Gå til innhold

Den Store Demon Souls tråden.


firberblad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det blitt så mye oppstuss rundt dette spillet at man nesten må ha spilt det hvis man skal kunne si at man følger med på det som skjer på spillfronten. Allikevel har jeg svært liten sans for gameplay der man kan spille gjennom en level helt perfekt, for å så være uheldig helt på slutten og bli tvunget til å spille i gjennom alt det man gjorde riktig på nytt før man får en ny sjans på det man gjorde feil. Jeg er av den mening at det er det man gjør feil som man må gjøre på nytt mens det man har fått til skal det være mulig å lagre. Spesielt når man jobber og har råd til å kjøpe mange spill men ikke har så mye tid til å spille dem, så er det helt nødvendig at de timene man spiller etter jobb blir tellende og at de ikke blir bortkastet pga. en liten glipp mot slutten av en level, det har jeg rett og slett ikke tid eller tålmodighet til.

 

Forøvrig overrasker det meg at dette har blitt kåret til beste JRPG av flere, i og med at det verken er et RPG eller spesielt japansk, og det er i det hele tatt lite som minner om et JRPG. Demon's Souls er et tredjepersons actionsspill som riktignok har rollespillelementer, men det finner man i så mange sjangere i dag.

Lenke til kommentar

Allikevel har jeg svært liten sans for gameplay der man kan spille gjennom en level helt perfekt, for å så være uheldig helt på slutten og bli tvunget til å spille i gjennom alt det man gjorde riktig på nytt før man får en ny sjans på det man gjorde feil.

 

Det er heldigvis ikke fullt så brutalt som dét. For å ta et konkret eksempel; i én verden begynner man med mulighet for å gå både mot høyre og mot venstre i forhold til startposisjonen. Til høyre er det en låst dør, og du må streve en god stund i den andre retningen for å finne nøkkelen. Når du har funnet nøkkelen, så lagres den i inventaret ditt, slik at om du dør, så kan døra til høyre åpnes med en gang.

 

Litt keitete forklart, men det er flere ganger i spillet du låser opp snarveier underveis, noe som gjør et nytt forsøk noe kortere og enklere.

 

Jeg anbefaler det veldig :)

Lenke til kommentar

Nå er det blitt så mye oppstuss rundt dette spillet at man nesten må ha spilt det hvis man skal kunne si at man følger med på det som skjer på spillfronten. Allikevel har jeg svært liten sans for gameplay der man kan spille gjennom en level helt perfekt, for å så være uheldig helt på slutten og bli tvunget til å spille i gjennom alt det man gjorde riktig på nytt før man får en ny sjans på det man gjorde feil. Jeg er av den mening at det er det man gjør feil som man må gjøre på nytt mens det man har fått til skal det være mulig å lagre. Spesielt når man jobber og har råd til å kjøpe mange spill men ikke har så mye tid til å spille dem, så er det helt nødvendig at de timene man spiller etter jobb blir tellende og at de ikke blir bortkastet pga. en liten glipp mot slutten av en level, det har jeg rett og slett ikke tid eller tålmodighet til.

 

Forøvrig overrasker det meg at dette har blitt kåret til beste JRPG av flere, i og med at det verken er et RPG eller spesielt japansk, og det er i det hele tatt lite som minner om et JRPG. Demon's Souls er et tredjepersons actionsspill som riktignok har rollespillelementer, men det finner man i så mange sjangere i dag.

 

Hvis du har så lite tid i hverdagen som det kan virke som så er nok ikke dette et spill for deg ;)

Dette er et spill hvor det er meningen at du skal dø, mye.

Selv legger jeg spillet under old school hack´n slash / rpg.

Lenke til kommentar

Det er pga det Spartakus sier som gjør at jeg ikke har kjøpt dette spillet enda. Har vært nære på flere ganger, men har trukket meg rett før jeg bekrefter bestillingen. Synes det er kjipt at når du har klart mye, men dør langt senere, så må du gjøre på nytt mye av det du har klart. Men spillet skal kjøpes en eller annen gang, må bare vente til prisen synker. Vil ikke betale 5-600,- for så å bli så irritert på det og så legge det på hyllen.

