Ramsey_InnleggNO Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Først vil jeg bare si at dette er rent spekulativt. Det foreligger ingen beviser som tilsier at xbox360 trekker ned kvaliteten på multiplatform spill. Xbox360 som platform har tidvis levert glimrende grafikk og det er sjeldent man ser titler der maskinvaren ikke strekker til. Allikevel finnes det et par eksempler der spill med både høy resolusjon og polycount er plaget med regelmessig hakking eller "choking". Akkurat hvorfor er det slik? Svaret ligger i den myteomspunnede EDrammen som er intergrert i grafikkprosessoren, samt microsofts TRC (Technical Requirements Checklist- Et absolutt minimum av krav til utviklere for å få godkjent sine spill). Bedre forklart av UK's Official Xbox Magazine, Gary Cutlack: ---------- "I first noticed it while reviewing launch game Project Gotham Racing 3 a few weeks prior to the console's release," Cutlack told me. "The Xbox 360 debug grabbing software - which dumps images onto a PC direct from the console's memory as you well know - was leaving me with in-game screen grabs at 1024x600, while the menu screens were the proper 1280x720. 'That's not quite the 720p Microsoft has been endlessly banging on about,' I remarked, probably to myself then to you in an email. Little did I realise this was a downsizing output scandal that could've generated sizeable Internet traffic had I 'gone public' with it. Numerous games did it in the early days - including pretty much everything from Activision." In short, the tools supplied by Microsoft itself to games journalists gave writers the ability to get a direct dump of the Xbox 360's framebuffer, in its original format. Simply by looking at the resulting file's dimensions, you got an accurate reading of the game's actual resolution before the scaler in the Xenos GPU got to grips with upscaling the image to proper 720p. Project Gotham Racing 3 came in at a disappointing 1024x600. Perfect Dark Zero measured up at 1152x640. Tony Hawk's Project 8 achieved a measely 1040x585. At the time, Microsoft's TRCs (the Technical Requirement Checklist) could have effectively put all of these games back to the drawing board. Pre-launch, Microsoft had promised that native 720p would be minimum, and that 2x multisampling anti-aliasing - used to smooth off jagged edges - would be mandatory. These requirements were put on hold during the launch period simply due to the fact that the game-makers only had final silicon for a few months before the system launched. Prior to that, G4 Macs with ATI graphics cards were used to emulate the console. One rumour has it that Need for Speed: Most Wanted ran on an overclocked version of this set-up for its debut on "360" at the 2005 E3. As development on the console gathered pace, Microsoft's resolution and AA requirements seemed to relax still further, up until the point where recently, Black Rock Studios' David Jefferies interpreted his NDA somewhat differently to most other 360 coders and revealed that Microsoft had dropped these particular TRCs completely. "We are making a trade-off and saying that the screen resolution is more important to us than the quality of the anti-aliasing," Jefferies told Develop magazine. "This isn't necessarily an entirely voluntary move because, until recently, Microsoft had a TCR insisting that games run at 1280×720 - providing you weren't one of the lucky ones like Halo, who got it waived and ran at 1152×640, that is." So what's the score with sub-HD gaming on Xbox 360? Why can't we have full 720p and 4xMSAA, as seen on very clean-looking games like DiRT 2 or Fight Night Round 4? The answer, ironically, is all down to one of the architecture's greatest strengths. The Xenos GPU is able to achieve massive throughput due to the fact that 10 megabytes of so-called eDRAM is attached directly to the graphics core. An effectively infinite level of bandwidth is available to cope with "expensive" effects such as transparent (alpha) textures and of course anti-aliasing. It's one of the key reasons why Xbox 360 cross-format titles often have a graphical edge over the PS3 