Gå til innhold

Anmeldelse: Magnacarta 2 (X360)


Anbefalte innlegg

Credible: Hvordan i alle dager kan du påstå at jRPG's "bare tvinner inn litt historie her og der"? Et jRPG spill er jo rene eventyr timen. Er jo ytterst sjelden man finner spill med så mye karakter og historie fortelling som i et jRPG? Spill som Fallout har vanvittig bra gameplay men en utrolig tynn og latterlig - og ikke minst ytterst ulogisk - story. Velger å ikke drage inn FPS/Action spill i en RPG debatt.

 

Alle jRPG spill som har komt igjennom tidene og helt frem til idag har jo gang på gang vist at man som spiller trenger ikke ei fullstendig åpen og ulineær verd/historie for å lykkes i å trollbinde spilleren, og dermed legge mer fokus på story fortelling og at du faktisk BRYR deg om karakterene. Ikke missforstå meg, jeg ELSKER alle typer RPG, alt fra mass effect og the witcher til final fantasy og lost odyssey. Men èn ting wRPGs (baldurs gate, nwn, oblivion og fallout 3) mangler i forhold til jRPGs er måten du binder deg til karakterene på.

 

Man kan si mye dritt om jRPG's, men story og karakter delen er ALT i den sjangeren. Og så kommer et velpolert kamp system hakk i hjel. Forhåpentligvis er begge dele like bra :)

Endret av sirkrelian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spillet høres veldig interresant ut, men personlig har aldri helt klart å la meg kapre av J-RPGsjanseren. Final Fantasy og den typen er jo litt morsomt, men der stopper fascinasjonen for min del. I det hele tatt rollespill hvor man skal styre flere karakterer får jeg litt angst av.

 

Har forøvrig en kammerat som også har testet dette, og nevner mange av de samme fordelene og hakene ved spillet som deg.

 

Men jeg vil litt ut på vide veier: Nesten litt gjentakende i japanske spill er spørsmålet rundt historien. Skulle vært morsomt å være en flue på veggen på brainstormingene i de prosjektgruppene, og se i hvilken rekkefølge ting gjøres. I "vestlige" enorme titler som Gears, Uncharted, Halo, Fallout og den sjangeren, så har du liksom en basis av en story i bunn - og opplevelsene skapt gjennom denne. I japanske spill får jeg litt mer følelsen av at det er gameplayet og actionen som står i fokus, så forsøker de bare å tvinne inn litt historie her og der.

 

Å sammenligne historie-formidlingen i spill som Gears, Halo og Fallout med JRPGS blir bare helt.. feil.

Etter min erfaring har Japanske spill, med unntakk av hack 'n' slash og beat 'em ups, mye større fokus på historie-formidling (alternative og grunnleggende sådan) enn det vestlige har.

Mens vi sverger vår troskap til reneste Hollywood-manus unntatt ved et par hederlige unntak, har Japanerne ved spill som Silent Hill, Lost Odyssey, Final Fantasy og øvrige titler jeg ikke kommer på for øyeblikket mye bedre historie-formidling og en historie som gjør det mye lettere å binde seg til karakterene i spillene.

 

Drømme-sekvensene i Lost Odyssey som fortelles via interaktive noveller, døden til en sentral karaktèr i FFVII, atmosfæren og følelsen av hjelpesløshet i Silent Hill 1 & 2 er eksempler som har gitt meg mye mer hver for seg enn nesten titalls vestlige spill.

For meg kan ikke Gears of War, Halo, Fallout og slike "blockbustere" sammen måle seg med et av eksemplarene en gang når det kommer til historien.

 

Japanerne skal også ha skryt for at de tør mye mer i spill enn det vestlige studioer gjør, ved tanke på sensur, galskap eller lignende.

En av de få kreative designerne vi har i Vesten som virkelig ER kreativ/orginal er jo Tim Schafer, og jeg tror ikke det er tilfeldig at han hylles såpass mye som han gjør av gamere som liker en god spill-opplevelse.

Nettopp fordi han TØR (og en god humor er alldeles ikke å forakte).

 

Jeg krysser forøvrig fingrene for Dante's Inferno, ikke fordi jeg tror det vil bli et grensesprengende epos med tanke på historie, men fordi jeg tror vi vil få se den mest brutale og "ekte" versjonen av Helvete noensinne i et spill, og jeg synes ikke at man burde kimse av slike nyvinninger heller, da alle slike nyvinninger åpner for større guts i en vestlig spillindustri som begynner å bli forferdelig monotom.

 

Arkadespill kan vi derimot :)

Lenke til kommentar

Spill som Fallout har vanvittig bra gameplay men en utrolig tynn og latterlig - og ikke minst ytterst ulogisk - story. Velger å ikke drage inn FPS/Action spill i en RPG debatt.

 

Man er vel rimelig historieløs i spillsammmenheng om man kun forbinder Fallout-navnet med FPS/Action, og dermed ignorerer de to første spillene i serien - monumentale RPG-titler, begge to, og sågar sett fra det nærmest messianiske isometriske perspektivet.

 

Det faller på sin egen urimelighet å kalle historien i vestlige RPG-er for "ulogisk". Det er snakk om spill, og jeg tror ikke det finnes noen spill bygget over JRPG-lesten som vil overleve en kritisk saumfaring av det "logiske" bindeverket i historien, det være seg den delen av historien som utfolder seg i løpet av spillet, eller historien til det fiktive universet som nødvendigvis går forut for (og kanskje følger etter) hendelsene i spillet..

Lenke til kommentar

Spill som Fallout har vanvittig bra gameplay men en utrolig tynn og latterlig - og ikke minst ytterst ulogisk - story. Velger å ikke drage inn FPS/Action spill i en RPG debatt.

 

Man er vel rimelig historieløs i spillsammmenheng om man kun forbinder Fallout-navnet med FPS/Action, og dermed ignorerer de to første spillene i serien - monumentale RPG-titler, begge to, og sågar sett fra det nærmest messianiske isometriske perspektivet.

 

Det faller på sin egen urimelighet å kalle historien i vestlige RPG-er for "ulogisk". Det er snakk om spill, og jeg tror ikke det finnes noen spill bygget over JRPG-lesten som vil overleve en kritisk saumfaring av det "logiske" bindeverket i historien, det være seg den delen av historien som utfolder seg i løpet av spillet, eller historien til det fiktive universet som nødvendigvis går forut for (og kanskje følger etter) hendelsene i spillet..

 

 

Det er godt du tar ut ett ord ifra posten min og tar utgangspunkt i det for resten av posten din. Det eneste jeg har å beklage er at jeg sa "Fallout" når jeg mente "Fallout 3". Grunnen til at jeg sa fallout var fordi han jeg kommenterte nevnte fallout 3. Og med Fallout 3 slutta jeg å snakke om hva som er logisk og ikke logisk. Uansett synst jeg det er ganske døvt at du ikke skjønte hva jeg mente.

 

EDIT: Og en annen ting du heller ikke skjønte var at jeg ikke mente at Fallout 3 var et FPS/Action spill. Om du leser posten hans og ikke bare min så ser du at han nevner andre spill enn fallout 3. Sigh, tror jeg virkelig må begynde å benytte meg av quote funksjonen og ikke gå ut ifra at folk leser hva folk skriver. :)

 

Men forstår hva du prøver å si hvis du trodde jeg mente at jRPGs - eller spill generelt - er/trenger være logiske for å være bra. Men det er ikke tilfellet.

Endret av sirkrelian
Lenke til kommentar

Har spillet og har spillt i ett par timer. Voice actinga er grei den, men jeg har komt til 1 person som har en fæl pipestemme-.- Kampsystemet er knall og historien er bra så langt. Eneste er grafikken når du ser på landskapet så tar det litt tid før alt er rendret. Jeg synest at spillet hittil har vært forferdelig lett, har ikke hatt noen problem med bosser osv. Men det er vell kanskje fordi jeg grinder og gjør alle sub quests før jeg i det hele tatt går videre. I mitt syn så fortjener Magna Carta den karakteren mr.Furevik gav den, så absolutt verdt det 149 kr jeg betalte for det :p

Lenke til kommentar

Ble litt nysgjerrig her :p Hvem er det som har irriterende pipestemme? Har bare spilt den japanske versjonen så vil være morsomt å kunne sammenligne :p Kan også si at hvis du faktisk gjør alle sub-quests som du kommer over så vil hele spillet være veldig lett. Var bare 1 eller 2 bosser som ga litt problemer for meg

Lenke til kommentar

Celestine har irriterende pipestemme. I alle fall det som er første inntrykket mitt etter å nettopp ha møtt henne. Fikk også lastet ned enn pakke til magnacarta 2 med mange kraftige våpen fra begynnelsen av. Men bruker de ikke pga det ville ødelagt mye av spillgleden. Våpene ser kule ut tho :p

Lenke til kommentar

Kan virke som det er noen bugs med "super"-angrep. Brukte komboangrepet (aner ikke hva de angrepene heter på engelsk) til Juto og Kuroseru (Crosel i den vestlige utgaven? :p ) på sisteboss, låste seg 3 ganger... ikke spesielt gøy å måtte starte hele boksen på nytt igjen hver gang ›_‹ Ordna seg når jeg droppa å bruke det angrepet heldigvis

Endret av Kadaju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...