Gå til innhold

– De fleste spiller skytespill i sirkler (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dette er noe typiske spillere er bekymret for, fordi folk flest spiller skytespill i sirkler og opplever de samme scenene som gjentar seg gang på gang i ulike spill."

 

Jaha? Vil påstå quick time events er laveste form for interaktivitet (og som fortsatt forlanger at man gjør noe som helst) i spill idag. Det er like interaktivt som en dvd meny, bare at i dette tilfelle nekter den å spille filmen om du ikke trykker play fort nok...

 

Spillet virker spennende, men mister mye av smaken når man snakker varmt om quicktime events. Rett og slett fordi jeg syns de er noe av det kjedeligste jeg vet.

Lenke til kommentar

Kaster med glatt bak kommentarene ovenfor. Videre er jeg skeptisk til "alt" (med forbehold) som skal være "nytt" eller "nyskapende". Jeg ønsker ikke nødvendigvis et nytt paradigme, jeg ønsker gode og gjennomførte opplevelser (gjerne basert på "gammel" teknikk) som er underholdende, ikke nødvendigvis pirrer nysgjerrigbeinet mitt.

Lenke til kommentar
bare at i dette tilfelle nekter den å spille filmen om du ikke trykker play fort nok...

 

Da har du ikke fulgt med i timen. Heavy Rain stopper ikke dersom du bommer på en QTE. Det forandrer bare hva som skjer, enten kortsiktig eller langsiktig. Det største problemet QTE har lidd av så langt er det du sier, men alt jeg har sett av Heavy Rain tyder på at det unngås. Du ser dette blant annet i videoene som er publisert så langt. I en nevekamp bommer f.eks. spilleren på noen av knappene og blir truffet av flere slag.

Lenke til kommentar

QTE er den eneste grunnen til at jeg ikke kommer til å kjøpe dette spillet. Når spillet allerede vet hvilke knapper som skal trykkes, og når de må trykkes, føler jeg meg lite satt pris på som spiller. Da kan vel bare spillet spille seg selv heller. Det trenger jo tydeligvis ikke input fra meg!

 

Hvis jeg skulle spilt HR måtte jeg gjort det på den enkleste vanskelighetsgraden slik at jeg bare trengte å forholde meg til én knapp i QTE-scenene. Men da blir man tydeligvis behandlet som en tilbakestående tulling som må ha klare hint til hvordan man løser de andre oppgavene i spillet. Nei dette holder ikke mål Quantic Dream.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at det store problemet til Heavy Rain vil bli utstrakt bruk av QTEs, som kan fungere helt greit i cinematiske spill (Shenmue), men at David Cage ikke har en dråpe historiefortellerblod i kroppen. Du trenger ikke se lenger enn til den motbydelige og spekulative «Madison at the Blue Lagoon» for å forstå hvor galt dette kommer til å gå. Ja, man skulle nesten tro at Cages voksent-begrep stammer fra bakvendtland. Årets kalkun ohoi.

 

Stiller meg også skeptisk til den fordummende vanskelighetsgraderingen som undergraver det Molyneux oppnådde med Fable 2. Skal du lage spill for alle er ikke dette en intuitiv løsning.

Endret av Tonny
Lenke til kommentar

Dere må huske at dette er jo ikke helt vanlig Quicktime events. Det er en rekke av dem som konstant forandrer seg. Quicktime events blir i denne sammenhengen bare en måte å styre hva som skjer, istedet for å ha et ekstremt komplisert knappelayout. Det blir et flytende gameplay av det, noe det vanligvis ikke blir med quicktime events. Jeg tror faktisk ikke de ville klart å oppnå det de ønsker å oppnå uten å gjøre det på denne måten. Og jeg tror og håper at de vil forandre hvordan QTE brukes i spill og at folk ikke synes det blir altfor ille.

Lenke til kommentar
Stiller meg også skeptisk til den fordummende vanskelighetsgraderingen som undergraver det Molyneux oppnådde med Fable 2. Skal du lage spill for alle er ikke dette en intuitiv løsning.

 

Hva sikter du til her? Fable 2 var aldri spesielt vanskelig, og det faktum at man bare reiste seg opp igjen når spillet faktisk bød på for mye motsant var med på å fjerne følelsen av å endelig lykkes med noe fullstendig.

 

Kuff1:

Hvis jeg skulle spilt HR måtte jeg gjort det på den enkleste vanskelighetsgraden slik at jeg bare trengte å forholde meg til én knapp i QTE-scenene. Men da blir man tydeligvis behandlet som en tilbakestående tulling som må ha klare hint til hvordan man løser de andre oppgavene i spillet. Nei dette holder ikke mål Quantic Dream.

 

Veldig sant. Cage kunne lært ett og annet fra Silent Hill 2, hvor man først velger vanskelighetsgrad på spillet før man velger vanskelighetsgrad på gåtene.

Lenke til kommentar

Det er naivt å tro at man skal kunne lage spill for alle uten at noen må ofre noe. Personlig opplevde jeg avstraffelsen i Fable 2 som streng nok til at jeg ville lykkes, mild nok til at jeg ikke ville slå av når jeg ikke gjorde det. Som rekreasjon fungerte det med andre ord utmerket. Jeg skulle kanskje ha ønsket meg flere tidsbegrensede utfordringer, men som en del av prosessen med å gjøre rollespill tilgjengelig for folk flest var det et viktig skritt, til tross for sine mangler.

Endret av Tonny
Lenke til kommentar
Jeg syntes dette med at man hele tia skal bestemme alt i spillet og ta valg er veldig oppskrytt. når jeg spiller iker jeg å følge en kul historie, og bare spille spillet slikt som det er ment å spilles.

Gears of war er et godt eksempel på det.

Vel, nå er det å bestemme utviklingen i et spill helt avgjørende for noen sjangre, nærmere bestemt vestlige RPGer, og det kan også være viktig for historiedrevne spill som Heavy Rain (uten slike avgjørelser ville det vært en film).

Skytespill som Gears of War har et helt annet fokus, og man spiller det av helt andre grunner enn man spiller spill av andre sjangre.

På samme måte som man av og til har lyst til å lese en bok og av og til lyst til å se film.

-------------------------------------------------

Tilbake til emnet: Synes alle artiklene Gamer har hatt om Heavy Rain i det siste virker noe bitre.

Jeg kan ikke helt sette fingeren på hva det er, men når Tonny bruker ord som "motbydelig, bakvendtland og kalkun" kan man jo se trenden.

Nå kan jeg ikke helt se at Molyneux noen gang har vært en flott historieforteller så skjønner ikke helt hvor den sammenlikningen kommer inn. Skal man finne gode historiefortellere blant spillutviklere må man vel helt tilbake til BlackIsle og PS:T (i tillegg har noen få japanske spill ganske gode historier, men siden de er helt lineære tar jeg ikke de med her).

 

Tror personlig at Heavy Rain blir et greit spill, men ikke noe mer enn det Fahrenheit var. Alt står og faller på historien siden de tydeligvis ikke har lært noe av sitt tidligere spill (QTE er fortsatt implementert).

Lenke til kommentar

Jeg har vanligvis stor respekt for journalistikken til Gamer, men det er noe litt merkelig med rapporteringen som blir gjort her. Det er vanlig i bransjen at man omtaler spill som ikke er blitt gitt ut på en positiv måte, blant annet fordi de negative tingene kan være borte når spillet er ferdig. Negativ omtale bør man være svært forsiktig med (det kan urettmessig koste et godt spill tusenvis av salg på grunn av en feil som ikke fins i ferdigversjonen), og da begrenser det seg vanligvis til å håndtere det på en diplomatisk måte ("det var noen animasjonsproblemer i versjonen vi spilte, men vi regner med at disse er borte ved lansering").

 

Kanskje bør Gamer vurdere å bytte ut hvilken artikkelforfatter som skriver om akkurat dette spillet, da det virker som det har blitt en smule personlig for den nåværende?

Lenke til kommentar

Om neste års viktigste spill er et adventurespill (og det er det såklart :p ), så er det selvsagt The Whispered World alt fokuset burde vært på. (Med mindre det kommer på engelsk allerede i år) Det er jo faktisk et spill i stedet for en interaktiv historie. Finere grafikk har det også.

 

Eller kanskje Gray Matter? (Jane Jensens nye spill. Hallo historiefortelling?)

 

Skjønner ikke alt maset om Heavy Rain... :(

Lenke til kommentar
Jeg har vanligvis stor respekt for journalistikken til Gamer, men det er noe litt merkelig med rapporteringen som blir gjort her. Det er vanlig i bransjen at man omtaler spill som ikke er blitt gitt ut på en positiv måte, blant annet fordi de negative tingene kan være borte når spillet er ferdig. Negativ omtale bør man være svært forsiktig med (det kan urettmessig koste et godt spill tusenvis av salg på grunn av en feil som ikke fins i ferdigversjonen), og da begrenser det seg vanligvis til å håndtere det på en diplomatisk måte ("det var noen animasjonsproblemer i versjonen vi spilte, men vi regner med at disse er borte ved lansering").

 

Kanskje bør Gamer vurdere å bytte ut hvilken artikkelforfatter som skriver om akkurat dette spillet, da det virker som det har blitt en smule personlig for den nåværende?

Hva i alle dager snakker du om? Det er ikke en eneste negativ kommentar om spillet i denne artikkelen, det er et rent intervju, og de få subjektive kommentarene artikkelforfatteren kommer med om Heavy Rain er utelukkende positive.

 

Gamer.no er heller ingen borg-aktig hivemind hvor alle mener det samme. Tonny, som så vidt meg bekjent ikke har skrevet en eneste artikkel om spillet (men postet noen kommentarer her), har tydeligvis en litt annen mening om Heavy Rain enn det flesteparten av oss i redaksjonen har. Greit nok. Vi får se hvem som har rett når spillet kommer ut.

Lenke til kommentar

Gleder meg som et barn til dette spillet..og jeg stoppet å være et barn for alt for mange år siden nå....huff :( Savner "voksne" spill til konsoll av den gode gammle sorten...Heavy Rain håper jeg leverer blandt dyngevis av hjernedøde fps spill som jeg har spillt 10000000 ganger før.....ja jeg spiller skytespill i sirkler!

 

Her er noe jævla ironiskt...det er på Nintendo Wii som er en maskin som er så barne vennlig som det er MULIG å bli det er faktisk mest "voksne" spill til...altså adventure spill hvor du må bruke hode istede for skytefingeren....noe å tygge på for endel fanboys der ute...men stikkordet der ligger vel i ordet fanBOYS ;)

Lenke til kommentar
Videre er jeg skeptisk til "alt" (med forbehold) som skal være "nytt" eller "nyskapende". Jeg ønsker ikke nødvendigvis et nytt paradigme, jeg ønsker gode og gjennomførte opplevelser (gjerne basert på "gammel" teknikk) som er underholdende, ikke nødvendigvis pirrer nysgjerrigbeinet mitt.

Det er helt sant. Spill skal være gjennomførte, det er et av de største problemene med spillverdenen nå til dags. De gjennomført gode spillene er bare et kjærkomment minne fra fordums tid. Dagens spill fremstår som masseproduserte og lider av å absolutt skulle være for Medel Svenson og Ola Nordmann. De få gode spillene som kommer i dag virker mer som lykketreff enn gjennomførte suksesser.

 

Men når det er sagt så skal du ikke være så negativ til "nyskapninger". Alt kan forbedres, og det skjer ingen forbedring uten innsats. Uten noen som våger å prøve noe nytt vil det ikke skje noen utvikling. Da bruker vi bare de samme gamle oppskriftene om og om igjen (mye slik som nintendo ;) ). Og en slik "utvikling" vil bare føre til at spillbransjen graver sin egen grav. Så vi trenger dem som prøver noe nytt. Noen ganger lykkes de andre ganger ikke, men hvis de ikke får sjansen til å prøve vil de i alle fall ikke lykkes. :)

 

Skal du lage spill for alle er ikke dette en intuitiv løsning.

Når ble dette et spill for alle? Slik som jeg har oppfattet det er dette mer på "for spesielt interesserte" siden av skalaen. Ikke at det finnes noen spill som er for alle siden alle har forskjellige ønsker og forskjellig smak når det kommer til spill. Men jeg har fremdeles stor tro på dette spillet, og det kommer jeg til å fortsette å ha helt til det motsatte er besivst. Dette spillet er akkurat det jeg har ventet på. Noen som tørr å ta historieformidling i spill til nye høyder. Som tørr å ta det ekstra skrittet og formidle mer en det samme gamle oppgulpet av vås og klisjeer som preger historien i dagens spill. Kanskje lykkes de ikke med dette spillet, det vil fremtiden vise, men i så fall vil jeg bare fortsette å vente. En dag får noen det til, det vet jeg. :)

 

Heavy Rain håper jeg leverer blandt dyngevis av hjernedøde fps spill som jeg har spillt 10000000 ganger før.....ja jeg spiller skytespill i sirkler!

Så sant, så sant LarZen. Det er i bunn og grunn det samme spillet i en ny setting uansett hva man spiller nå til dags.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...