Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kommentar: Hvem skriver vi for, egentlig? (X360, PS3)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å herre...dette er egentlig ganske enkelt....de som skriver anmeldelser av alle slag er bare mennesker. De kan ha sine meninger, og disse kan gjerne avvike fra den store mengden. Ikke alle kan like det samme.

Dersom alle likte det samme, ville vi nok ikke hatt alle de forskjellige spillsjangerne vi har i dag. Noen liker FPS, andre RTS og atter andre MMORPG...

Stå på gamer.no, jeg er ikke enig i alt dere skriver bestandig, men jevnt over er dette en seriøs side som jeg besøker ofte. (Nei, jeg har faktisk ikke lest den originale artikkelen om Uncharted 2, men det er heller ikke en del av poenget her....)

Edit: Continue the flame war....

Endret av geirrs
Lenke til kommentar

Det er poenget mitt uansett...skalaen er meningsløs...så hvorfor bruker dere den?

edit:

*skalaen brukes ikke for å sammenlikne spill

*skribentene har individuelle skalaer

anmeldere hos gamer (og andre steder) er altså bare synsere?

vel...grunnen til at jeg ikke spør kompisen min om hvilke spill som er gode er fordi jeg vet han ikke har god spillsmak. derfor går jeg til anmeldere som har dette som "yrke" og skal uavhengig av smak klare å gi en "objektiv" anmeldelse.

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar

God artikkel.

Merkelig hvordan et tall kan bety så mye. Jeg reagerer hvis artikkelen er dårlig skrevet eller usaklig (som f.eks Killzone 2 anmeldelsen var, et spill jeg forøvrig aldri har hatt noen interesse av å spille), men Uncharted 2 artikkelen var helt grei.

Jeg reagerer faktisk mer når spill ufortjent får gode karakterer ettersom diverse fanboys vil i ti år etter dra fram metacritic hver gang man kritiserer noe ved spillet.

-----------------------

Når det kom til Uncharted 2 artikkelen reagerte jeg bare på at Uncharted 1 ble trukket frem som den hellige gral når det i min mening heller ikke fortjente mer enn 7/10. Bare synd at alle saklige kommentarer i slike diskusjoner drukner i mengden av fanboys fra begge sider.

------------------------

Synes Gamer.no er en flott side jeg. Stoler aldri fullt og helt på anmeldelser, men stoler mer på dere enn diverse andre tvilsomme aktører som Gamespot og IGN (hvor et 7/10 spill vil være et drittspill, mens 8/10 så vidt er spillbart).

Man må uansett ha sin egen smak i bakhodet når man leser anmeldelser. Hvis en anmelder konsekvent misliker det du liker vet du at spill som er 5/10 for han er 8/10 for deg. Dermed har alle anmeldelser en viss verdi.

Lenke til kommentar

Hvis vi kun ser på spill som er eksklusive, eller kun anmeldt til én av plattformene, så er snittet 6,97 for PlayStation 3 og 6,38 for Xbox 360.

Multiplattformere kun anmeldt på én konsoll burde holdes utenfor om dette skulle være et argument for noe. Allikevel vil argumentet kun være (om tallene fortsatt peker mot det samme) at dere liker PS3-spill bedre enn X360-spill, bare ikke de store titlene som andre debattanter har hengt seg opp i (for utslaget må jo komme et sted). Kritikken som andre har reist mot dere handler vel forsåvidt mer om deres (tilsynelatende) trang til tale Roma midt i mot når det gjelder stortitler til den ene maskinen.

For egen del er jeg rimelig likegyldig til hele hurlumheiet, og er takknemlig for at gamer.no finnes.

Lenke til kommentar

Ja, og hvis du betrakter anmeldelser som selve fasiten, så forstår jeg hvorfor du blir så opprørt når anmeldelser gjør noe annet enn å validere dine (planlagte) spillkjøp.

Lenke til kommentar

Jeg er annonseselger på Gamer.no, og nå også Spillmagasinet.

Som selger har jeg ikke innflytelse på det redaksjonelle innholdet.

For de av dere som var redd for utvanning av det redaksjonelle miljøet håper jeg dere nå er litt mer rolige til sinns. Jeg forstår usikkerheten, det er helt naturlig da den enkelte leser umulig kan se hva som skjer i redaksjonen. Men, som sagt og som redaksjonene vil fortsette å bevise, dette er 2 seperate redaksjoner. Jeg håper naturligvis mann kan få synergier i fremtiden, men ikke på de redaksjonelle profilene.

For de som tror vi har noen kommersiell nytte av internasjonal oppsikt kan jeg si kategorisk; NEI. Vi teller ikke utenlandske besøkende. Når vi oppgir besøkstall er dette basert på TNS Gallups toppliste som eksluderer utenlandsk trafikk.

Normalt har vi ca 10% høyere trafikk enn hva vi står oppført med på topplisten. Dette telles også i TNS Gallup, vi bruker det ikke. Vi er en Norsk side som henvender seg til Norske lesere. Vi er naturligvis stolte når internasjonale sider skryter av oss men tar det med knusende ro :)

Personlig er jeg stolt av at Redaksjonen tør å ha sine egne meninger. I det store og hele tjener vi langt mer på at redaksjonen har en integritet enn vi taper at de enkelte ganger er "strenge" i sine anmeldelser. Gamer skriver for spesialist spilleren, og jeg forventer at spesialisten leser hele anmeldelsen og ikke bare ser på karakteren. Personlig er jeg en "Spesialist"-spiller selv og ser at karakterene faktisk som regel ikke stemmer for min del. Det er på ingen måte forsvar av Uncharted anmeldelsen. I følge anmeldelsen ble jeg overrasket over "bare" 7/10. Men det var anmeldelser dom. Og det er hans rett.

Edit: Ser jeg svarer på hytt og gevær her. Det er en grunn til at jeg IKKE er skribent :)

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Det er synd at gamer.no blir nødt til å bedrive voksenopplæring, men når beskyldningene har haglet såpass er det vel bedre å ta et oppgjør enn å tie. Det skal selvfølgelig være rom for kritikk, men de usaklighetene som har florert de siste 24 timene handler kun om paranoide og fanatiske holdninger.

Lenke til kommentar

Ja, og hvis du betrakter anmeldelser som selve fasiten, så forstår jeg hvorfor du blir så opprørt når anmeldelser gjør noe annet enn å validere dine (planlagte) spillkjøp.

anmeldelser bør være en veiledning i hva som er gode kjøp. hvis ikke så har ikke anmeldere og deres synsing en funksjon

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar

Takk for linken Laland, sjeldent jeg ler så godt XD

Er helt latterlig hvordan folk forsvarer en boks med elektronikk...

Stemmer for at gamer.no slutter helt med tall karakter, og kun bruker tekst. Da slipper vi de heftige "diskusjonene" når noen mener at 7 er ALT FOR LAVT FOR DETTE HELLIGE SPILLET SOM VIL REVOLUSJONERE VERDEN OG KURERE FATTIGDOM. Er det minste jeg forventer når fanboysa forsvarer det såpass... :rolleyes:

Fortsett som dere gjør Gamer, dere gjør en god jobb :)

Lenke til kommentar

anmeldelser bør være en veiledning i hva som er gode kjøp. hvis ikke så har ikke anmeldere og deres synsing en funksjon

Men hvordan i all verden har du havnet i en posisjon hvor du kan svare for alle at dette ikke kan brukes som kjøpsveiledning? Anmelderen har aldri hatt noen annen funksjon en å ytre sin personlige mening om et produkt. Om du er uenig så får så være men det betyr ikke at anmeldelsen har noen mindre verdi av den grunn.

Og hele den greia med metacritics tror jeg folk misforstår. Skjønner ikke hvorfor målet skal være å treffe gjennomsnittet da det er i hverken metacritics eller gamer.no sin interesse at så skjer. Det blir jo konsensus og ikke et gjennomsnitt hvis alle prøver å konvergere sin karaktergiving mot gjennomsnittet

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke store forskjellen på Uncharted 2- anmeldelsen og:

7 - "Godt"

Et spill som får denne karakteren, presterer sterkt på mange felt, og er et spill som mange vil ha glede av. Disse spillene er morsomme å spille fra ende til annen, og vil for mange lett være verdt pengene. Disse spillene har ikke vesentlige problemer, men de mangler også det lille ekstra som må til for å komme enda litt opp på skalaen.

7 passer perfekt.

Det betyr jo ikke at det er et dårlig spill

Lenke til kommentar

Gamer.no er stort sett eneste jeg leser angående anmeldelser. Syntes dere gjør en flott jobb. Ofte samsvarer deres anmeldelse med hva jeg selv mener om ett spill. N4G tullingene kan gråte seg i seng for min del. 7/10 er jo en veldig god karakter da. Hva er vitsen med hele skalaen hvis ett spill MÅ ha 10/10 ellers er det slakt i deres øyne (les: N4G).

Lenke til kommentar

Det er vel en del som heier på en konsoll, eller sitt favorittspill, og har bestemt seg for at nevnte spill kommer til å bli tidenes beste spill i det de hører om det 2 år før lanseringstid, litt for å sette det på spissen, og kanskje vil ha en anmeldelse fra et større spillsted å slå i bordet med for å "bevise" sitt poeng ovenfor kamerater eller personer fra andre leire når det kommer ut.

Dette som har skjedd nå minner litt om de usaklige diskusjonene Liverpool og Manchester United fans hadde (og sikkert har enda) på ungdomsskolen om hvem som er best.

Lenke til kommentar

Flott at dere tar tak i dette Gamer.no, men synd at det skulle trenges. Har alltid likt artiklene som skrives av dere nettopp fordi de gir meg et innblikk i hva noen andre mener om spill og også temaer som jeg interesserer meg for. Å se hva andre eventuelt synes er bra eller dårlig gir meg mye mer enn en objektiv gjennomgang. Spesiellt liker jeg disse kommentarene som dukker opp av og til, hvor dere tar opp mange viktige ting i og rundt spillverdenen, ikke bare anmeldelser. Det er en av tingene som gjør at jeg liker denne siden så godt. Og jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men jeg er i alle fall sånn at jeg liker at spill heller blir dømt veldig kritisk, slik at jeg får en positiv overraskelse når jeg spiller det selv, fremfor at eg skal bli skuffet over at spillet ikke levde opp til forventningene. ;)

Lenke til kommentar

Dette burde være unødvendig å si, men jeg er glad for at dere gjorde det. Enkeltes kjærlighet for deres boks og tilhørende spill når latterlige høyder til tider.

Det er nettopp slike anmeldelser som gjør dere til min eneste norske spillside. Keep it up!

Endret av Villanden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...