Acrux Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Har noen vært borte i skjermer som slutter å vise en (primær)farge? Min skjerm (Samsung SyncMaster 17GLi) vil plutselig ikke lenger vise rødt. Har bekreftet at det ikke er skjermkortet som lager problemer, ettersom jeg prøvde nye drivere, og byttet skjerm og så at jeg fikk rødfargen fram. Ble foreslått på irc at det kunne være skjermkabelen som hadde noen brudd på seg. Men den har ligget i ro i lang tid. I tillegg fant jeg ut at når skjermen ikke er koblet til maskinen, kommer det opp et vindu med "No signal detected" eller noe. Da er bakgrunnen svart, vinduet hvitt og det er tre små firkanter som viser rødt, blått og gult. Men nå viser den ene firkanten bare svart i stedet for rødt. Jeg regner med at skjermen er ødelagt. Skal jeg bare kaste den eller er det noen (billige) muligheter til å reparere den? Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Prøv dette først før du kaster den: Jeg blir vel dømt nord og ned av mange for dette forslaget, men det får heller stå sin prøve. Selv har nødfikset noe elektronisk utstyr ved å gi det et realt slag. Selvfølgelig vurderer du hvor har du slår ut i fra høyde og kroppsvekt. Still deg foran skjermen, gjerne litt bøyd over den. Bruk begge hendene og gi den et realt klaps på sidene. Hjelper ikke dette, prøver du samme metode på selve skjermen og baklokket. Skjermen tåler mer enn du aner, men ikke slå fullt så hardt på baklokket. Det spiller ingen rolle om skjermen står på. Det er fordel for da ser du hva som skjer med rødfargen. Jeg regner med at du har prøvd å vrikke og bevege på kabelen, så du med stor sikkerhet kan utelukke at feilen ligger i den. En siste løsning er å åpne skjermen og feilsøke på enkel, men ofte effektiv måte. Dette forutsetter at du er noen år gammel, eller får lov av foreldrene dine. Selv om du fjerner strømkabelen er det fortsatt strøm i apparatet. Du skal spesielt være oppmerksom på den kabelen med sugekopp som sitter festet på selve skjermen, og ned der hvor den er tilkoblet. Dette er høyspent delen i monitoren, og her sitter det som sagt fortsatt strøm. Kabelen har ofte mye støv på seg, det samme har også elektronikken kabelen er koblet til. Å åpne en monitor er faktisk ofte et stort prosjekt, fordi det er mange skruer, mange finurlige klips og plasthaker som må lirkes opp. Når du så har fått av all plasten, møter du som regel en metallkledning rundt elektronikken. Dette for avskjerming av bl.a. elektromagnetiske stråler. Husk at skjermen er fortung, så du stiller den på et støtt underlag slik at den ikke vipper ned fra bordet når du fjerner plastdekslet. Hvis du fortsatt henger med, så tar du en mellomstor skrutrekker og bruker håndtaket (IKKE METALLET) og kakker forsiktig på de forskjellige kortene, ICer og det som er av kontakter. For å lette på jobben, er det en fordel å gjøre dette med spenning og signal på monitoren. Ha gjerne med deg en medhjelper som holder øye med skjermbilde, mens du feilsøker. Da blir risken mindre for å få seg en karamell. Tape gjerne metallet på skrutrekkeren. Hvis skjermen ikke reagerer på dette, kan du kaste den. Under forutsetning av at du har sjekket skjermkort og skjermkabel 100 % Å reparere skjermen koster mer enn en ny. Nå har jeg skrevet mye, så nå forventer jeg å høre hvordan det går. HUSK Å VÆRE FORSIKTIG! Disse rådene utføres på eget ansvar, og for all del. Dere med defekte LCD skjermer: Ikke prøv på dette. Lenke til kommentar
Acrux Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 Vel siden du forventet å få vite andre del (desverre er den ganske kort): Jeg var borte noen dager og nå når jeg har kommet tilbake har skjermen begynnt å vise rødt igjen. Resten av familien sover så jeg har ikke fått spurt om dette ennå. Som sagt så er jeg sikker på at det ikke var noe galt med kabelen ettersom den ikke klarte å vise rødt på "Check Signal Cabel" meldingen. Så nå lurer jeg veldig på hva som kan ha vært galt. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 høres ut som at kabelen er brekt en plass, prøv og vri litt på den og bøy den opp og ned langs hele kabelen for og se om at det skjer noe med bilde. det er mest sansynlig at den er brekt helt inne med skjerm kortet. Lenke til kommentar
Acrux Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 Men skjermen har en "Check Signal Cabel" melding som skal vise rødt, blått og gult (eller er den siste fargen grønn?). I hvert fall så klarte ikke skjermen å vise den røde fargen i denne meldingen. Siden skjermen selv lager denne meldingen og ikke får den via kabel, ligger feilen inne i skjermen en plass... Lenke til kommentar
God-of-Gata Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Ut fra det je kan skjønne har du enten problemmer med bilderørene inne i skjermen(da kan du like gjerne skaffe deg ny vist det er dette som har skjedd) eller skjermen din har vært utsatt for noe magnetisk. Lenke til kommentar
morfin Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 En gammel skjerm jeg hadde viste ikke rødt. Da hadde en av pinnene i enden på kabelen bøyd seg og var ikke i kontakt med skjermkortet. Vet ikke om det hjelper deg noe. Lenke til kommentar
trumic Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 En venn av meg hadde det samme problemet en gang. Dette var da en gammel skjerm. 5-6 år gammel. Skjermen fungerte helt fint intil han mistet den i bakken Etter det viste den ikke rødt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå