/dev Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 (endret) Kan noen her fortelle meg hva en web server er for noe, og hva den brukes til? På forhånd takk. Endret 10. februar 2011 av /dev Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Kan noen her fortelle meg hva en web server er for noe, og hva den brukes til? På forhånd takk. det er en server der du kan ha hjemmesiden din på. start.no og home.no er eksempel på firma som tilbyr plass på sine web servere. Lenke til kommentar
/dev Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Ja, men hvordan fungerer det visst du har din egen web server da? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Ja, men hvordan fungerer det visst du har din egen web server da? da har du lagt inn noe programvare eller hele OS basert for å kjøre en egen webserver. maskinen må helst vere på hele tiden, og du må ha en bra upload hastighet på linjen du sitter på. fordeler er: - du kan ha så store websider du vil. - det er gratis og det er flere grunner som jeg ikke gidder å ramse opp. Lenke til kommentar
enden Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 en webserver i et nøtteskall: Når du taster inn en web-adresse i InternetExplorer e.l. så skjer følgende: din maskin kobler seg til en annen maskin for å hente filer som ligger på den. Dette gjøres ved at din maskin "tar en telefon over internet" til den maskinen som har adresse f.eks www.hardware.no Den sier "hei, jeg vil gjerne få se på en side som ligger lagret på deg. Får jeg lov?" Webserveren er da programmet som sitter i den andre enden og svarer "ja, selvfølgelig!" Hvis det ikke er noen webserver i den andre enden så er det en dame fra tele Hor som sier "beklager, nummeret er ikke i bruk" Lenke til kommentar
/dev Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Men må du ha ett domene da altså? betale for et domene? for eks så kan du kjøpe deg domenet www.dev.no og legge inn apache for eks på din linux maskin også bare konfigurerer du apache til å sende den infoen til www.dev.no? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Men må du ha ett domene da altså? betale for et domene? for eks så kan du kjøpe deg domenet www.dev.no og legge inn apache for eks på din linux maskin også bare konfigurerer du apache til å sende den infoen til www.dev.no? du trenger ikke et domene. du kan jo bruke: http://ipendin. det er den adressen du må adressere domene du kjøper ditt til uansett. Lenke til kommentar
/dev Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Ok, så visst jeg skal kjøpe meg ett domene så er det bare å oppgi den ipen som jeg har/bruker, er det all den infoen som de trenger? Men da er det maskinen min da som fungerer som server, så visst jeg skrur av maskinen, vil da nettsiden gå ned? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Ok, så visst jeg skal kjøpe meg ett domene så er det bare å oppgi den ipen som jeg har/bruker, er det all den infoen som de trenger? Men da er det maskinen min da som fungerer som server, så visst jeg skrur av maskinen, vil da nettsiden gå ned? riktig. men hvilken linje er det du har? hastighet? Lenke til kommentar
/dev Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 jeg skal ha adsl, men er ikke sikker på hva hastighet enda..Men er det slik at serveren står å "streamer/uploader" hele tiden da eller? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 jeg skal ha adsl, men er ikke sikker på hva hastighet enda..Men er det slik at serveren står å "streamer/uploader" hele tiden da eller? bare husk at du bør ha en litt kraftig upload hastighet. selv har jeg en web server på 256mbit upload. det funker fint, men det er det minste du kan ha. det vil bare vere aktivitet på linjen når noen bruker den. men husk: spiller du mye på nettet, kan det vere plagsomt viss noen skulle tenke seg å gå inn på siden din akkurat da. edit: mente selfølgelig kbit. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 bare husk at du bør ha en litt kraftig upload hastighet. selv har jeg en web server på 256mbit upload. det funker fint, men det er det minste du kan ha. Tror folk flest kan kjøre på under 256mbit da... Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 bare husk at du bør ha en litt kraftig upload hastighet. selv har jeg en web server på 256mbit upload. det funker fint, men det er det minste du kan ha. Tror folk flest kan kjøre på under 256mbit da... joda. men det tar litt unødvendig lang tid på 128kbit edit: rettet mbit til kbit. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 joda. men det tar litt unødvendig lang tid på 128mbit Det tar selvfølgelig lengre tid på 128mbit. Men tror en slapp liten 256kbit vil holde til en liten webside uten for mye trafikk. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 joda. men det tar litt unødvendig lang tid på 128mbit Det tar selvfølgelig lengre tid på 128mbit. Men tror en slapp liten 256kbit vil holde til en liten webside uten for mye trafikk. det spørs hva han har på siden det. hvis det er tunge sider med masse bilder osv vil i alle fall ikke jeg bry meg om å vente lenge. hvis kan skal ha ting som skal lastes ned, vil det ta en del tid. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 det spørs hva han har på siden det. hvis det er tunge sider med masse bilder osv vil i alle fall ikke jeg bry meg om å vente lenge. hvis kan skal ha ting som skal lastes ned, vil det ta en del tid. Vet av en populær side som har blitt kjørt på en 640kbit linje, uten klager på speed. Er avhengig av hva som tilbys. Selvsagt vil ikke 100MB++ downloads være aktuelt, men forum og slikt går greit. Tror neppe thread-starteren skal sette opp konkurent til download.com elns. Din 256mbit er jo en fin linje det, men koster vel litt? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 det spørs hva han har på siden det. hvis det er tunge sider med masse bilder osv vil i alle fall ikke jeg bry meg om å vente lenge. hvis kan skal ha ting som skal lastes ned, vil det ta en del tid. Vet av en populær side som har blitt kjørt på en 640kbit linje, uten klager på speed. Er avhengig av hva som tilbys. Selvsagt vil ikke 100MB++ downloads være aktuelt, men forum og slikt går greit. Tror neppe thread-starteren skal sette opp konkurent til download.com elns. Din 256mbit er jo en fin linje det, men koster vel litt? min 256kbit linje koster ikke mer enn 400 kr/mnd den. edit: rettet mbit til kbit. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 min 256mbit linje koster ikke mer enn 400 kr/mnd den. Studentby? Eller du har den ikke hjemme men leier plass hos webhotell? Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Selv har jeg en web server på 256mbit upload. det funker fint, men det er det minste du kan ha. Det er vel ikke akkuratt minimum med 256Mbit Eller mente du kanskje kbit? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Selv har jeg en web server på 256mbit upload. det funker fint, men det er det minste du kan ha. Det er vel ikke akkuratt minimum med 256Mbit Eller mente du kanskje kbit? joda. det er sant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå