heimro Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Hei! Jeg trenger råd og veileding for å finne noen objektiver som passer bra til canon 10d. Jeg velger å gå bort i fra de såkalte "fish eye" siden de koster uhorvelig mye. Men en portrettlinse(med makro?) samt en telelinse opp til 300/400 mm hadde vært greit. Genialt å funnet to linser som "utfyller" hverandre. Jeg har tenkt å bruke ca 10 store. Er det for lite? Håper på masse råd ! Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Hei! Har du kikket litt rundt på Canon sine sider? (http://www.usa.canon.com/eflenses/) Der finner du en fin oversikt over samtlige Canon objektiver. Husk at du må gange brennvidden med 1,6. Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med disse, men disse ser ut til å passe både pris- og brennviddemessig: Allround: Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM, ca. 4000, tilsaver ca. 38-136 Allround: Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, ca. 6000, tilsvarer ca. 45-216. Tele: Canon EF 28-200mm f/3.5-5.6 USM, ca. 4000, tilsvarer ca. 45-320 Tele: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM, ca. 6000, tilsvarer ca. 120-480 Macro: anon EF 100mm f/2.8 Macro USM, ca. 5000, tilsvarer ca. 160 Disse objektivene har ikke så kort nærgrense, men du kan jo eventuellt vurdere en makrolinse, eller mellomring. Det blir litt vanskelig å finne to gode og lyssterke objektiver i denne prisklassen. det blir også vanskleig å finne skikkelig vidvinkel på grunn av at brennvidden må ganges med 1,6. Hvis du derimot går opp til L klassen finner du derimot flere gode muligheter, men prisen blir også deretter. Jeg selv har Caon EOS D30 med 28-70L f/2.8 USM og sparer til 70-200L f/2,8 IS USM. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Du bør også vurdere å kjøpe en Speedlite blits, siden objekttivene meget sannsysnlig kommer til å skygge for den innebygde blitsen, spesilet ved vidvinkel. Lykke til! Lenke til kommentar
heimro Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 hvis det er noen som har peil på de forskjellige linsene her, er det noen der ut som kan fortelle meg fordelen ved å ha, vidvinkel, tele, zoom, fisheye, alround eller makro. Hvilke fordeler, ulemper, bruksområder har de. Personlig har jeg tenkt å skaffe meg 2 linser tilsammen kostende ca 10-15000.- Noen flere tips? med det samme: hvis noen her har kraftige meninger om hvilke av disse kameraer som er best å anskaffe. Fortell meg hvorfor! 8) : Canon D10, Canon 60D, Fuji S2, eller Nikon D100. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Hei! Jeg trenger råd og veileding for å finne noen objektiver som passer bra til canon 10d. Jeg velger å gå bort i fra de såkalte "fish eye" siden de koster uhorvelig mye. Men en portrettlinse(med makro?) samt en telelinse opp til 300/400 mm hadde vært greit. Genialt å funnet to linser som "utfyller" hverandre. Jeg har tenkt å bruke ca 10 store. Er det for lite? Håper på masse råd ! Prøv å slå ihjel et par timer på dette forumet, så får du helt sikkert en ide om hva akkurat du personlig er ute etter. http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1029 Uff, hvor man kjenner misunnelsen river i kroppen Lenke til kommentar
Pontiac Grand Prix Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Har Canon D60 der jeg bruker Sigma zoom 28-300mm. Dette passer veldig godt på dette kameraet. Det er veldig lyssterk og bruker 72mm filter. Det koster rundt 4.500,- Lenke til kommentar
kabelsatan1 Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Har Canon D60 der jeg bruker Sigma zoom 28-300mm.Dette passer veldig godt på dette kameraet. Det er veldig lyssterk og bruker 72mm filter. Det koster rundt 4.500,- Kan du utdype "veldig lyssterk"? Jeg har et 75-300-objektiv med f4-5,6. Det er langtfra lyssterkt. Kan man få et "veldig lyssterkt" teleobjektiv til 4500 skulle jeg gjerne vite hvilket. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hvis du ikke har objektiver fra før regnes nok Canon EOS 10D som det beste kjøpet for tiden. Når du skal kjøpe objektiv må du analysere behovene dine, og ikke minst tenke litt over "vidvinkelproblemet". Fordi bildebrikken er mindre enn en film får man en zoom-effekt slik at et 28 mm. objektiv fungerer som en 45 mm. Det vil nok de fleste ikke synes er vidt nok. Canon 20-35 mm og Canon 17-40 mm er blant alternativene man kan velge mellom. Sistnevnte er regnet for å være et veldig bra objektiv, men koster også deretter. Du kan derfor vurdere å kjøpe et 19-35 mm. objektiv fra Tamron, Tokina, Vivitar, Sigma eller andre tredjeparts merker. Bildekvaliteten fra disse er nok "god nok" for de fleste, men det kan tenkes at autofokusen er noe tregere enn på f.eks. 17-40 mm. objektivet fra Canon. Hvis du ikke har behov for kraftig vidvinkel kan du også vurdere objektiver som Canon 24-85 Tamron 24-135 Sistnevnte har et zoom-omfang som gjør at det kanskje blir det eneste objektivet du trenger hvis du kan leve med litt dårlig vidvinkel og ikke altfor kraftig tele. Det tilsvarer 38.4-216 mm. Hvis du skal ta portretter kan du også vurdere et Canon 50 F1.4 eller Canon EF 85mm f/1.8 USM objektiv. Disse vil passe fint til å ta portretter, og på stor blender blir også bakgrunnen uskarp. Bildekvaliteten blir en god del bedre enn med et zoom-objektiv. MLW Lenke til kommentar
