Gå til innhold

Tv-Ut

Anbefalte innlegg

har kjøpt meg en kabel -> scart -> 3 x phono og koblet til TV'en

først fikk jeg ikke fram farger, men det fiksa jeg ved å velge PAL i stedet for NTCS i instillinger.

men problemet er at teksten er litt vanskelig å lese. går det an å fikse det slik at det blir bedre????

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det teksten, som i den teksten i operativsystemet, som den under ikoner osv du tenker på? I såfall er det håpløst å se slikt på TV grunnet at tv kjører lav oppløsning og har litt merkelige pixels for å si de mildt. Ta å stikk hodet helt inntil en TV så skjønner du fort hvorfor disse pixelene ikke har sjangs til å vise liten tekst tydelig.

Så du burde finne veien enten ved hjelp av ikoner, eller ved hjelp av å være godt kjent i kataloger på maskina allerede. Men det kan hjelpe eå sette oppløsninga på utdata til 800x600 eller 640x480, eller hvis du har muligheten sett den til 720 (eller no?) da dette er en slags standard tv oppløsning.

Lenke til kommentar

Problemet er sannsynligvis flimmer i bildet. Vanlige PAL TV'er har oppfriskningsfrekvens (refresh rate) på 50-60Hz, en CRT monitor har opp imot 100-120 Hz. Dette gjør vanlig tekst håpløst å lese på TV.

Lenke til kommentar
Jeg bruker 1024x768 på tv'en min. Men kan ikke lese skrift der heller
Det er altfor mye, en PAL tv tegner 576 linjer på skjermen (dette er fast), så kjører du en annen oppløsning enn dette må den skaleres til 720x576 før det kan vises, bruker du 1024x768 betyr det av en god del pixler rett og slett fjernes fra bildet.

Vil du ha skarpere bilde bør du skifte oppløsning til 720x576.

Problemet er sannsynligvis flimmer i bildet. Vanlige PAL TV'er har oppfriskningsfrekvens (refresh rate) på 50-60Hz, en CRT monitor har opp imot 100-120 Hz. Dette gjør vanlig tekst håpløst å lese på TV.
Oppdaterings-frekvens har ingenting med skarphet å gjøre (bortsett fra når man kjører en skjerm opp mot grensen av det den klarer, da kan ting bli uskarpe)
Lenke til kommentar
Oppdaterings-frekvens har ingenting med skarphet å gjøre (bortsett fra når man kjører en skjerm opp mot grensen av det den klarer, da kan ting bli uskarpe)

Bull!! Har MailMan13 noengang brukt TV-ut på PAL!??

Lenke til kommentar

Enig med MailMan13, du har nok misforstått problemet.

Lenke til kommentar

Som du/dere sikkert skjønner er det idioti og bruke word, web og chat på tv. Poenget med det skjønner jeg heller ikke...men det er nå så. Det du kan gjøre er å sitte med skjermen når du skal velge det du skal spille/se på så er jo det problemet løst. Eventuelt fikse sånn at du får STORE ikoner på skrivebordet og klargjøre alt på forhånd.

Og dere som diskuterte om linjer og alt sånn. PAL har 625. NTSC 525, de vanlige standardene iallfall.

Kilde:

http://home.no.net/ursa/video2.htm

edit: når jeg sa sitte med skjermen mente jeg selvfølgeglig pc-skjermen og så flytte seg over til tvn.

Lenke til kommentar

De alle fleste 28" eller 29" i 4:3 format bruker en 480:640 oppløsning. Derfor sier det seg selv at hvis du kjører en høyere oppløsning enn det den takler blir det uklart. Hvis du kjører oppløsningen ned til det Tven har så skal det bli lettere å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...