Bulletus Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 ATI vs. Nvidia er som å se Toyota fans diskutere med BMW fans. Joa, man kan trimme både Toyotaer og BMW`er, men når man kjøper en BMW, så kjøper man en følelse i tillegg, den får man ikke i en Corolla, dette kalles markedsføring. Jeg liker best Nvidia, jeg kjøper alltid det dyre, feinsmecker, javisst, men nå kjører jeg ett HD 4890, bare en hundrelapp billigere enn GTX 275, og den puslete størrelsen på ATI kortet gav meg en dårlig smak i munnen når jeg installerte det. Ingen driver problemer så langt, men følelsen jeg fikk etter å ha blåst bort 1700 spenn på ett lite fillekort var ikke bra, den var langt bedre når jeg kjøpte GTX 275 og fikk en strømlinjeformet imponerende svær sak å installere Slike ting er også verdt noe, selv om vi prøver å fornekte det så er det ikke uten grunn at Audi, BMW og Mercedes har den posisjonen de har i bilmarkedet. Greit å ha i baktankene det også når man skal velge mellom to produsenter som tilsynelatende ikke har nevneverdige forskjeller mellom kortsortimentene sine. Når man installerer et Nvidia kort , så installerer man et møbel Ikke en ribba kylling Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 BMW VS Audi fans kanskje eller Merc. men ikke toyota. Har nVidia nevneverdig bedre rykte enn ATI? jeg vil ikke si det. Hilsen BMW fan Har opp gjennom tidene byttet skjermkort etter hva som var best på gjeldende tidspunkt. Og gjett det har blitt nVidia - ATI - nVidia - ATI - nVidia - ATI om en annen ganske så klokkeklart. Nei nei nei, her har du misforstått. Jeg forsvarer prisforskjellene mellom de to, og drar opp en tilsynelatende bagatell- størrelsen, vekta og kvalitetsfølelsen. Hvorfor kjøper folk BMW som er opptil 50% dyrere enn konkurrentene? Følelsen vel. It feels better! :-) Jeg har bare eid 2 ATI kort, det ene hjemsøkt av driverproblemer, dette føles puslete og lite, samme ytelse som 275`et, men, føles billig og puslete. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Men du har misforstått. Puslete og lite er BRA i dataverden Uansett. Det er ingenting lite eller puslete med f.eks. 4870x2 Dessuten så mener jeg fremdeles at nVidia(BMW) bør sammenlignes med ATI(Mercedes/Audi) Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Men du har misforstått. Puslete og lite er BRA i dataverden Uansett. Det er ingenting lite eller puslete med f.eks. 4870x2 Dessuten så mener jeg fremdeles at nVidia(BMW) bør sammenlignes med ATI(Mercedes/Audi) Hehe, jeg skulle ønske jeg kunne dratt frem slagvåpenet 295 nå men det er samme størrelse som 275 :\ Men Audi eiere ler da vel ikke av BMW eiere og sier at de betaler big money wasted? Det gjør ATI mot Nvidia eiere, jèg sier at Nvidia eiere får med en premium feel på kjøpet, og derfor sammenligner jeg ikke ATI med Audi i pris-sammenheng :rolleyes: Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Dette er vel en av de dummeste analogiene jeg har sett :o Lenke til kommentar
Cerandin Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Her går det helt over styr folkens, på tide å holde seg til trådstarters tema, og ikke ha fanboy krig mellom nvidia og ATI? Lenke til kommentar
Banandan Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Har samme problemet med spillet som trådstarter har. Jeg har ett Evga 285GTX kort med nyeste drivere, men jeg har ikke prøvd å oppdatere spillet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Men du har misforstått. Puslete og lite er BRA i dataverden Uansett. Det er ingenting lite eller puslete med f.eks. 4870x2 Dessuten så mener jeg fremdeles at nVidia(BMW) bør sammenlignes med ATI(Mercedes/Audi) Hehe, jeg skulle ønske jeg kunne dratt frem slagvåpenet 295 nå men det er samme størrelse som 275 :\ Men Audi eiere ler da vel ikke av BMW eiere og sier at de betaler big money wasted? Det gjør ATI mot Nvidia eiere, jèg sier at Nvidia eiere får med en premium feel på kjøpet, og derfor sammenligner jeg ikke ATI med Audi i pris-sammenheng :rolleyes: Jaja, da er jeg litt mer pragmatisk i forhold til valg av komponenter enn deg. (forøvrig tror jeg det er andre veien med Audi vs BMW eiere ) Banandan: begge spillene eller bare det ene? Endret 25. september 2009 av MrLee Lenke til kommentar
