Gå til innhold

– Nintendo er verdens beste (DS, Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske imponerende hva Nintendo har gjort denne generasjonen, hvertfall fra et forretningsperspektiv. Jeg trodde virkelig ikke at det var plass til Nintendo i konsollmarkedet etter Gamecube, Microsoft og Sony virket for sterke til å konkurrere med. De var avhengig av å finne sin egen sti, og det klarte de med glans. Det blir spennende å se hva Nintendo kommer med i neste konsollgenerasjon.

Lenke til kommentar
I 2009s siste finanskvartal dro man inn 2,66 milliarder dollar, 442 av disse var rent overskudd.

 

 

Bare 442 dollar overskudd... :)

Mangler nok noe der.

 

 

Er vel ingen overraskelse at Nintendo tjener penger, Wii selger jo ganske bra, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor... Lar det ligge med det jeg.

Lenke til kommentar

Ja jeg kan si at jeg er imponert over salgene, men spillene og hardware blir noe helt annet. For meg var Wii en gedigen skuffelse, den manglet den klassiske "Nintendo-følelsen" som jeg husker fra de gamle konsollene. Joda Twilight Princess, Super Mario Galaxy og Smash bros var geniale, men sammenliknet med alt det geniale vi får servert fra MS og Sony for tiden. Er faktisk Nintendo i skyggen for tida.

 

Joda Wii er en grei konsoll og jeg liker den som en backup backup konsoll. Men noe mer er den ikke for min del, som har alle tre. Klarer ikke å forestille meg et liv med bare Wii og PC. Det hadde vært kjedelig :p Ville nok savnet Fifa 10, som suger på Pc og Wii..

Men dette er min mening, og jeg sier ikke at konsollen er sånn. I mine øyne er den derimot det :rolleyes:

Lenke til kommentar

Nå skal jeg sikkert "flammes" av de fleste her inne, men på et nettforum er det en selvfølge at man skal uttrykke sin mening.

 

Det er ingen hemmelighet at dritt rettet mot massene selges -nettopp- som hakka møkk. Mario, Britney Spears, McDonald's: same shit, different wrapping. Så denne statistikken overrasker fint lite... men jeg ville være forsiktig med å kalle dem for "verdens beste". Heller "verdens mest selgende".

 

Jeg har aldri syntes at Nintendo leverte veldig givende spill. Det går som oftest heller bare i "ren og enkel moro" for de som ikke er så veldig kresne på hvordan underholdning blir servert. Mange mener at spill skal være overfladiske fordi spill er jo bare spill. Disse blir derfor fornøyd med Nintendo-produksjoner. Jeg respekterer denne holdningen ift. spill men hører tydeligvis til en helt annen gruppe: spill MÅ gi meg mer enn bare "moro".

 

Og så går det i resirkulering til det ekstreme... Jeg skjønner ikke at folk ikke er drittmett enda. Jeg er nå 33 år gammel og har hørt snakke om Mario, Link/Zelda og Donkey Kong så lenge jeg kan huske. Finn.på.noe.nytt.

 

Og det verste av alt: min samboer er Nintendo-entusiast og storfan av Zelda. Men så lenge det er av nostalgiske årsaker er det vel... greit :huh:

Det har nå vært både SuperNES, GameBoy (første versjon), N64, Wii og DS i hus. Bah! Så Nintendo-hater er jeg kanskje, men jeg snakker ikke ut ifra uvitenhet heller.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar

Og så går det i resirkulering til det ekstreme... Jeg skjønner ikke at folk ikke er drittmett enda. Jeg er nå 33 år gammel og har hørt snakke om Mario, Link/Zelda og Donkey Kong så lenge jeg kan huske. Finn.på.noe.nytt.

Finne på noe nytt. Det har de da vitterlig gjort.Jeg kan nevne en haug med spillfranchiser eller spill (untenom de mest kjent du allerede har nevnt) som Nintendo enten har utviklet selv, eller som har blitt utviklet av en såkalt 2. part utvikler. Følgende spill/franchiser kan nevnes: Pikmin, Animal Crossing, Nintendogs, Metroid, Cubivore: Survival of the Fittest, Doshin the Giant, 1080°, Kirby, Custom Robo, Fire Emblem og Chibi Robo. Dette er spill som enten har blitt utviklet av et inhouse utviklerteam hos Nintendo, eller hos et selskap som eksklusivt jobber for og utgir spillene sine hos Nintendo. Listen inkluderer ikke spill til Nintendo Wii eller Nintendos håndholdte konsoller.

 

Såvidt jeg kan forstå tilsier denne lange listen med franchiser og spill at Nintendo nettopp finner på noe nytt med jevne mellomrom. Oppfordringen din om at de må finne på noe nytt blir dermed litt overflødig om man kan si det slik. Poenget ditt om resirkulering står alikevel. For ja, Nintendo resirkulerer spillfranchisene sine. Eller melker dem som mange ville sagt. Det er kommet ut X antall Mario-spill, x antall Zelda-spill etc etc. Men dette er da ikke en unik egenskap ved Nintendo. De fleste utgivere og utviklere resirkulerer franchisene og spillene sine. Den svenske utvikleren DICE har laget minst seks spill i Battlefield-serien. Bungie har nå laget tre Halo-spill, en ekspansjon/fullspill hybrid i form av ODST og holder nå på med sitt fjerde Halo-spill. Infinity Ward har laget tre Call of Duty-spill, mens Activision har gitt ut fem spill i samme serie. Og gudene vet hvor mange Final Fantasy-spill det har kommet per dags dato. Poenget mitt er hvertfall at såkalt "resirkulering" av spill er en bransjestandard og ikke noe eget ved Nintendo. Det er sunn markedsstrategi å satse på det kjente og det kjære. Alle utgivere og utviklere gjør det, sånn er det.

 

Det er ingen hemmelighet at dritt rettet mot massene selges -nettopp- som hakka møkk. Mario, Britney Spears, McDonald's: same shit, different wrapping. Så denne statistikken overrasker fint lite... men jeg ville være forsiktig med å kalle dem for "verdens beste". Heller "verdens mest selgende".[/Quote]

 

Å skjære alle Mario-spillene over en kam slik du gjør nå er i beste fall litt naivt og ugjennomtenkt. Mario begynte først som et gjennomført platform-spill til NES og fortsatte så som en av de bedre 2D-platformspillene fram mot midten av 90-tallet. Når Super Mario 64 kom i slutten av 90-tallet var det et av de første platform-spillene med ekte 3D. Spillet var også det første 3D-spillet med såkalt "free camera" som lot spilleren styre bildet/kameraet uavhengig av spillkarakteren. Mario Kart har gitt opphav til en haug spinnoffs som for eksempel Crash Bandicot og viser at Nintendo var en av de beste i spillbransjen til å skape underholdende spill. For det er først og fremst det Nintendo ønsker å formidle i spill. De ønsker å underholde spilleren. De fokuserer ikke på fantastisk grafikk, episke soundtracks, dype historier etc, men heller at spillet skal være underholdende. Ikke at Nintendo ikke har laget spill med disse egenskapene også (Metroid for eksempel). Men det er først og fremst underholdning de ønsker å skape. I et samfunn som Japan hvor livet preges av respekt og sømmelighet kan litt lettfattelig underholdning gjøre hverdagen levelig. At Mario-spillene er underholdende er det ingen tvil om, men mange av Mario-spillene har også satt bransjestandarder som for eksempel Super Mario 64 og Super Mario Kart.

 

Jeg har aldri syntes at Nintendo leverte veldig givende spill. Det går som oftest heller bare i "ren og enkel moro" for de som ikke er så veldig kresne på hvordan underholdning blir servert. Mange mener at spill skal være overfladiske fordi spill er jo bare spill. Disse blir derfor fornøyd med Nintendo-produksjoner. Jeg respekterer denne holdningen ift. spill men hører tydeligvis til en helt annen gruppe: spill MÅ gi meg mer enn bare "moro".[/Quote]

Hva man får ut av spill er selvsagt subjektivt, og jeg skal ikke påstå at din opplevelse av spillene er feil. Jeg kan ikke diktere hvordan andre skal oppleve spill da dette ville være å diktere andres følelser. Rent personlig husker jeg å ha fått mye ut av Nintendos spill. Spesielt må jeg si at The Legend of Zelda: Ocarina of Time har gjort et dypt inntrykk på meg og gitt meg mye. The Legend of Zelda: Ocarina of Time etterlot meg med tårer i øynene og hjernen full av tanker om hvordan det ville vært å leve i Hyrule (spillverdenen i spillet). Spillet var for sin tid svært avansert og omfattende. Historien var rørende, det grafiske uttrykket meget pent og ikke minst var musikken noe helt eget. Selv sitter jeg gjerne og spiller av musikken for meg selv i hodet mens jeg tenker på alle de fine dagene med spillet. Super Mario 64 gav meg også veldig mye, kanskje ikke så mye historie-messig, men kanskje enda mer i ren eventyrlyst. Å utforske alle de ulike verdenene i spillet var utrolig spennende. Det fantes en stor del ulike livsformer i spillet mange av dem skumle. Og det grafiske uttrykket var meget spenstig. Verdener som befinner seg midt i et tomrom med fine farger som bryter opp den svarte bakgrunnen eller tomrommet. Nydelig saker.

 

Man kan beskylde Nintendo for å være mange ting. Men å si at de kun utvikler overfladiske mainstream-spill er å dra den litt langt. Nintendo står bak noen av de særeste spillene bransjen har sett. En rørlegger som hopper rundt mens han tramper ned skilpadder og spiser sopp som gir ham mulighet til å skyte flammekuler er ikke akkurat en konvensjonell greie. De står også bak spill med dype historier og innovativt gameplay (Zelda- og Metroid-serien). De nye Metroid-spillene var kanskje en av de første "first person shooter" sci-fi-spillene som hadde så stor vekt på gåteløsning og historiefortelling. Jeg foreslår at du sitter deg ned med noen av de bedre spillene i Nintendos portefolio og prøver å spille dem med et åpent, men kritisk sinn. Kanskje blir synet ditt på Nintendo litt mer likt mitt, kanskje ikke. Kanskje du synes spillene er dødsens kjedelige, og det kan du gjøre i din fulle rett. Jeg skal ikke sitte her og kreve at du skal like Nintendos spill. Dog liker jeg å tro at jeg hvertfall kan gi deg et dytt i riktig retning. For jeg kan ikke forstå hvordan du kan synes at spill som Mario 64, Legend of Zelda: Ocarina of Time, Metroid Prime, Pikmin, Animal Crossing etc er overfladiske. Joda, spill som Wii Sport, Wii Play, Mario Golf etc er nok overfladiske spill, men det ville være dumt om du lot disse spillene hindre deg i å få gode spillopplevelser. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Og det verste av alt: min samboer er Nintendo-entusiast og storfan av Zelda. Men så lenge det er av nostalgiske årsaker er det vel... greit

 

Men.. Flesteparten av de som kjøper de titlene kjøper de jo pga nostalgi, så hvorfor skal det være annerledes enn om samboeren din gjør det?

Lenke til kommentar

Hei Snorre. Veldig enig i mye du skriver men jeg innser at jeg har glemt å skrive at jeg snakker hovedsaklig om nåtidens Nintendo.

 

Det er ikke å stikke under en stol at Nintendo er en pionér som revolusjonerte spillverden i sin tid. Mitt første møte med Mario var ikke på konsoll men på håndholdte spill. Det var slike små elektroniske spill som lignet på bl.a. nådagens DS men som inneholdt bare ett spill. Der og da (tidlig i 80-tallet) var det genialt og noe som man bare burde ha når man hadde litt interesse for den typen medie.

Man kan gå lengre enn det: noen av de mest kreative spillene som kommer i dag er faktisk inspirert av gamle Nintendo-lisenser... som f.e. Braid og Shadow Complex. Det sier ikke litt.

Nevertheless: å sammenligne Braid med Mario er litt som å sammenligne PCens Baldur's Gate og Baldur's Gate: Dark Alliance på PS2.

 

Finne på noe nytt, det har de for all del alltid gjort. Det jeg mente med det var at Nintendo resirkulerer de samme overfladiske (ja!) og personlighetsløse karakterene til det uendelige... Ta Link f.e. Kan noen beskrive Links personlighet? Det er klin umulig, da karakteren er ofte en helt annen fra spill til spill. De beholder samme figur likevel for å sikre seg fansens kjøp. Og hva med Mario? Hva slags kar er han egentlig?

 

Jeg synes det blir ekstremt feil å sammenligne Battlefield og Mario uansett hvordan man vrir på det. Battlefield er bare et navn uten gjengående karakterer... og i bunn og grunn en franchise som startet for noen få år siden. Det samme gjelder Call of Duty, selv om en bestemt karakter er med i flere spill. Marios bart har vi sett siden begynnelsen av 80-tallet. Selv om jeg elsker spill som BF2142 og CoD4 vil jeg antageligvis bli drittlei dersom det lages en 200. CoD med de samme karakterene og samme musikk. Men vi vet alle at det ikke vil skje. Mario derimot har over 200 spill bak seg med den samme barten og de samme stusselige klærne... og ofte den samme gamle musikken. Mange vil sikkert synes at det er akkurat dette som er så kult med Nintendo. Vel, smak og behag :)

 

Klart mange Mario-spill er likevel forskjellige i konseptet. Det går ikke bare i å hoppe på sopp, heldigvis. Jeg synes likevel konseptene er dårlige på å fornye seg og at Nintendo sitter på arven sin og samler lettvinte penger på lite kresne fans.

Jeg kan skjønne at Ocarina of Time har gjort inntrykk på deg. Det er min samboers favoritte spill og alt som har noe med Zelda å gjøre må kjøpes utelukkende pga. dette spillet. Det er selvfølgelig greit, vi har alle våre nostalgiske favoritter -uansett om de heter Link eller Turrican- selv om veldig få av dem holder dagens standard.

 

Jeg oppfordrer Nintendo til å fornye seg i det de tilbyr spillmessig. Jeg oppfordrer dem til å forsøke seg på et annet publikum. Jeg oppfordrer dem til å skape et spill der spilleren ikke får inntrykk av å spille men av å være inn i spillet. Noe som Zelda har forsøkt seg på, og som spill som GoldenEye (faktisk på N64) og Half-Life har klart i sin tid.

 

Salgstallene til Nintendo har mye å gjøre med deres (smarte) markedsstrategi der de satser hovedsaklig på casual gamers og samtidig samler til seg de gamle fans som de har fått gjennom fortidens innsats. Nye "hardcore gamers", dvs. de som nylig har blitt voldsomt spillinteressert, som satser på Nintendo er tror jeg et mindretall.

 

Det er nettopp derfor jeg mener bestemt at Nintendos nådagens tilbud er fullstendig overfladisk. Men ikke fortvil, jeg mener nøyaktig det samme om spillserier som The Sims, Halo, WoW og Counter-Strike. Morsomt å notere seg at det er også disse som selges mest på ikke-Nintendo plattformer.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...