versions. Unfortunately, that 10MB limit is the 360's Achilles heel. It's enough to contain a 720p image, but with no anti-aliasing. To incorporate 2x anti-aliasing simultaneously, resolution needs to drop to the 1024x600 or thereabouts seen in titles like Call of Duty 4: Modern Warfare, Project Gotham Racing 3 or Oblivion. If you want to go higher, a process called tiling kicks in, where the framebuffer is split into chunks and swapped out into normal memory, impacting performance. Geometry that spans tiles has to processed twice, or even three times. Some developer estimates put the cost of using two tiles (enough for 720p, 2xMSAA) at around 1.4 times the level of keeping everything in the eDRAM. Three tiles, as used for a 720p, 4xMSAA image, or a non-AA 1080p framebuffer, up that requirement to 1.6 times the overhead. Capcom's Framework MT technology, as used in most of its Japanese titles from Lost Planet through to Resident Evil 5, adopts an interesting - and unique - solution. By default, it uses the three tiles for a maximum quality 720p, 4xMSAA framebuffer. However, when the engine needs that extra level of performance, it'll drop down to using two tiles (2x) or even no tiling at all (no AA). To put things more simply, Capcom adapts its engine dynamically, and very well too - it's extremely unlikely that in a truly action-packed scene that the gamers will notice "teh jaggies". In short, the processing cost of tiling can seem prohibitive to some developers, so they either lower the resolution, or in the case of Black Rock Studios' game, they drop the anti-aliasing completely. Often, computationally less expensive effects like blurring are added instead which rarely helps overall image quality ---------- Jeg setter dette til grunn for at nesten alle multiplatform spill kjører sub HD resolusjon. Utviklerenes hensyn til xbox360's manglende maskinkraft. Ta f.eks. Tekken 6: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-tekken6-resolution-game-blog-post Det er klart at spillet kunne sett bedre ut hadde det vært laget utelukkende til ps3. Jeg mistenker at det samme er sant for både eksisterende og fremtidige multiplatform spill. Ps3 eksklusiver er som regel alltid minst 720p og i ekte HD resolusjon. Uncharted 2 er bare et av testamentene på kraften av Cell og ps3. Ta dette som dere vil men jeg mener at Xbox360 holder igjen potensialet på ps3 spill som er multiplatform. Endret 5. oktober 2009 av Ramsey Lenke til kommentar
Cerandin Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Nåja, så sier han jo at generelt så er grafikken _bedre_ på 360'n enn på Ps3, bare at det er HD kvaliteten som er mindre på 360? Hvorfor har ikke Ps3 generelt like god grafikk som 360? Lenke til kommentar
Toman18 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Hmmm mellom eksklusivene så vinner PS3 lett på grafikkområdet, tror dette trenger ikke å diskuteres engang, sett litt for mye av UT3 Engine på diverse eksklusive spill til 360 og begynner å bli lei.. Mens på multiplattform er litt forskjell, er ikke sånne WOW forskjeller så jeg bryr meg ikke, kjøper spill der det passer meg... PS3 og 360 er forskjellige maskiner å bygge et spill på har jeg skjønt. Men det vises at multiplattform er noe herk. Ser antydninger idag at mellom multiplattformspill er ikke store forskjeller som det var i begynnelsen når PS3 kom ut i 2007 Endret 7. oktober 2009 av Toman Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg ler meg skakk i denne tråden her. Synes nesten synd på "PS3" gutta her inne som ikke har noe annet gjøre enn å drømme hvor fantastisk maskinen deres er. eg mistenker at det samme er sant for både eksisterende og fremtidige multiplatform spill. Ps3 eksklusiver er som regel alltid minst 720p og i ekte HD resolusjon. Uncharted 2 er bare et av testamentene på kraften av Cell og ps3. Forumet her stinker til tider og det er som regel PS gutta som står i spissen. Ta en titt her Neither of the machines run the game smoothly enough to confer an advantage, given that moving the camera quickly or speeding through the city makes both versions hiccup from time to time. The PlayStation 3 has a