Gå til innhold

Altibox og Xbox Live

Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal visst være mulig å sette det opp via hjemmeområdet mitt, men jeg skjønner ikke bæret..

Her er hva som står:

Som standard er routeren/brannmuren satt opp til å blokkere all innkommende trafikk fra internett, for

å gi best mulig sikkerhet til ditt lokale nettverk. Dette betyr at noen applikasjoner som krever to-veis

kommunikasjon med en server på internett kanskje ikke fungerer som de skal.

Eksempler på dette kan være:

• Onlinebaserte spill

• Web-, FTP-server o.l

• Playstation Network / Xbox Live

• Videokonferanse

• VPN-klienter

Løsningen kan være å sette opp portviderekobling basert på portnummer og IP-adresse til maskinen

som applikasjonen kjører på.

Hvilke porter de ulike applikasjonene krever, finner man som regel ved å søke etter informasjonen på

internett.

Alle portviderekoblingsregler bør gjøres mot statiske IP-adresser for å unngå at IP-adressen til

PC/utstyret som trafikken sendes til endrer seg.

Her følger et eksempel på oppsett av webserver:

1. Velg ”Avansert”

2. Sørg for at serveren er satt opp med en statisk IP-adresse utenfor det angitte DHCP-området

(F. eks 192.168.10.15)

3. Gi et navn til Portviderekoblingsregelen (F. eks ”Min webserver”)

I Type-feltet velger man ”TCP”

Eksterne porter Fra og Til settes til ”80”, da det kun er port 80 man ønsker at webserveren

skal svare på.

Interne porter Fra og Til settes også til ”80”, da vi ønsker å videresende trafikken på port 80

inn til webserveren.

Intern IP settes til IP-adressen til webserveren (Samme som man har valgt i punkt 2)

4. Husk å klikk på Lagre. Man må ta strømmen på hjemmesentralen for at endringen skal tre i

kraft umiddelbart.

Lenke til kommentar

Går an å gjøre det selv, ja, men enklest å bare ringe (det gjorde jeg, etter noen forsøk selv).

Men det du må gjøre (troor jeg), er å finne ip'en som utstyret får når de blir koblet opp mot altiboxen (hos meg var det 192.168.10.xxx).

Så setter du statisk ip på Xboxen, gjerne noen nummer opp, i tilfellet du har allerede slått på annet utstyr som har fått de tidlige ip'ene (1,2,3,4 ..).

Nettverksmaske og gateway var (hos meg) 255.255.255.0 og 192.168.10.1.

Så må du logge inn på altibox-sidene dine, og legge åpne portene på ip'en du har satt til Xboxen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...