alex_x Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Jeg lurer på om det er mulig å bruke ECC og ikke-ECC (vanlig) minnebrikker om hverandre på samme hovedkort. Det gjelder et Asus P4G8X Deluxe, intel i7205 basert hovekort. Hovedkortet har støtte for ECC minne ifølge manualen. Lenke til kommentar
scar Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 fult mulig det vist ikke hoved kortet krever at du har bare ecc eller bare non ecc ram. i så fall står det i manualen. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Det står faktisk ingenting i manualen om det bortsett bra "... These sockets support up to 4 GB system memory using 184-pin unbuffered ECC or non-ECC PC2100/PC1600 DDR DIMMs..." Men dersom jeg blander ECC og ikke-ECC minne går jeg ut ifra at ECC vil bli deaktivert, siden bare en av brikkene støtter det, eller...? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Er du heldig virker det uten ECC. Er du uheldig funker det ikke med blanding. Jeg har ikke prøvd så jeg tør ikke gi et sikkert svar. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Da får jeg bare skrive e-post til produsenten av hovedkortet. Takker for svar så langt. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Du kan jo prøve Asus sine forum også. Mener å huske at Asus USA har support forum. Kan også hende at den problemstillingen her finnes i FAQ'en for hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
forum1234 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Det vil fungere. Men ecc brikka vil vere "vekkasta" dvs. kjøp deg heller ei ecc brikke til. Viss du kan litt teori om ecc, vil du vite at det lønner seg på hastigheten. med at error blir fixa, uten store ytelse tap. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Viss du kan litt teori om ecc, vil du vite at det lønner seg på hastigheten. med at error blir fixa, uten store ytelse tap. Hva mener du met det? Er det ikke slik at ECC minne er litt tregere, men sikrere? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Det spørs, med non-ECC minne så må samme data sendes om igjen istedenfor. Så i tilfeller hvor man opplever feil på dataen er ECC raskere. Men i feilfrie situasjoner er non-ECC raskere fordi ECC minnet sjekker alt. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Legg merke til at hovedkortet sier "Unbuffered" minne. "Unbuffered" er også et annet ord for "UnRegistered" ... dvs "vanlig" minne. Dette vil jeg tolke som at hovedkortet IKKE støtter brikker som er merket "Reg." / "Registered" .. noe som så og si alle store minnebrikker idag er. Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Det er ikke vits med ECC-RAM med mindre du kjører en større server. Har mulighet for ECC på mine RD-RAM brikker. Men mistet bare ytelse, fikk ikke noe bedre stabilitet Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 ECC og non-ECC kan fint blandes, eneste som skjer er at ECC funksjonen blir avslått/utilgjengelig. Blande derimot ikke buffered/registered RAM og annen RAM, Dette minnet minne funker overhode ikke sammen med non-reg/unbuffered minne. Registered minne fungerer forsåvidt heller ikke nå noe annet en dual Athlon og Xeon hovedkort. Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Fikk nettopp svar på spørmålet mitt fra Asus. De skriver at de ikke anbefaler blanding av ECC og ikke-ECC minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå