Gå til innhold

Kan jeg låne adres WI-FI?


t3h cake

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en wireless adapter til 360-en min. Akkurat nå har ikke jeg et eget trådløst nettverk, men jeg skal få meg et til jul. Er det lov at jeg temporert bruker en annen sitt nettverk? Nettverket heter bare "default" og har ingen tegn som viser til at eieren ikke vil la meg bruke det. Det er bare en temporær løsning, ikke for å unngå kostnadder. Er det lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp det du ikke får om nettverket ikke er sikret. Det er en rekke dingsebomser og elektroniske duppeditter som automatisk kobler til åpne nettverk, og jeg er rimelig sikker på at det derfor ble bestemt at om du ikke sikret nettverket ditt med et passord sto du rimelig svakt om noen ande skulle benytte seg av det.

Lenke til kommentar

ganske sikker på at hvis nettet ikke er sikret så har de ikke noe de skulle sagt. Som Lakus sa, det er mange dingsebomser som kobler seg rett på det nærmeste og beste åpne nettverket, så de har ikke grunnlag for og bøtelegge deg på noen måte, hvis du ikke laster ned ulovlige ting da, men det har du jo ikke lov til uansett hvem sitt nett det er :p

Lenke til kommentar

Var då ikkje måte på kor sikre folk var. Sjølv om eg ikkje trur at det vil skje noko som helst pga. at du vil spele over eit usikra nettverk uten "lov", så tviler eg på at dette faktisk er lovlig. 

 

Kan bla sjå her. Det står feks " Etter lovendring 8. april 2005 nr. 16 er det følgelig ikke lenger et vilkår for overtredelse av § 145 annet ledd at adgangen er oppnådd ved å bryte en beskyttelse eller lignende." Mao åpne nettverk.

 

Men som sagt, tviler på at du vil komme i trøbbel for litt COD 4 :)

 

Men kvifor ikkje spørre om lov ?

 

Og skulle eg ta riv ruskande gale er det berre å korrigere meg :)

Lenke til kommentar

Var då ikkje måte på kor sikre folk var. Sjølv om eg ikkje trur at det vil skje noko som helst pga. at du vil spele over eit usikra nettverk uten "lov", så tviler eg på at dette faktisk er lovlig. 

 

Kan bla sjå her. Det står feks " Etter lovendring 8. april 2005 nr. 16 er det følgelig ikke lenger et vilkår for overtredelse av § 145 annet ledd at adgangen er oppnådd ved å bryte en beskyttelse eller lignende." Mao åpne nettverk.

 

Men som sagt, tviler på at du vil komme i trøbbel for litt COD 4 :)

 

Men kvifor ikkje spørre om lov ?

 

Og skulle eg ta riv ruskande gale er det berre å korrigere meg :)

 

spør du om lov, kan det hende du gjør dem oppmerksom til dette. Da blir de garantert å låse nettverket. Mine foreldre visste ikke at de hadde åpent nettverk før jeg fortalte dem det når jeg var på besøk

Lenke til kommentar

Pfft. Bare koble deg på og nyt moroa så lenge det varer! Som sagt vil de mest sannsynlig ikke merke det, og hvis de gjør det etter en stund er det ikke lenge til du får kobla deg opp med eget trådløst internett. Det verste som kan skje er at de stenger nettverket og kanskje blir en tanke grinete.

 

Det eneste du burde passe på er at nettverket ikke er fra en trådløs printer eller noe sånt, siden det da er ubrukelig ;)

Lenke til kommentar

" Etter lovendring 8. april 2005 nr. 16 er det følgelig ikke lenger et vilkår for overtredelse av § 145 annet ledd at adgangen er oppnådd ved å bryte en beskyttelse eller lignende."

 

Det står "bryte en beskyttelse", etter det jeg oppfatter så vil dette være et passordbeskyttet nettverk siden et åpent nettverk ikke har noen form for beskyttelse. Mulig jeg tar feil da :)

Lenke til kommentar

" Etter lovendring 8. april 2005 nr. 16 er det følgelig ikke lenger et vilkår for overtredelse av § 145 annet ledd at adgangen er oppnådd ved å bryte en beskyttelse eller lignende."

Etter det jeg oppfatter så er det ikke lenger slik. Se uthevet tekst.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Det er nettopp det du ikke får om nettverket ikke er sikret. Det er en rekke dingsebomser og elektroniske duppeditter som automatisk kobler til åpne nettverk, og jeg er rimelig sikker på at det derfor ble bestemt at om du ikke sikret nettverket ditt med et passord sto du rimelig svakt om noen ande skulle benytte seg av det.

Så hvis døren på et hus står åpen går du inn? Og hvis det står en bolle potetgull åpent på gata spiser du det? Selvfølgelig er det ikke lov å koble seg på andres nettverk, men at personene som eier nettverket finner det ut for så å gjøre en sak ut av det er vel heller smal.

 

Uansett dårlig karma og jævlig rass å forsyne seg gratis av det andre betaler for å benytte, i tillegg til at du gjør opplevelsen deres av produktet dårligere. Henviser til Andrew Ryan og parasitter for ytterligere informasjon om den slags oppførsel, og hvordan det burde blitt håndhevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...