simalarion Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Tja jeg spiser kakene til på den mørke siden og tar med meg de jeg liker best over til den lyse siden Med det mener jeg at jeg kjøper spill jeg liker og spiller mye, samme med musikk. Og ja, det blir ganske mye, feks forige uke kjøpte jeg 4 spill og 2 plater (alt online, for en annen motsetning jeg har til deg er at jeg ikke orker å ha alt platikken slengendet rundt hjemme hehe) Endret 4. oktober 2009 av SimalarioN Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Det vet jeg Snurre, men til mitt forsvar så hadde ikke du postet noe da jeg startet på det innlegget der. Endret 4. oktober 2009 av Rider of Reason Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Forsvar tatt til følge, under tvil.. Uansett er det flott å lese at flere slutter seg til "den gode siden", selv om det blir litt små-dumt å dele det inn i to slike kategorier. Jeg synes folk er så utrolig selvmotsigende når de sier at det er den rette tingen å gjøre siden bransjen blør, for så gå for å sjekke om PB nedlastningen er ferdig eller hva nå enn de bruker. Lenke til kommentar
Ares42 Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Tror det veldig ofte er en naturlig utvikling at folk som har spilt spill siden de var små finner ut at det er bedre å kjøpe enn å piratkopiere etterhvert som de faktisk får ressurser til å kjøpe spill. Det store paradokset i spill-industrien er at en veldig stor del av brukergruppen er barn og ungdom, men prisene er ikke i nærheten av kjøpekraften til denne gruppen. Ironisk nok tror jeg faktisk spillindustrien ikke vil vært på langt nær så stor som den er hadde det ikke vært for piratkopiering. En stor del av de som betaler for spill startet nettop med piratkopiering, og mange av disse ville aldri hatt samme interessen for spill hadde de ikke hatt den muligheten da de var yngre. Det trengs ett mye større fokus på tilgjenglig-gjøring for yngre før man kan forvente noe som helst resultat i kampen mot piratkopiering. Etterhvert som industrien beveger seg mer og mer mot digital distribusjon så vil det forhåpentligvis åpnes muligheter for ting som leiing av spill globalt, og en større trend av episodisk avbetaling. Lenke til kommentar
Miles Teg Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Det er flere på denne siden som deler denne oppfatningen. Tro meg, det er mer tidsnyttig å prøve å få en snegle til å snakke, enn å få noe konkrèt som forsvarer disse uttalelsene til svar Det er ikke tvil om at piratkopiering er galt, akkurat på det området er det overveldende konsensus. Likevel forbruker de fleste av oss underholdning vi strengt tatt ikke har betalt for. Det som er litt fascinerende er hvor innbakt dette har blitt, og hvilke grenser folk setter for seg selv (og hvilke unnskyldninger som blir brukt, om noen). I tillegg er det ikke alltid like åpenbart for folk hva som er piratkopiering og ikke. Som eksempel: Å laste ned siste episode med en eller annen serie er for mange helt greit (fordi man må vite hvordan det går), men å laste ned en hel sesong er det ikke (med mindre den ikke har kommet hit til lands enda, eller ikke finnes på DVD enda). De fleste er klar over at denne nedlastingen strengt tatt er ulovlig, men velger å overse dette av ulike grunner. Å se siste episode via stream derimot, det er det svært få som har betenkeligheter med. Selv om det er like lite moralsk og juridisk forsvarlig som å laste ned til egen PC, så er det fåtallet som ser seg nødt til å dikte opp unnskyldninger for å gjøre det. Fordi de rett og slett ikke er klar over, eller er i stand til å se, at dette også er piratkopiering. Men, ser at underholdningsindustrien endelig har begynt å innse at de ikke kan vinne mot teknologien, men i stedet må benytte samme teknologi for å beholde inntektene sine. Og det er jo bra. Til slutt: dere som aldri har piratkopiert... vil det også si at dere aldri har benyttet noe som er piratkopiert, eller er det at dere bare ikke har kopiert det selv? Eller for å stille spørsmålet litt anderledes; har dere kun brukt Photoshop, Windows, Nero etc. med betalte lisenser? Aldri sett en Southpark-episode på Youtube? Aldri hørt Shoutcast-radio? Eller, er det i det hele tatt noen her som har spilt en betalt fullversjon av DOOM for PC? Lenke til kommentar
Wrathmont Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Er selv en av de som gradvis har flyttet meg vekk fra piratkopiering, men for all del jeg bruker det fortsatt som en demo. Feks er jeg veldig glad for at jeg "testet" gta4 før kjøp, etter et par timer var det avinstallert og pengene spart. Dette har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for. På den annen side kjøpte jeg nettopp Kings Bounty etter at jeg egentlig var ferdig med det, rett og slett fordi jeg mener at alle spill jeg bruker mye tid på skal kjøpes. Kan med hånden på hjertet si at jeg har kjøpt alle spill jeg har brukt mer enn ca 5 timer på. Så finnes det jo eksempler på spill jeg har kjøpt, men bruker piratversjonen likevel grunnet latterlige drm oppsett. De viktigste grunnene til at jeg kjøper nå er vel alder/stabil økonomi samt online butikker som impulse (steam er jo nå værre enn virkelige butikker, så holder meg langt unna alt som ikke er tilbud der). Endret 4. oktober 2009 av Wrathmont Lenke til kommentar
dekar24k Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hei kjære forumfolk og gamerentusiaster, Jeg satt nå for et par timer siden og spiste frokost rundt kl 19:00. Det er da jeg starter nattskift her ute til sjøs. Jeg tenkte på PSP Go'en jeg skal kjøpe når jeg kommer hjem og ble glad innvendig. Så satt jeg og tygde på gammelt brød, og smilte fornøyd til meg selv. Jeg smilte fordi det blir gøy med PSP, og fordi jeg endelig har begynt å betale for mine spill. Jeg har eid nintendo 8-bit og 16-bit, sega 8-bit og 16-bit, sega megadrive, playstation 1 og 2, amiga, PC 286 og alle pc'er oppover siden 1992. Jeg har holdt på med DOS baserte spill, prøvd de første kommersielle nettoppkoblingene som gav tilgang på chat funksjon. Jeg har siden 1992 kopiert spill fra venner og kompiser. I begynnelsen holdt det med 1 diskett. Etterhvert så mener jeg å huske at Moonstone kom på 3 disketter (Amiga). Lost Vikings var vel kanskje bare 2.. Men av alle de 100vis av spillene jeg har spilt, har jeg kanskje bare kjøpt 10 prosent. Dette er en skam. Og jeg måtte faktisk fylle 26 år, før jeg innså hvor kriminelt dette var. Jeg er så glad i spill at jeg har mange av mine varmeste minner fra oppveksten fra denne arenaen. Jeg husker jeg satt med Green Day på anlegget og spilte Team Fortress 1. Eller det første Colonization, hvor jeg og en kompis satt i 17 timer i strekk og koloniserte amerika og ranet Aztekerene. Jeg blir den dag i dag like glad når det dukker opp fantastiske spill som Oblivion, Settlers IV, Mass Effect, Warcraft, alt med Half Life, Final Fantasy VII osv osv, jeg kan ramse side opp og side ned... Disse skaperne som lager slike fantastiske spillopplevelser fortjener å bli lønna!! Og jeg har sverget for meg selv at de beste spillene jeg har spilt, skal jeg kjøpe. Og det via nettet. På denne måten kan jeg være med å sikre nye store spill! Nye titler som gir meg gåsehud i mørket, med 22" skjerm og headset. Jeg blomstrer sansynligvis seint. Men denne åpenbaringen er viktig. Jeg forsvarer ikke lenger piratkopiering. Men måtte de store selskaper gjøre betalingen enklere, og tilgjengelig til fornuftige priser! Noe som er i ferd med å bli mye bedre. Jeg ber dere, kjære spillentusiaster om tilgivelse for mine synder, måtte Blizzard/Activision, Electronic Arts, Bioware, Valve, Piranha Bytes, Sid Meyer og alle de andre få stor god stabil økonomi, så de kan fore oss med fantasiverdner og action med HØY kvalitet også i fremtiden! Mvh 2mas "en aldrene gamer" Hehe kjenner meg igjen der. Jeg swappa selv aktivt i Amiga-tiden og da jeg entret PC-scenen i 1991 tok det ikke lang tid før jeg var godt inne i bbs-miljøet (drev et par bbs'er selv). Er helt enig med deg og ser helt klart poenget ditt. Digital distribusjon er fremtiden og jeg betaler for alle spill jeg spiller. Ja, jeg kan innrømme at jeg fortsatt tar meg friheten til å "teste" et spill her og der, men liker jeg spillet så kjøper jeg det sporenstreks. Jeg kan dog ikke si jeg ikke lenger støtter den gamle scenen, for den har vært for stor del av oppveksten min, men jeg har også blitt frelst og det er mye takket være digital distribusjon! Lenke til kommentar
