Gå til innhold

Skal kjøpe en ny Mini-PC/netbook, noen forslag?

LucarioX

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på jakt etter en ny Mini-PC/netbook som skal brukes til skole og surfing/musikk/video avspilling hjemme. Trenger altså en liten PC jeg kan ha med meg rundt om kring, en jeg bare kan stappe i sekken som en skolebok.

For meg er det veldig viktig at maskinen har god skjerm (helst blank) som er både lyssterk og skarp med høy oppløsning. Vil også helst ha et tastatur som ikke lett blir møkkete med fingermerker. Budsjettet er på ca. 3500kr, kan strekke meg til 4000kr om jeg får mer for pengene da.

Lurer også på dette med OS. Linux er uaktuelt med tanke på skolen, må altså ha Windows i en eller annen form. Vista har jeg dårlige erfaringer med og XP begynner å bli gammelt, hadde helt klart vært best med Windows 7! Spørsmålet er hvordan jeg skal få til dette, må ha maskinen i hus innen to uker og Windows 7 kommer jo ikke før i slutten av oktober! Hva gjør jeg da? Hørt at jeg får gratis Windows 7 om jeg kjøper en maskin med Vista, hvordan fungerer dette? Hvilken gode netbooks, som oppfølger mine krav selges med Vista?

Håper noen kan hjelpe meg med dette! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du en datamaskin med Windows Vista i dag, og PC-produsenten er med i oppgraderingskarusellen, vil du få muligheten til å oppgradere til Windows 7 når dette blir lansert. Det dreier seg da om å taste inn informasjon om den kjøpte datamaskin på produsentens nettside, for så å betale en symbolsk sum for frakt. 150 kr.

Når det gjelder små datamaskiner, eksisterer det ganske mange forskjellige slag og typer der ute. Jeg har en forkjærlighet for Lenovo og IdeaPad, men slikt må en bare se litt rundt i forskjellige prissammenlikninger på f.eks hw/dinside osv.

Enste som det er verdt å merke seg er at de fleste små datamaskinene leveres med win XP, og da mener jeg at det ikke er oppgradering til Win 7.

Lenke til kommentar

Asus EEE blir nå levert med windows OS, men det tror jeg er windows XP, altså ikke gratis W7. Ligger innenfor prisbegrensningen din, og er en helt greit og søt liten maskin. Sony har jo sine Vaio-maskiner, men de er litt vanskelige å få tak i (var i hvert fall det da ultraportable var aktuelt for min del). MSI Wind er jo og et alternativ. Fujitsu siemens har vel noen, LG, Dell etc.

De fleste har rimelige ultraportable, men er bare å sjekke rundt litt og søke opp specs der du finner dem. Har aldri fått høre et vondt ord om EEE-en fra de jeg kjenner som eier dem, da. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...