heimro Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Hei! Takk for masse gode råd. De leses nøye. :smile: Jeg har etterhvert bestemt meg for å skaffe meg et Canon 50mm F1,4 USM objektiv, som jeg forhåpentligvis kommer til å ta mye gode bilder med. På hovedsiden ser jeg at dette objektivets laveste pris ligger på ca 3650.- Jeg er så heldig å skaffe det for den nette sum av 3395.- 8) Mitt siste valg er det andre objektivet. Jeg er svært interessert i tele, og fant et objektiv til en rimelig grei pris. Objektivet er et EF USM: 28-200/3.5-5.6 til en pris av ca. 3395.- MEN: Er dette et bra nok teleobjektiv, og er det noen teleobjektiv der ute som er gode og koster mellom 3000-7000 ? Lenke til kommentar
terjed Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Da har du ingen vidvinkel. Er ikke det litt dumt? 45 mm som største vidvinkel blir vel en litt "tynn pakke"? Men nå vet jo ikke jeg hva du skal bruke det til? Kun portretter? Alltid? Lenke til kommentar
heimro Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Det er nok det største dilemmaet: "Vidvinkelproblemet" Da kan det hente jeg må velge mellom et vidvinkelobjektiv og et teleobjektiv. Svært kjipt, men jeg har nå forstått at vidvinkel er oftere brukt og mer nødvendig. Jeg har funnet flere vidvinkel objektiver som er aktuelle, men disse to skiller seg ut: 20-35/3,5-4,5 USM til ca 3495.- 24/2,8 USM til ca 3000.- Hva bør jeg prioritere? En mindre vinkel (20mm) eller en bedre lysstyrke? Tele er en luksus som jeg pr.dags dato ikke har råd til. og velger trolig å gå bort fra tele intill videre. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Personlig ville jeg valgt Tamron AF19-35mm F/3.5-4.5. Tror vel ikke det har så mye tregere fokusering enn Canon eller at det vil skape problemer for annet enn for proffe sportsjournalister. :wink: Se i siste bladet "Fotografi". De har testet dette objektivet, og sier det er et svært bra objektiv. De kaller det er "røverkjøp" Det koster i følge prisovesikten kun 2672,-kr hos XD. Da har du kanskje også penger igjen som kan spares til en tele eller blits? Lenke til kommentar
heimro Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Ærede forsamling! Jeg har nå kommet fram til min endelig fotopakke. Etter dager/netter med intens lesing har jeg endelig bestemt meg. Og denne fantastiske, eksepsjonelle pakken overgår alt! Jeg er faktisk student, og dette tar nesten knekken på meg..økonomisk, men det er verdt d! Her er listen: Canon EOS 10D digital kamera Batterigrep 10D (2 stk Hl511 batteri) Sandisk CompactFlash 2 stk a 512 mb Canon EF 50/1,4 USM objektiv Canon 20-35/3,5-4,5 USM objektiv Lowerpro Dryzone 200 ryggsekk EVT: Canon Speedlight 550EX blitz Dette bør holde! Hvis noen der ute har noen tips angående valg av OBJEKTIV, tas dette imot med stor takk. :smile: ' evt.kommentarer er ønskelig Lenke til kommentar
Elph Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 kan bli missunnelig av mindre... En ting du kan vurdere er å gå for Canon Speedlite 420 EX isteden, er noen (2?) tusenlapper billigere, og duger til mitt bruk i allefall.. med en G5 Lenke til kommentar
terjed Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Enig med sist nevnte.... Jeg har hatt 420 EX selv og var veldig fornøyd med den. Kan nesten ikke se at man skal ha bruk for noe annet (jeg kan selvfølgelig ta feil) Ellers lurer jeg på om du faktisk trenger det batteri-grepet for to batterier. Kameraet har jo allerede en av de råeste batterikapasitetene på markedet. Sjekk tester.... Det du sparer her kan jo gi deg andre ting du kanskje også kunne trenge? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Enig med sist nevnte.... Jeg har hatt 420 EX selv og var veldig fornøyd med den. Kan nesten ikke se at man skal ha bruk for noe annet (jeg kan selvfølgelig ta feil) Ellers lurer jeg på om du faktisk trenger det batteri-grepet for to batterier. Kameraet har jo allerede en av de råeste batterikapasitetene på markedet. Sjekk tester.... Det du sparer her kan jo gi deg andre ting du kanskje også kunne trenge? 550EX har muligheten til å kjøre andre blitzer som slave, blandt annet 420EX. Kjøper man et kamera til den prisen synes jeg man skal koste på seg en 550EX :wink: Den dagen man finner ut at vil ha en slave(eller to) koster det ikke skjorta, noe en student kanskje har i tankene? 550EX har igså en max rekkevidde på 55m, mens 420EX har en rekkevidde på 42m (ved ISO 100 på et SLR) Lenke til kommentar
Elph Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 usikker på hvor mye de 55 kontra 42 meterene egentlig betyr... og prisen vil uansett bli den samme.. men ved å starte med en 420EX blir det billigere ved anskaffelsen nå, slik at man kan legge mer i feks en linse... vet ikke hvor nødvendig en slaveblits er sånn i starten... kanskje noe som dukker opp etterhvert og ta kan man ta den investeringen i en 550EX da Bare noen løse tanker i en ellers behegelig sommerkveld Lenke til kommentar
BlueVibe Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 bare et lite spørsmål.. hvor i landet får man kjøpt sigma objektiver? helst nettbutikk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå