allyse Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Sitter her med et lite PHP problem. Har laget en mysql database for forhandlere til en oversikt (forhandleroversikt). Min er inspirert av http://www.bilguiden.no/DealerSearch/Defau...r&MakeSelected= da jeg syntes den har det jeg også trenger på min. (det er jo lov å blir inspireret). Det eneste problemer jeg sitter med er hvordan jeg skal få til å liste der det står "ny bil". Jeg har mest lyst å ha en "liste" hvor den som legger inn kan markere flere valg og de som velges kommer opp på der som det står ny bil. Noen som har en ide hvordan jeg skal klare dette for flere valg er noe jeg IKKE har peil på i det hele tatt. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Spørsmålet ditt er ambiguøst og overlater mye til tolkning. Blandt annet så har du ikke beskrevet hvem som velger hva det skal stå under "ny bil". Er det forhandleren? eller har du tenkt at alle skal kunne legge til biler her? Iallfall så er det flere løsninger på dette. Prøv å lage en rutine og hvis du ikke får det til så poster du en ny post med akkurat det du lurer på. Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 du har to valg.. som jeg kan tenke meg. Hva som er best kommmer litt an på hvor mye du skal vise på siden din av gangen. Jeg antar at du har en database der du har en tabell som heter forhandlere med en fremmednøkkel til en tabell som heter ny_bil (eller noe i den duren). Med andre ord at du har databasestrukturen din i orden! valg1: $res= mysql_query("SELECT ... from forhandlere"); if (mysql_num_rows($res)>0) { // skrive ut litt start på tabell osv while ($arr=mysql_fetch_array($res)) { // skrive ut raden helt til ny_bil $res2= mysql_query("SELECT * from ny_bil where fk_i_ny_bil=pk_i_forhandlere") // traversere forhandlere om det er noen if (mysql_num_rows($res2)>0) while ($arr2=mysql_fetch_array($res2)) { // skriv ut forhandlere med linker osc } // skrive ut slutten av tabellen etter ny_bil feltet } det er ikke sikkert koden er så enkel å se i forumet.. bakdelen her er at du brukere mange sql kall, men du klarer fint en 50-60 sql kall uten at du merker det på sida altså. (enkle select'er som dette er). Den andre måten er at du joiner alle tabellene som skal brukes i et stort og fett sql kall og henter ut resultatet. Deretter traverserer du resultatet FØR du skriver det ut og legger det inn i en array, slik at du får en array på formen.. forhandler 1 => ('bil1', 'bil2','bil3') forhandler 2 => ('bil1') forhandler 3 => () Altså et arary med forhandlere som hver igjen inneholder et array med biler (evt flere arrayer om du trenger det) Deretter traverserer du forhandler arrayet ditt og skriver det ut.. foreach ($forhandlerarray as $forhandler) { // sjekker om det ligger biler i arrayen if (is_array($forhandler['biler'])) { // traverserer biler arrayen foreach ($forhandler['biler'] as $biler) { // etc. } } } Den siste er kanskje den raskeste, men her må du sørge for at du klarer å bygge opp arrayen din riktig først. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 22. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2003 For det første jeg er så og si helt n00b innen mysql så ikke vær for avanserte (små steg ) Uansett. Prøver å forklare litt bedre. (ja. jeg vet det er veldig dårlig oppbygging ol, men jeg lærer. Det er det viktigeste nå). Hovedsiden: http://www.amotor.no/tjenester/forhandler/index.php Her kan forhanderene legge seg til: http://www.amotor.no/tjenester/forhandler/11.php Ideen her var å ha 60 biler (i 11.php) med avkrysningsbokser. La boksen om den er krysset av ha en "ja" verdi. Så sette dette inn i en database som heter nybil. Da kommer et lite spørsmål. Hvordan kan jeg få databasen for om forhandleren har bilenmerket og selveste forhanderen. Det som bør skje med dette skjemaet er at alt brukerinfo sendes til forhanderdatabasen og bilinfoen til bildatabasen. Når jeg skal hente dette fram skal f.eks denne siden ( http://www.amotor.no/tjenester/forhandler/...e&var2=rogaland ) vise f.eks Audi, volvo go toyota (om brukeren krysset av disse tre merkene) Jeg mener det skal vel gjøres med if ($audi == ja) { print ("Audi"); } og lage en slik for alle bilmerkene. Det funker også, men hvordan få dette til å fungere på alle forhandlerene? Når jeg la dette til får jeg bare fram en forhandler ellers kommer det samme på hver post. Alt skal kunne administreres fra denne siden: http://www.amotor.no/tjenester/forhandler/admin.php Slik dere legger merke til er koden på admin.php mye finere enn resten. Det er derfor jeg fant litt mer ut om noe som heter å rydde da jeg kom til admin området Jeg sier igjen. Jeg har brukt sql i 2 dager så jeg vet lite.... Håper noen forstår vissvasset mitt og kunne gi noen flere råd. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Her kan forhanderene legge seg til: http://www.amotor.no/tjenester/forhandler/11.php Ideen her var å ha 60 biler (i 11.php) med avkrysningsbokser. La boksen om den er krysset av ha en "ja" verdi. Så sette dette inn i en database som heter nybil. Da kommer et lite spørsmål. Hvordan kan jeg få databasen for om forhandleren har bilenmerket og selveste forhanderen. Det som bør skje med dette skjemaet er at alt brukerinfo sendes til forhanderdatabasen og bilinfoen til bildatabasen. Når jeg skal hente dette fram skal f.eks denne siden ( http://www.amotor.no/tjenester/forhandler/...e&var2=rogaland ) vise f.eks Audi, volvo go toyota (om brukeren krysset av disse tre merkene) Jeg mener det skal vel gjøres med if ($audi == ja) { print ("Audi"); } og lage en slik for alle bilmerkene. Det funker også, men hvordan få dette til å fungere på alle forhandlerene? Når jeg la dette til får jeg bare fram en forhandler ellers kommer det samme på hver post. Det jeg ville ha gjort (hvis jeg har forstått deg riktig) er å lage en tabell (bilmerker) som ser ca slik ut: bilmerkerID Au_In Prim. Audi INT Volvo INT Saab INT osv. I forhandler-tabellen legger du til et felt som heter bilmerkerID (som er en fremmednøkkel). Her setter du inn ID'en fra bilmerker-tabellen slik at du får en referanse mellom tabellene. Så i skjemaet har du avkryssningsbokser som heter audi, volvo, saab, osv med verdien "0" som standard og verdien "1" når de er avkrysset. Så når de fyller ut skjemaet vil det stå "0" på de bilmerkene de ikke har og "1" på de merkene de har. Så kan du gjøre som du sier: if ($audi == "1"] { echo "Vi har Audi!" } Osv. Det finnes sikkert bedre og lettere måter å gjøre det på, men ikke som jeg kommer på i farten. Lykke til! Lenke til kommentar
allyse Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Hva er den letteste måten å hente tabellene fram på da? Jeg har sett et par metoder, men lurer på den beste (altså å hente info på siden) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå