Gå til innhold

Hvordan sletter jeg MySQL-database?

tritrech

Anbefalte innlegg

Hei. Her kommer enda et spørsmål fra meg. Jeg har registrert domenenavn hos Domeneshop.no. Jeg har laget to MySQL-databaser, noe som er maks antall. Nå er jeg nøtt til å slette en av dem for så å lage en ny. Men hvordan sletter jeg den?

Takk for alle svar! :)

Endret av tritrech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det har de ikke: I tillegg har du anledning til å installere phpMyAdmin på ditt webområde; vi har ikke installert denne programvaren sentralt, og vi anbefaler heller ikke at du bruker den, bl.a. pga. komplisert installsjon og behov for hyppige oppdateringer for å unngå sikkerhetshull. Bruk heller et av programmene nevnt ovenfor på din egen PC.

Men er det meninget at jeg skal skrive koden du skrev i Linux Shell? Det kom opp at kommandoen "DROP" ikke fantes.

Endret av tritrech
Lenke til kommentar

Aiaiai... jeg burde kanskje ta utgangspunkt i at folk som spør om ting ofte er relativt blanke.

Trenger ikke å være helt heldig om du renner rundt og skriver DROP DATABASE... på vilkårlige steder.

Om du har noen av "programmene nevnt overfor" og får kontakt med databasene dine med dem, så bruk dem.

Hvis ikke så kobler du til området ditt med SSH eller hva i alle dager du bruker.

Skriv "mysql" for å starte Mysql.

Mulig du får no spørsmål om passord og sånt underveis, jeg har aldri brukt Domeneshop, så jeg aner ikke hvordan opplegget deres er.

Skriv "SHOW DATABASES;" og trykk enter, da skal du helst få en liten liste med databasene dine. Om denne listen ikke stemmer med din oppfatning av virkeligheten så anbefaler jeg at du kanskje spør noen med erfaring fra Domeneshop om hjelp.

"DROP DATABASE databasenavn;" for å slette.

NB: IKKE slett "information_schema" og/eller "mysql", det blir det bare rot av. Forhåpentligvis har du ikke rettigheter til dette, men man vet aldri.

TIl slutt; jeg tar ikke ansvar for eventuelt fuckup :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg skriver inn mysql kommer denn meldingen opp: ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)

Jeg virker sikkert dum nå, men jeg har nesten ingen erfaring med Linux Shell eller MySQL-databaser.

Endret av tritrech
Lenke til kommentar

Haha.

Om du greier å logge på Domeneshop og får den beskjeden der, så må de ha driti på draget.

Send dem en mail og gjør dem oppmerksom på problemet.

Nesten garantert deres feil, for jeg kan ikke tenke meg at det er forventet at du skal ha tilgang til config'en til Mysql.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter all sannsynlighet kjører de ikke MySQL-serverene sine på de samme maskinene som de kjører skalltjenester og webtjenester på. I det tilfellet må du bare angi hostnavnet med -h:

mysql -h maskinnavn.example.com -u brukernavn -p database

Jeg vet ikke hvilke programmer de anbefaler for å gjøre jobben enklere for deg, men det finnes mange ulike GUI-applikasjoner for å koble seg til MySQL-servere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...