Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nå en bestilling inne på ett 750 kamera, men det blir ikke sendt før over helgen så jeg har fortsatt muligheten til og angre.

Striden har stått mellom V1 og 750.

750 pga god zoom og litt rimligere.

750 + 128mb xd kort samt en veske kom på 6100,-

Ett V1 kamera kommer på 6700,- med ekstra minne. Må vel kanskje ha ett ekstra batteri med tiden, men inkluderte ikke det i regnskapet nå.

Jeg reider på ferie snart og vil ha et kamera til den tiden.

750 kamera er kanskje litt stort slik at man ikke gidder og dra det med hele tiden?

Hva ville dere valgt? Bør jeg avbestille og legge inn bestilling på V1 istede for? Uff...vanskelig og bestemme seg, begge er jo egentlig bra kameraer, men med litt forskjellige styrker og svakheter.

Trenger psykologisk hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri prøvd C750, så det kan jeg ikke uttale meg om, men kjøpte et V1 i sommer, og har tatt ca 1500 bilder med det og er meget fornøyd. Av de egenskapene jeg holder høyt er dette det viktigste:

[*]Rask og presis autofokus. Overraskende god!

[*]Allsidig. Tar gode bilder i de sammenhengene jeg har brukt det (innendørs på fest, på stranden, familiebidler mm)

[*]God videofunksjon. VGA i 16fps. begrenset kun av tilgjengelig minne. Få som er bedre.

[*]Brennviddeomfanget er meget anvendelig. Relativt god vidvinkel.

[*]God innendørs, med hologram AF.

[*]Gode muligheter til å sette eksponering manuelt.

[*]Kompakt. Enkelte hevder at blitsen er i veien, men det er LETT å unngå å være i veien for den

[*]Meget god bildekvelitet (synes jeg :wink:)

[*]Optisk søker. Misliker elektroniske, da disse ikke gir meg noe mer enn LCD-skjermen. Skulle det bli mørkt og LCDen svikter har jeg alltids en søker, selv om den ikke er perfekt.

[*]Oppgraderbar firmware

[*]God byggekvelitet. Hus i metall.

[*]God oppløsning

[*]Mulighet til å stille farvemeting, kontrast og skarphet

[*]Lett å manipulere. Har knapper utenpå for funksjoner, i stedet for å legge alt inn i menyen.

[*]Enkelte synes skjermen er middelmådig. Selv synes jeg den er utmerket, med god gjengivelse av motivet, bra detalj og et godt antirefleksbelegg. Den kunne vært større og dreibar, men ingenting er perfekt.

[*]Innebygget linsebeskyttelse.

Dersom du er ute etter et kamera med mye zoom for fotografering av f eks dyr er nok c750 veien å gå. Også på makrodelen har V1 et lite stykke igjen. Men dersom du vil ta bilder på fester, av familie, og ellers i situasjoner du havner opp i kan jeg trygt anbefale DSC-V1. Det er et knall-kamera!

Lenke til kommentar

10x zoom er vel og bra, men greier man å ta stødige bilder med mer enn 4-5x zoom uten stativ?

Jeg valgte å gå for V1 pga størrelse, skarphet i bilde, og mindre kromatisk abersjon enn andre kamera i samme klasse. De mange manuelle innstillingsmulighetene er også en fordel, siden det gir meg muligheter til å eksperimentere litt når jeg føler for det.

Ulempene med V1 er dyrt minnet (2500kr for 512MB), og at man ikke kan putte inn vanlige AA-batterier i det. Det er flere som klager over at det er vanskelig å holde kameraet når blitzen skal brukes. Jeg har ingen problemer med dette i det hele tatt, så det har vel noe med hva man er vant til fra før. Klart, kameraet kunne hatt større og bedre grep, men dette hadde gått på bekostning av størrelsen. For meg er det viktig å ha et kamera jeg lett kan ta med meg uten at det er til bry, og som gir gode bilder.

Jeg har bitt meg merke i at det er noe støy i skyggepartier på bilder tatt i sterk sol. Jeg har ikke prøvd å stille på skarpheten på kameraet, så jeg vet ikke om dette hjelper. Men jeg vurderer ikke dette som noe dårligere enn konkurentene (G5, C-5050 osv).

Da jeg kjøpte kamera, var ikke C-750 med i vurderingene mine i det hele tatt. For meg stiller det kameraet i en litt annen klasse.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri prøvd C750, så det kan jeg ikke uttale meg om, men kjøpte et V1 i sommer, og har tatt ca 1500 bilder med det og er meget fornøyd. Av de egenskapene jeg holder høyt er dette det viktigste:

[*]Rask og presis autofokus. Overraskende god!

[*]Allsidig. Tar gode bilder i de sammenhengene jeg har brukt det (innendørs på fest, på stranden, familiebidler mm)

[*]God videofunksjon. VGA i 16fps. begrenset kun av tilgjengelig minne. Få som er bedre.

[*]Brennviddeomfanget er meget anvendelig. Relativt god vidvinkel.

[*]God innendørs, med hologram AF.

[*]Gode muligheter til å sette eksponering manuelt.

[*]Kompakt. Enkelte hevder at blitsen er i veien, men det er LETT å unngå å være i veien for den

[*]Meget god bildekvelitet (synes jeg :wink:)

[*]Optisk søker. Misliker elektroniske, da disse ikke gir meg noe mer enn LCD-skjermen. Skulle det bli mørkt og LCDen svikter har jeg alltids en søker, selv om den ikke er perfekt.

[*]Oppgraderbar firmware

[*]God byggekvelitet. Hus i metall.

[*]God oppløsning

[*]Mulighet til å stille farvemeting, kontrast og skarphet

[*]Lett å manipulere. Har knapper utenpå for funksjoner, i stedet for å legge alt inn i menyen.

[*]Enkelte synes skjermen er middelmådig. Selv synes jeg den er utmerket, med god gjengivelse av motivet, bra detalj og et godt antirefleksbelegg. Den kunne vært større og dreibar, men ingenting er perfekt.

[*]Innebygget linsebeskyttelse.

Dersom du er ute etter et kamera med mye zoom for fotografering av f eks dyr er nok c750 veien å gå. Også på makrodelen har V1 et lite stykke igjen. Men dersom du vil ta bilder på fester, av familie, og ellers i situasjoner du havner opp i kan jeg trygt anbefale DSC-V1. Det er et knall-kamera!

Helt enig! :yes:

Lenke til kommentar

Hva minne angår er hverken Sony eller Olympus/Fuji noe å rope hurra for. Memory Stick Pro og XD er så og si like dyre, så det favoriserer ingen av kameraene.

Med tanke på batterier er jeg enig med bluescreen. V1 kunne med fordel hatt bedre kapasitet. Støtte for vanlige AA er jo på mange måter en fordel, men resulterer jo i at kameraet blir større.

Bluescreen har også et godt poeng i at man som regel er avhengig av et stativ for å kunne benytte den største brennvidden på optikk som Olympus utstyrer C750 med. Selvsagt er 10x zoom på ingen måte en ulempe, men nyttegraden blir redusert når man ofte må dra med en tripod for å bruke den. Men dette er jo bruken. Dersom du faktisk kommer til å bruke stativ mye, er det jo ingen sak. Jeg for min del bruker meget sjelden stativ og naturbilder med mye zoom utgjør en liten prosentandel av bildene jeg tar.

Noe annet, bortsett fra batteristøtten, som taler for Olympus er at den har mer lyssterk optikk. I den grad jeg savner noe på V1 er det mindre dybdeskarphet (større blender). Større blender gjør også at du kan ha kortere lukkertid, noe som reduserer virkningen av rist frta hånden. Forsjkellen i F-verdier er ikke stor, men er kanskje noe å vurdere...?

Lenke til kommentar

Det er tull at du må ha stativ for å ta bilder med 10x zoom.

Kanskje et problem for noen med parkinson, men med litt trening klarer du det fint. Jeg har kjøpt stativ til bruk for nattfoto og til de ganger jeg vet at jeg kommer til å bruke 10x + zoom mye.

En normal sommer eller vinterdag med godt lys er det ikke noe problem. Dessuten kan du sette opp ISO verdi slik at du får kjappere lukkertider.

Det er en stor fordel slik jeg ser det at 750 bruker std. batteri kontra dyre spesialbatteri.

En fordel kanskje med V1 tror jeg (er ikke helt sikker enda) er Night Shot.

Night Shot gjør antagligvis dette kamera meget godt egnet for astrofotografering. Hvis det er korrekt at NS blottlegger CCD-brikken.

Du har gjort godt valg med C-750, jeg er ihvertfall godt fornøyd med mitt.

Denne trenger du som tilleggsutstyr: http://www.olympuscap.homestead.com/

Tom Victor

C-750 galleri.

http://galleriet.akamera.no/albup46

http://galleriet.akamera.no/albup46?&page=1

http://galleriet.akamera.no/albup46?&page=3

Lenke til kommentar

Er glad i zoom ja, og vil nok ta med stativ de gangene jeg er ute for bare og ta bilder.

Men ser ut som den bestillingen min går til he****

selv om lagerstatusen var positiv idet jeg bestilte har de ikke maktet og sende det. Idag så jeg lagerstatusen var satt til over 4 dager.

Nå begynner jeg og få tidsnød med tanke på ferien, men men...

Det er jo klart det er 2 ganske så forskjellige kameraer, men har lyst på begge, hehe :)

Tror jeg må finne meg en sponsor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...