Gå til innhold

Piranha Bytes - Risen


Anbefalte innlegg

Ok, då har eg fått tatt ein liten titt, og min første reaksjon er:

Argh, eg skulle ha gjort meg ferdig med Mysteries of Westgate til i dag! Det kjennast berre ikkje rett å legge frå meg Risen igjen, eg vil spele vidare.

 

Men ok, for å seie noko konkret om spelet: førsteinntrykket er veldig bra. :) Etter oppstart går spelet raskt til ein enkel og funksjonell menyskjerm, med minimalt av logoar og introvideoar før du er der. Etter å ha starta eit nytt spel, kjem der ein introduksjonsvideo som lovar godt for historiefortellinga i spelet. Dette var ein av dei tinga som kanskje skuffa mest i Gothic 3, so eg er veldig positiv.

 

Musikken her er stemningsfull og av høg kvalitet, som ein kan vente av Kai Rosenkranz. So langt verkar den ikkje fullt so dramatisk/Ringenes Herre-aktig som i Gothic 3, men dette er ikkje nødvendigvis ein dårleg ting.

 

Det visuelle verkar temmeleg bra so langt, sjølv om eg enno har til gode å sjå spelverda i dagslys, og eg ikkje har funne nokon storslåtte panorama enno. Eg kan derfor ikkje kommentere det som var nemnt om teikneavstand. Men det eg har sett til no, synest eg verkar veldig pent og forseggjort. Motoren køyrer forresten so langt veldig bra på mitt system, i motsetning til korleis det var i Gothic 3. Eg har ikkje merka noko hakking i det heile, og eg har detaljane stilt nesten til maks. Systemet mitt har ein Core Duo E6850, eit GeForce 8800 GTS, og 3,5GB RAM tilgjengeleg.

 

Ellers har eg ikkje fått gjort so mykje enno. Der har vore litt dialog, litt plukking av planter og ting frå bakken, og litt kamp. Alt verkar so langt veldig bra. Det var litt overraskande at eg klarte å ta dei første fiendane eg møtte utan problem, men utifrå det eg har lest, trur og håpar eg at vanskegrada vil stige til eit meir fornuftig nivå etter kvart.

 

Jupp, dette ser steike bra ut! :D

 

No må eg berre komme meg igjennom MoW, so eg får spele vidare.

 

Kay

 

PS: Det er ikkje meininga å rakke ned på MoW, berre so det er sagt. Eg likar det temmeleg godt, det òg...men når det kjem eit storspel som Risen, er det lett for at ekspansjonspakkar til eldre spel hamnar litt i skuggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, sjølv synast eg det høyrast best ut når ein held seg til samme språk innanfor kvar setning, men det får so vere. ;)

 

Eg fekk eigentleg ikkje gjort meg opp noko skikkeleg meining om kampsystemet på den korte tida eg spelte, for meg kokte det eigentleg ned til å gå bort til ein fiende og trykke på venstre museknapp nokre gongar. Først og fremst synast eg det var for enkelt, men som sagt, trur eg dette rettar seg etter kvart. Ellers følte eg det var god flyt i rørslene. Eg kan kanskje ta ein titt til seinare i dag, og sjå om eg kan danne meg eit meir detaljert inntrykk.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Spilt litt over 1time av dette spillet, interessant og fengende spill hittil(har akkurat kommet til Harboury Town). Er ikke en stor RPG-spiller, har "bare" spilt Diablo1 og 2, Fable 1, KOTOR 1 og 2 og Mass Effect. Syns faktisk spillet er litt "skummelt", ikke i den sans at det er som horror spill og slikt, men det at jeg føler at jeg er helt alene i en verden som det der er ikke alltid en hyggelig følelse for meg spesielt i huler og slikt der det er fylt av alle slags fiender. Sånt er ikke jeg så veldig glad i egentlig, så får se hvor lenge jeg kommer til å spille det :p.

Lenke til kommentar

Då har eg gjort meg ferdig med Mysteries of Westgate, og har fått starta skikkeleg med Risen. :) Eg har fortsatt ikkje komt veldig langt, men det gode førsteinntrykket har holdt seg opp bra til no. For å svare litt på det som har blitt nemnt: eg synest ikkje teikneavstanden er so ille, men det stemmer at ting blir uskarpe på litt avstand. Generelt synest eg likevel spelet er veldig pent. Eg har ikkje heilt bestemt meg for korleis det blir i samanlikning med Gothic 3, men foreløpig gir eg kanskje Gothic 3 ein liten fordel på korleis ting ser ut på lang avstand, medan Risen vinn rimeleg klart på kortare avstand, samt veldig klart på ytelse. Men som sagt, eg treng litt meir tid på å vurdere det skikkeleg, eg har enno ikkje komt til nokon typiske utsiktspunkt.