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar

Jeg blir helt oppslukt av spillet når man mestrer det

Drepte min første Arch Demon, er vel i Soul Level 52. Har vel ca 200 healthpacks siden jeg har farmet litt.

Spilt over 27 timer så jeg kan garantere jeg kommer til å passere 50 timer, så lange skal RPG-spill skal være eller enda mer!!

 

Men jeg skulle ønske jeg fant en ny armor til Knighten min :p

Lenke til kommentar
Hvis du har så lite tid i hverdagen som det kan virke som så er nok ikke dette et spill for deg ;)

 

Ikke mindre tid enn alle andre med en fulltidsjobb, men i forhold til hvor mange spill jeg har liggende på vent - mellom 50 og 100 en plass kan jeg tenke meg - så sier det seg selv hvorfor jeg vil at de timene jeg spiller skal gi uttelling på den måten at det bringer meg nærmere å fullføre spillet. Jeg spiller for det meste JRPGer og de krever som regel at man legger inn hvertfall 40-50 timer per spill, men det er sjelden man risikerer å miste progresjon i disse og forsåvidt i de fleste andre spill.

Lenke til kommentar
Men jeg skulle ønske jeg fant en ny armor til Knighten min :p

 

Det kan du finne i world 3, en veldig kul armor er det også.

 

Merker det begynner å gå lang tid mellom hver gang jeg får oppgradert enten våpen eller noen av ferdighetene mine. Prisen nærmer seg 60000 souls per level (SL 97), og sånne chunks av diverse materialer er neimen ikke lette å finne.

Lenke til kommentar

På tide jeg tar frem spillet igjen og fortsetter på NG+ tror jeg :p Må bare kjøpe ny ps3 kontroll (Herpa min pga. tekken :whistle:) først. Var vel SL80 når jeg runda spillet tror jeg. Meatcleaver, Knight Sword+3 Crushing, PFS+9, Dark Silver Shield og Lava bow er vel det jeg har av godt utstyr.

Litt usikker på hva jeg bør ta sikte på videre dog! Noen her som har spilt igjennom et par ganger som kan gi noen tips? Meatcleaver scaler jo helt latterlig bra, men er litt tregt da :p

Lenke til kommentar

Forøvrig overrasker det meg at dette har blitt kåret til beste JRPG av flere, i og med at det verken er et RPG eller spesielt japansk, og det er i det hele tatt lite som minner om et JRPG. Demon's Souls er et tredjepersons actionsspill som riktignok har rollespillelementer, men det finner man i så mange sjangere i dag.

 

Vel, det er jo Japansk selv om det kanskje ikke ser slik ut.Så da spørs det om man regner JRPG som en egen sjanger eller bare som en beskrivelse av RPG spill fra Japan.

 

Jeg er heller ikke enig i at Demon's souls ikke er et RPG spill, men la oss nå bare si det er slik som du sier. Hvilken sjanger kan da spill som FF eller Tales of... plasseres i? Det er større fokus på historie i disse spillene, men det er mange spill som fokuserer på historie som likevel ikke kan kalles RPG spill (MGS f.eks.). Historie kan med andre ord ikke være et kriterie. De to nevnte spillene har heller ingen muligheter for oss spillere til å påvirke historien eller personligheten til karakterene. Det eneste vi kan gjøre i FF og Tales of... er i likhet med Demon's souls å bygge opp karakteren(e) til kamp (og her er itilegg Demon's souls mye dypere). Så enten må alle 3 kalles RPG spill, eller så kan ingen.

 

Når det er sagt er RPG sjangeren en veldig vanskelig sjanger å definere i dag. Det er utrolig mange spill som blir kalt RPG spill som egentlig ikke har så mye felles med de første RPG spillene eller "fysiske" rollespill som D&D.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
Spyd og skjold er veien å gå. Skjold har du, så bare oppgrader winged spear (anbefaler til moon (magic))

 

Vel joda, spears er fint det, men har ikke lyst å sløse materials på Winged spear når Meatcleaver er såpass overleget. Tenkte mer på et end-game våpen :p

 

Edit: Magic scaler jo med Magic-staten og er vel ikke akkurat optimalt det heller forsåvidt :S Da er vel Sharp bedre kanskje?

Endret av Martino
Lenke til kommentar
Vel, det er jo Japansk selv om det kanskje ikke ser slik ut.Så da spørs det om man regner JRPG som en egen sjanger eller bare som en beskrivelse av RPG spill fra Japan.

 

Jeg er heller ikke enig i at Demon's souls ikke er et RPG spill, men la oss nå bare si det er slik som du sier. Hvilken sjanger kan da spill som FF eller Tales of... plasseres i? Det er større fokus på historie i disse spillene, men det er mange spill som fokuserer på historie som likevel ikke kan kalles RPG spill (MGS f.eks.). Historie kan med andre ord ikke være et kriterie. De to nevnte spillene har heller ingen muligheter for oss spillere til å påvirke historien eller personligheten til karakterene. Det eneste vi kan gjøre i FF og Tales of... er i likhet med Demon's souls å bygge opp karakteren(e) til kamp (og her er itilegg Demon's souls mye dypere). Så enten må alle 3 kalles RPG spill, eller så kan ingen.

 

Når det er sagt er RPG sjangeren en veldig vanskelig sjanger å definere i dag. Det er utrolig mange spill som blir kalt RPG spill som egentlig ikke har så mye felles med de første RPG spillene eller "fysiske" rollespill som D&D.

 

En definisjon må nødvendigvis bygge på noen fastsatte likhetstrekk ellers blir definisjonen ubrukelig. Hvis absolutt alle spill med rollespillelementer fra Japan kalles JRPGer så blir begrepet meningsløst for da vet man ikke lenger hva som menes. Like villedende ville det vært hvis vestlige utviklere lagde rollespill i japansk stil og kalte det vestlige rollespill. Det ville vært å lure forbrukerne, som hadde kjøpt noe helt annet enn hva "vestlig rollespill" betyr for dem.

 

En definisjon som er brukt av bla Wikipedia skiller mellom "konsollrollespill" og "PC-rollespill", da omgår man hele problemet med vestlig eller japansk. Det er selvfølgelig en viss grad av overlapping mellom disse to, særlig nå som flere og flere PC-rollespill kommer til konsoll, men generelt kan man si at rollespill til PC og konsoll har hver sine tradisjonelle sjangertrekk.

 

Logikken i sammenligningen av FF og Tales med DS svikter litt. Å si at det er vanskelig å skille FF og Tales fra DS virker absurd hvis man har vært borti de to førstnevnte. Historie er forøvrig ikke noe kriterium, før hadde de største JRPGene knapt nok noen historie i det hele tatt; bare se på de tidlige FF og Dragon Quest-spillene. Fokuset på historiefortelling og sterke karakterer ble introdusert i spill som Phantasy Star 2 og Final Fantasy IV. Den avgjørende forskjellen på et RPG og et actionspill er heller at i førstnevnte er tall og statistikk den avgjørende faktoren for suksess, mens i sistnevnte er det reflekser og fingerferdigheter, som er grunnen til at jeg sier DS er et actionspill med rollespillelementer.

Lenke til kommentar

Ville bare hive meg på å si dette spillet er fantastisk. Ja jeg dør mye, men når jeg får til noe har jeg aldri fått en slik mestringsfølelse av et spill.

 

Og et tips til andre som har slitt med Flamelurker; tok 3-1 (veldig lett boss) og red dragon (med bow) og fikk levlet litt så knuste jeg Flamelurker (Knight og enchant weapon) uten å sette han fast i diverse gjenstander. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...