Gå til innhold

Halo: Reach - Spekulasjoner og diskusjoner


Lakus

Anbefalte innlegg

haloreachlogo_cepng.png

 

HUSK Å BRUKE SPOILERTAGS VED SNAKK OM CAMPAIGN FOLKENS.

 

INTRODUKSJON:

Halo: Reach er et førstepersons-skytespill, utviklet av Bungie og utgitt av Microsoft Game Studios. Det ble avduket for offentligheten på E3 messen tilbake i 2009 og utgitt i 2010. 14 September for å være nøyaktig. I mellomtiden fikk vi smake på en betaversjon av multiplayeraspektet av spillet, en beta Bungie brukte til det fulle for å sørge for at dette spillet ble det beste Halo-spillet hittil. Det har de etter min mening klart, men litt bittert er det dog likevel, da Halo: Reach er det siste spillet i serien som Bungie skal stå for. Vi fikk nemlig vite allerede tilbake i 2007 at Bungie og Microsoft skulle gå sine separate veier og at bungie-utviklede Halo-spill ikke lenger ville være en selvfølgelighet. Noen fra Bungie flyttet raskt over til Microsoft sitt interne studio som fremover skal håndtere Halo-seriens fremtid. 343 Industries er navnet på dette nye studioet ledet av tidligere Bungie-ansatte, og de har hyret hjelp fra de aller beste i bransjen. Så frykt ikke, selv om Reach er Bungies siste spill i serien er den i (forhåpentligvis) gode hender videre hos Microsoft.

 

 

HISTORIE:

Spillet sin historiedel utspiller seg på planeten Reach kun få uker før begivenhetene i Halo: Combat Evolved, det første spillet i serien, og vi er dermed sikret en glidende overgang mellom Bungie sitt siste spill i serien og det første. Mot slutten av året 2552 blir Noble Team; en gruppe bestående av seks SPARTAN supersoldater (En SPARTAN-II og fem SPARTAN-III soldater), kalt inn for å undersøke et signaltap fra en nærliggende kringkastingstasjon. De forventet å møte opprørerne som har plaget planeten i de siste månedene med lignende angrep. Opprørere var det absolutt ikke. "The Covenant" har kommet til planeten Reach, menneskehetens fremste millitære planet, SPARTAN-programmets fødested og jordas siste forsvarspunkt mot den nådeløse fienden som til nå har knust all meneskelig motstand de har møtt på.

 

Når "The Covenant" begynner sin massive invasjon av planeten, svarer "UNSC" (United Nations Space Command) med å ikke gi opp kampen de vet de allerede har tapt uten å slå ut noen tenner på motstanderen sin. Det er her spilleren stiger inn i skoene til gruppens nyeste medlem; SPARTAN-B312, bedre kjent som "Noble Six". B312 er en erstatning for det forrige medlemmet i gruppen som døde mens han kjempet mot "The Covenant" kort tid før spillets start. Spillerens oppgave i Noble Six sine sko blir å bekjempe Reach sine ustanselige fiender og sikre at nok personell og informasjon kommer seg av planeten før dens uungåelige fall. Som spiller loves du at du i historiedeles vil besøke både høyt- og lavtliggende steder, storbyer og landsbyer, high-tech ONI (Office of Naval Intelligence) bygninger og en liten tur til verdensrommet i et eksperimentell Sabre-fly. I tillegg har man selvfølgelig nye våpen, evner og fiender. F. eks en lokal Strutsevariant.

 

 

ANMELDELSER:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

8/10 -

Det er et punktum fra Bungie, et takk og farvel for et nesten ti år langt samarbeid med Microsoft på en serie som har definert konsollskyteren.

 

4/5 -

Reach's expanded multiplayer component offers a huge amount of variety that will keep Halo fans going for a good, long time.

 

5/6 -

Dette er kanskje det beste spillet siden «Halo 2», men det som virkelig var unikt med originalen er det naturligvis umulig å gjenskape.

 

A+ -

I can say that while I admire and respect every previous Halo title, Reach is the Halo that I absolutely love.

 

9/10 -

Reach is an encore, a victory lap, a crowd-pleasing last hurrah for a series that most definitely won't end here, but will just as definitely never be the same again.

 

10/10 -

It's a parting gift from Bungie that should keep players entertained through to the next generation

 

9,5/10 -

Even if you've grown tired of the Halo formula through the years, I'd still recommend this game to you.

 

5/6 -

Glimrende flerspiller med nok nyheter og innhold til å tåle noen millioner timer fra «Halo»-fansen.

 

10/10 -

Glimrende flerspiller med nok nyheter og innhold til å tåle noen millioner timer fra «Halo»-fansen.

 

DE FORSKJELLIGE UTGAVENE:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Standard Edition

- Standard Edition inneholder kun spillet

 

Skjult tekst:
(Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Halo-Reach.jpg

 

 

Limited Edition

I tillegg til spillet og håndboken inneholder Limited-utgaven:

 

- Spillskiven i "svart boks" fra ONI

- Et eksklusivt Elite-pansersett for bruk i multiplayermodus

- Pose med dr. Halseys personlige notater og andre hemmelige dokumenter og effekter som røper hemmeligheter fra Halo-universet

 

Skjult tekst:
(Marker innholdet i feltet for å se teksten):

HaloReachLimited--article_image.jpg

 

 

Legendary Edition

I tillegg til spillet , håndboken og hele innholdet fra Limited-utgaven, inneholder Legendary-utgaven:

 

- Noble Team-statue lagd av dyktige håndverkere ved McFarlane Toys.

- Spesialemballasje med UNSC-tema

- En eksklusiv Spartan-pansereffekt i multiplayermodus

 

Skjult tekst:
(Marker innholdet i feltet for å se teksten):

haloreachlegendary.jpg

 

 

Xbox 360 Slim - Halo: Reach Edition

I tillegg til Standard Edition av spillet, inneholder denne bundelen:

 

- En Xbox 360 Slim med Halo: Reach design

- To kontrollere med Halo: Reach design

- Ellers det samme som den vanlige versjonen av Xbox 360 Slim

 

Skjult tekst:
(Marker innholdet i feltet for å se teksten):

xbox360haloreachbundle.jpg

 

VIDEODOKUMENTARER:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

MULTIPLAYER:

Reach sin multiplayerdel byr i det store og det hele ikke på de helt store overraskelsene for de om har spilt de forrige spillene i serien. Foruten det at man nå kan bruke forskjellige "loadouts" som gir deg forskjellige evner (Evade, armor lock og sprint for å nevne noen) er det mye av det samme som i Halo 2 og 3. Bare mer polert om man ser bort ifra de nye våpnene man ble kjent med i singleplayer. I selve matchmakingen og spillsøket har det dukket opp en del små forbedringer i Veto-systemet og valgmulighetene for hvilke spillere man vil spille med. Man kan nemlig selv velge om man vil søke etter spillere med samme språk som deg, god connection, relativt lik skill-level osv. Det hjelper å kunne søke etter nøyaktig den kampen man vil ha utifra dagsformen.

 

Blant nyhetene i Reach sine multiplayermoduser finner vi Headhunter, Stockpile og Invasion. I Headhunter slippes en hodeskalle på bakken hver gang en fiende dør. Disse hodeskallene er det da opp til ditt lag å samle inn til en av to soner som beveger seg rundt på kartet for å score poeng. Du kan samle så mange hodeskaller du vil uten å returnere til innsamlingssonen, men jo flere hodeskaller du samler jo flere fiender vil sikte seg inn på deg. Det er nemlig synlig for alle hvor mange hodeskaller du til enhver tid bærer på og om du bærer på et antall av dem er det mye mer fristende for fienden å gå etter nettopp deg.

 

Stockpile er en slags krysning av den mer klassiske Capture the Flag og Headhunter. Her gjelder det å samle inn så mange flagg som mulig i basen sin, for når timeren når 0 får du poeng utifra hvor mange flagg du har stående i innsamlingssonen din. Hvert 30.ende sekund blir flaggene telt og poeng delt ut. Det er dermed opp til ditt lag og samle så mange flagg som mulig, hindre at fienden stjeler de flaggene dere har hentet og samtidig stoppe det andre laget i å få samlet inn sine egne flagg. Veldig moro når man først har spilt et par runder og definitivt en velkommen modus blant CTF-fans.

 

Det siste, men kanskje mest spennende tillegget til multiplayermodusene i Reach er Invasion. For dere som har spilt de nyere Battlefield spillene er dette veldig likt Rush-modusen som finnes i de spillene. For dere som ikke har spilt Battlefield skal jeg prøve å forklare. I Invasion er det 6 Spartans vs 6 Elites fordelt på 3 squads innad i hvert lag med 2 spillere på hver squad (spillerne i samme squad kan spawne på vennen sin om han er utenfor fare). Elitene starter alltid runden med å prøve og overta en av to punkter på kartet som Spartanerne skal prøve å beskytte. Om de klarer dette vil det neste steget i kampen åpnes opp og Elitene må i beste CTF-stil frakte en gjenstand fra Spartanerne sin base og ut til et romskip de har stående. Det dreier seg med andre ord om defence vs offence mellom det Spartanske laget og Elitene. Etterhvert som tiden går vil det også låses opp forskjellige og bedre loadouts, våpen og kjøretøy for begge lag.

