Gå til innhold

Er ps3 spill bestandig oppskrytte?? Eller er gamer.no xbox 360 fans?

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Fikk litt inspirasjon til etter å ha lest i diskusjonen om anmeldelsen av Uncharted 2. Er det bare sony fanboy konspirasjonsteorier at gamer.no er xbotter hele gjengen, eller er det noe i det? Vet ikke og bryr meg ikke så hardt om det, men bryr meg nok til at jeg satte meg ned å fant metacritic rating til en haug med ps3 spill og en haug med xbox 360 spill. Samt karakteren spillet fikk hos gamer.

xbox 360

gears of war - gamer.no 10/10 - meta 94

gears of war 2 - gamer.no 10/10 - meta 93

Mass Effect - gamer.no 9/10 - meta 91

Forza 2 - gamer.no 9/10 - meta 90

Halo 3 - gamer.no 9/10 - meta 94

Halo 3 ODST - gamer.no 8/10 - meta 84

Crackdown - gamer.no 8/10 - meta 83

Braid - gamer.no 7/10 - meat 93

Shadow complex - gamer.no 9/10 - meta 88

Halo Wars - gamer.no 8/10 - meta 82

Too Human - gamer.no 5/10 - meta 65

Viva Piñata - gamer.no 8/10 - meta 84

PGR4 - gamer.no 8/10 - meta 85

Fable 2 - gamer.no 9/10 - meta 89

Total poengsum gamer.no 1170 - Metacritic 1215

PS3

Killzone 2 - meta 91 - gamer.no 6/10

Resistance 1 - meta 86 - gamer.no 7/10

Resistance 2 - meta 87 - gamer.no 7/10

Uncharted - meta 88 - gamer.no 8/10

Uncharted 2 - meta 97 - gamer.no 7/10

Ratchet and clank - meta 89 - gamer.no 7/10

Littlebigplanet - meta 95 - gamer.no 9/10

Metal Gear Solid 4 - meta 94 - gamer.no 9/10

Wipeout HD - meta 87 - gamer.no 8/10

infamous - meta 85 - gamer.no 8/10

Motorstorm - meta 82 - gamer.no 7/10

Motorstorm 2 - meta 82 - gamer.no 7/10

Buzz Quiz tv - meta 80 - gamer.no 6/10

Siren - meta 78 - gamer.no 7/10

Total poengsum - gamer.no 1120 - metacritic 1221

Nå valgte jeg disse spillene ut rett å slett fra ingenting. Er null mønster, tok bare det jeg kom på i farta. Men konklusjonen fra disse tallene, merk disse tallene, er klar. Gamer.no gir xbox 360 spill i 12 av 14 spill anmeldelser like bra eller bedre enn metacritic. 2 av spillene gir dem dårligere karakter enn metacritic.

På ps3 spill så gir de 8 av 14 spill dårligere karakter enn metacritic. Resten like bra som metacritic.

Tolk det som dere vil, men det kan jo tyde på at noen på huset liker xbox 360 best. Og det er lett å bli farget av slikt. Samtidig virker det som at hvert eneste såkalt gode ps3 spill virkelig må vise at de fortjener en god karakter. Er det ett eller annet som kan trekkes for så gjøres det det. Fair enough, men da burde det vel gjøres over hele fjøla?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men det er mer spennende at gamer.no som regel er enig med gjennomsnittet av anmeldelser når det kommer til xbox 360 spill, men at de i 50% av tilfellene anmelder ps3 spill lavere enn gjennomsnittet. Er det noen logisk forklaring her? Nei, ps3 eksklusivene er vel bare dårligere...

Lenke til kommentar

Jo, det kan jo faktisk hende at de spillene anmelderne hos Gamer har spilt ikke ble like godt likt som andre spill. Det er tross alt forskjellige spill det er snakk om. Men for all del; jeg skal ikke stå her og si noe som helst egentlig da jeg er såpass lei av maset om hvem som fikk et poeng mindre osv.

Lenke til kommentar

Jeg er også ganske lei slikt som dette, ble bare litt oppgitt når jeg leste det, nok en PS 3 fanboy tenkte jeg. Men hvis du ikke rogner helt så skal jeg la det passere og late som jeg ikke så det.

Nei, skal ikke rogne helt så bare la det passere og lat som du ikke så det. Hvorfor gjorde du ikke det i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Så det du sier er at de som skriver anmeldelser burde ta en titt på metacritics og gi spillet rundt gjennomsnittet? Gud bedre, en anmeldelse på en spillside er ikke der for å bestemme hva du skal kjøpe. Selv om Gamer.no gir et spill en undergjennomsnittet karakter så tar ikke det livet av der. Hvis du er misfornøyd kan du heller begynne å lese anmeldelser på Gamespot.com. De kan snu en 6 til en 9 fordi noen truer med å trekke en reklamekontrakt med dem.

Lenke til kommentar

Minner om at første tegn på useriøsitet, fanboyaktige innlegg, personangrep, spam eller andre typer innlegg som strider imot retningslinjene vil medføre stenging av tråden.

Dette er et følsomt emne og er ikke annet enn spekulasjon, vennligst ikke kom med påstander det ikke er noe som helst hold i.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner tas på PM.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at de som skriver anmeldelser burde ta en titt på metacritics og gi spillet rundt gjennomsnittet? Gud bedre, en anmeldelse på en spillside er ikke der for å bestemme hva du skal kjøpe. Selv om Gamer.no gir et spill en undergjennomsnittet karakter så tar ikke det livet av der. Hvis du er misfornøyd kan du heller begynne å lese anmeldelser på Gamespot.com. De kan snu en 6 til en 9 fordi noen truer med å trekke en reklamekontrakt med dem.

Tror du burde finne frem brillene din, og så vise meg hvor jeg sier akkurat det. Det eneste jeg sier i denne tråden er at gamer.no ser ut til å være veldig enig med andre anmeldere når det kommer til xbox 360 eksklusiver, men når det kommer til ps3 eksklusiver så har de en tendens til å gi dårligere karakter enn andre anmeldere som de tidligere var enige med. Hvorfor forskjellen? Hvorfor er gamer.no enig med karakterene når det kommer til xbox 360 spill, men når det kommer til ps3 spill så blir de plutselig meget strenge? Grunnen til at jeg laget tråden var bare for å vise andre trenden som man ser om man begynner å sammenligne anmeldelsene mellom ps3 og xbox 360 spill. Tviler selv på at gamer.no staffen er xbox 360 fans, men at det heller er tilfeldigheter som råder. Men hvem vet?

Du glemte å ta med Wii, da hadde det nok plutselig ikke sett så stygt ut for PS3 lenger :p

Nei, selv har jeg alle konsollene, og her i huset går det mest i PS3 :)

ja, gjorde ikke det. Men gidder du så gjør det gjerne :D

Lenke til kommentar

Og hvordan blir dette om man tar med alle PC-utgivelsene?

14 spill fra hver plattform er dessuten strengt tatt litt lite til å kunne utpeke noen trender. Spesielt siden spriket nedover i karakterskalaen er langt større enn oppover (gies langt flere åttere enn toere, skalaen er med andre ord ikke normalfordelt).

Ta med samtlige anmeldelser for siste halve året, så kan vi begynne å snakke om trender.

Uncharted 2's karakter fra Metacritic bør man vel også vente med å ta med. Litt for stor andel rene Playstation-blad i forhold til resten foreløpig.

Uansett, tydelig at folk har for mye tid når de ikke har andre ting å bekymre seg over.

Lenke til kommentar

Det er slik jeg har sett denne siden opptrådt i flere år nå, alle spill til PS3 må alltid inneholde masse nytt, mens 360 spill kan bare fortsette å bruke omtrent det samme og få bedre score..

Litt synd for meg som har alle konsollene må oppleve dette at PS3 spill får alltid trekk i forhold til 360 spill...

Som LucarioX sa jeg og bruker mest PS3 selvom jeg er i besittelse av 360 Elite, Wii, DS, PSP osv!!

Er bare spekulasjoner jeg driver og med så, men viss det vises å være sannhet i det så blir jeg skuffet...

Endret av Toman
Lenke til kommentar

Nå skal jeg fortelle en godt bevart hemmelighet.

Bak forfatternavnene skjuler det seg virkelige personer. Vi har i hovedsak én ting felles: Vi er over gjennomsnittlig interesserte i spill. De fleste av oss spiller spill på mange plattformer, og gleder oss følgelig over gode spill til dem alle. Det betyr svært lite for oss om spillskiva vi mottar passer inn i den ene eller andre plastklumpen under TV-en, så lenge den byr på en god opplevelse. Faktisk er det ganske uforståelig at det betyr så mye for så mange andre.

Nå er det slik at vi (i likhet med de fleste) liker at andre setter pris på arbeidet vårt. Det legges ned en god del energi i en omtale, og aller helst skulle vi ønske at alle leserne ble glade og fornøyde. Hver eneste gang. Tro det eller ei, men det hadde vært ganske enkelt for oss å oppnå. Vi vet godt at det knytter seg skyhøye forventninger til en del spill. Vi vet også at det blir huskestue hvis vi kommer med en omtale som kritiserer et slikt spill. Spesielt hvis det er konsolleksklusivt. Man får litt hardere hud etterhvert, men det er aldri direkte hyggelig når det koker rundt en artikkel. Den enkle løsningen ville være å følge strømmen, men heldigvis er vi enige om at det ikke er den riktige. Det eneste riktige er selvsagt å stå for det du mener. Ta en titt på lista over alle som skriver for Gamer.no. Er det virkelig mulig å tro at samtlige har en uimotståelig trang til å rakke ned på en konsoll mer enn en annen? I så fall er jeg svært interessert i en forklaring. Hvordan er det mulig?

Lenke til kommentar

Nei, personlig tror jeg ikke det, Aasgaard. Men er litt morsomt å se trenden i tallene, ps3 spill dømmes lavere enn gjennomsnittet mens xbox 360 spill ikke gjør det. Nå er selvfølgelig tallgrunnlaget for lavt til å være noen fasit.

Og om uncharted 2 hadde fått 1 av 10 så hadde jeg allikevel kjøpt det. For den avgjørelsen ble tatt når man spillet uncharted 1.

Lenke til kommentar

Aasgaard:

Det er ikke ofte jeg kommenterer; men dette var kjempe godt skrevet.

Spesielt; "Det betyr svært lite for oss om spillskiva vi mottar passer inn i den ene eller andre plastklumpen under TV-en, så lenge den byr på en god opplevelse.".

Samtlige som besøker meg reagerer på alle boksene under tven. Xbox1, Xbox360 m/HD-DVD, PS2, PS3, Wii, Squeezebox og HTPC. Akkurat det du sier, er det jeg prøver og forklare dem. Alt handler om opplevelsen.

PS: Burde jo nesten lage en kronikk på temaet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...