Gå til innhold

Hvor kommer all volden fra?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Motbevis at spill ikke har skyld i noe av volden som skjer.

Motbevis at høyhælte sko brukt av franskmenn i tjueårene ikke får moskus til å spise mer multebærkart :)

Makes sense none.

Når feil personer fantaserer med denne tanken og finner mer og mer inspirasjon til det i spill eller filmer går det til slutt galt.

Du sier det selv.

----

VG-forumene er jo helt tilbakestående. Det er nesten flaut å tenke på at det faktisk er voksne personer som skriver der.

Norske unger er inne etter kl 21 på kvelden, mens utenlandske unger helt ned i 6-10 års alderen vrææler, skriker og herper til nesten midnatt.

:huh:

Endret av Halvspenn
Lenke til kommentar

unskyld for å sei det men når ungdommer i 14-15 års alderen prøver å dra av hodene på kverandre å knekke nakken og påstår dei har sett at de e muligt på god of war osv.

så sier det vel at play station har all skylda.

så da kan vi på wii, xbox og pc få litt fred.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

neida bare tuller!! fred

sier ikkje at spill har all skylda for eg har trua på at film som dere sier og alt de andre har ein faktor med i denne veksten.

men ikkje kom å si at spill er heilt uskyldig, fordi de etterlater seg spor i alle, det er bare ikkje alle som velger å gå rundt med q-bein å slå te folk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har til nå tenkt det samme som de fleste her, og det er at det med at spill avler voldsmenn er bare tull. De som er klin gærne vil drepe uansett har jeg alltid tenkt.

Men, i dag på VG var det faktisk en artikkel der drapsmannen selv mener at han har blitt påvirket av spill (og filmer!).

Det kan selvfølgelig være at advokaten hans har fortalt ham at han skulle gjøre det, men det er lite trolig.

Når halvpensjonerte selværklerte "eksperter" kommer med tørre utsagn gang på gang er det bare dumt, men dette blir noe annet.

Artikkelen:

http://www.vg.no/nyheter/uten-annonser/artikkel.php?artid=593120

Hva synes dere andre? Endrer dette synspunktet deres litt, eller er det gutten sier her også bare tull?

For min del så vet jeg ikke helt. Fyren har jo aspergers osv så han er absolutt ikke et normalt menneske, men at han likevel har blitt sterkt påvirket av spill og filmer er det ingen tvil om (så fremt man tror på at dette ikke er iscenesatt eller noe sånt).

Lenke til kommentar

"Mannen skal ha spilt Mario Brothers på Nintendo i flere timer før han satte seg i bilen. Han skal ha tenkt på Marios drapsteknikker mens han kjørte mot offerets hus, da spesielt hoppetrikset, der Mario på brutalt vis hopper fra stor høyde og lander på hodet til hans intetanende offere. Mannen skal ha utgitt seg for å være en rørlegger for å komme seg inn i huset til offeret, unge Marianne Nordmann på 19 år."

Alt kan få folk til å drepe. Spill, filmer, tv-serier, bilder, musikk etc. Men å si at de konverterer en 100% normal gutt til et drapsvåpen med kun tanke for drap, blir for dumt.

Lenke til kommentar

At spill skal bli spesielt uthengt i denne saken blir litt rart når tiltalte faktisk har lagt vel så mye vekt på film. Han sier blant annet: "Det er ikke så grusomt å ta liv, det er mange som dør på film, det er helt naturlig". Når det skjer slike tragiske ting som denne saken er det ikke så rart at man har behov for å finne noe å skylde på. Det er jo ikke snakk om en helt gjennomsnittlig 18 åring som satt hjemme og spillte Hitman og pluttselig fant ut at han skulle drepe. Det er en person som har gått med selvmordstanker, har aspergers syndrom, og som faktisk var på perm fra militæret. Hmm, hva er det nå man lærer i militæret igjen? Slik jeg ser det er det ganske mange faktorer som spiller inn i denne saken, å si at spill skal ha hatt en spesielt viktig påvirkning her virker litt rart.

Når alt det er sagt så ser jeg ikke bort ifra at spill kan påvirke spesielt utsatte folk som sliter med å skille mellom virkelighet og fantasi til å emulere handlinger de har spillt. Det samme gjelder film og bøker, men jeg skjønner at spill blir trukket frem med tanke på at det er den nyeste deltakeren i underholdningshverdagen og det skiller seg ut i grad av interaktivitet.

Lenke til kommentar

Jeg har til nå tenkt det samme som de fleste her, og det er at det med at spill avler voldsmenn er bare tull. De som er klin gærne vil drepe uansett har jeg alltid tenkt.

Men, i dag på VG var det faktisk en artikkel der drapsmannen selv mener at han har blitt påvirket av spill (og filmer!).

Det kan selvfølgelig være at advokaten hans har fortalt ham at han skulle gjøre det, men det er lite trolig.

Når halvpensjonerte selværklerte "eksperter" kommer med tørre utsagn gang på gang er det bare dumt, men dette blir noe annet.

Artikkelen:

http://www.vg.no/nyh...hp?artid=593120

Hva synes dere andre? Endrer dette synspunktet deres litt, eller er det gutten sier her også bare tull?

For min del så vet jeg ikke helt. Fyren har jo aspergers osv så han er absolutt ikke et normalt menneske, men at han likevel har blitt sterkt påvirket av spill og filmer er det ingen tvil om (så fremt man tror på at dette ikke er iscenesatt eller noe sånt).

Mannen har jo som sagt aspergers syndrom, og manglet i følge VG empati som følge av syndromet. Jeg tror han har blitt sterkt påvirket av spill og film, men det er viktig å poengtere at han ikke er en normal gutt/mann. En normal ungdom vil ikke drepe på grunn av spill og/eller film. Familien hans har jo sagt at han spilte mye, men de burde kanskje tatt mer ansvar ettersom de visste hva han led av og hva følgene av dette var? Moren sier også i et intervju med Dagbladet at han merkbart endret adferd i VG2 og sluttet etterhvert på skolen. Et eller annet må ha skjedd i livet hans på denne tiden, og jeg mener det er viktig at spill og/eller film ikke får hovedtyngden av spill, men at det heller legges vekt på de underliggende problemene han har. Jeg håper iallefall han får hjelp nå, og mest ønskelig skulle jo dette vært unngått, men det at han får hjelp nå er det viktigste.

Lenke til kommentar

For ikke å glemme at advokaten hans vil be han om å legge vekt på ulike ting i forklaringen som kan virke formidlende.

Vi snakker om en fyr som skrev en lapp i militæret der det sto "Lørdag: Drepe" og la igjen en unnskyldning på oferets mage.

Høres det ut som en medisinsk frisk person?

Lenke til kommentar

En ting jeg alltid har lurt litt på. Det er mye fokus på vold å dataspill når noen blir drept. Men det er heldigvis lite snakk om bilspill når noen blir utsatt for et trafikk dødsfall.

Ei heller er det lite snakk om volds spill, når gjenger gjør opp seg imellom.

Virker som om det er så lett for enkelte å dra ting innom volds spilla. Spess når det er kun en enkelt person som har gjort dette. Litt rart de nevner Hitman, når det nesten ikke har blitt nevnt i media før ?

Å hvorfor retter ikke media seg mot helse norge? Da slike personer som gjennomfører slikt som dette, helt klart burde hvert snappet opp, å blitt kjørt en runde eller 50 hos psykolog?

Lenke til kommentar

De nevner Hitman fordi siktede selv påstår at han kan ha blitt påvirket av det, og så vidt jeg vet er det vel aldri noen som har påstått at de kræsjet fordi videospill ødela fornuften deres?

Helse-Norge får ikke gjort så mye med mindre de pårørende og de nærmeste vennene/kjæresten gjør de oppmerksomme på det evt. problemet/avhengigheten.

Det er jo ikke slik at Helse-Norge har en radar som kan vise hvilke folk som er psykisk syke eller ikke.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Ikke bare er dette nok en gang en hendelse der spill får skylden, personen her er utvilsomt ikke frisk og jeg kan gjette at advokaten her har sagt ting til gutten som han vil at gutten skal si i retten som han gutten kanskje ikke mener selv helt innerst inne. En vet jo ikke selvsagt, det kan jo bare være en "smart" manøver fra gutten som kanskje gjør at han blir erklært sinnsyk i tidspunktet handlingen fant sted og får derfor ikke streng straff for dette. Noe som skjer altfor ofte.

Noe annet som også bekymerer meg er at dette har dårlig innvirkning på ryktet til mennesker som har diagnosen Asperger (noe jeg også har), som kan gjøre at folk lett forhåndsdømmer mennesker med denne diagnosen og tror at de er sinnsyke mennesker som lett kan finne på å drepe andre. Vi har ikke så godt rykte fra før av og denne saken hjelper virkelig ikke.

Forumet på VG er latterlig. Uansett hvilken kategori du besøker der, er det fullt av idioter.

Lenke til kommentar

Vold, på lik linje med det meste, kommer av selvstendig tankegang.

Vold er en del av mennesket, slik har det alltid vært og alltid vil være.Man kan nesten kalle vold en ekstrem dårlig bi-effekt av våres overlevelsesevne.

For mange hundretusen år siden , så hadde enkelte av oss klubba ned en annen for å ta kjøttet hans som lå å stekte på bålet for å få seg mat.

Juge , stjele , jukse , og andre dårlige sider ved mennesket er en konsekvens av vår natur.

Det er basiske mekanismer i vår tankegang og virke.

Lenke til kommentar

Skummelt at folk med så store problemer ikke blir snappet opp ja, og en meget trist sak. Tilgang på våpen ville jeg tro han hadde også, og jeg har selv vært vitne til at ammunisjon kan komme på avveie.

"Han hadde malt seg i ansiktet, angivelig fordi han trodde det ville være vanskeligere å få øye på ham"

Ikke bra for en som tror han er en snikmorder å lære seg kamuflasjeteknikk og grunnleggende krigføring.

Lenke til kommentar

Vold, på lik linje med det meste, kommer av selvstendig tankegang.

Vold er en del av mennesket, slik har det alltid vært og alltid vil være.Man kan nesten kalle vold en ekstrem dårlig bi-effekt av våres overlevelsesevne.

For mange hundretusen år siden , så hadde enkelte av oss klubba ned en annen for å ta kjøttet hans som lå å stekte på bålet for å få seg mat.

Juge , stjele , jukse , og andre dårlige sider ved mennesket er en konsekvens av vår natur.

Det er basiske mekanismer i vår tankegang og virke.

=selvstendig tankegang ;)

+1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...