Gå til innhold

Valg av bærbar konsoll

Anbefalte innlegg

Jeg så denne anmeldelsen, http://www.dagbladet.no/2009/10/01/kultur/spill/psp/pixeljunk/8374918/

og fikk plutselig lyst på en bærbar spillsak :)

Såvidt jeg vet finns det PSP, Nintendo DS og Nintendo GC. Kanskje flere også?

Jeg regner med at pris og kvalitet er noenlunde sammenlignbare - og at det er utvalget i spill som er viktigst for hvilken jeg bør velge.

Adventure, Strategi, Rollespill er spillkategorier jeg liker. Jeg er litt for treig hvis det handler om å trykke på knapper og å reagere fort - så typiske skytespill liker jeg ikke så godt. Bilkjøring er gøy, men tror jeg vil foretrekke å bruke TV til det.

Er det noen som har noen forslag til hvilken bærbar konsoll jeg bør velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaffet meg en Nintendo DSi for noen uker siden, primært med Pokémon i tankene, og den oppgaven har den fullført med glans. Pokémon-spillene kan vel sees på som en blanding av RPG og simpel strategi (turbasserte kamper, du kjenner sikkert til det). Er egentlig bare det jeg har spilt i noen nevneverdig grad, men som en konsoll fungerer DSi veldig bra. Det eneste jeg har å utsette på den er at den er vanskelig å bruke i sollys (må tilpasse seg to skjermer i forskjellige vinkler) og at de fleste spill ikke støtter WPA kryptering, men det er en grense fra DS/DS Lite. DS har såvidt jeg vet et enormt spillbibliotek med noe for alle i alle sjangere, men jeg har som sagt ikke erfaring med stort annet enn Pokémon Platinum. Som forøvrig er et knallspill!

Oh and, velkommen til forumet! :)

Lenke til kommentar

jeg var også i tvil før jeg valgte dsi.. Men er veldig fornøyd med valget mitt ihvertfall. Føler dsi har flere unike spill, mens psp prøver å være ps3 i miniformat..

Nintendo har ihvertfall jævlig mye bra på gang, og selv gleder jeg meg til masse til scribblenauts, bowser- mario and luigis inside story, og zelda spirit tracks.. Aner ikke hvor jeg skal få tid til å spille disse men..

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg har på en måte lyst til å kjøpe en av de stasjonære konsollene, men jeg er redd for at jeg knapt vil se dagslys igjen hvis jeg gjør det :)

Kanskje det samme er tilfelle med bærbare også...

Jeg har fått litt oversikt over DS og PSP sine spill. Hvordan er det med iTouch?

Det er en telefon egentlig, ikke sant? Jeg har hatt samme mobiltelefon nå i 4 år, men kan ikke å bruke kameraet på det. Ikke kalender heller. Kun SMS og ringe :) Så jeg er ikke oppdatert på mobiltelefoner...

Endret av Pottifar
Lenke til kommentar

Ipod Touch er en MP3 spiller med mulighetene til Iphone, bare uten kamera og sim kort funksjoner. Det er et stort utvalg av spill til den, men som regel ikke like kompliserte som PSP og DS.

Om du skal ha telefon og spillkonsoll er vell Iphone det eneste valget.

Pottifar fra mote.no? =D

Lenke til kommentar

iPhone (som jeg forøvrig også har) er ikke like egnet til spill som de dedikerte enhetene, mye grunnet mangel på fysiske knapper, men skal du ha en telefon og en underholdningsmaskin i ett er det ikke tvil om at iPhone bør vurderes. Hvis du liker type tower-defence og arkade-spill alá Peggle er det et enormt utvalg av programmer i App Store som fungerer for både iPod Touch og iPhone. Du kan bla deg igjennom App Store hvis du har iTunes og en konto. :)

Lenke til kommentar

Pottifar fra mote.no? =D

Nei jeg er ikke fra mote.no :D

Jeg tror jeg dropper itouch. telefonen min er 4 år, så den er jo nesten som ny ;)

Har heller ikke iphone konto eller noe slikt.

Jeg har funnet ut at PSP (og kanskje DS også) er ganske gammel. Kan en PSP som f.eks. er kjøpt i 2005 kjøre de nyeste PSP spillene? Assassins' creed 2?

Endret av Pottifar
Lenke til kommentar

Alle psp'ene foruten psp go kan kjøre spill med umd disk, altså alle nye spill. Det vil si at en psp kjøpt i 2005 kan kjøre f.eks dirt 2 ute noen problemer.

Jeg vurderer selv en litt eldre psp som lett kan føes billig i dag (etter psp go lanseringen) og den maskinen har spill jeg ønsker.

Endret av Paisley
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har begge. Går nokk mest i DS for min del så sant det finnes så mange juveler til denne håndkonsollen. Det siste jeg anskaffet til PSP var Final Fantasy dissidia, eller så bruker jeg bare PSP til å se på film og høre på musikk på lange bussturer osv. Du kan også skaffe deg ett ds kort som gjør det sånn at du kan se film og høre musikk på ds også, men batteriene varer mye mindre med ett sånt kort (ca 3 timer).

Ser ikke helt poenget med DSi, bare det at den har nedlastbare spill og ett kamera. Men så sannt det er den samme prisen for en DSi og en DS lite så har du ingenting å tape på å kjøpe en DSi.

Edit: DSi er visst 300kr dyrere enn DS lite.

Endret av Jikla
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for PSP.

Som du nevnte tidligere vurderer du å kjøpe en konsoll også - PS3 og PSP har masse funksjoner som gjør at de kan samhandle med hverandre.. Og det er veldig nyttig.

Ellers, så liker ikke jeg personlig å måtte styre noe med en penn, samt at grafikken og spillene på PSP er litt mer voksen.

Det finnes også mange fine strategispill man kan laste ned til PSP fra Playstation Store.

Lenke til kommentar

Om du har en konsoll eller en gamer pc så ville jeg vurdert en DS. PSP er fin den men det er stort sett dem samme spillene du kan spille ellers.

En DS har spill som er unike og som du ikke kan spille på noen annen maskin, utenom noen på Wii.

DS sine spill er kreative og lekne, om du er voksen nok til å være litt barnslig da? Dummeste jeg leser er folk som sier en maskin eller spill er for voksne...å være voksen har ingen ting med å være sær og kjedelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...