Gå til innhold

Blande ECC og ikke-ECC minne

alex_x

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er mulig å bruke ECC og ikke-ECC (vanlig) minnebrikker om hverandre på samme hovedkort.

Det gjelder et Asus P4G8X Deluxe, intel i7205 basert hovekort. Hovedkortet har støtte for ECC minne ifølge manualen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står faktisk ingenting i manualen om det bortsett bra "... These sockets support up to 4 GB system memory using 184-pin unbuffered ECC or non-ECC PC2100/PC1600 DDR DIMMs..."

Men dersom jeg blander ECC og ikke-ECC minne går jeg ut ifra at ECC vil bli deaktivert, siden bare en av brikkene støtter det, eller...?

Lenke til kommentar
Viss du kan litt teori om ecc, vil du vite at det lønner seg på hastigheten. med at error blir fixa, uten store ytelse tap.

Hva mener du met det? Er det ikke slik at ECC minne er litt tregere, men sikrere?

Lenke til kommentar

Det spørs, med non-ECC minne så må samme data sendes om igjen istedenfor. Så i tilfeller hvor man opplever feil på dataen er ECC raskere. Men i feilfrie situasjoner er non-ECC raskere fordi ECC minnet sjekker alt.

Lenke til kommentar

Legg merke til at hovedkortet sier "Unbuffered" minne. "Unbuffered" er også et annet ord for "UnRegistered" ... dvs "vanlig" minne. Dette vil jeg tolke som at hovedkortet IKKE støtter brikker som er merket "Reg." / "Registered" .. noe som så og si alle store minnebrikker idag er.

Lenke til kommentar

ECC og non-ECC kan fint blandes, eneste som skjer er at ECC funksjonen blir avslått/utilgjengelig.

Blande derimot ikke buffered/registered RAM og annen RAM, Dette minnet minne funker overhode ikke sammen med non-reg/unbuffered minne. Registered minne fungerer forsåvidt heller ikke nå noe annet en dual Athlon og Xeon hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...