 

Kampsystemet er det ikkje lett å gjere seg opp ei veldig detaljert meining om so tidleg i spelet, sidan karakteren min ikkje har lært seg noko enno. Det eg kan seie er at kontrollane og flyten verkar bra. I motsetning til ved første forsøk, har eg no opplevd at dyra eg møter kan gi meg ei utfordring, og dei ser tidvis ut til å kunne balansere angrep og unnviking på ein effektiv måte. Dette krever timing og forflytning frå mi side. Eg har òg faktisk opplevd å få bank nokre gongar, so dette lovar godt. :)

 

Eg har òg opplevd at Piranha har slengt ein anna type utfordring mot meg, som eg ikkje har sett mykje av i dei tidlegare spela deira. Eg har ikkje lyst til å seie so mykje meir, for å unngå å øydeleggje gleda ved å oppdage det sjølv. Men godt gjennomført var det, og det auka spenninga på ein bra måte. So bra som tidlegare Piranha Bytes-spel er, er det godt å sjå at dei fornyar seg og utviklar konsepta sine vidare.

 

Alt i alt ser dette veldig, veldig bra ut...det er definitivt eit Piranha Bytes-spel, men med ein frisk ny setting, og det kan verke som om produksjonskvaliteten har fått eit skikkeleg løft. Eg trur dette definitivt blir årets spel. :D

 

Kay

Lenke til kommentar

Har funnet ut av hva det er som gjør distanseutsikten så umåtelig stygg.

 

"Depth of Field" er en blur effekt laget for å skjule det "stygge" landskapet som ikke er dekket av de samme høyoppløselige teksturene som det i umiddelbar nærhet.

 

Men, tar man denne av ser man at landskapet på ingen måte er stygt, og nå føler man seg heller ikke nærsynt når man står og nyter utsikt lenger.

 

Det var igrunnen det eneste jeg hadde å si noe på i Risen så langt. Satt 6 timer og 45 minutter i går og har ikke kommet noe lenger enn at Don`s campen nå iallefall er vennlig mot meg... :whistle: Selv om jeg ikke har kommet lenger, koste jeg meg i hvert eneste av de 405 minuttene. Karakterene er godt utarbeidet og virker også svært troverdige i deres motivasjoner sammen med den britiske aksenten.

 

Jeg likte veldig godt smeden, nei unnskyld, metall arbeideren i Dons camp :D

 

KayAU sier veldig mye som jeg også tenker om Risen.

 

Dette er gjennomført, det er debugget, det er polert, storyen følger samme oppskrift som Gothic`en vi alle elsker og alt er håndlaget så man finner sine små steder nær sagt over alt langs veien. Går du litt utenfor går det ikke lang tid før du kommer over en liten flekk hvor du kan grave etter skatter, en healthpotion bak en stein, ei grotte med en ett sverd bak noen busker, rett og slett Gothic verden slik vi kjenner den.

 

Plottet virker godt gjennomført så langt, men hovedplottet har jeg så langt bare fått informasjon om. De questene jeg har gjort hos Don virker gode og er langt i fra grindeaktige, skjønt ett og annet finnes det, men det er litt av troverdigheten. Når man er ny, så får man drittjobber, sånn er virkeligheten, men i Risen føler man at alle questene henger sammen med livet NPC`ene fører, dette er veldig bra utført så langt som jeg har kommet og opplevd..

 

Nå skal jeg lure meg til en liten runde før jeg må på jobb, våknet ekstra tidlig før klokka ringte, er vel det man kaller hekta på ett nytt spill er det ikke? :whistle:

Lenke til kommentar

Glemte å skrive noe om combat!

 

Combat i Risen er noe av det mest dynamiske jeg har vært borti fra Gothicskaperne. Her har de virkelig jobbet.

 

Jeg har ennå ikke møtt ett menneske som sloss likt de andre, for hver motstander må jeg se hver eneste manøver han gjør og prøve å finne åpninger til å legge inn slag. Jeg må blokke, countre, parry, hoppe til sidene og stresse- akkurat som helten der han puster og peser og virkelig arbeider, veldig bra stemning.

 

Jeg er bare sword lvl 2 så langt, men det lover veldig bra utover spillet, at combat er så velpolert allerede nå. :)

Lenke til kommentar

Depth of Field er veldig pent å se på når ting kommer i forgrunnen av karakteren din, det skal jeg være den første til å innrømme og det spesielt siden foto er en stor hobby i livet mitt.

