Gå til innhold

Hvor kommer all volden fra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, å forvente en saklig diskusjon på norges største forum er vel for mye. Å skylde på utelukkende tv-spill, våre nye landsmenn eller en helt annen ting fungerer ikke. Å si at norske barn er i seng klokken 21 mens "innvandrerbarn" skriker og vræler hele natten tror jeg maler et alt for tosidet bilde av verden.

Lenke til kommentar

Vold ifølge Wikipedia.

Skjul
Vold er et generelt begrep for å beskrive overveide eller impulsive handlinger som forårsaker, eller har til hensikt å forårsake, skade® på mennesker, dyr eller «døde» objekter. Vold assosieres som regel med aggresjon.

Det er i utgangspunktet to former for vold; tilfeldig vold, eller blind vold, som henviser til vold mot en tilfeldig eller begrenset mengde, og koordinert vold, som beskriver handlinger utført gjennom sanksjon av større grupper, f.eks. land i krig eller terrorisme.

Men jeg vil legge mye av skylden for vold på relgioner. Kristendommen ble blandt annet spredt med vold igjennom verden. Noen spill blir jo også bygget opp med dette i baktankene og. Civilisation er jo et relativ "uskyldig" spill, men jeg har lagt en del timer inn i dette spillet og relgion spiller i all hovedsak en stor rolle i dette spillet og mye av krigene i spillet blir utløst av akkurat dette. Det blir det i virkeligheten også.

Jeg kan være til dels enig i at spill kan trigge en nerve/tanke/svakt punt hos en person som er mentalt ustabil.

Det har vi jo sett eksempler på i lang tid. Men når en kortklipt ny nazist slår ned en sort man på gata i Oslo fordi han er sort så ser jeg ikke hva spill har med saken og gjøre. Min far ble slått ned i Polen av en polsk mann fordi pappa sto foran han i køen på et utested. Dette kan umulig skyldes spill.

Voldtekt er også et annet fenomen av vold som jeg nekter å tro på at stammer fra spillindustriens masser av spill.

Jeg har enda ikke til dags dato spilt et spill der hovedpersonen har voldtatt en annen person og fått poeng for det eller noen annen form for belønning.

Voldtekt blir også utført av enten press eller mentalt ustabile personer.

Folk generelt som begår vold er provosert av noe og mangler en rasjonell tankegang om hva som er rett og gjøre i en slik situasjon.

Jeg kunne sikkert skrevet mer om for og i mot vold men den personen som begår en handling i vold har sine grunner og har langt i fra en klar tankegang!

Lenke til kommentar
Hvor kommer all volden fra?

Balkan, Øst-Europa, Afrika, Sør-Amerika, Mellom-Amerika og Asia.

Ja, USA og Europa har jo iiiiingen vold.

Ja, USA og Europa har jo iiiiingen innvandrere. Er ikke over 90%(?) av fangene i USA svarte! Neppe tilfeldig.

Krig er no dritt. Europa og Usa har lite krig på eget territorium. å vokse opp i krig, fattigdom osv påvirker.

Det er mye kriminalitet og vold blandt europere og amerikanere, men invandrere står også for mye av det. Men å skylde på ting som hudfarge og rase er teit. Men kulturelle faktorer kan være avgjørende. Fysisk avstraffelse av barn og kvinner er normen i mange kulturer og land. Når de kommer til vestlige land blir de kriminelle på grunn av sin kulturelle oppvekst.

Pc spill er forresten i alle fall ikke noe værre enn filmer når det gjelder å påvirke. Ellers er ikke forskningen enig i hvor mye data spill faktisk påvirker barn og unge. Men en viss påvirkning er det nok. I år 2000 fantes det mer enn 1000 forskningsrapporter som konkluderte med en faktisk sammenheng mellom medievold og aggressiv atferd.

Hennviser her til: Bushman Brad J og Anderson Craig A (2001) Media violence and the American Public – Scientific facts versus media misinformation

Lenke til kommentar
Men jeg vil legge mye av skylden for vold på relgioner. Kristendommen ble blandt annet spredt med vold igjennom verden. Noen spill blir jo også bygget opp med dette i baktankene og. Civilisation er jo et relativ "uskyldig" spill, men jeg har lagt en del timer inn i dette spillet og relgion spiller i all hovedsak en stor rolle i dette spillet og mye av krigene i spillet blir utløst av akkurat dette. Det blir det i virkeligheten også.

Ja nei for man kappet jo aldri av hverandre huet så fort sjansen bød seg på den tiden. (Holmgang, blodhevn, konge kriger osv.) Kulturen med blodhevn var mye mer ødeleggende på den tiden enn "innføringen" av religion i vår del av verden. Hele områder kunne bli ødelagt når store familier klæsjet sammen.

Og nå var jo heller ikke korstogene noe mer enn en unnskyldning til å plyndre :p .

Nei det er ikke PC-spill det folk ikke ser er at det er samfunnet i dag som lager volden, skulle gjerne sett kongen av skolen gå inn og skyte på alle som var der. Dessverre lager vårt samfunn tapere som havner utenfor, dette gjelder spesielt mange innvandrere, men også norske ungdommer som havner utenfor. Video spill er bare (liten) del av problemet, idag er det lettere å stenge seg inne på gutterommet og nerde CS/WoW 24/7 som et eksempel dermed drar man seg selv bare lenger ned i gjørma.

Endret av Zimmer
Lenke til kommentar

Det var jo ikke vold før tv spill da! Vet dere ikke det eller? Krigen var bare for morro skyld! Alt det andre også! Hele historien har bare vært et endeløst skuespill!

Skjønner ikke poenget med engang å prøve å diskutere vold og tv spill engang. Alltid noen motstandere av spill bare på trass, de fleste vet jo ikke hva det er engang annet enn at det er noe mange synes er gøy. Blir bare oppgitt og lei meg hver gnag jeg ser slikt :p

Lenke til kommentar

Hmmm vil også tilføye som sagt tidligere at oppvekst kultur og relgion har utrolig mye å si når man kommer til vold.

Om man har blitt slått for eksempel som barn så får man jo et helt annet syn på hva vold faktisk er.

Om man pøser på med lite sosial omgang voldelige filmer og spill. Så begynner man å nærme seg en passelig profil for media :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...