 

Credits-systemet er også tilstedeværende i multiplayer og gir deg poeng for alt du kan finne på. Headshot? Poeng. Overkill? Poeng. Assist? Poeng. Fullført runde? Poeng. Kort sagt så får du poeng for alt du gjør både i singleplayer, forge, firefight og multiplayer og alle disse poengene kan brukes på oppgraderinger til utseende ditt. Utover bare noen enkle hjelmer og skulderdeler kan man nå forandre en hel god del på Spartaneren sin. Hjelmer unlockes etterhvetr som man går opp i rang og disse hjelmene har alle forskjellige modifikasjoner man kan kjøpe. Det er dog verdt å merke seg at modifikasjonene er kun estetiske og utgjør ingen forskjell in-game på noen annen måte enn hvordan du ser ut, men det er et evig sug etter den nyeste modifikasjonen uansett. Man bare ha det.

 

Firefight har også tatt hoppet fra Halo 3: OST over til Reach. I Firefight dreier det seg om å klare seg mot stadig vanskeligere og vanskeligere bølger av fiender, enten alene eller med venner. Modusen trenger vel ikke noen større introduksjon enn det, men det er i motsetning til i ODST nå mulig å selv stille inn på mer eller mindre alle perimetre innenfor modusen. Om du vil at hver bølge skal inneholde kun Grunts og alle spillerne skal starte med Rocket launchers og uendelig Jet-pack er det fullt mulig. Mathcmaking har også gjort sitt inntog i Firefight. En guds gave for de av oss som bet seg merke i hvor frustrerende det var om ingen venner ville være med å spille Halo 3: ODST. Det er også en modus kalt Generator Defence som ligner på Firefight i det at det er ett lag som må klare seg mot bølger av fiender, men i denne modusen er det også et elite-lag styrt av andre mennesker mot dem. Her dreier det seg for Spartanerne om å beskytte en generator mens Elitene og deres private hær prøver å ødelegge den.

 

ALSO: HAVE SOME PICTURES:

 

594484.jpeg 594485.jpeg 594486.jpeg 594487.jpeg

 

594488.jpeg 594490.jpeg 594491.jpeg 594492.jpeg

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det blir slikt så blir jeg meget glad. Håper dog at equipment kan byttes slik som det fungerer på Halo nå, at man ikke må skifte "class" hvis en medic f.eks vil ha en MG og ikke en usselig pistol, men det kan jo gjøre spillet ubalansert.

 

Personlig tror jeg Master chief's "barndoms" venner vil være med på reach Singleplayeren ihvertfall, Kelly & kompani.

Lenke til kommentar

Halo 3 hadde jo en beta for å luke ut de verste kodefeilene, så tenker det blir mye det samme med Reach. Jeg blir happy-panda hver gang jeg ser det står "Coming in Spring 2010", for det er ikke så altfor lenge til.

 

Bungie er flinke til å utnytte maskinvare, især når de er kjent med den. Halo 2 så veldig bra ut på Xbox (1), og jeg tenker Reach briljerer med minst like mye glans. Håper de satser på å pollere spillet som fy, og at gameplayet forblir like sterkt som det det er i Halo 3/ODST. Forøvrig tror jeg "medic" kan byttes ut med "scout" på bildet over her, men det er bare synsing fra min side.

 

Èn ting er ihvertfall sikkert; jeg gleder meg!

Lenke til kommentar

Jeg lever litt å håpet om at det faktisk kan være noe i dette. Det har jo vist seg at Halo serien ikke bare er det samme spillet med oppdatert grafikk, men at det stadig kommer nye og spennende ting, og sånn sett hadde det ikke forundret meg om de hadde tatt det i enda en ny retning. Klassebasert multiplayer er jo langt ifra noe nytt i seg selv, men det er nytt innen Halo, og på samme måte som Firefight i ODST ville det nok blitt varmt tatt imot. Forandring fryder, spesielt i spillserier.

Lenke til kommentar

det eg kunne ønske med reach, er eit betre "sikte" system, slik at man sikter med "LT" og ikkje "RS" det er så frustrerende når eg er vant med spel som Battfleild og COD seriene, kunne gjall fall ønske at man kunne bestemme det skjølv, og at som den glitchen i halo 3 der du senker våpenet, kunne vere tilegna som ein knapp på D-padden vist det hadde våret eit bra spel å lage montage på etc.

Lenke til kommentar

Liker Halo-gameplayet slik som det er nå, selv om jeg så klart er åpen for forandringer. tror dog ikke jeg ville likt battlefield-halo, liker det slik som det er nå: litt mindre seriøst, uten recoil, og kjempehopp

Når jeg sier halo-battlefield tenker jeg store åpnebaner med masse kjøretøy sammen med masse folk. Du trenger ikke ta vekk kjempehoppene eller gjøre det mer seriøst av den grunn.

Lenke til kommentar

Stemmer det! En prequel til Combat Evolved må inkludere eliter som bad guys! Savnet dem etter at WORTWORTWORT gryntene deres forsvant. Forøvrig hadde kjøretøyene i Halo (med mindre modifikasjoner) tatt seg godt ut på store baner. Det gjør de allerede (Sandtrap, Sandbox) men et virkelig stort spill alá Battlefield hadde vært innmari skøy!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...