 

Dette gjør at man kan komposere en del veldig fine screenshots i Risen, men desverre er ikke denne effekten like finpusset i detalj som resten av spillet, for effekten gjør også at alt utenfor en 100 meters radius rundt deg er utenfor fokus, og det er synd når du kommer ned gjennom skogen på en sti, og dalen åpner opp og solen skinner i enden av dalen- ett perfekt screenshot, eller ett landskapsbilde om du vil, men DoF gjør altså at enden av dalen der solen skinner, er utenfor fokus og du kan derfor ikke se det skikkelig.

 

Dette irriterer mèg, og sannsynligvis alle andre som også er like glad i Pirahna Bytes gode håndlagede verdener som yrer av detaljer og skjønne naturomgivelser.

Lenke til kommentar

Interessant informasjon, Clakz, det høyrast ut til at depth-of-field kan komme til å bli skrudd av her òg. Eg er ein stor fan av Piranha sine flotte spelverder, og landskapsopplevelsen er viktig for meg.

 

Ellers tippar eg at det går an å tukle med meir avanserte innstillingar for motoren. Eg skal ta ein titt når eg kjem heim, og sjå om eg finn ei ini-fil som det står noko interessant i. :)

 

Argh, fortsatt over halve arbeidsdagen igjen...

 

Kay

Lenke til kommentar

Syns faktisk spillet er litt "skummelt", ikke i den sans at det er som horror spill og slikt, men det at jeg føler at jeg er helt alene i en verden som det der er ikke alltid en hyggelig følelse for meg spesielt i huler og slikt der det er fylt av alle slags fiender. Sånt er ikke jeg så veldig glad i egentlig, så får se hvor lenge jeg kommer til å spille det :p.

 

Nå ble jeg om mulig enda mer giret på å skaffe meg spillet i morgen! :) Elsker skummle huler og stemmning!

 

Glemte å skrive noe om combat!

 

Combat i Risen er noe av det mest dynamiske jeg har vært borti fra Gothicskaperne. Her har de virkelig jobbet.

 

Jeg har ennå ikke møtt ett menneske som sloss likt de andre, for hver motstander må jeg se hver eneste manøver han gjør og prøve å finne åpninger til å legge inn slag. Jeg må blokke, countre, parry, hoppe til sidene og stresse- akkurat som helten der han puster og peser og virkelig arbeider, veldig bra stemning.

 

Høres lovende ut :) Håper ikke det bare blir stress i combat, da. Bør gå ann å slappe av mens man spiller også? Mulig det ikke er sånn i Risen? :D

Lenke til kommentar

Combat er ikke noe man får slengt mot seg i bølge etter bølge alà Uncharted men noe du velger når du utforsker.

 

Kampene mot andre mennesker- som er de absolutt vanskeligste 1 mot 1, har til nå bare foregått i spredte disbutter mellom vanskelige tøffinger og som arrangerte arena kamper.

 

Så stress som i ett negativt synonym er det på ingen måte, det er gøy stressing fordi combaten utfordrer deg og dine reflekser. Du må være våken og lete etter gode åpninger raskt hos din motstander. Og èn manns åpning er ikke den samme hos en annen, da får du kanskje ett velrettet slag rett i planeten så man må se hver kamp individuelt :D

 

Skal jeg dele opp arbeidsoppgavene mine ut ifra det jeg har spillt til nå, vil fordelingen se noenlunde grovt slik ut:

 

Dialog med interessante karakterer som hver lever deres liv:

50%

 

Utforskning av den nydelige øya:

30%

 

Combat:

20%

 

Jeg regner med at det blir mer combat senere, men frem til nå er det hovedsakelig kamper med dyr under utforskningsdelen som har stått for kampene, foruten de allerede nevnte arena sekvensene og tøffasene som måtte settes litt på plass.

 

Men, jeg er fremdeles på kapittel 1 som jo er kjent som bare innledningen på disse grand adventures Pirahna Bytes har skapt, Gothic 3 eksludert. Til nå har jeg blitt kjent med og gjort 1,5 av de 3 faksjonene, jeg har ikke vært i magikernes leir, og arbeider med The Order akkurat nå.

 

Veldig spennendes quests og de føles på ingen måte så kjedelige og uviktige som mange av de generiske gjorde i Gothic 3.

 

Jeg er virkelig oppslukt i denne eventyrverdenen.

Endret av Clakz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...