nearly 10-minute-long installation sequence, which helps slightly in terms of in-game loads. However, saved games take equivalent periods of time to load on both machines. If we had to definitively pick a version, we'd go with the 360's rendition of the game for its crisper visuals Grand Theft Auto 4 Rainbow Six Vegas 2 is a clear-cut victory for the Xbox 360. The PlayStation 3 version of Vegas 2 lacks good lighting, forgets about normal mapping, and appears to have slightly lower resolution textures. The golden dragon is probably the most obvious example of normal mapping, but the issue pops up everywhere from the card tables to the carpet. And of course, the lights provided by the lamps don't look anything alike. The Xbox 360 provides lighting with deep dark and overbrights, whereas the PlayStation 3 has simple lighting of uniform intensity. Rainbow Six Vegas 2 Overall, the graphics resolution looks higher on the Xbox 360. You can see it everywhere in the first image set where the shadows, plants, and even the cliff face off in the background all have higher detail levels on the Xbox 360. The corridor flooring in the hallway shot is sharper on the Xbox 360, and the far set of lights framing the right side of the hall seem to bleed together on the PS3. Star Wars: The Force Unleashed We noticed a curious banding issue with shadows on the PS3 Dead Space Assassin's Creed is a great example of what a next-generation game should look like, with well-rendered environments that are nicely shadowed and filled with intricate details. The game looks beautiful on both systems, but we did notice that the Xbox 360 has sharper textures with better 3D-depth simulation readily noticeable in the flat cobblestone streets. Assassin's Creed The PlayStation 3 graphics appear blurrier in both games, due to either a lower overall resolution or low resolution textures The Orange Box Endret 9. oktober 2009 av avanore Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Avanore! Har nesten savnet deg. Vi hadde noen morsomme tråder på diskusjon.no i den tiden box 360 og ps3 ble lansert. Men så plutselig var du ps3 fan, og nå er du igjen xbox 360 fan? Lenke til kommentar
Whackedorange Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Vill ikke kalle det Avanore gjør er å være fan av 360 men han ramser kun opp fakta fordi de spillene han lister opp vitterligen er bedre på 360 enn PS3. Når det gjelder om en maskin på en måte gjør att versjonen av ett spill blir nedgradert fordi man tar hensyn til det svakeste ledd så er dette bare våte drømmer for fanboys for realiteten er att gode utvikler får spilla til å se likt ut. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det har generelt sett fantastisk lite å si hvilke konsoller spill blir laget på først, sist eller om de blir laget samtidig. Alt er avhengig av hvor gode utviklerne er til å få begge versjonene til å yte like bra. Se på spill som Call of Duty 4 og du vil se at spillet yter mer eller mindre klin likt, ser mer eller klin likt ut og føles helt klin likt. Er dette fordi begge konsollene er helt like? Nei, selvfølgelig ikke. Konsollene er jo rimelig grunnleggende forskjellig bygd og alt er avhengig av hvordan utviklerne takler å jobbe med to forskjellige systemer til samme tid. Man kan si at Xbox 360 drar ned noen spill fordi enkelte spill ser dårligere ut eller yter dårligere på den, men det er jo igjen enkelte spill som ser og yter like dårlig på Playstation 3 også. Å føre førsteinnlegget i en vinkel som setter Xbox 360 i et dårlig lys gjør ikke at den har rett. "Developers, developers, developers, developers, developers, developers, developers" - Ballmer Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Avanore! Har nesten savnet deg. Vi hadde noen morsomme tråder på diskusjon.no i den tiden box 360 og ps3 ble lansert. Men så plutselig var du ps3 fan, og nå er du igjen xbox 360 fan? Hehe var tider det Er ingen fan, men trådstarter er på bærtur her. Endret 9. oktober 2009 av avanore Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg er vel mest fan i PS3 sin hardware men samtlige multiplatform spill er dårligere på PS3...siste jeg selv testet er demoen av Brutal Legend. Det er sorgens kapittel og jeg håper jeg får inn i hode mitt at jeg ikke burde kjøpe multiplatform spill til PS3...siden jeg også har en X360. Og dette fra en som er stor fan av Playstation men fakta er fakta. Lenke til kommentar