PeanutButterJelly Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Det er ikke tvil om at piratkopiering er galt, akkurat på det området er det overveldende konsensus. Likevel forbruker de fleste av oss underholdning vi strengt tatt ikke har betalt for. Det som er litt fascinerende er hvor innbakt dette har blitt, og hvilke grenser folk setter for seg selv (og hvilke unnskyldninger som blir brukt, om noen). I tillegg er det ikke alltid like åpenbart for folk hva som er piratkopiering og ikke. Som eksempel: Å laste ned siste episode med en eller annen serie er for mange helt greit (fordi man må vite hvordan det går), men å laste ned en hel sesong er det ikke (med mindre den ikke har kommet hit til lands enda, eller ikke finnes på DVD enda). Til slutt: dere som aldri har piratkopiert... vil det også si at dere aldri har benyttet noe som er piratkopiert, eller er det at dere bare ikke har kopiert det selv? Eller for å stille spørsmålet litt anderledes; har dere kun brukt Photoshop, Windows, Nero etc. med betalte lisenser? Aldri sett en Southpark-episode på Youtube? Aldri hørt Shoutcast-radio? Eller, er det i det hele tatt noen her som har spilt en betalt fullversjon av DOOM for PC? Fantastisk innlegg Miles Teg, det blir nok vanskelig selv for de aller helligste av oss å overbevise forumet om at de har kjøpt DOOM 1:) hehe, men det er strengt tatt kverulering. Jeg tror ikke noen forventer at ALT vi har kommet over gjennom tidene har vi sett eller brukt lovlig. Det er nesten ikke mulig. Det viktigste er å få igjennom en holdningsendring, slik at utviklere til spesielt PC spill føler seg trygge på det marketed. Det er utrolig kjedelig å se store titler gå til konsoll og ikke til pc. Vi som var med på DOOM eller Wolfenstein har fått med oss begynnelsen av dette gigamarkedet. Det er faktisk sånn at vi er i ferd med å bli foreldre mange av oss, såpass gamle har vi blitt. Vi har gode muligheter til å påvirke denne trenden. til slutt: Jeg lasta ned True Blood episodene.. det har jeg faktisk ikke dårlig samvittighet for. De ble nemlig nettopp gratis på NRK Nett-TV:) så de har jeg betalt via lisensen. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/555457 Lenke til kommentar
- FuzioN Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Har også gått til den ''snille'' siden, for 8 måneder, og 2 dager siden. Hvorfor? Jeg leste andres innlegg og de sa at de ville ha spillet fysisk og å ha den gode følelsen av å ha selve spillet. Det er egentlig ganske viktig. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Tror ikke jeg har lastet ned andre spill enn GTA og Escape From Monkey Island og et par-tre andre. Har derimot kopiert blant annet The Curse of Monkey Island, Oblivion, Unreal, HoMM3 og noen andre spill. Nå piratkopierer jeg ikke annet enn TV-serier, som jeg etterhvert kjøper, og filmer som er vanskelige å få tak i, som jeg også kjøper når jeg finner de. Lenke til kommentar
- FuzioN Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Skal forøvrig nevne at jeg laster ned spill for å teste. Men det skjer ikke ofte, spiller for det meste på konsoll, og jeg klarer å vente på demoer. Men enkelte spill, på PC, kommer det ikke demoer av. Så da må man bare laste ned og prøve det, og kjøpe det hvis man liker det. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Kopiert hundrevis om ikke tusenvis av spill siden jeg var 8år gammel, Amiga 500 var det råeste en kunne ha i hus. Fikk pakker fra brevvenner i Sverige 1 gang i uka...det ble mye spill!! Nå i voksen alder kopierer jeg ikke spill lenger, bruker egentlig alt for mye penger på spill. Filmer og serier kopierer jeg så nettlinja er rødglødende her....den dagen tv og filmselskapene forandrer strategi så slutter jeg med det også. Men det ser ut som er noen år fremmover i tid.. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Kopiert hundrevis om ikke tusenvis av spill siden jeg var 8år gammel, Amiga 500 var det råeste en kunne ha i hus. Fikk pakker fra brevvenner i Sverige 1 gang i uka...det ble mye spill!! Jupp, og tipper de skrev teite brev til deg også, som "stay cool as you are" etc. Rare dyr de svenskene. Dator Magazin Men haddet til og med orginaler på den tiden, som feks Monkey spillene og Cruise for a Corpse. Kopi beskyttelsen den gang var ofte å finne hva som stod i manualen på side 32 feks, utrolig knotete. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hehe, hadde noen orginale Amiga spill også..bla dem du nevnte. Huff skulle betalt mye for å få tilbake min gammle Amiga 500 med alt jeg hadde til den....mye gode minner altså. Lenke til kommentar
PeanutButterJelly Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Hehe, hadde noen orginale Amiga spill også..bla dem du nevnte. Huff skulle betalt mye for å få tilbake min gammle Amiga 500 med alt jeg hadde til den....mye gode minner altså. F.eks gode gamle Moonstone. Hadde vært fett og fått et nytt Moonstone da.. Da hadde det blitt julekvelden på kjærringa samt en fir-femti cheeze doodles rett fra Svinesund. Men det er sant det der med serier og filmer.. de er liksom så greie å kjøre piraten på. Utenom Blue Ray selvsagt, der er det gøy med disken i handa. Lenke til kommentar
Gal_ape Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Kjenner jeg blir glad når jeg jeg leser slikt. Har selv begynt å faktisk betale for spillene jeg vil spille, da er man garantert en (vanligvis) kvalitetsopplevelse, samt har man tilgang på support ol. dersom noe skulle gå galt. Har mange år på nakken som pirat når det gjelder pcspill, og skal ærlig innrømme at jeg ikke gidder å betale for å få prøvd eks. The Sims 3. Når det gjelder piratkopiering til konsoll har jeg vurdert det flere ganger, men er rett og slett redd for å bli bannet fra xbox live og derav bli tvunget til å kjøpe ny konsoll. Kjøping av spill er fremtiden, spesielt med tanke på hvor lett det faktis er å kjøpe spill online og laste dem ned rett på harddisken (steam ect.) Men ingenting slår å faktisk ha spillet i hylla, selv om det fort kan bli litt trangt til tider. Lenke til kommentar
lanzaz Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Er enig med at spillene er best å ha i hylla. Men spill koster jo mindre å laste ned. Det negative er jo at man ikke kan byttelåne spill med kompiser. Enkelte spill så frister det faktisk å kjøpe brukt i stende for nytt. Kjøpte Fifa 10 nå til 600 spenn på el-kjøp. Synes det er litt i overkant av hva et spill burde koste. Hipp hurra for brukte spill på nett sier jeg bare. Bedre det enn å priatkopiere synes nå jeg. Takk for finn.no - preplayed.no - qxl.no og Gamestopp. Lenke til kommentar
Ares42 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Som eksempel: Å laste ned siste episode med en eller annen serie er for mange helt greit (fordi man må vite hvordan det går), men å laste ned en hel sesong er det ikke (med mindre den ikke har kommet hit til lands enda, eller ikke finnes på DVD enda). De fleste er klar over at denne nedlastingen strengt tatt er ulovlig, men velger å overse dette av ulike grunner. Å se siste episode via stream derimot, det er det svært få som har betenkeligheter med. Selv om det er like lite moralsk og juridisk forsvarlig som å laste ned til egen PC, så er det fåtallet som ser seg nødt til å dikte opp unnskyldninger for å gjøre det. Fordi de rett og slett ikke er klar over, eller er i stand til å se, at dette også er piratkopiering. Jeg vil nå si at det finnes en god del grunner utenom de strikt moralske som gjør at folk setter litt andre linjer for TV-serier enn PC-spill. En av de mest åpenbare forskjellene er at hvis du laster ned en ny episodene fra en amerikansk serie så er det mest sannsynlig en vare du faktisk ikke har noen som helst mulighet til å betale for. TV-industrien henger bare så ufattelig langt etter i teknologien at piratkopier tilbyr ett så mye bedre tilbud at det blir nesten litt for vanskelig å stå imot Spessielt siden man faktisk ikke kan være helt sikre på om man faktisk noen gang vil få ett lovlig tilbud på samme varen. Med ett PC-spill så står valget som oftest mellom "gratis, men kanskje buggete" mot å betale. Men når valget er så simpelt at den ene gir deg tilgang og den andre gjør det ikke så forandres prioriteringer ganske fort =) Endret 5. oktober 2009 av Ares Lenke til kommentar
Miles Teg Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 TV-industrien henger bare så ufattelig langt etter i teknologien at piratkopier tilbyr ett så mye bedre tilbud at det blir nesten litt for vanskelig å stå imot Spessielt siden man faktisk ikke kan være helt sikre på om man faktisk noen gang vil få ett lovlig tilbud på samme varen. Godt poeng, men litt svakt siden det kun er i USA at multiregions DVD-spillere er science fiction. Om man smører seg med tålmodighet så dukker det meste opp som samlere. Uansett, du har helt rett i at akkurat dette er noe bransjen selv har forårsaket. Det å unngå å forstå at markedet er i dag globalt i fra første sending i stedet for fra sesong to eller tre er direkte inkompetent. Det er ikke lenger nabokanalen man konkurrerer mot (det var på den tiden det var fornuftig å selge serier et par sesonger på etterskudd), konkurrentene er alle med tv-kort og internettlinje. Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Flott å høre at du har angret dine tidligere synder å gjør opp for noe av det. Jeg synes diskusjonen på den siste siden her burde heller bli diskutert i Piratkopieringstråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå