Gå til innhold

trenger tips/hjelp til Gothic 3

Anbefalte innlegg

har blåst støvet av gothic 3 spillet jeg hadde stående i hyllen.. har ikke spilt det før, men hadde ikke flere spill igjen å prøve :)

har insstalert alle patcher og community patchen, så spillet ser ut til å være noenlunde bug fritt..

Men, jeg sliter litt med å komme i gang.. har spillt igjennom de fleste questene i første rebel vasen, og en del på første landsbyen du kommer til..

Problemet er to ting..

1. penger.. klarer ikke å skaffe nokk penger til å betale for levling.. har nå 19 poeng uten å ha råd til å bruke dem.. har endelig klart å rote sammen nokk penger til å skaffe meg pick locks 2, men hjelper ikke mye.. føler jeg bare springer rundt på måfå for å klare å rote sammen et par hundre gull..

2. Jeg dør hele tiden..

selv de minste folkene grisebanker meg.. noen som kan gi meg noen gode tips for å vinne kamper?

Alle generelle tips for å komme godt i gang modtas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: husk å plukke opp alt, det er ingenting som hindrer deg med å plukke opp ting. Du kan plukke opp alt uten at du trenger å selge, finnes ikke vekt og det er heller ikke et bestem antall ting du kan ha der.

2 Hvilken vanskelighetsgrad har du det på? Har hørt det er stor forskjell mellom easy, medium og hard.

Lenke til kommentar

Den beste måten å få gold på er vel å gjøre quester, for der får du som regel gold som reward. Hvis det blir for vanskelig å fullføre questene kan du jo prøve å sette ned vanskelighetsgraden til easy, regner med den står på medium. Ellers, plukk opp alt som du finner, for det kan du selge. Du kan også finne gold og treasures i grotter, ruiner, kister og der det er mange/sterke fiender.

Lenke til kommentar

Siden du sier du har community patchen regner jeg med at du har den nye AI installert. Hvis spillet er for vanskelig kan du slå den av i options. Det gjør det hele en god del enklere når det kommer til humanoids (klarer ikke oversette til norsk nå i farten).

Ville dyr vil fortsatt være vanskelig, om enn bare fordi de vil angripe raskt og hindre deg i å angripe. I det gamle systemet (med alternate balancing og ny AI fra community patchen slått av) er mage det enkleste å spille som. Det kan virke vanskelig i begynnelsen, men hvis du fokuserer på ancient knowledge og får fireball tidlig (kan få det ved shrine of innos) kan man drepe det meste.

Skaff deg "brew mana potions" evnen + flere oppskrifter på mana potions. Plukk hele tiden planter så du kan lage en drøss med potions.

Dra til deg en og en fiende om gangen. Kast fireball. Drep dem med våpen når de er svake nok. Ta en mana potion og repeter prosessen.

En god stund inni spillet får du mana regeneration, og spillet blir plutselig for enkelt.

Penger får du nok av etter hvert. Det greieste er å selge alle våpenene du finner etter den første kampen (helt i begynnelsen av spillet). Etter en stund kan du frigjøre Cape Dun (kan være vanskelig men du kan bruke taktikken ovenfor). Da kan du ransake alle likene for våpen.

Husk på at du kan bare frigjøre tre byer (ardea, gotha og vengard teller ikke) for rebellene før orkene blir sure. Det samme gjelder for rebel camps hvis du jobber for orkene.

Som sagt gjelder dette med AI fra community patchen slått av. Medium er enkelt nok med den slått av. Føler du at det blir for enkelt kan du slå den på igjen. Alternative balancing kan dog bare bli slått av når du starter et nytt spill så du får se på endringene og bestemme om du vil ha den på eller ikke.

Har du noen andre spm er det bare å spørre. Jeg har spilt dette spillet en stund. Fortsatt ikke fullført det dog, tro det eller ei. :)

Edit: Noen fornorskelser ble litt merkelige.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Takker for alle svar..

Skrudde ned på easy for å frigjøre Cape dun.. Ble jo nesten litt for lett da.. Føles nesten ut som å jukse å spille på easy..

Penge problemene mine er foreløbig løst etter cape dun..

Jeg har valgt melee veien så langt.. Men har også vurdert å sette en del på bue, da dette funker meget bra i en del områder, og mot dyr...

Hva har de forskjellige skillsene å si? tenker på "master Swordsman", "Archer" osv.. Og er det en ide å løre seg nok smithing for å lære seg heavy armor?

Lenke til kommentar

Easy er for enkelt ja. Spillet er egentlig ikke så veldig vanskelig. Det er bare ubalansert i at du fortsatt får problemer med ulver sent i spillet, men kan klare alle gladiatorkamper før level 10.

Det fikset community patchen på, men det kan som sagt gjøre det vanskeligere.

Spilte ikke mye melee selv, men det fungerer nok greit mot mennesker og orker. Mot dyr derimot blir det veldig vanskelig så da lønner det seg nok å satse på magi eller bue mot de.

-----------------------------------------------------------------

Skills er ikke så bra beskrevet i spillet. Rene våpen skills som master swordsman or archer gir mer skade med sverd og bue. Det er sikkert en eller annen som har funnet ut akkurat hvor mange poeng det gir, men det får du søke etter hvis du lurer.

En evne som er grei å lære tidlig er "learn quickly". Den bør læres tidlig siden den gir litt ekstra LP for hver level. Du kan lære den av en fire mage i Reddock.

En annen som man kan lære seg for å få litt ekstra penger er "take animal skins" og "take reptile hides".

Når det gjelder thief skills så er "pick impossible locks" ganske ubrukelig. Du trenger ikke mer enn "pick difficult locks" ettersom det er nesten ingen impossible locks i spillet.

Det er også noen andre ubrukelige evner, men det kommer selvsagt an på hvordan du spiller.

---------------------------------------------------------------

Legger til en nyttig link: http://forum.worldofplayers.de/forum/showthread.php?t=237160

Gothic 3 er et spill du må lese litt om. Det er gedigent så man kan bli litt forvirret av og til. Jeg er veldig glad for at utviklerene ikke har lagt inn et GPS system som så mange andre spill gjør, men for andre kan det bli litt irriterende. Da er det bra man har internett. :)

Lenke til kommentar

Har lest litt på den tråden du linket til før.. er en del brukbar informasjon der hvis man er litt stuck..

Eneste jeg ikke har funnet ut av er hvordan jeg finner ore til å lage våpen av.. Det er en skill på smithing som skal gjøre deg mere effektiv til å utvinne ore.. men jeg har ikke funnet ut hvordan man gjør det, eller hvor.. og må jeg ha den skillen i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...