Gå til innhold

Jeg smalt alle sikringene hjemme!

Anbefalte innlegg

Satt og lekte meg med en kompis sin gamle pc, en 166mhz, bytta strømforsyning på den og skulle koble power bryteren i kabinettet til den, huska ikke

rekkefølgen på ledningene, men tok en råsjangs. PANG!!

Blei mørkt i hele huset gitt! Og pc starta aldri mere! Hehe! Skvatt litt, men var egentlig litt morro!

Noen andre som har gjort liknende smarte ting?

Mvh

Killer

[ Denne Melding var redigert av: Killer på 2002-02-04 01:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en del år tilbake (ca 11 stk) hadde jeg loddet opp et slikt Covox paralellport lydkort-ting. Fra før hadde jeg koplet pc-speaker til en kassettspiller som fungerte som en passe bra forsterker (Sharp GF5454). Dette slik at jeg kunne bruke programmer som lagde bra lyd gjennom speakeren til noe mer fornuftig (scream tracker, inertia player, osv).

Ihvertfall; da jeg hadde plugget inn det nye "lydkortet" på paralellporten koplet jeg på det samme trådparet som fra før ble brukt fra pc speaker uten å kople fra dette først. Da strømmen ble koblet inn kom det røyk og det lukta brent, men ingen sikringer røyk.. Kjapp med å ta ut strømkontakten var jeg ihvertfall. PC-speaker ledningen var smelta fast i hovedkortet og speakeren virka ikke. Kopla fra dette, skrapte av speakerlednignen og ting funka faktisk bra. Måtte imidlertid skaffe ny pc speaker på 0.5W.

Lenke til kommentar

Hehe... var borti noe av det samme sist fredag. Hadde åpnet opp en strømforsyning, da den laget en litt merkelig lyd. Jeg har litt erfaring fra to år på elektro, og noen sommerer i reperasjonsavdeling til i et datafirma, så dette skulle jo gå bra.

Det jeg ikke fikk med meg var at på en av ledningene foran transformatoren var det slitt hull i isoleringen (mulig at dette hadde noe med støyen å gjøre). Strømmen stod i, jeg kom borti ledningen samtidig som jeg holdt i kabinettet. Uheldigvis har jeg ikke skikkelig jordet stikkkontakter...

Det føltes som om hele verden ble stoooor, og så kjempeliten, og så smalt det noe sinnsykt i hodet mitt. Våknet litt senere (15min - halvtime) med den verste hangoveren i verdens historien. Var så skjelven at jeg klarte knappt å stå på beina. Har rom i kjelleren, så det var helt forbanna mørkt, måtte rote rundt for å finne sikringen, og snubla over noen gamle kabinetter. Ikke særlig behagelig, men fy søren så morsomt det er å¨tenke tilbake på :wink:

Jaja... vi har de morsomt, ikke sant?

Lykke Til!

Lenke til kommentar

Hei!

Har ikkje vært ute for noe sjølv..

Men,i 1997 var det ein på skulen eg gjekk på som tok ut keyboard ledningen forandra på volten på pcén (den berømte røde knappen) og stakk keyboard ledningen inn igjenn..:wink:

Lukta brent etter på...Det røykte litt av pcén også..

Trur ikkje han har gjordt det etter på..

Lenke til kommentar

På ungdomsskolen, i åttende- eller niende-klasse, var det en liten psykisk&fysisk funksjonshemma dude som tok den-lille-røde-trikset på PC'en han hadde fått utlevert fra HjelpeMiddelSentralen...

Han likte ikke at andre så på hva han gjorde på PC'en (han gjorde aldri noe kult eller bra uansett), og skulle derfor rive ut strømkabelen. Det sa POFF! og lukta gææææh...

Sånne små røde knapper er lame...

Lenke til kommentar

Jeg har vært ute for sånne ting mange ganger, som oftest har det vært ting jeg har koblet på som har tatt sikringa, fx en lysrørtenner rett på 230v (tror jeg var ti-ellve år da), en gang sprengte en kondensator i en dings jeg hadde kobla opp, heldigvis hadde den en sikkerhetsventil så den spytta bare ut masse damp.

