Okie85 Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Ser dere nevner kondensatorsmelling.... Gøy !! på skulen i dag var det en i klassen min som blåste en (vi bruker å putte dei rett i stikkontakta), bang! det lysglimte, værste var at no e det et stort svart svimerke på pulten :smile: small noke jevli i sikringskapet, når vi slo opp gjen sikringa var det et bra lysglimt, skikkeleg kortsluttning med andre ord.. Viste du at 9V batteri beggyner å brenne når du kobler de til 230 V.. :smile: Lenke til kommentar
EC Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Følgende historie kommer fra Elektro på yrkissen. Lettere distré lærer med inngrodde vaner. Plasserer hendene på samme sted _hver_ time - på toppen av sånne pulter med et panel foran. Du skjønner tegninga? Sånn hylle over. Uansett, man tager en passe stor elektrolyttkondensator, lader den opp til passe antall kilovolt og plasserer den med lederne opp på de lyse slitemerkene etter lærerens hånd. Inn kommer Mr. Distré. Sveiper over klassens forventningsfulle flir. Plasserer hendene på rett plass.... BANG! Distré lærer utfører ikke sitt faste rituale lenger. Handa fikke et passe tydelig svimerke. Senere på året fant man ut at kontorstolen, av typen med skinntrekk og masse ventilasjonshull under (høres ut som et asmatisk neshorn når du setter deg på den), siger ned ca. 2 cm når man plasserer sitteredskapen på den. Man tager et par never små elektrolyttkondensatorer, kobler dem i parallell. Dytter dem inn i stolen og kobler en mikrobryter til slik at den aktiveres når stolen blir besittet. Så tager man en ledning av passe kaliber og kobler fra dertil egnet strømuttak og til bryter. Lærer distré kommer inn, foretar opprop, starter timen. Etter ca 33,5 minutter skal elevene begynne med oppgaveløsning, og lærer svirr skal nyte en nytraktet kopp kaffe. (Hvor får man tak i kopptraktere?) Med et velbehagelig "ahh" setter han seg ned. Ingenting skjer. Han plasserer beina på katetret, tar en slurk kaffe og lener seg behagelig tilbake. BOOOOOM Et stykk lærer farer én meter opp. Kaffen to. Han er 2 meter unna katetret før han oppfatter at det faktisk smalt. Han er ute på gangen før hjernen begynner å lure på _hva_ det var som smalt. Og han er et godt stykke ned i korridoren før han begynner å skjønne at det er noe som ikke stemmer. I mellomtiden er alle bevis fjernet - med unntak av svimerker på stolen. En annen historie er om meg selv på besøk på elektro (gikk allmen). Åpent skap, loddebolt. Tinn. Colaboks - stor el.kondensator. Ledning. 3 - faset strøm. Automatsikring. Sterk tape. Lodd ledning på kondissen, stikk ledning i støpsel. Tape fast autosikring. Sleng colaboksen ut vinduet. Slå på strøm. Høylydt braaaaaaak uttafor. Stikke av fra 3 lærere som satt i etg. under på lærerværelset, og som alle lurte på hvem det var som hadde laget sprekk i ruta - og hvordan det ble gjort, noe som fort kom for dagen da skapet ble åpnet neste gang. Lenke til kommentar
tjuddi Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Hei På yrkesslolen(elektro) gjorde vi litt gj skap som kondensatorsmelling/kople strøm på sikringskapene som klassekameratene holdt på å kople opp osv. Vi gjorde andre fete ting som å kople 220v via en rustfri spiker til hver ende av grill pølser og når det røykte på midten var det bare å dra ut støpselet og ha på sennep/ketchup. Læreren ga besjed om at nok var nok under et proskjekt med 220v/minuttbiff/krokodilleklemmer. (hadde vært ok å vært litt yngre igjen) Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Satt på skolen og surfa.... etter en 30-40 minutter begynte det å ryke fra maskinen ved siden av.. så lukta det litt svidd.. hehe... Det er som jeg alltid har sagt: Holtan Ungdomsskole (i Horten) har virkelig kvalitetspc'er!! Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Hehe.. Jeg sprengte just 2 kabinetter med en luces i hver.. de ble mildt sagt jævli most.. er kanskje ikke så avansert elektronikk just ,bare rein makt Stygge AT tower... dine dagers ender er talte ... *tenne* fzzz.. *løpe som **** .. * FRRRSssssssssssssssssssBAAAAAAAAAAAAAAMMM hahaha jeg ler hver gang jeg ser for meg det lille kabinettet fly 10 meter bortover i hver sin retning Lenke til kommentar
Xane Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 husker for noen del år siden da jeg skulle prøve å putte inn 320MB RAM i min gamle siemens nixdorf pII266. Skjønner egentlig ikke hva som gikk galt, men da jeg skrudde den på lukta det ihvertfall _vondt_ og både hk og ram ble ødelagt... Lenke til kommentar
Sephiroth Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Fetteren min trudde han kunne klokke opp prosessoren ved å svitsje den røde knappen bak på Powersuplyen.. HEHEH, det sies at han ikke har så peil.... Det smalt der å, men eneste jeg gjorde var å bytte sikringen.. så fikk kan starta igjen Sephiroth Lenke til kommentar
Lynx Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Har noen mer eller mindre bra datahistorier her... 1. For noen år siden når CIH var nytt og herjet fikk jeg problemer med pc'en (trodde biosen var sletta), den ville ikke starte. Ringte til PSdata support og fikk beskjed om å plugge ut alt av ekstrautstyr (kort, cd-rom osv.). Gjorde det, skudde på pc'en, titta inni, flytta på noen kabler og KABANG, mørkt i hele 2 etg. (jeg dytta 12v delen av molex kontakta inn på jord på cd-rom'en... Åpna strømforsyninga, sikringen hadde gått, men fikk jeg bytta den, NEI, dne var lodda fast... 2. Egentlig en fortsettelse av den første. Bestillte nytt hovedkort og kabinett hos en lokal databutikk. Bestillingen tok litt tid, og jeg skulle på linking så jeg fikk låne en pc fra butikken i mellomtiden. Hadde noen dager før levert inn harddiskene mine for at dom skulle sjekke dem for virus (CIH). Kom på linkinga, installerte antivirusprogram på den lånte maskinen og fikk opp 85 tilfeller av CIH!!!!!! 3. En kammerat gikk datateknisk og skulle i timen sette sammen en pc. Han sleit litt med å montere lydkortet, PCI sporet var veldig trangt, men det gikk. De fleste skjønner vel ut i fra settingen at det ikke gikk bra... Grunnen til at PCI sporet var trangt var at audiokabelen til cd-rommen lå over sporet, så den ble trykket nedi... Læreren var glad for at det var automatsikringer :smile: 4. For 1 års tid siden skulle en annen kammerat klokke pc'en sin, og da trenger man kald luft. Så han tok et plastrør på et par meter og monterte en vifte i hver ende, putta den ene enden ut vinduet og den andre inn mot cpu kjølern. Viftene fikk strøm fra psu'en, og dessverre var ikke ledningene til vifta i vinduet isolert bra nok. Så hele eventyret endte med at viftebladene til vifta i psu'en spruta ut i rommet. (Tror de ødela mer hardware også, men husker ikke helt :smile: Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Hei! Kom til å tenke tilbake på den gangen eg skata :wink: Eg dreiv å skata i ein forholdsvis stor hall. Når eg var ferdig å trene og hadde tenkt meg heim.Så tenkte eg at eg måtte slokke lyset.. Einaste måte å slokke lyset på var å slå av hovedbrytaren i sikkringsskapet.. Sikkringsskapet var plassert høgt oppe,plasten på hovedbrytar dekselet var vekke..Og fant ikkje noko å stå på.Så eg hoppa opp og drog ned brytaren.Da eg gjorde det såg eit eit blått lys fra sikkringskapet,og eg datt ned mot betongen med sterk krampe aktig følelse i høgre arm...Tok ei tid før eg fekk følelsen tilbake i armen..(10-15min)Men,da merka eg ikkje noko meir...:wink: Men,var ikkje så kjekt likavel..:wink: Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Mr.Hassan: Det der var jo rett og slett FARLIG det :wink: ..seinest i går fikk jeg meg en liten karamell. Det har seg nemlig sånn at jeg har et gammlt AT powersupply som jeg tester ut litt av hvert med. Smart som jeg er har jeg byttet ut den ubrukelige original startbryteren til fordel for en vipp-bryter.. jeg hadde ikke krympestrømpe, så koblingspunktene er uisolerte... Nå, har du sikkert tenkt deg til resten av historien PS! Den brytern slutter ~230V! [ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-02-10 19:19 ] Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Hei mFaFa! Tja..Var ikkje heilt ufarlig..Trur ikkje eg gjær det ein gang til for å seie det slik.. (har ikkje skata så mykje etter det.. ;( ) Dette er kanskje litt off topic.. Men,det skjedde noko litt spesielt i helga.. Plutsleg kom det 3 totalt ukjendte folk inn på hybelen mellom klokka 03.00-04.00 natt til søndag.. Forsynte seg med 1,5 liter øl fra kjøleskapet..(plast flaske,ikkje mi..)og lagde seg kaffi..Sølte vaniljesaus ut over heile kjøkkengulvet..Da vi som var på hybelen bedte den eine om å gå..Så nekta han og yppa til bråk..Så vi gadd ikkje å bry seg om at han var stor i kjeften..Da blei han endå meir provosert å begynte å sloss med ein annan på hybelen..Så tok han og heiv ytterdøra ned i snøen utttanfor hybelen..Og kasta bosskonteinarane hulter til bulter..Så kom det 3 personer ut fra ein bil og skulle "hjelpe" han som trengte seg inn i hybelen..Og dei begynte også å sloss..Så henta ein ein spade og begynte å slåss med den.. (det hadde gått virkelig ille om noen hadde blitt treft i hovudet med spaden)..Til slutt så hoppa dei 3 personane som kom inn i hybelen seg inn i den ventande bilen og for vekk.. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg ser dere snakker om kondensatorer.... og store høylytte BABOOOOOMs. Tør jeg spør hva størrelsen på kondisene var? Jeg tør tippe i mF klassen, kanskje enda mindre. Så forestiller du deg en 0,5F kondis. (nei, jeg glemte ikke m forran F`en!!!) Sånne som man bruker i bilstereosammenheng. 15cm høy og radius på 5-6cm. Ganske tunge dingsebomser. Så prøver dere å tenke dere en sånn eksplodere i bagasjerommet på en Golf... med meg inni. Å FY SATAN SÅ DET SMALT!!!!!!! Det er 5 år siden, men GOD DAMN, det durer fortsatt i hodet mitt. En kammerat av meg på videregående skalv bestandig på henda, så vi spurte hvorfor. Joda. Han hadde som femåring puttet antenna til TV`en rett i stikkontakten. Greit nok, antennekabelen var isolert så han fikk ikke strøm i seg. Men en ting var han misfornøyd med, og det var at han enda ikke fikk inn BarneTV på TV`en. Så da stiller vi litt på antenna.... (gammeldags V antenne) Der kan selv tenke dere hvorfor fyren skjelver på henda den dag i dag..... 5år+220V=kaos Lenke til kommentar
dopus Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 fikk en grei opplevelse og tok ei strømforsyning da jeg kobla til floppydisken mens strømmen stod på...tok sikringen til rommet mitt i samme slengen...en annen gang...husker ikke hva jeg holdt på med...var et eller annet med innmaten...hadde ikke trukket ut stømmen...lærer aldri...komm borti feil kontakt....og en blå stikkflammen komm opp av hovedkortet....det innebygde lydkortet har aldri fungert etter dette...vel vel var jo ikke noe tap alikvel Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Har ikke sprengt mer enn en kondis, men jeg har gjort en del andre tabber, som fx da jeg kobla en trafo i revers for å få 230V isolert fra lysnettet... så ko jeg til å legge hånda på 230volten (stikkontakten), begge pinner samtidig: OUCH! Har også sprengt en lysrørstenner, ved å koble den til 230V. Jeg visste jo ikke at den var lagd for å kortslutte :smile: Har også fått støt fra en skjerm, ettersom jeg hadde glemt å bruke jordet kontakt, og drev og kortslutta utgangen på linjetrafoen til jord (betongvegg, kul gnist) så hadde plutselig alle metalldeler i skjermen ca 10-20kV... ahhaou (var faktisk ikke så ille som jeg hadde trodd). Uff, klokka er for mye, må dra hjem :sad: Har ikke nett heme, verdammte Gokkland. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Til dere som haar gjort diverse "forskningsprosjekt" på yrkesskole, elektro... jeg skjønner jeg tok feil linje da jeg valgte vanlig gymnas (allmennfaglig). Hehe, sykt mye ting man kan gjøre med det utstyret dere har der da. Jeg vil også leke med elektrolytter og kondensatorer. Herlig å høre om folk som klumser 230V rett i armen! Ufattelig at det egentlig gikk greit med meg da jeg var liten og forsket på hvordan det elektriske toget mitt kunne "gå av seg selv"... Fikk ikke støt fra annet enn 12V, ikke engang da jeg koblet noe feil på strømmen til toget. Det brukte en 12V trafo, men fikk med en liten ledningsomkobling plutselig 220V i stedet. Lokomotivet klarte ikke svingen da farten økte "litt", og ble like etterpå omgjort til damplokomotiv... Jaggu fikk jeg ikke grenet meg til et nytt. -P- Lenke til kommentar
Necroth Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg satt og såg på TV for noen år siden. Uten å tenke over det hadde jeg en strømledning i hånda... Jeg begynte å tygge på tuppen jeg (den delen som skal inn i PC, skjerm, kaffitrakter osv). Fortsatt uten å tenke på det. Det rant litt spytt ned i o ZAP! den hang **** meg fast i tunga mi! jeg skvatt som ****. DEt var morro det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå