PeanutButterJelly Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hei kjære forumfolk og gamerentusiaster, Jeg satt nå for et par timer siden og spiste frokost rundt kl 19:00. Det er da jeg starter nattskift her ute til sjøs. Jeg tenkte på PSP Go'en jeg skal kjøpe når jeg kommer hjem og ble glad innvendig. Så satt jeg og tygde på gammelt brød, og smilte fornøyd til meg selv. Jeg smilte fordi det blir gøy med PSP, og fordi jeg endelig har begynt å betale for mine spill. Jeg har eid nintendo 8-bit og 16-bit, sega 8-bit og 16-bit, sega megadrive, playstation 1 og 2, amiga, PC 286 og alle pc'er oppover siden 1992. Jeg har holdt på med DOS baserte spill, prøvd de første kommersielle nettoppkoblingene som gav tilgang på chat funksjon. Jeg har siden 1992 kopiert spill fra venner og kompiser. I begynnelsen holdt det med 1 diskett. Etterhvert så mener jeg å huske at Moonstone kom på 3 disketter (Amiga). Lost Vikings var vel kanskje bare 2.. Men av alle de 100vis av spillene jeg har spilt, har jeg kanskje bare kjøpt 10 prosent. Dette er en skam. Og jeg måtte faktisk fylle 26 år, før jeg innså hvor kriminelt dette var. Jeg er så glad i spill at jeg har mange av mine varmeste minner fra oppveksten fra denne arenaen. Jeg husker jeg satt med Green Day på anlegget og spilte Team Fortress 1. Eller det første Colonization, hvor jeg og en kompis satt i 17 timer i strekk og koloniserte amerika og ranet Aztekerene. Jeg blir den dag i dag like glad når det dukker opp fantastiske spill som Oblivion, Settlers IV, Mass Effect, Warcraft, alt med Half Life, Final Fantasy VII osv osv, jeg kan ramse side opp og side ned... Disse skaperne som lager slike fantastiske spillopplevelser fortjener å bli lønna!! Og jeg har sverget for meg selv at de beste spillene jeg har spilt, skal jeg kjøpe. Og det via nettet. På denne måten kan jeg være med å sikre nye store spill! Nye titler som gir meg gåsehud i mørket, med 22" skjerm og headset. Jeg blomstrer sansynligvis seint. Men denne åpenbaringen er viktig. Jeg forsvarer ikke lenger piratkopiering. Men måtte de store selskaper gjøre betalingen enklere, og tilgjengelig til fornuftige priser! Noe som er i ferd med å bli mye bedre. Jeg ber dere, kjære spillentusiaster om tilgivelse for mine synder, måtte Blizzard/Activision, Electronic Arts, Bioware, Valve, Piranha Bytes, Sid Meyer og alle de andre få stor god stabil økonomi, så de kan fore oss med fantasiverdner og action med HØY kvalitet også i fremtiden! Mvh 2mas "en aldrene gamer" Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Welcome to the bright side! Vi har desverre ikke kaker, men vi har håpløse piratkopisperrer og dyre spill Jeg prøvde meg en gang på en piratkopi av Grand Theft Auto 2. Etter det har jeg for alltid sverget til orginale spill til PC'en. På konsoll har tanken på kopierte spill aldri slått meg, siden jeg nekter å installere chips og hva annet som måtte kreves. Dessuten føles det godt å betale for all kulturen jeg konsumerer, fordi det tross alt er slik det skal være - så får jeg heller vente til spillene blir litt billigere hvis jeg er i tvil om jeg vil like dem eller ikke. (Og velkommen til forumet, selv om du har vært medlem siden februar!) Endret 2. oktober 2009 av AltF4 Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Flott at du holder deg unna ulumskheter som piratkopiering, blir glad når jeg leser slikt Jeg er imot piratkopiering uansett, men når det kommer til spill mener jeg piratene ikke har noen unnskyldning, i motsetning til piratkopiering av f.eks filmer og serier. Håper flere følger ditt eksempel og slutter med piratkopiering - det dreper bransjen. Endret 2. oktober 2009 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Miles Teg Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg er imot piratkopiering uansett, men når det kommer til spill mener jeg piratene ikke har noen unnskyldning, i motsetning til piratkopiering av f.eks filmer og serier. Eh... det var jo heller mindre prinsippfast? Så spill har en særegen status som gjør at piratkopiering skal være fullstendig uhørt, i motsetning til film/tv? Lenke til kommentar
JoanTheMan Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Flott at du har begynt å kjøpe spill Personlig har jeg stor glede av å ha titlene i hylla Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg er imot piratkopiering uansett, men når det kommer til spill mener jeg piratene ikke har noen unnskyldning, i motsetning til piratkopiering av f.eks filmer og serier. Eh... det var jo heller mindre prinsippfast? Så spill har en særegen status som gjør at piratkopiering skal være fullstendig uhørt, i motsetning til film/tv? Nei, men når man kopierer filmer eller serier, kan man unnskylde seg med at filmene kommer ut mange måneder senere i Norge, og ikke gidder å vente så lenge. I min bok er det fortsatt ingen god unnskyldning, men det er en unnskyldning. Lenke til kommentar
TCi_InnleggNO Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Flott at du innser hvor viktig det er å støtte disse selskapene, selv om det er etter alle disse årene. Det er strengt tatt nå de virkelig trenger dem også. Kanskje passende. For min del har Steam endret alt for meg. Kjøper spill der så ofte jeg kan. Og det føles godt få spill rett i stua. Jeg har også en kamerat som så det samme lyset som deg for ikke altfor lenge siden. Man får et mer personlig forhold til spillene og vil derfor spille de mer p.g.a. du må gi en pris for dem. Det er noen år jeg selv begynte å betale for mine spill. Spesielt gjaldt det PC-spill for min del. Nå er jeg glad at jeg har endret mine vaner og kjøper spill rett som det er. Ekstra hyggelig at det er en litt eldre gamer som deler sine nostalgiske øyeblikk fra 80-90-tallet. Vi trenger flere av dem. Jeg er 27 og har opplevd mye av det samme som deg. Ikke noe jeg eide selv (dårlig råd), men mine kamerater fikk meg inn i varmen. Og det er en av grunnene til at disse i dag er mine beste venner. Endret 2. oktober 2009 av TCi Lenke til kommentar
Miles Teg Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 <snip> Nei, men når man kopierer filmer eller serier, kan man unnskylde seg med at filmene kommer ut mange måneder senere i Norge, og ikke gidder å vente så lenge. I min bok er det fortsatt ingen god unnskyldning, men det er en unnskyldning. Det samme gjaldt også spill inntil et par år siden. Utgivelser kom på andre siden dammen et par måneder før her. Uansett, (deler av) filmbransjen virker å ha skjønt det, de store utgivelsene kommer som regel ut over hele verden samtidig, ikke regionsvis som tidligere. Serier er verre, få selskap er villige til å kjøpte inn usette serier, man kommer nødvendigvis minst en sesong bak. For spill har man fremdeles "try before you buy"-unnskyldningen Lenke til kommentar
Laland Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Respekterer dem som kan ta til seg at piratkopiering er galt og velger å gå til innkjøp av spill deretter! Selv kan jeg ikke skryte av det samme, rett og slett fordi det er for mye som skulle blitt kjøpt skulle jeg betalt for alt. Den dagen jeg får meg en fast og sikker inntekt skal jeg ikke piratkopiere noe igjen såfremt det er tilgjengelig der jeg holder til innenfor rimelige tidspunkt. Lenke til kommentar
PeanutButterJelly Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Den dagen jeg får meg en fast og sikker inntekt skal jeg ikke piratkopiere noe igjen såfremt det er tilgjengelig der jeg holder til innenfor rimelige tidspunkt. Hei Laland! det er økonomien som har vært mitt problem også i alle disse år som student. Og jeg skjønner fristelsen veldig godt, men man kan gradvis konvertere til the good side. Man kan f.eks. lage en regel om at hvert 3. spill kjøper man... Og når den dagen kommer, når du har bedre økonomi, gjøre bot og bedring slik som meg. Det hjelper også og dra en to-trehundre ave maria før sengetid. Jeg er også fra Kragerø btw.. Endret 2. oktober 2009 av 2mas Lenke til kommentar
Haunts Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Er selv en samler, så liker det godt når jeg legger et nytt cover til samlinga mi. De eneste gangene jeg tyr/har tydd til piratkopiering, er når jeg er på LAN og vi skal spille multiplayer av noe slag. Somregel er jeg den eneste som har originalutgaven av spillet og da anser jeg ikke det som veldig farlig at jeg laster ned en cracka versjon.. Men bra du har gått over til the "good side", we welcome you Endret 2. oktober 2009 av Leaf Lenke til kommentar
Laland Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Hei Laland! det er økonomien som har vært mitt problem også i alle disse år som student. Og jeg skjønner fristelsen veldig godt, men man kan gradvis konvertere til the good side. Man kan f.eks. lage en regel om at hvert 3. spill kjøper man... Og når den dagen kommer, når du har bedre økonomi, gjøre bot og bedring slik som meg. Det hjelper også og dra en to-trehundre ave maria før sengetid. Jeg er også fra Kragerø btw.. Skal ikke se bort ifra at noe slikt kommer jeg til å gjøre! Det er kjedelig å få ting utsatt på enkelte plattformer fordi utviklere er redde for piratkopiering, og alene er vi bare en dråpe i havet, men hvis flere ville tenkt slik som deg kunne ting kanskje gått litt annerledes. Da ville kanskje Batman: AA vært på PC tidligere, og Assassin's Creed 2 iløpet av høsten fremfor vinteren. Lenke til kommentar
Whackedorange Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Ble mye piratkopiering når jeg var i mine yngre dager, husker veldig godt periodene med C64 og senere Amiga hvor så og si alt jeg hadde var piratkopiert og en god venn av meg var medlem av den største crackgruppa i Norge så tilgangen var veldig enkel. Etter att gikk over til PC og konsoller ble det slutt på kopieringa for min del da PC ble brukt mye til internett og enkelte spill som Civilisation, Red Alert, Dune, Championship Manager, Settlers osv og spilte mye på konsoll med både NES, SNES, PS2 så man kan si att jeg slutta med kopiereng på begynnelsen av 90-tallet. I dag spiller jeg aller mest på PS3/360 og bruker PCen i hovedsak i jobb og litt surfing og selvfølgelig litt tid til Fotball Manager. Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Har også gått gradvis over til den "snille" siden. Når jeg var yngre, så var det mye piratvirksomhet til pc, men i de senere årene så har jeg kjøpt flere og flere spill. Det gir en god følelse. Jeg er ikke helt ren enda, men med spill jeg vet jeg kommer til å digge så er det null diskusjon. Hadde jeg kjøpt alle spillene som interesserte meg, så hadde jeg vært blakk 365 dager i året. Lenke til kommentar
Bata Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Ærlig talt fikk jeg denne oppvåkningen i det jeg fikk egen inntekt (og av at jeg ble eldre). Det vil si, når jeg fikk egen inntekt begynte jeg å kjøpe spill og oppdaget hvor mye lettere det er teknisk OG hvordan det var fint for samvittigeten. Den negative siden er at jeg nå bare får spilt en del av spillene som kommer ut (mot at jeg så å si har spilt ALLE de store titlene i den tiden jeg var pirat) og mine tekniske "skills" har falt, jeg var MYE flinkere med software O.L. på den tiden. (LANa jo stort sett annenhver helg) EDIT: Kan jo ikke å forfatte en kort tekst engang. Endret 3. oktober 2009 av Batabusa Lenke til kommentar
Error Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er vel ikke akkurat den mest uskyldige personen i flokken Kjøper spill fra tid til annen hvis de er på tilbud osv, men det er skjeldent. Må si at jeg får litt dårlig samvittighet (spesielt hvis jeg laster ned spill fra mindre utviklere), men det er så fristende! Når det i tillegg koster alt for mye penger for meg å kjøpe et spill på release blir det vanskelig når jeg kan "få det gratis". Får vel gjemme meg bak "ung, dum og uerfaren med null fast inntekt" skjoldet. Lenke til kommentar
Nailer_InnleggNO Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Bruker selv en tussing på spill i måneden etter jeg begynte å jobbe, men jeg piratkopierer spill framdeles. Taktikken for hvordan jeg kjøper spill er slik: Er det console only/ er det bedre å spille på console = KJØP Er det et spill jeg har gledet meg til = KJØP Er det et spill som ser ufattelig morro ut og jeg har spillt lignende spill før evt. tidligere spill i samme serie = KJØP Kult spill fra indie utvikler = KJØP Nytt ukjent spill som har fått god kritikk i en sjanger jeg ikke er stor fan av = Piratkopier Har jeg allerede brukt for mye penger på spill en måned = Piratkopier Jeg tror jeg kjøper flere spill enn jeg kopierer. Her er en liste over det jeg har kjøpt det siste året: Borderlands L4D2 Elemental war of magic Natural Selection 2 Secret of monkey island Killing floor Arma 2 Empire Total war Demigod Zeno Clash Galciv 2 Sins of a solar empire + expansion. Batman arkham asylum GTA 4 Prinse of persia Gears of war 2 Trials HD Worms til Xbox arcade Shadow complex Splosion man Dawn of War 2 Braid World of Goo Left 4 Dead A Vampyre Story Mount & Blade Red Alert 3 Så da er spørsmålet, hadde jeg kjøpt flere spill om jeg ikke hadde piratkopiert? Neppe. Jeg har en viss grense på hvor mange spill jeg kjøper i måneden uansett. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Jeg er imot piratkopiering uansett, men når det kommer til spill mener jeg piratene ikke har noen unnskyldning, i motsetning til piratkopiering av f.eks filmer og serier. Eh... det var jo heller mindre prinsippfast? Så spill har en særegen status som gjør at piratkopiering skal være fullstendig uhørt, i motsetning til film/tv? Det er flere på denne siden som deler denne oppfatningen. Tro meg, det er mer tidsnyttig å prøve å få en snegle til å snakke, enn å få noe konkrèt som forsvarer disse uttalelsene til svar Endret 4. oktober 2009 av Snurreleif Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Gratulerer med åpenbaringen 2mas! Vi ønsker deg hjertelig velkommen på den "gode" siden, og håper flere vil følge ditt gode eksempel. Vil også benytte sjansen til å ønske deg velkommen til forumet (litt på etterskudd). Du virker som en Gamer med mye erfaring og jeg er neppe alene i å håpe at du deler dine erfaringer litt oftere med oss andre her. Det ser ut til at jeg er den hittil eneste blandt de som har postet her som aldri har piratkopiert noe i hele mitt liv, hvis du ser bort fra noen få tv-serier jeg har fått hos kompiser som har piratkopiert dem. Som den godeste Leaf her tidligere så er også jeg en "samler". Jeg elsker følelsen av å se ett nytt cover i hylla som jeg har kjøpt for egne penger, det gjør det også mye mer givende å spille spillet når jeg vet at det er mine egne hardt ervervede penger som har skaffet meg det. Da får det heller være at en stram studentøkonomi begrenser antall spill jeg kan kjøpe. Dess mer glede får jeg av de jeg da kjøper. Jeg velger kvalitet fremfor kvantitet any day. Endret 4. oktober 2009 av Rider of Reason Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Det ser ut til at jeg er den hittil eneste blandt de som har postet her som aldri har piratkopiert noe i hele mitt liv, Bare så du vet det så seiler vi i samme sjark her tøflus! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå