3v3 eller 4v4? Ikke særlig mange. COD er en helt annen fisk enn L4D.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Problemet er jo at dere "hardcore" gamere som har opplevd så utrolig bra servere med lav ping gjorde dette da folk flest fartet rundt på ISDN og 56k dial up modem. Tidene har forandret seg, og de fleste sitter med mer en bra nok bredbånd til å kjøre som host for 16-20 personer om de ikke er spredt fra USA til australia. MW2 har vel maks antall spillere på 18 om jeg ikke tar feil?

Klarte bare å skrape ihop denne CS illustrasjonen.

i1-1.jpg

De fleste idag sitter vel med en upload speed som skal være dekkende for det behovet.

Lenke til kommentar

Og hvor mange har 1.5 eller mer upspeed? Og da er man også abvhengig av at det ikke er noe annen trafikk på linjen. Og at host har maskinvare nok til å drive spillet lokalt + tjene de som kobler til. - det krever faktisk litt det også!

Forøvrig, så er kanskje 18 spillere maks på COD4 på konsoll, men jeg spiller regelmessig på servere med 40, gjerne 50 player slots...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

At du har noe stående å gå iform av need/opplastinger vil ha innvirkning uansett om du er host eller ikke, så om du har tenkt å spille regner jeg med dette er slått av from the get go uansett. Hvor henter du 1.5 opp ifra? MW2 har kun støtte for 18 spillere pr map noe som tilsier at 768kbit er godt nok. Mine foreldre har tilogmed upspeed nok til å klare det. Forøvrig vil vel spillet sørge for at den med de beste forutsetningen for å bli host, blir akkurat det.

Edit: Skal dog si at groundwar (12 vs 12) på MW var noe jeg styrte langt unna på xboxen da det sjelden var en host som taklet dette.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Poenget mitt ang. trafikk utenom er at en dedikert, innleid server, ikke vil ha noe trafikk ved siden av. Det er jo tross alt det eneste den skal gjøre og man betaler for serverleie og garanti på at båndbredden er tilgjengelig.

Hvem vet hva søsteren eller broren eller fatterne eller moren til den som hoster public games gjør på PC nr 2 og 3 og 4 i huset? Ingen kan garantere for at all opphastigheten er der..

Ang. spillere/1.5Mbit så baserte meg på at det skulle være mulig med like mange spillere på MW2 som CoD4. Tenkte på en mer generell diskusjon på p2p vs dedi, ikke bare rettet inn mot MW2, selv om det jo er det mest naturlige eksempelet å ta akkurat nå.

Mener du å si at de har snerpet det inn til 9vs9 kamper også nå? Herrejesus, de har virkelig gjort alt de kan for å ødelegge det spillet.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Nei er vel mulig groundwar enda er med. Og ja jeg ser at dedi servere enda er bedre enn P2P, jeg mener dog at P2P virker som en naturlig evolusjon etterhvert som båndbredden ut til folket stadig øker. Jeg vet ikke hvordan det er med teknologien rundt dette er i spill, altså om nye spill som MW2 er mer effektivt og trenger mindre båndbredde enn gamle spill som CS.

Lenke til kommentar

MrLee, jeg har MW1 til 360 og har egentlig ikke hatt nevneverdige problemer med matchmaking. Har fått noen kamper med lagg, gjerne om hosten ender opp i USA o.l. Men det har sjeldent vært verre enn å quitte og søke igjen, og det er ikke ofte det tok lang tid å finne en match gruppe å spille mot.

Mindre spillere er ikke noe jeg reagerer på, men syns det er synd for de som liker store slag. Selv foretrekker jeg færre spillere siden jeg føler hver persons egne evner kommer mer i fokus.

Jeg er ikke ukritisk til det jeg blir servert, men jeg bruker mer tid på å nyte spillet enn å titte på pingen min og syte over at jeg ikke har en crt skjerm å spille på :p Jeg har kanskje bare andre kriterier enn deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...