Gå til innhold

Kommentar: Tordenskyer i horisonten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt sagt, artikkelforfatter. =)

 

Jeg vil da legge til, for a videre undergrave Cloud-konseptet, at jeg har gravet frem gode gamle (!) Oblivion, for å slå ihjel litt tid frem til neste store utgivelse. Etter en rask avinstallering av spillet var mappen spillet var installert i fortsatt på 3.47 GB, delt over 11000 filer, pluss/minus en readme eller tre. Alt av dette var modder installert for at spillet skulle være mest mulig nytbart for meg.

 

Så mitt store spørsmål da er... Hvem I gaikai kontakter jeg for å få satt opp en tilsvarende mod-samling når jeg tar det store steget over i fremtidens gaming?

Lenke til kommentar

I tillegg til å være veldig enig i artikkelen, tok jeg meg selv i å undre over det samme som fippmeister. Det er jo ikke slik at man da eier spillet selv om man har kjøpt det, men inntil spillet ikke lenger er aktuelt å drive så leier man nærmest serverkapasitet til å spille det. De er nok ikke kjempeglade i å bruke modifisert innhold til spill slik som enkelte leker seg med eksempelvis Oblivion og Fallout 3.

 

Å betale for noe for så å måtte bruke det på noen andre enn sine egne premisser ser jeg lite godt med. På PC idag er det vel enkelte spill som krever at en er koblet til internett for å spille dem (enspillerspill), og selv det er å tøye strikken.

Lenke til kommentar

Godt sagt, artikkelforfatter. =)

 

Jeg vil da legge til, for a videre undergrave Cloud-konseptet, at jeg har gravet frem gode gamle (!) Oblivion, for å slå ihjel litt tid frem til neste store utgivelse. Etter en rask avinstallering av spillet var mappen spillet var installert i fortsatt på 3.47 GB, delt over 11000 filer, pluss/minus en readme eller tre. Alt av dette var modder installert for at spillet skulle være mest mulig nytbart for meg.

 

Så mitt store spørsmål da er... Hvem I gaikai kontakter jeg for å få satt opp en tilsvarende mod-samling når jeg tar det store steget over i fremtidens gaming?

 

Meget bra sagt, Counter Strike hadde jo foreksempel ikke eksistert om Half Life kom ut eklusivt på Cloud for mange år siden. Akkurat det er en risiko som kommer til å dukke opp i framtiden hvis Cloud blir såpass populært at utviklere kun støtter Cloud for å selge mest mulig av sine produkter.

 

Dessuten har det tilsynelatende ikke noe å si hva slags båndbredde man har i dag, noen ganger går det rett og slett tregt, skulle tro youtube hadde mange nok servere, og de oppgraderer jo serverparken sin ofte, likevel blir det til tider treig "loading" av videoer pga for stor pågang, og nå skal man streame spill med øyeblikkelig reaksjon av input fra mus, tastatur, kontrollere, osv?

Månedspris/priser osv kommer sannsynligvis til å bli skyhøye for de få som vil prøve, kanskje de senker prisene, greit: Dess flere folk som vil ha Cloud fordi prisene ser ålreit ut, dess mer serverkraft trengs, skal bli intr å se om de løser dette problemet da det innebærer så mye flere problemstillinger og argument mot fundasjonen for hele cloud mer enn selv jeg gidder å taste om på ett forum..

 

På grunn av allt dette vil jeg desverre si med temmelig stor sikkerhet at jeg misliker/hater konseptet, altså idealet, idèen bak Cloud, jeg ønsker faktisk at det aldri kommer til å se dagens lys av hensyn for de som er ansvarlige, det er ett temmelig risikabelt gamble med 99.99 prosent sjangs for eternal ruin and destruction for de som er involvert intimt.

Endret av toredl87
Lenke til kommentar

Glimrende kommentar. Jeg har ikke tenkt over emnet i stor grad, men det er nå ganske klart for meg at ikke alt er like rosenrødt som mange vil ha det til. Og jeg, som flere andre her, sier meg enig med fippmeister: En av de store fordelene med PC fremfor konsoll er at man på PC kan modifisere mange spill i det uendelige, slik som Oblivion, og dette tror jeg er noe av det som gjør at mange PC-spill har såpass lang levetid som de har. Jeg hadde nok gått lei av Oblivion for lenge siden uten modifikasjoner, men ennå lages det mange modifikasjoner til spillet, og når databasen til for eksempel TES Nexus teller over 17000 modifikasjoner, så er det klart at det finnes noe for enhver smak. Dette inkluderer også grafiske oppdateringer og modifikasjoner som i seg selv sikkert har mye å si for levetiden.

Lenke til kommentar

Derfor bør vi være skeptiske til Cloud-konseptet.

Jeg vil da legge til, for a videre undergrave Cloud-konseptet...

...hvis Cloud blir såpass populært at utviklere kun støtter Cloud ...

 

FYI: "Cloud" er et browserbasert OS for håndholdte systemer. Utgjør neppe noen trussel mot bredden av spill.

 

Det er "Cloud computing" dere mener. På norsk kalle vi dette for "nettskyen".

Nettskyen i seg selv er det ingen grunn til å være skeptisk til, da det kun er en samlebetegnelse for desentralisert databehandling.

Det er spesifikke anvendelser av nettskyen, representert ved Gaikai og OnLive, dere er kritiske til.

 

Jeg er forsåvidt enig med artikkelen og kommentarene til denne, men det kan lønne seg å være litt mer spesifikk. Teknologi og teknologianvendelse er to vidt forskjellige ting, jamfør BitTorrent (en protokoll for dataoverføring) og p2p-nettverk (som ofte driver med piratkopiering). Både synsere innen media og underholdningsbransjen er svært ivrige etter å kritisere protokollen, når det strengt tatt er bruken de er uenige med.

 

Så, kritiser gjerne nettskyen, som konsept og som teknologi, om det er det dere er uenige med.

Hvis ikke, så kritiser forretningsidéen til Gaikai og OnLive, men hold de to adskilt.

Lenke til kommentar

Hold på hatten! Jeg er en fan av Cloud. Slapp av, jeg er enig i mye som står i artikkelen, og jeg er vel egentlig ikke fan av Cloud (hovedsaklig OnLive) fordi det er genialt. Jeg er fan fordi de ser fremover på hvordan spillmediet spilles. Skal være forsiktig med å sammenligne helt ut i vindens sky, men vi har klart å fly. De trodde ikke vi kunne det. Vi har hatt mennesker på månen, den runde prikken folk tilba for en del århundrer siden. Jeg tror ikke de første Cloud løsningene kommer til å være gode nok til å stabilt tilfredsstille gamere over hele verden. Men det er et skritt i en retning og vi trenger dette for å utvikle oss. Kanskje er det feil vei, men da lærer vi det og kan si senere: "Ikke gå for den løsningen for det har vi prøvd."

 

Jeg er absolutt ingen fan av spillbokser, CD-er og CD-keys. Jeg er for flink til å rote det bort til at jeg klarer å finne det igjen hvis jeg trenger å installere det på nytt. Derfor har jeg blitt en bruker av Steam i større grad i det siste. Som får meg til å tenke. Hvor aktuelt var det for 10 år siden å ha nettmulighetene som vi har til spill i dag? Noen tenkte fremover og satset. Angående nettproblemene så blir det bedre og bedre for tiden som går.

 

Som sagt så tror jeg ikke de første Cloud-konseptene er løsningen på fremtidig gaming. Kanskje ikke Cloud i det heletatt. Men kudos for at de prøver. Og enten så får vi en bedre tilgang til å spille spill eller så finner vi ut at det ikke var veien å gå. "Vinn-vinn" for oss gamere? Veldig bra kommentar forresten.

Lenke til kommentar

Tanken bak konseptet cloud computing er finfin, det er vel mer det at teknologien (slik jeg ser den) ikke fungerer for spill som krever millisekund-presisjon. Pingen må være innmari lav, og når flere og flere brukere kobler seg til èn serverpark vil vel nettverket deres kjenne det sånn tålelig.

Lenke til kommentar

Jeg tar i mot dette med åpne armer, og beholder samtidig mine konsoller og datamaskin. Da får jeg i både pose, sekk og koffert.

 

Javisst kan systemet ha åpenbare mangler, men det er like fullt - så fremt det fungerer - et godt system og et finfint tillegg til noe håndfast man har i hylla og under tv-bordet. Men som en soloaktør tror jeg ikke det vil fungere.

Lenke til kommentar

Dette med hastigheten på nettlinjene er jo egentlig ikke noe man trenger å tenke på. Kommer det til å ta lang tid før linjene er super-raske i forhold til i dag? Samme med maskinvare. Jeg ser for meg at når neste "umulige" periode for Intel og AMD med tanke på nm-teknologi kommer så ser jeg for meg at det potensielt kan skje en revolusjon i slik teknologi. Når det blir snakk om prosessorer og transistorer på nivå med atomer, da snakker vi. Og da vil ikke slike tekniske flaskehalser være tilstede engang vel? Dette er vel kanskje om rimelig mange år, men alt rundt dette minner meg litt om parabol osv på 90-tallet, når det først kom osv. Og se hvor det er i dag på en måte, langt mer etablert. Det samme vil vel skje med Cloud-gaming også og når teknologi på både nettlinjer og prosessorer er langt mer modnet enn det er i dag.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Jeg for min del klarer ikke å se for meg hvordan dette skal være kostnadseffektivt/besparende.

 

Det kan hende tenkesettet mitt inneholder begrensninger i kunnskap om teknologi/teknikk. Men hvordan skal en slik serverpark kunne drifte 100 brukeres gaming billigere enn om disse 100 brukerne hadde 100 pc'er selv?

 

Jeg kan se for meg en liten besparelse, siden folk gamer på forskjellige tidspunkt osv. Men jeg klarer ikke å se for meg at den blir spes stor. Derfor er jeg redd det krever altfor mange servere/altfor stor serverkapasitet, til at det skal kunne bli særlig billig for sluttbrukeren.

 

En annen ting jeg har lyst til å nevne er at det ikke er sikkert at dette er noe fenomen som kommer til å ta spesielt av i det hele tatt. Jeg mener, det virker ikke som om det har tatt spesielt av med

-utleie av film over nett

-kjøp av film over digitaltjenester

 

Og selvom TV1000 og Canal+ sender filmer/har filmer tilgjengelig for folk når som helst på døgnet. Selvom man kan velge når man vil se på en viss film osv. Så kjøper fortsatt folk film på dvd/blu ray og putter de i hylla som aldri før. (Dette uten kilde, men jeg mener at dette er observerbart i markedet).

 

Kanskje disse spill tjenestene det snakkes om kun blir for spesielt interesserte, akkurat som leie/kjøp av film over digitale tjenester (nett) også er det for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje det blir litt bakstrebersk og være så skeptiske til denne måten å spille på. Mye av den samme skepsisen man har hatt i forhold til eksempelvis streaming av musikk, med spotify og liknende tjenester har dette blitt måten veldig mange spiller av sin musikk på. Personlig benytter jeg nesten kun spotify, og synes det er veldig praktisk å ha nesten all musikk samlet på ett sted. Jeg er ingen hardcore musikkelsker, og disse vil nok fortsette fordømme slike tjenester mens de spiller av vinylene sine på anleggene til 150000 kr, men for oss andre tror jeg tjenester av denne typen er kommet for å bli.

 

Resultatet for min del er at jeg hører mer på musikk enn noensinne og i tillegg til at lyttingen min nå er mer variert i forhold til artister.

 

For at en online streaming spilltjeneste skal lykkes må de først og fremst sørge for to ting: høy kvalitet og en fornuftig prismodell.

Lenke til kommentar
Jeg synes kanskje det blir litt bakstrebersk og være så skeptiske til denne måten å spille på. Mye av den samme skepsisen man har hatt i forhold til eksempelvis streaming av musikk, med spotify og liknende tjenester har dette blitt måten veldig mange spiller av sin musikk på. Personlig benytter jeg nesten kun spotify, og synes det er veldig praktisk å ha nesten all musikk samlet på ett sted.

Jeg er betalende Spotify-bruker, og er meget fornøyd med tjenesten - isolert sett.

 

Den store svakheten, slik jeg ser det, er at musikken jeg betaler 1200 kroner i året for på Spotify, ikke er tilgjengelig for meg på noen annen måte enn gjennom Spotify. Det betyr at jeg må skaffe meg musikken gjennom andre kanaler dersom jeg ønsker å ha musikk på min iPod for joggeturen, eller ha glede av musikken på steder der det ikke er nett. Jeg syns det er urettferdig at jeg skal betale for samme musikken to ganger for å få til dette.

 

Dette er relevant for de problemstillingene Joachim legger frem i sin kommentar, og jeg syns du er en smule naiv i tankegangen :-)

Endret av TST
Utfylte litt
Lenke til kommentar

Hahaha. Flashback.

 

Uansett litt rotete artikkel. Greit nok at det er en kommentar, men dette blir ekstremsynsing.

 

Det koster penger å opprettholde en serverpark, og for hvert ekstra spill som tilbys må man anta at kostnadene økes, etter som man må ha maskiner å kjøre det på.

Feil. Blir det dyrere for Gamer.no å drifte siden hver gang dere legger ut en ny artikkel? Det er i verste fall en ekstremt sprangvis kostandskurve, og blant de minste utfordringene cloud-konseptet har.

 

Videre blir det synsing om hvor lenge og hvilke spill som blir liggende på tjenesten - kilde?

 

De tekniske utfordringene du nevner er heller ikke særlig skremmende. 6 mbit er det skaperene av onLive har uttalt at man trenger for å bruke tjenesten, og dette burde da ikke skremme noen. Selvfølgelig er det de som ikke har mulighet til denne kapasiteten, men innovasjon er et smalt marked, og jeg kan garantere at utviklingen i bredbåndssektoren ikke vil bremse opp med det første.

 

Har selv begrenset tro på konseptet, men det går mer på konkurransebaserte utfordringer enn de tekniske utfordringene og hva de vil levere. Tror rett og slett det er litt for innovativt og fjernt for mannen på gata at man kan "streame" spill rett inn på TVen. I tillegg har de verken kapitalen eller merkenavnene til de tre store. Også verdt å nevne at Nintendo, MS og Sony neppe vil GI fra seg markedsandeler, og når det eventuelt kommer en tjeneste som går utenpå deres forretningsmodell, tror jeg vi vil se en stor økning i ekslusive titler og utgivere(!) - kanskje spesielt fra MS sin side, som har en lang historie med monopolisering og produktbarrikadering.

Lenke til kommentar

 

Blir det dyrere for Gamer.no å drifte siden hver gang dere legger ut en ny artikkel? Det er i verste fall en ekstremt sprangvis kostandskurve, og blant de minste utfordringene cloud-konseptet har.

 

Nå er vel heller ikke den gjennomsnittlige artikkel på gamer like tung å drifte som et spill heller? :p

Endret av fippmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...