Gå til innhold

Slitasje på CPU

Anbefalte innlegg

Blir en CPU slitt eller bare plutselig slutter den å virke? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt en e6400 som har kjørt på 3.21 Ghz nå i 2 år. I det siste har den(etter hard belastning over tid) begynt å fryse programmer. Spillet Risen krever fortvekk 65-100% konstant, og andre spill ligger også meget høyt. Kanskje på tide med en ny?

Den er vannaklølt og ligger aldri over 40c.

System:

Corsair 750w

Msi P45 NEO-F

Seagate Barracuda 250 gig(eneste disken jeg har tilkoblet)

Geforce GTX 260 Oc Twin Frozr

Patriot 2gb 800mhz minne

Ellers kjører jeg xp sp3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU en blir ikke slitt på en slik måte at den begynner å arbeide saktere. I de fleste tilfeller er dette et programvareproblem, og jeg ville derfor først prøvd å installere Windows på nytt.

I noen tilfeller er det maskinvarefeil som er årsaken til ustabilitet og oftest havner skylden på minnebrikker, skjermkort og hovedkort.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt problemet hele tiden, i en mindre grad. F.eks ved nedlasting i stor hastighet. Det eneste som ikke er byttet av maskinvare er rambrikkene mine som er ganske gamle og av merket Patriot. Installasjonen av xp ble gjort i juli.. Jeg trodde siden jeg har kjørt den overkklokket i lang tid at jeg har slitt ned kretsene pga litt høyere spenning og høyere bushastighet.

Jeg prøver å bytte rambrikker jeg da.

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd andre brikker jeg hadde liggende vedvarer problemet. Jeg ser at når jeg starter et spill og ser på kjernene mine i Oppgavebehandling flyr den ene kjernen opp i 100% mens den andre knapt nok jobber, og det er random hvilken som jobber.

Jeg leste også at visse nettverkskort lager ufinheter men jeg deaktiverte dette. Først låser bildet seg, så låser lyden seg i en loop på rundt 2 sek, så i en loop på mye mindre.

Klarte i noen tilfeller å alt-tab og avslutte spillet.

takk for svar :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om spillet utnytter 1 eller 2 kjerner kommer helt ann på spillet er programmert for det. Om spillet ikke er det, så vil det bare bruke den ene kjernen. Om det da ikke er oppgaver som bruker mye CPU kraft utenom, så vil det se ut slik...

100% på den ene (helt normalt at spill bruker 100%, selv om de så er 3-4 år gamle) og 0-1% på den andre (evt. litt mer om du har mye kjørende i bakgrunnen).

Du kan kanskje prøve å klokke litt ned for å se om ting jevner seg ut? CPUer blir ikke nevneværdig slitt av å overklokkes, men jeg vet at strømforsyninger ikke holder like bra over tid. Mulig den har begynt å levere ustabil spenning slik at CPU ikke klarer overklokken like bra lengre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...