Gå til innhold

enda en side å vurdere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå blir det jo samme greia med <iframe> da. Bestemmer jo storleik og plassering helt der. Langt fra stygge frames!

Anyway, det er hele idèen med php som tar over for html jeg er litt uggen overfor :)

Hvordan er det forresten med php og mobile klienter/utradisjonelle klienter? Kan man f.eks. lage side som tolkes bra av opplesningsprogramvare for svaksynte, eller "xml-informasjonshentere"? Det er jo den største styrken ved xhtml - man lager ikke bare sider som begrenser seg til nettlesere, og folk som surfer rundt på tradisjonell måte.

Lenke til kommentar

Hør her: PHP tar slett ikke "over" siden hvis du bruker bare include. Det gjør arbeidet mye enklere da du har bare en fil å endre på hvis du vil endre på menyen. Dessuten blir ikke resultatet av PHPkoden påvirket av verken nettlesere, OS eller andre ting som for eks. javascript blir.

Erstatt innholdet der som menyen skal være med:

<?php

include("meny.html");

?>

meny.html limer du inn det som ble erstattet med php koden.

Enklere kan det nesten ikke gjøres (Hvis du har støtte for PHP på serveren, da).

Lenke til kommentar

1. Har ikke støtte for php (nei det er ikke så vanskelig å legge inn, men jeg vil ikke :p )

2. <iframe> gjør nøyaktig samme nytten - det er det jeg gjør nå:

Lar menyen være en egen side som bruker javascript for å bytte side. Linker da til denne ene meny-siden gjennom en <iframe>. En side å oppdatere, og alle side er up to date

3. Skal jeg absolutt bruke noe mer avansert enn html så blir det nok jsp, siden jeg er java-mann, men hele poenget er at jeg ikke vil ha noe "dill" i koden

Men jeg skal være enig i at den lille php-snutten ikke tar over.

Lenke til kommentar
1. Har ikke støtte for php (nei det er ikke så vanskelig å legge inn, men jeg vil ikke :p )

2. <iframe> gjør nøyaktig samme nytten - det er det jeg gjør nå:

Lar menyen være en egen side som bruker javascript for å bytte side. Linker da til denne ene meny-siden gjennom en <iframe>. En side å oppdatere, og alle side er up to date

3. Skal jeg absolutt bruke noe mer avansert enn html så blir det nok jsp, siden jeg er java-mann, men hele poenget er at jeg ikke vil ha noe "dill" i koden

Men jeg skal være enig i at den lille php-snutten ikke tar over.

Som du vil, det er bare det at enkelte nettlesere ikke støtter Iframe..... 8)

Lenke til kommentar
Da må du gjerne fortelle meg hvilke. Har ikke funnet noen enda!

Vet heller ikke om noen, men jeg vet at det finnes. Rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke dette Javascript? Isåfall bruker enkelte å deaktivere det...

Jeg skriver ikke dette for å kverulere (yeah right :p), jeg skriver for å hjelpe :)

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke javascript. Det står under xhtml referansen til www.w3schools.com

Vet at eldre nettlesere ikke er spec glad i frames. Regner med at kompabiliteten blir den samme for <iframe>, men hvor mange kjenner vi egentlig som bruker såpass gamle nettesere? Skal ikke miste mye søvn i natt fordi enellerannen dust med IE 0.2 ikke kan se menyen min...

Alle nyere versjoner av IE, opera og mozilla takler frames.

Når det gjelder deaktivering av javascript, så ordner jeg en liten løsning som informerer de som har deaktivert dette at de er dumme, og at javascript må være aktivert.

Jeg kverulerer ikke jeg heller; jeg liker bare å ha rett! :lol:

Anyway så begunner dette å bli passe offtopic. Plager meg ikke, men fortsett gjerne å snakke dritt om designet mitt! Jo mer dere klager, jo mer kan jeg rette opp!

Ble jo nettopp minnet på at jeg må ha med <noscript> for de som deaktiverer js :)

Keep it coming!

Lenke til kommentar

Ikke for å mase eller noe, men til dere som mente dette såvidt var verdig til å være en splash - ta en titt innom nå.

Ikkeno innhold enda, venter med det til designet er ferding, men det begynner å ta form.

Er litt usikker på rødfargen - er den for dristig, eller liver den opp siden sånn som jeg håper? Satse på et rødt gjennomgangstema, eller ulike farger for ulike undesider?

Forresten så sliter jeg litt med å få den til i opera. Alt var perfekt der òg, til jeg byttet fra å ha logoen som bilde til å ha den som bakgrunnsbilde... Dessuten et stikk til opera-fans. Den den støtter jo for pokker ikke css v2!!!!! (min versjon er 6.05) Tekstfeltet under logoen skal liksom være usynlig...

For dere som sitter bak proxy og får 404 oppe til høyre: Telleren går gjennom port 8080. Jobber med å få den og på port 80 ( en liten bug med servlet-containeren min

www.fundingsrud.net/new

Lenke til kommentar

ps: Du må huske på å definere bgcolor i body taggen på ALLE dokumentene...

Hvorfor dette evindelige maset om bgcolor?

Bgcolor har ingenting i et html-dokument å gjøre! Har du hørt om css?

Nåja, skjønner jo at det må være ettellerannet feil da, og når jeg ser på stilarket mitt så går det opp for meg at background color ikke har noe mellomrom men en bindestrek :oops:

Bedre nå?

Hvilken nettleser er det som ikke vil vise den som hvit uten at det er definert?

Lenke til kommentar

Uhm... jeg vet jeg unnlot å bruke <iframe> en gang i tiden fordi den ikke var støttet av Netscape. Må ha vært før V6 av Netscape.

Siden kommer seg. Men det gjenstår nå litt arbeid da :p

Synes den røde fargen var grei jeg. Det er dog et lite problem: den røde firkanten ligger en pixel til høyre for den grå (som ligger bak). Det gjør at den rød firkanten får et diffust preg. Ikke så pent. (Har bare sjekket i IE6).

OT:

Det at man skal bekymre seg ned til minste detalj for å dekke opp for alle mulige brukere, er IMO unødvendig. (Les: kostbart/tidkrevende). I virkeligheten (der man prøver å tjene penger på slikt) er faktisk det greieste å definere kravene som stilles til brukeren en gang for alle.

Deretter gjør man som Enden skisserer. Man informerer brukere som ikke fyller kravene om at de bør oppgradere.

Lenke til kommentar

ps: Du må huske på å definere bgcolor i body taggen på ALLE dokumentene...

Hvorfor dette evindelige maset om bgcolor?

Bgcolor har ingenting i et html-dokument å gjøre! Har du hørt om css?

Nåja, skjønner jo at det må være ettellerannet feil da, og når jeg ser på stilarket mitt så går det opp for meg at background color ikke har noe mellomrom men en bindestrek :oops:

Bedre nå?

Hvilken nettleser er det som ikke vil vise den som hvit uten at det er definert?

Jeg vet godt hva css er så det kan du nok ikke si noe på... har ikke bgcolor noe å gjøre i et html dokument? :lol: Vet du hva html er?

Det at nettleseren ikke vil vise hvit som standard farge har ingenting med nettleseren å gjøre, det er fargevalget/stilen i WinXP.

Til høyre for fundingsrud.net er det et "udefinert", lite felt. Samme med hele menyen og til høyre der avstemningen er.

Lenke til kommentar

bgcolor  

rgb(x,x,x) #xxxxxx  

colorname  

The background color of the document.  

Deprecated. Use styles instead.  

TF

http://www.w3schools.com/tags/tag_body.asp

Hele poenget med stilark er å skille innhold fra formatering. INGEN formatering i xhtml koden med mindre det er inline stilark. Det gjelder og bgcolor!

Sorry at jeg sa html, mente xhtml.

Det udefinerte området er jeg litt usikker på, men menyen og avstemningen var feil pga copy paste av skrivefeilen i hovedstilarket mitt :oops:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...