Gå til innhold

Multiplatform Spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller kanskje 360 har problemer med å rendere ekspansive baner, som også var tilfellet med oblivion (der ps3 versjonen kom bedre ut). Jeg tror også at manglende hardisk som standard begrenser 360 spill som krever rask loading av teksturer i.e "open world" spill.

Fud fud fud.. Nevermind at (som nevnt) Oblivion kom et år senere ut på PS3 og Fallout 3 fra Bethesda, Oblivion med skytevåpen, der Xbox360 versjonen går bedre.

 

I det store og hele gir ps3 utviklerene friere rammer med 50gig mediakapasitet + standard hdd som buffer. Kan tenke meg det må være et mareritt når devs må presse det xbox hardware til det ytterste.. 16x dvd hastighet med konstant in og ut loading av data sliter nok litt på maskinen. Pluss at medfølgende varmeutvikling må sies å være en katalysator på det tilsynelatende uungåelige RROD problemet.

12x DVD hastighet, men forsatt potensielt en god del raskere enn Blu-ray drevet til PS3. Dette skaper ikke så mye varme, det er eller var hovedsaklig GPU'en som skapte varme problemene. Både CPU og GPU har dog blitt krympet fra 90nm til 65nm og konsollen kjører nå merkant kaldere. Total strømforbruk har gått fra 179W under belasting på den første Xbox360 revisjonen til 106W på jasper. RROD problemet har heller tilsynelatende blitt løst.

 

Jeg er forsåvidt enig med deg ang. Fallout 3. Det er et fremragende spill både på 360 og ps3. Spillet kjørte glatt men fra tid til annen kunne en merke at de mer detaljerte teksturene tar litt mer tid å laste inn, som f.eks i GTA4.

 

Når en kjører i høy hastighet fra et område til et annet innenfor spillbrettet, kan en se på rundtomliggende bygninger at det finnes to lag med teksturer; ett "underlag" og ett mere detaljert "overkast". Overkastet inneholder de mest crispy og minnekrevende teksturene, og legges over underlaget hvor enn spilleren befinner seg (såkalt teksture streaming). På denne måten slipper utviklerene å mappe hele brettet med høydefinisjons teksturer (som ville krevd sinnsyk maskinvare), og samtidig ha crispy grafikk i det synlige feltet av spillbrettet.

 

Fordi teksturene ikke kan lastes i tide og takt med resten av prosessene som måtte foregå i spillmotoren for øyeblikket, innebærer denne teknikken en stor flaskehals på Xbox360 system som kun har optisk basert media som eneste tilgjengelige buffer. Dette er et problem som fører til begrensninger fra et utvikling og design perspektiv, helt ned til den fundamentale planleggingen av spillprosjektet. Det være seg kvalitet, innholdskvanta eller andre spill-estetiske konfigurasjoner.

 

Optisk medie som eneste lagrings alternativ hører fortiden til. Det begrenser det aktuelle systemets totale minnekapasitet så vel som dets totale lese/skrive hastigheter. Er ikke uten grunn at datamaskiner har brukt hardisk installering i en årrekke.

 

Xbox360 er en dinosaur.

Lenke til kommentar

Så minne er ikke et buffer? Dataene må forsatt lastes til minne, men med streaming trenger man ikke ha hele brettet/kartet liggene i minnet om gangen. Jeg antar Xbox1 er et teknisk vidunder i forhold til Xbox360. Med harddisk i Xbox1 som standard unngikk man likevel ikke en texture streaming problemer i noen spill, slik som i Halo 2 f.eks, og det var fremdeles et stort sprang i grafikk til Xbox360, eller hva.

Harddisk eller ikke så avhenger dette veldig mye på spill utvikleren, streaming er både vankselig å gjøre riktig og teste. Med forsiktig plassering av data på DVD plata f.eks får man opptil 15.85MB/s i overføring hastighet med "lav" søketid. Mange Xbox360 spill vil også benytte seg av harddisk når tilgjengelig for streaming og cacheing, men utviklerene må selvsagt ta høyde for at den ikke er der.

Harddisk som standard er selvfølgelig en fordel rent teknisk sett, bl.a med streaming av større texturer. Men det betyr en høyere pris og hadde Xbox360 hatt en like stor markedsandel og innhold hvis det ikke hadde vært for de rimeligere core/arcade modellene.

 

Har du forøvrig noe linker til videoer eller tester som viser at Fallout3 og GTA4 har mer texture streaming problemer på Xbox360?

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Uncharted 2 skal jeg være enig i, men jeg synes Gears2 holder like bra standard som KZ2. . Heavy rain blir jo helt feil og ta med da det enda ikke er lansert. For alt vi vet kan Xbox ha noe som ser like bra ut som heavy rain når det kommer.

Heavy Rain kommer i februar så det må være noe de har holdt ytterst hemmelig :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har ikke noe direkte bevis, men har en feeling at PS3 eksklusive titler holder et litt høyere nivå enn 360 eksklusive. (Etter hva jeg har sett med eget øye). Men vil ikke gå så langt å si at multiplattform spill blir holdt tilbake av 360. Mer at er lettere å lage spill til 360, fordi den deler en ganske kjent plattform med PC. Mens eksklusive PS3 utviklere har god erfaring og kunnskap innen sin plattform, og derfor får hentet ut litt ekstra. PS3 har litt mer kraft å hente via dens struktur og spesifikasjoner. Er en grunn for at den er ganske populær i cluster bruk.

 

Vil heller si at konsoller holder tilbake utviklingen av grafikk generelt.

Er en stund siden jeg har sett et nytt banebrytende grafisk spill. Microsoft og Sony vil helst se at deres maskiner varer godt over 7 år (de har vel sagt 10 år selv) før de byttes ut. 5år+ gammel maskinvare er ikke mye å skryte av. Og derfor har utviklere som helst vil tjene mest mulig penger rammer å holde seg innen.

Crytek angående å være fastlåst til dagens generasjon.

Å utvikle en grafikk motor som ikke kan kjøre på dagens konsoller er rett og slett tap av penger.

 

Er skuffet over grafikken på PS3 og 360 uansett i forhold til hva som kunne vært mulig med bedre spesifikasjoner.

Nettopp spilt igjennom Darksiders og litt Bayonetta etter en liten konsoll pause. Og det første jeg merket var hvor kornete spillene var i forhold til hva jeg har blitt vandt til.

IMO, man kjøper alle multiplattform spill til PC.

Endret av zoqiet
Lenke til kommentar

Gammelt nytt, men likevel greit å få sett kor elendig jobb Sega gjorde med Bayonetta til PS3...eg er sjokkert. :o

 

Lens of truth

 

 

 

Ouch, verre enn eg trudde. Men meiner og ha lest at Sega skulle ha ein patch klar til release som skulle fikse lav framerate på PS3-versjonen?

 

Uansett er det berre ufatteleg dårleg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...