Gå til innhold

Den Store Demon Souls tråden.


firberblad

Anbefalte innlegg

 

En definisjon må nødvendigvis bygge på noen fastsatte likhetstrekk ellers blir definisjonen ubrukelig.

 

 

Ja, og her er likehetstrekket at alle spillene er fra Japan. Enklere blir det ikke.

 

Hvis absolutt alle spill med rollespillelementer fra Japan kalles JRPGer så blir begrepet meningsløst for da vet man ikke lenger hva som menes. Like villedende ville det vært hvis vestlige utviklere lagde rollespill i japansk stil og kalte det vestlige rollespill. Det ville vært å lure forbrukerne, som hadde kjøpt noe helt annet enn hva "vestlig rollespill" betyr for dem.

 

Nå bruker vel utviklere RPG til å beskrive både såkalte JRPG og WRPG spill. Disse to begrepene er først og fremst noe fans bruker for å skille spillene. Som oftest fordi WRPG fans hater den japanske stilen og omvendt. På S-E sine hjemmesider står det f.eks. ikke at FF13 er et JRPG, men et RPG. Så forbrukerne blir nok lurt uansett hvis de skal følge den offisielle betegnelsen.

 

Så slik jeg ser det er det et helt reelt spørsmål om JRPG er en "geografisk" betegnelse eller en betegnelse på innholdet. Og svaret er vel at det kan være begge deler siden JRPG faktisk ikke er en "offisiell" sjanger.

 

Hvilken definisjon som derimot er best...vel ;)

 

Logikken i sammenligningen av FF og Tales med DS svikter litt. Å si at det er vanskelig å skille FF og Tales fra DS virker absurd hvis man har vært borti de to førstnevnte.

 

Jeg har da heller aldri skrevet at jeg ikke ser forkjellene. De tre spillene er i høyeste grad veldig forkjellige både estetisk og gameplay messig. Men de har noe til felles, og det er at alle tre har ca. like mye "rollespilling" i seg, og skal man først kalle et av dem rollespill må man kalle alle sammen rollespill. Og hvis man absolutt skal velge ut hvilke av de 3 som er "mest" rollespill vinner faktisk Demon's souls. Da det er dette spillet som gir deg størst muligheter til å spille en selvstendig rolle.

 

Historie er forøvrig ikke noe kriterium, før hadde de største JRPGene knapt nok noen historie i det hele tatt; bare se på de tidlige FF og Dragon Quest-spillene. Fokuset på historiefortelling og sterke karakterer ble introdusert i spill som Phantasy Star 2 og Final Fantasy IV.

 

For mange fans er det netopp historien som kjennetegner JRPGs, så jeg gjettet egentlig helt vilt og satt deg i samme bås som disse. solly bro...

 

Den avgjørende forskjellen på et RPG og et actionspill er heller at i førstnevnte er tall og statistikk den avgjørende faktoren for suksess, mens i sistnevnte er det reflekser og fingerferdigheter, som er grunnen til at jeg sier DS er et actionspill med rollespillelementer.

 

Regler er bare noe man lager for å skape orden i noe som ellers hadde vært veldig rotete. Men reglene i seg selv har ingenting med rollespill og gjøre.

 

Hva som egentlig betegner et rollespill er jo muligheten til å danne seg en rolle i en historie. En rolle som du så langt det lar seg gjøre bestemmer over selv. FF er dermed egentlig ikke noe særlig til rollespill, da muligheten til å spille en selvstendig rolle er så godt som helt borte.

 

At FF fortsatt blir kalt RPG er vel mest pga. gammel vane, eller pga. mangel på en bedre betegnelse. For hva er egentlig FF hvis det ikke er RPG? Et turbasert eventyr spill kanskje?

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har så lite tid i hverdagen som det kan virke som så er nok ikke dette et spill for deg ;)

 

Ikke mindre tid enn alle andre med en fulltidsjobb, men i forhold til hvor mange spill jeg har liggende på vent - mellom 50 og 100 en plass kan jeg tenke meg - så sier det seg selv hvorfor jeg vil at de timene jeg spiller skal gi uttelling på den måten at det bringer meg nærmere å fullføre spillet. Jeg spiller for det meste JRPGer og de krever som regel at man legger inn hvertfall 40-50 timer per spill, men det er sjelden man risikerer å miste progresjon i disse og forsåvidt i de fleste andre spill.

 

My bad:)

Trodde du mente du hadde begrenset med tid hver dag, ala en time om dagen eller så. Hvis en først skal sette seg ned med Demon's souls så trenger en noen timer ;)

50-100 spill :whistle: Snakkes i min ufødte sønns 50-årsdag :blink:

Kos deg med spillet når du får det :) Hvis dette er et spill du liker, har du timesvis med underholdning!

Lenke til kommentar

lenge siden eg har postet her siden eg ikke har spillt demon's souls på en stund, selvom det forsatt ruler og skal snart begynne med det igjen.

 

men nå er det no rykter ute og går så då ville eg informere om at det er rykter om at det kommer demon's souls 2 i japan til høsten så her er jo noe å absolutt glede seg til.

 

link til min kilde: http://www.examiner.com/examiner/x-12218-Video-Game-Examiner~y2010m2d9-Demons-Souls-2-announcement-incoming

 

do enjoy ;)

Lenke til kommentar
Ja, og her er likehetstrekket at alle spillene er fra Japan. Enklere blir det ikke.

 

Nei og det kan fort bli for enkelt også, case in point; Demon's Souls. Demon's Souls har rollespillelementer og det er fra Japan, men det er allikevel villedende å kalle det et japansk rollespill. La oss eksempelvis si du er en litt firkantet person som kun liker japanske rollespill og du kjøper Demon's Souls på grunnlag av at det blir kalt for det, tror du ikke det er en stor sjanse for at spillet ikke helt står til forventningene?

 

Nå bruker vel utviklere RPG til å beskrive både såkalte JRPG og WRPG spill. Disse to begrepene er først og fremst noe fans bruker for å skille spillene. Som oftest fordi WRPG fans hater den japanske stilen og omvendt. På S-E sine hjemmesider står det f.eks. ikke at FF13 er et JRPG, men et RPG. Så forbrukerne blir nok lurt uansett hvis de skal følge den offisielle betegnelsen.

 

Utgiverne er sløve med slikt men de har heller ingen grunn til å bruke mer presise definisjoner fordi de ønsker at spillene skal appellere til flest mulig for å tjene mest mulig penger; jo bredere kategorier dess bedre.

 

Jeg har da heller aldri skrevet at jeg ikke ser forkjellene. De tre spillene er i høyeste grad veldig forkjellige både estetisk og gameplay messig. Men de har noe til felles, og det er at alle tre har ca. like mye "rollespilling" i seg, og skal man først kalle et av dem rollespill må man kalle alle sammen rollespill. Og hvis man absolutt skal velge ut hvilke av de 3 som er "mest" rollespill vinner faktisk Demon's souls. Da det er dette spillet som gir deg størst muligheter til å spille en selvstendig rolle.

 

Nå skal du ikke legge så mye vekt på ordlyden. Rollespill i form av tv-spill er ikke rollespill i ordets egentlige forstand slik man har på skolen, på soverommet eller når man spiller D&D. Grunnen til at spillsjangeren bærer navnet er fordi den skriver seg fra sistnevnte. Ved overføring til spillformatet forsvinner muligheten til å spille en selvstendig rolle da det ikke finnes noen spillmaskin som kan ta høyde for like mange variabler som en menneskelig hjerne, derfor følger man alltid en eller flere fastsatte veier og det handler mer om å leve seg inn i en rolle man blir tildelt av utviklerne. Det som henger igjen fra penn og papir-rollespillene er nettopp tallenes og statistikkens avgjørende betydning for suksess, mens å skulle lykkes via fingerferdigheter hører actionsjangeren til og har ingenting med rollespill å gjøre.

 

For mange fans er det netopp historien som kjennetegner JRPGs, så jeg gjettet egentlig helt vilt og satt deg i samme bås som disse. solly bro...?

 

De episke historien er blitt en slags sjangerkonvensjon, så det er ikke så rart.

 

Regler er bare noe man lager for å skape orden i noe som ellers hadde vært veldig rotete. Men reglene i seg selv har ingenting med rollespill og gjøre.

 

Alle definisjoner må nødvendigvis ha noe med det de skal definere å gjøre, ellers har det ingen hensikt.

 

Hva som egentlig betegner et rollespill er jo muligheten til å danne seg en rolle i en historie. En rolle som du så langt det lar seg gjøre bestemmer over selv. FF er dermed egentlig ikke noe særlig til rollespill, da muligheten til å spille en selvstendig rolle er så godt som helt borte.

 

Etter denne definisjonen finnes det ingen tv-spill som kan kalles rollespill. Det er umulig å bestemme selv og spille en selvstendig rolle i noe som er pre-programmert. Rollespill på skjermen handler mer om å leve seg inn i en tildelt rolle, men det kan egentlig si om de fleste spill utenom Tetris - ingen vil f.eks. kalle Gears of War 2 et rollespill, men jeg tror nok mange lever seg inn i hovedpersonen allikevel. Det man står igjens om klart skiller rollespill fra andre spill er at det er først og fremst dine tall, dine levels, stats og weapon ratings, og ikke dine fingerferdigheter, som er avgjørende. Og i Demon's Souls er det ingen tvil om at fingerferdigheter er mer avgjørende enn stats.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan det skulle snu på andre gjennomspilling. Plutselig var Flamelurker skikkelig enkel, mens bossen like etterpå drepte meg gang på gang :huh:

 

Begynner å nærme meg Winged Spear +10 nå. Trenger bare en liten chunk med sharpstone.

Endret av Bulldagg
Lenke til kommentar

White World Tendency og Black World Tendency :)

 

http://demonssouls.wikidot.com/world-tendency

 

 

World tendency controls other events that happen in each world. Earning all of the trophies is not possible without manipulating world tendency. World tendency also controls how powerful the enemies are in a given world. With pure white tendency, enemies are the easiest but also have the worst drops (as far as upgrade stones) and the least number of souls. They will drop more healing items with pure white tendency though. With pure black tendency, enemies are the most difficult, but also have the best drops and the greatest number of souls.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...