Lenke til kommentar

Eg ødela RPM målinga på Delta vifta mi.. så nå veit eg jo ikkje om den går eller ikkje :sad: (jaja, eg klarar vel _kanskje_ å høyra kva tid den tar kvelden..)

Ellers har eg ikkje gjort så mykje løye, stakk den eine handa inni ein transformator (230v -> 12v) ein gong..

Men eit par på GK elektro klassen min klarte å laga ein lysbue på 10-15 cm i eit elektronikk forsøk :grin: det e j*** bra gjort det!

Ein annan kar dreiv å kobla eit lite lysanlegg med 230V innkobla.. han visste ikkje at den var innkobla, så han durte på akkurat som vanlig.. Han hadde heldigvis eit godt isolert skrujern, så han fekk ikkje støt..

Elektrisitet er ein fine ting!

logotop.jpg

[ Denne Melding var redigert av: DoMind på 2002-02-04 11:09 ]

Lenke til kommentar

en gang på skolen var det en nerd(en kompis av meg) som fant ut an han skulle kople alle psu-ene på datarommet om til 110 v...

han hadde "ansvaret" for å slå av alle maskinene den dagen, og kunne dermed tukle ubemerket...

siden det først ble oppdager neste dag fikk'n ikke skylda... men fy for en stank!!!

Lenke til kommentar

Dette skjedde for ikke lenge siden (ikke med PC men med HIFI):

Hadde kjøpt meg noen ganske store, fine og blå neonlys. Skulle koble disse til høyttalerene mine

slik at de lyste ved bass-slagene.

Jeg koblet de til jeg og testet dem...

helt rått!!!!

Men jeg fant plutselig ut at jeg skulle flytte

litt på dem. jeg tok et godt tak rundt "foten" av den

ene. BANG!!!! Jeg ble slått i bakken med et kraftig "spark". Lysrøret ble slått ut av hånda mi

og knuste. Jeg landet en halvmeter bak.

Det viste seg at dekslet rundt ledningene inn i lyset hadde falt av. Akkurat i det jeg løftet det, kom det KRAFTIGE bass-slaget. MYE STRØM, MYE LYS, MYE SMERTE!!!

-----

2x Eltax Millenium Fronthøyttaler

Pioneer 120 Watt Forsterker (DTS)

140 watt Jamo Centerhøyttaler

90 watt Jamo Surroundhøyttalere

250 watt Yamaha Sub

[ Denne Melding var redigert av: PSION på 2002-02-04 13:05 ]

Lenke til kommentar

Jeg hadde data valgfag langt tilbake i den mørke middelalderen da en 5,25" floppy var det siste hotte og Asteroid var det råeste spillet vi hadde sett...

Joda, alle på labben (4 maskiner, skikkelig high tech!) fikk hver sin disk høytidelig overrakt og så skrev vår lett patetiske raddis-lærer "format c:" på tavlen.

Samtlige skrev ivrig kommandoen og trykket "y", dette var jammen spennede, og det var slutten på pc-labben ved Mjær videregående skole det året.

Lenke til kommentar

æ har gjort sånn på min egen pc, en p3 500.

jeg sku koble til en lysplate (20cm med lysdioder tatt fra en kopimaskin), det var mørkt i rommet og da klarte æ å stikke feil ledning i feil kontakt.

(Med PC-en på)

PSUen kortslutta og æ blei veldi kald i hodet.

Når æ prøvde å skru på så klarte ikke PC-en å starte vifta engang.

Skrudde alt i PC-en fra hverandre (absolutt alt), ventet litt og satte det sammen igjen. Da virka det , heldivis. Puh...

Lenke til kommentar

En kompis skrudde sammen datan etter noe konfigurering av dip switcher, selvfølgelig mistet han en skrue ned i datan. Han gidda ikke å skru opp den siden han hørte skruen rasle fram og tilbake *nederst* (som han sa) i kassa.

Skrudde på og POFFF. Kjiipt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...