Heales Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 360 og PS3 har totalt forskjellig arkitektur, og begge maskinene er isolert sett for svake for å kjøre full 1080P som nå er i ferd med å bli standard for nye TV-er. 360 lever godt på bedre minnehåndetering enn PS3, men har fortsatt ikke nok minne. PS3 nyter godt av en avansert og spennende CPU-teknologi, men det kompenserer ikke nok for andre svakheter med hardwaren. Jeg har lenge sagt at de konsollene som erstatter dagens konsoller vil være de første som "kommer i mål" med å levere ytelse som stort sett vil matche den oppløsningen vi kjører på skjermene våre - altså opp til og med 1080P. At vi kommer helt i mål tror jeg nok ikke, men vi vil komme så nærme at det som de neste 10 årene vil være langt viktigere er verktøyene for å lage nye fantastiske spill. Spesielt onlinespill og MMO-spill står temmelig sikkert foran en dramatisk utvikling med tanke på bedre, mer effektive og lønnsomme verktøy for å lage større spill raskere og billigere. For øyeblikket leverer 360 og PS3 tilnærmet lik grafikk, like spill og stort sett samme type opplevelser. Regelen er derfor at det aller beste er å ha alle maskinene slik at man kan håndplukke de beste spillene til hver plattform. Å tro at ens egen konsoll er den eneste med gode spill er mildt sagt veldig naivt. Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Må innrømme jeg fikk en god latter når jeg leste artikkelen du linker til Ramsey "skandale" at noen screendumps hadde feil oppløsning? Man skal være ganske anal på detaljer for å kalle dette en skandale, spesielt uten noen form for å verifisere at dump'en ikke ble nedskalert. Hvis multiplatform blir "lavere" pga 360 sin kraft er det merkelig at det som oftest er 360 som har minst problemer med disse, de fleste forskjellene må man pause og se etter 'feil', mens andre har hatt alvorlige problemer med stabil framerate. Ut ifra teorien at 360 sin kraft er problemet så blir jo dette feil. Saken er at arkitekturen og styrkene til 360 og ps3 ligger på forskjellige steder og det går derfor ikke an å sammenligne direkte opp mot hverandre. Blir som å sammenligne diesel og bensin, greit at jeg kan sette en blåselampe på dieselen uten å være redd, men jeg tror ikke det er noe som påvirker kjøreopplevelsen min. Har ikke prøvd noen multiplatform på ps3'n min, enda, siden jeg så og si kun kjøpte den for de ekslusive spillene. Lenke til kommentar
nub_nutz Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Ser også ut til at Operation Flashpoint 2 lider kraftig av å vere dårlig optimaliser for PS3... Sammenligning For de med begge konsoller og som kanskje vurderte spillet Lenke til kommentar
Einride Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Lens of Truth har forøvrig også samanlikna dei to plattformene på det spelet: http://www.lensoftruth.com/?p=15649 Ganske store forskjellar der, ja. Det einaste PS3 vinner på er loading time, men det krevst også ein ~5 min (2,6 GB) installasjon først. Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Ta dette som dere vil men jeg mener at Xbox360 holder igjen potensialet på ps3 spill som er multiplatform Jeg ler Angående Operation Flashpoint 2 så var det store forskjeller! For de som har begge konsollene og vil ha best grafikk og minst mulig tearing er det ingen tvil at Xbox 360 er den beste å velge her. Endret 14. oktober 2009 av avanore Lenke til kommentar
GarethWest Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Temmeleg søkt emne synest eg. Men, berre for å spørje, kva for bevis finnes det for at PS3 er så mykje kraftigare enn XBOX360? Kontra kva Toman seier, så synest ikkje eg PS3 eksklusivane er 'lett' flottare enn 360 sine. Det blir hans meining, kontra mi. Kva bevis finnes? At Nils, og 3 kompisar synest spel x er betre enn spel y er ikkje bevis, men ei subjektiv meining. Endret 14. oktober 2009 av Gaz West Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Temmeleg søkt emne synest eg. Men, berre for å spørje, kva for bevis finnes det for at PS3 er så mykje kraftigare enn XBOX360? Som Toman seier, så synest ikkje eg PS3 eksklusivane er 'lett' flottare enn 360 sine. Kva bevis finnes? At du, og 3 kompisar synest spel x er betre enn spel y er ikkje bevis, men ei subjektiv meining. Svaret er enkelt, bare ta en titt på flere av linkene over For min del som har hatt begge konsollene flere ganger så har jeg ingen favoritt. Det kan kanskje virke sånn i den tråden her, men blir bare litt provosert og irritert av enkelte her som forguder sin konsoll. PS3 har sine store spill, speseilt eksklusive men ingen tvil at Xbox 360 er best på MP spillene stort sett. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det som var interresant her var vel at vi fikk en noenlunde forklaring på hvorfor en del 360 spill ikke kjører en så høy oppløsning som man kanskje ville tro de kunne. Men det er ikke en grunn som gjør at ps3 spill ikke kan kjøre i høyere oppløsning etc i så fall :rolleyes: Problem virker jo løst uasnett med capcoms teknikk. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Temmeleg søkt emne synest eg. Men, berre for å spørje, kva for bevis finnes det for at PS3 er så mykje kraftigare enn XBOX360? Kontra kva Toman seier, så synest ikkje eg PS3 eksklusivane er 'lett' flottare enn 360 sine. Det blir hans meining, kontra mi. Kva bevis finnes? At Nils, og 3 kompisar synest spel x er betre enn spel y er ikkje bevis, men ei subjektiv meining. Siden grafikk er subjektivt så bli dette argumentet sikkert slått rett ned. Men har lest en del kommentarer fra mange av reviewene til Uncharted 2. Og angående grafikken så er veldig mange slik som dette. Easiest the best looking console game ever. The best graphics on this generation of consoles. Men om det er hw til ps3 som er bedre eller om det er utvikleren som er bedre vet ikke jeg. Nå er det vel ikke slik at multiplattform setter noen standard for systemytelse. Dette ser vi vel heller på de eksklusive spillene på både xbox 360 og ps3. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Uncharted 2 vil jeg si at er det spillet som ser best ut rent teknisk på konsoller hittil. Det skulle nesten bare mangle med tanke på hvor fantastisk det første spillet også så ut. Om vi derimot snakker stil og design er meningene mange. Det finnes flere som sverger til Super Mario Galaxies og sier at det ser best ut (jeg sier ikke at de tar feil), og det finnes de som mener mer styliserte spill som Bioshock osv ser best ut. Derfor; om man skal diskutere utseendet til spill vil jeg tro det er viktig å bemerke om man snakker om stilen/designet eller den tekniske ytelsen. Lenke til kommentar
GarethWest Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Siden grafikk er subjektivt så bli dette argumentet sikkert slått rett ned. Men har lest en del kommentarer fra mange av reviewene til Uncharted 2. Og angående grafikken så er veldig mange slik som dette. Easiest the best looking console game ever. The best graphics on this generation of consoles. Men om det er hw til ps3 som er bedre eller om det er utvikleren som er bedre vet ikke jeg. Nå er det vel ikke slik at multiplattform setter noen standard for systemytelse. Dette ser vi vel heller på de eksklusive spillene på både xbox 360 og ps3. Eg og har lese det, og eg synest jo at UC2 ser heilt fantastisk ut. Og ja, det er absolutt 'way up there'. Men for min del, så er det ikkje det flottaste denne generasjonen. Det har nok mykje med det og gjere at eg ikkje har prøvd det endo. Må snart kjøpe meg PS3 slim, og UC2 er første spelet eg skal ha. UC1 var det beste eg hadde før eg selde gamle PS3en. Men ein les igjen og igjen at PS3 hwen er så umenneskleg mykje betre - men eg har endo til gode å høyre at nokon som veit kva dei pratar om, seie det. Me får sjå. Det flottaste spelet denne generasjonen for min del, er lett GeOW2. Og no stikk eg ein pinne i ei vepsebol, det flottaste, og beste bilspelet denne generasjonen blir FM3. ho ho! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå