Snorre Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Har dessverre merket meg en bekymringsverdig økning av ungdommer som stokker om på disse ordene. Tenkte derfor å skrive en veldig kortfattet og kjapp innføring i bruken av disse ordene. Hvem er et spørreord som brukes i sammenfatning med personer. For eksempel i spørresetninger der man spør hvem som har gjort noe, hvem noen er etc. Hvem skal aldri brukes om objekter. Et skjermkort er ikke en person og skal følgelig ikke betegnes med hvem. Man skal ikke si "Hvem skjermkort er best?". Det heter "Hvilket skjermkort er best?". Et dyr er heller ikke en person og skal ikke betegnes med hvem. Hvem skal kun brukes om mennesker! Hvilke/hvilken/hvilket brukes i spørresetninger for å henvise til et objekt eller en type person. For eksempel, "Hvilken bærbar mener dere er best?" eller "Husker du hvilket klasserom det var vi skulle til?". Man kan også henvise til type personer, som for eksempel "Hvilken politiker var det som døde i 88?" eller "Hvilket familiemedlem liker du best?". Hvordan er et begrep som brukes for å beskrive en handling. Altså hvordan noe har skjedd, blitt gjort etc. For eksempel, "Hvordan klarte han det?", "Hvordan man står på ski kommer an på hva slags ski man har.". Hvordan må ikke forveksles med hvilken. Hvordan skal ikke brukes mot objekter. Man skal for eksempel ikke si "Hvordan TV er best?". Hva er et ord som brukes for å konstruere spørresetninger. For eksempel, "Hva har du gjort idag?" eller "Hva mente han med det?". I likhet med hvordan må dette ordet ikke forveksles med hvilken. Det var egentlig det jeg hadde å si om saken. Håper de som tidligere ikke var sikker på bruken av disse ordene har en litt bedre forståelse av dem nå. Endret 18. oktober 2009 av Snorre Lenke til kommentar
the mobile king;o) Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Kjempebra tiltak, Snorre! Anbefaler alle å lese gjennom denne posten, om så bare for å friske opp. Å bruke "hvem" om gjenstander er rett og slett fyfy. Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Har lagt merke til denne uvanen både på forum og på gata. En meget irriterende trend. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Liker dette emnet *trykker på liker knappen som ikke er her*, og hvilke du skrev det! Har sett endel her på forumet (hvordan skal jeg ikke si). Uansett så er det flott og håper flere tar hvem du har skrevet til seg! Liker dette emnet *trykker på liker knappen som ikke er her*, og hvordan du skrev det! Har sett endel her på forumet (hvem skal jeg ikke si). Uansett så er det flott og håper flere tar hva du har skrevet til seg! Endret 6. oktober 2009 av Bruker-127711 Lenke til kommentar
Erik Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 En ny uvane på forumet er jo også det faktumet at folk ikke vet forskjellen på "epic" og "episk". Så de sier at noe er episk i stedet for epic noe som gir setningen en helt annen mening, og det er også ganske irriterende og lese om og om igjen. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Vil ikke si forskjellen er stor nok til at jeg irriterer meg over det, og avhenging av setningen så er vel episk det mest korrekte ordet å bruke. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) De verste skrive- og talefeilene jeg vet om er: "Dems". Hun i stedet for henne. "Jeg ga den til hun". Orddelingsfeil. Ikke ord delings feil. Ikke by guttens grave maskin. Byguttens gravemaskin. H-ord-feilene som beskrives i denne tråden. Sterke verb som bøyes feil. "Brente" og "bærte" feks. Det heter "brant" og "bar". Er også noen eksempler den andre veien. "Spøy" i stedet for "spydde", for eksempel. Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig for folk å snakke/skrive norsk. Endret 17. oktober 2009 av Mokko Lenke til kommentar
loudgeek Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Liker at du prøver Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Og med det mente du..? Lenke til kommentar
Einride Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 "Hvordan man står på ski kommer ann på hva slags ski man har." Emphasis mine Og on-topic: Dei som finner på å skrive/seie ting som "Hvem skjermkort er best?" eller liknande burde hatt smekk på pung! Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Uff da. Det er ett av de ordene jeg skriver feil i minst en av fem tilfeller. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på feilen. Den er nå fikset. Lenke til kommentar
Miles Teg Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Og/å - dette er noe som virkelig irriterer. Ord delings feil. @erik: Engelske "epic" -> norsk: legendarisk Episk -> en diktform (fortellende heltedikning eller noe sånt?) Tja, dette irriterer ikke spesielt mye, da episk på norsk ikke blir brukt så veldig mye i utgangspunktet. I tillegg er den norske betydningen er så smal at det ikke er noe problem å ta misbrukerens mente betydning ut i fra sammenhengen uansett. Det er verre når folk bruker norske ord feil, slik som "forfordele". Lenke til kommentar
Error Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Fin post, selv om jeg tviler på at det er mange av de folkene som skriver "hvem" hele tiden som gidder å lese gjennom den! Lenke til kommentar
the mobile king;o) Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Ja, kjempebra at du prøver! Jeg frykter dog at folk som har gått på skole i 10-13 år og som sliter med dette, rett og slett ikke kommer til å lære det Lenke til kommentar
Exia Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 hva regler er det her? Lenke til kommentar
Miles Teg Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Nytt irritasjonsmoment: feil bruk av dog. "Dog" betyr ikke det samme som "men"! "Dog" kan brukes i betydningen "likevel", "ikke desto mindre", "like fullt". Er du først i tvil om hvordan et ord skal brukes, så enten slå det opp, eller la vær å bruk det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå