Gå til innhold

Min nye PC vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt sammen en PC som nekter å starte. Jeg har prøvd å starte den med bare få komponenter også (CPU, CD-ROM, harddisk) uten resultat. Det skjer absolutt ingenting. CD-ROM og harddisk er brukt tidligere, og de har virket uten problemer før. Hovedkortet, CPU, RAM og kabinett/strømforsyning er helt nye.

Jeg var nøye med å jorde kabinettet og meg selv under monteringen.

Jeg hadde mistanke om at det kunne være strømforsyningen som var død, men etter tips fra forumet her, koblet jeg sammen grønn+svart leder på ATX-pluggen og da startet den opp, og stoppet da jeg tok bort sammenkoblingen. Jeg målte også spenningen på gul + en rød leder på ATX-pluggen mot jord, og der var korrekt spenning, 12V og 5V. Det samme på strømpluggene til harddisken.

Da tyder vel det på at det muligens er hovedkortet eller CPU som er defekt?

Hva er minimumskravet til installert hardware for å starte maskinen (for å teste en og en komponent)?

Kan jeg f.eks. starte opp med bare hovedkort og CPU, eller må det være koblet til RAM, harddisk, tastatur eller andre ting?

Kjedelige greier dette... håper noen har gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må ha ram, cpu og hovedkort for at noe som helst skal skje.

Sjekk at du har koblet av/på bryteren på kabinettet til riktig pinner på hovedkortet... ellers kan du koble sammen alt utenom bryteren (av/på) og kortslutte de i stømforsyningen (bryteren kan være øderlagt)... se om den starter da..

ellers må du vel barte teste med en annen ram..... så prosessor.... så et annet hovedkort.... for å finne ut hva som er øderlagt....

Smal

Lenke til kommentar

Sjekk under hovedkortet og se til at du ikke har skrudd i flere "hovedkort pinner" enn det er hull / behov for. Ofte ligger det en slik festepinne under hovedkortet hvor det ikke er hull, og ergo ligger den gjerne inntil et par punter og kortslutter...

Lenke til kommentar

Nå skjedde det noe.

Jeg har montert hovedkort, CPU og RAM. Når jeg trykker på powerknappen beveger viftene på CPUen og strømforsyningen seg i et lite rykk og stopper igjen. Hvis jeg trykker en gang til, skjer det ingenting. Jeg må slå av og på hovedbryteren bak på kabinettet for å gjenta dette. Forøvrig prøvde jeg å ta ut RAM-brikken (jeg har prøvd med 2 forskjellige), og da kunne jeg også få viftene til å bevege seg litt.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Nå skjedde det noe.

Jeg har montert hovedkort, CPU og RAM. Når jeg trykker på powerknappen beveger viftene på CPUen og strømforsyningen seg i et lite rykk og stopper igjen. Hvis jeg trykker en gang til, skjer det ingenting. Jeg må slå av og på hovedbryteren bak på kabinettet for å gjenta dette. Forøvrig prøvde jeg å ta ut RAM-brikken (jeg har prøvd med 2 forskjellige), og da kunne jeg også få viftene til å bevege seg litt.

Noen tips?

samme problem.....skifta strøm-foryninga så virka alt igjen :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...