Bata Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 ATI som gir mest for penga. Grunnen til at jeg gikk over til ATI er pågrunn av de overprisede kortene til Nvidia. Dette er en sannhet med visse modifikasjoner, de billigste 260 gtx korta holder lett tritt med tilsvarende ATI kort når det gjelder pris/ytelse. ATI er bra kort , men det store problemet er når favorittspillet ditt ramler ned i postkassa og du spiller det i sirrup og må vente månedvis på at dette skal blir fikset med nye drivere. Hahahhahahahahahahahahhahahahahahahahhahaha. Baserer vi oss på fakta her nå eller Ja, vi gjør faktisk det, se her for eksempel. Greit at man liker en produsent, men det får nå være måte på! Jeg liker ikke ATI bedre enn Nvidia, må nevnes. Jeg bare klager på at folk kommer med bastante uttalelser som det der. At 2 FPS er forskjell på sirup og full fres er jo bare bull. Folk kommer med teite uttalelser, KJØR ATI, ellers suger alt, og motsatt. Unyansert syn på ting, ser seg blind på STØRRELSE på kortet? WTH? Må man liksom kompansere for no ? E-Peen? Har ikke gamere kommet lengre? Er den generelle gamer så dum? Analogiene i denne tråden tislsier det nok, vi har en lang vei å gå før gaming blir anerkjent som intelligent aktivitet, er jo på nivå med rånere dette. Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Unyansert syn på ting, ser seg blind på STØRRELSE på kortet? WTH? Må man liksom kompansere for no ? E-Peen? Har ikke gamere kommet lengre?Er den generelle gamer så dum? Analogiene i denne tråden tislsier det nok, vi har en lang vei å gå før gaming blir anerkjent som intelligent aktivitet, er jo på nivå med rånere dette. Nei jeg må nok beklage deg, gamere består av den samme biologiske møkka som resten av lamborghini eiere, buisness menn og sheiker som blir lurt av psykologisk markedsføring. Men jeg tar det ikke til meg, måten du reagerer mot mitt utspill ang. størrelsen på kortet viser at du ikke har lest det med konsentrasjon, du har skumlest min gode venn. Les det om igjen og se hvilken kontekst jeg forklarer det i. Kvalitetsfølelse, det er en viktig del hvis man vil selge en vare dyrere enn konkurenten, og Nvidia èr dyrere enn ATI, gang på gang. Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Jeg liker ikke ATI bedre enn Nvidia, må nevnes. Jeg bare klager på at folk kommer med bastante uttalelser som det der. At 2 FPS er forskjell på sirup og full fres er jo bare bull. I mange spill så har ATI kort opptill 25 % lavere ytelse enn tilsvarende Nvidia kort FØR ATI får ut fingern og kommer med en bedre driver. I Age Of Conan tok det lang tid før ATI korta var på høyden, de sliter også med spill laget på cryengine. Når det gjelder følelse og estetikk skal man ikke kimse av dette ! Mennesket har vært opptatt av dette siden det reiste seg og gikk på to bein. Lenke til kommentar
Bata Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Unyansert syn på ting, ser seg blind på STØRRELSE på kortet? WTH? Må man liksom kompansere for no ? E-Peen? Har ikke gamere kommet lengre?Er den generelle gamer så dum? Analogiene i denne tråden tislsier det nok, vi har en lang vei å gå før gaming blir anerkjent som intelligent aktivitet, er jo på nivå med rånere dette. Nei jeg må nok beklage deg, gamere består av den samme biologiske møkka som resten av lamborghini eiere, buisness menn og sheiker som blir lurt av psykologisk markedsføring. Men jeg tar det ikke til meg, måten du reagerer mot mitt utspill ang. størrelsen på kortet viser at du ikke har lest det med konsentrasjon, du har skumlest min gode venn. Les det om igjen og se hvilken kontekst jeg forklarer det i. Kvalitetsfølelse, det er en viktig del hvis man vil selge en vare dyrere enn konkurenten, og Nvidia èr dyrere enn ATI, gang på gang. Det føles billig og puslete? Jaja, jeg sitter ikke med kortet i fanget, det gjør vel ingen? På samme tid så vil du vel se det minimalt med mindre du har en råner-fjortislol-PC. Men ok, folk er overfladiske og lettlurte, det er ikke til å komme vekk fra, bare se inn i politikkens verden, FrP har bare fagre løfter, og de kommer jo langt på bare tomme ønsker om å dele ut statens pensjonsfond utland. Lenke til kommentar
Millha Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Lett sak dette. Det står ann på spillene og teknologien. ATi har ikke fiks faks som nvidia har. Både GTA 4 og SHIFT har spesiele nvidia funsjoner. PhysX er en av de tingene. PhysX var det lys på å fikse, men så kom nvidia med drivere som stoppet physx vis man hadde annet merke kort i samme maskin. Jeg har et ATi 4870x2 (the big one) og et Nvidia 8800(det største som ble laget.) ATi kortet skal ha to kjerner, men bruker ofte bare en av dem. Det skal være 2gb ram, men bare 1gb blir brukt. GTA 4 er dårlig på ATi kortet, og ble mye bedre på det gamle 8800 kortet jeg hadde. Det skal kommer tredje part drivere som faker alle de tingene som mangler, bare les litt på nett etter dem. Tror ikke det har kommet. Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 De samme problemene du nevner har Nvidia, jeg returnerte mitt GTX 295 på angrerett nettopp pga de mange bugs og feil det er med 2 kjernekort atm. Det er en løsning som ikke fungerer enda, så singlegpu kort gir langt mer ytelse for pengene med mindre man ikke har ett liv og bare spiller Far Cry 2 og Crysis 24\7 Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 De samme problemene du nevner har Nvidia, jeg returnerte mitt GTX 295 på angrerett nettopp pga de mange bugs og feil det er med 2 kjernekort atm. Det er en løsning som ikke fungerer enda, så singlegpu kort gir langt mer ytelse for pengene med mindre man ikke har ett liv og bare spiller Far Cry 2 og Crysis 24\7 Mange seriøse hardware nettsider advarer nettopp mot dette, 2 kjerners kort er det mye krøll med. Jeg vil enda holde en knapp på Nvidia hvis man spiller feks nyere MMOs da de ofte er basert på cryengine eller den gamlere motoren, AION,Warhammer Online osv. Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Jeg har et radeon 4890 kort og et gtx285 som jeg nettopp fikk og det sendte jeg tilbake fordi idet jeg puttet det i maskinen min fikk jeg plutselig masse kræsj og maskinen frøs når jeg spilte. Uten å påstå at det andre kortet er bedre enn det andre med unntak av at jeg enkelte ganger syns nvidia ga meg en mer smooth opplevelse. Så er dette akkurat den samme erfaringen som jeg hadde når jeg gikk ifra nvidia forrige gang, og det var etter gf 6800. En annen ting som er verdt å notere seg er at det nettopp er kommet nye skjermkort fra ati som kan være en god ide å gå for =) Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 En annen ting som er verdt å notere seg er at det nettopp er kommet nye skjermkort fra ati som kan være en god ide å gå for =) Mens man betaler en fresh premium og driverene har kjente incompability issues med en horde spill? Jeg har også 4890, og nettopp derfor ser jeg ingen grunn til å oppgradere, kjører jo alt i full hd allerede uansett =) Lenke til kommentar
Desdichado_InnleggNO Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 I mange spill så har ATI kort opptill 25 % lavere ytelse enn tilsvarende Nvidia kort FØR ATI får ut fingern og kommer med en bedre driver. Ærlig talt Bulletus, jeg hadde aldri trodd at du skulle komme med ett noe så tåpelig innlegg, sikter ikke bare til det jeg her quoter, men alt du har sagt om ATI i denne posten. Ditto gjelder for Nvidia som med ATI, det er da ingen hemmelighet. Å si at Nvidia er bedre enn ATI er som å si å dele en sjokolade i to like store deler for så å si at den ene delen er mindre enn den andre. Kvalitet fra begge leverandører. Ene noen ganger foran den andre, men det er sånn det skal være. Ingen av de er feilfrie, men begge ønsker å levere best mulig produkt til best mulig pris. Begge jober hardt med nye drivere hele tiden, ATI en gang i mnd, Nvidia noe sjeldnere. Men så har Nvidia en tendens til å trylle frem enorme ytelses økninger hver gang de kommer med nye drivere da. Spesielt når ATI lanserer nytt kort. (hint-hint) Uansett, om du går for ATI eller Nvidia så får du kvalitet. Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Begge jober hardt med nye drivere hele tiden, ATI en gang i mnd, Nvidia noe sjeldnere. Dette er direkte feil, Nvidia kommer ofte med en ny driver per uke www.3dguru.com Det er riktignok beta drivere men de er somregel meget gode og de kommer ofte med fiks til forskjellige spill, bedre performance osv , så ATI har en lang lang vei å ta igjen mht til bruker vennlighet.Refererer IGJEN til tidligere poster jeg har skrevet i denne tråden om at har man et ATI kort og spillet ditt ikke fungerer optimalt , kan det ta litt tid før de fikser det. Jeg er også skuffet over det nye toppkortet til ATI 5870 , holder såvidt tritt med det gamle toppkortet til Nvidia. Hadde forventet noe bedre av et kort som koster godt over 3000kr.Senere i høst kommer Nvidias nye 3xx serie, så hold på lommeboka intill videre hvis man skal ha det raskeste og beste på markedet.3xx serien kommer til å rocke lurven. Endret 28. september 2009 av Bulletus Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Bulletus: Dual GPU kort er fullt i feil, mangler, microstuttering og problemer. Dual GPU er en løsning som enda ikke fungerer, derfor synes jeg det blir feil å sammenligne ett single gpu med ett dobbelt gpu. Jeg sendte mitt GTX 295 tilbake igjen på angrefristen for 1 måned siden nettopp på grunn av disse problemene Dobbel GPU har, halvparten av spillene tar kun ibruk èn GPU, da sitter man igjen med ett kort som blir grusa av ATI`s nyvinning. Sammenligner man derimot GTX 285 og HD 5870 så har man en mer fair sammenligning, da er ATI 10-20% bedre, forøvrig er jeg enig med deg i at 3xx kommer til å rocke, hvis de får til det de prøver på med GPGPU :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå