Gå til innhold

Finne ut om CPU-vifte

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg prøver å finne ut hva slags CPU-vifte jeg har i maskinen min... Jeg kjøpte den for et par år siden, og den skulle da ha en kapasitet til å kjøle ned AMD-prosessorer < 1.5GHz. Problemet er at jeg aldri noterte ned produktnavn og -nummer, så når jeg nå skal prøve å finne ut hva det egentlig var jeg kjøpte (ikke minst mht støy), så står jeg på rimelig bar bakke. Hvordan kan jeg finne ut hva slags vifte som står i maskinen? Jeg klarer ikke å se at det står noe skrevet på vifta. Et eller annet sted i bakhodet mener jeg dog å ha navnet "Taisol"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vifte kjøpt for et par år siden, som er laget for å kjøle ned en amd thunderbird core cpu på opptil 1,5Ghz vil være adekvat for hele XP-rekka av amd prosessorer.

Grunnen til dette er at en 1,4Ghz Tbird kjerne-prosessor utvikler mere varme enn selv den varmeste Thouroughbred prosessoren på XP2600+ hastighet. Tror nok også barton2 på XP3200 hastighet er innenfor spec`ene på taisol ribba.

Husker du om det er kobberbunn på ribba? Hvis det er det har du ingenting å være redd for foreløpig. Hvis du ellers er fornøyd med vifta, altså at den ikke bråker mere nå enn den gjore når du kjøpte den, så er det bare å fortsette å bruke den.

taisol m/kobber-test --> http://www.overklokking.no/cooling/cpuvift...taisol-cgk-760/

taisol u/kobber-test -->

http://www.overklokking.no/cooling/cpuvift...isol/index.html

DrErling

Lenke til kommentar

Takk for svar! Poenget er egentlig at jeg synes datamaskinen bråker ganske mye, og så vidt mine ører kan forstå er det nettopp CPU-vifta som er hovedsynderen. Derfor lurer jeg på ca hvor mye lyd den lager (30db? 40db? 50db?) for å finne ut hvor mye "stillhet" jeg kan tjene ved en evt oppgradering.

Lenke til kommentar

Som du ser i signaturen min har jeg kjøpt en Swiftech MCX462+ kjøleribbe. Dette er en kjøleribbe som bare forbigås av et par andre kjøleribber hva angår effektivitet, og da med toppen 1 grad eller 2.

Jeg bruker en stillegående papst vifte på 7v på denne kjøleribben. Det er overhodet ikke irriterende støy fra den.

En mindre fysisk kjøleribbe som f.eks taisol krever en vifte som flytter mere luft over seg for å kunne fjerne samme effekt som en større kjøleribbe.

Eneste mulighet for å slippe støy ved bruk av vifte/kjøleribbe som kjøling er å legge penger i en god kjøleribbe og så heller kjøpe en vifte som går stille.

Jeg har akkurat nå 5 maskiner stående inne på pc-rommet. Det er 3stk XP2500 med swiftech/papst kombinasjoner, en stk tbird1400 med alpha Pal8045 og enda en XP1700+ med alpha pal8045. Alle disse untatt tbird`en er overklokket mellom 2,1Ghz og 2,3Ghz.

Som du forstår er jeg tilhenger av store og effektive kjøleribber, og bygger disse i maskiner både til meg selv og bekjente. Derimot liker jeg ikke støy.... Det er potensiometer på alle viftene untatt èn som går fast på 7v.

DrErling

Lenke til kommentar
Takk for svar! Poenget er egentlig at jeg synes datamaskinen bråker ganske mye, og så vidt mine ører kan forstå er det nettopp CPU-vifta som er hovedsynderen. Derfor lurer jeg på ca hvor mye lyd den lager (30db? 40db? 50db?) for å finne ut hvor mye "stillhet" jeg kan tjene ved en evt oppgradering.

Kjøpte nettopp en Glacial Igloo Silent Breeze 462 til min snart utskiftbare thunderbird 1GHz.Cooler Masteren gikk med 36db->19db på Breezen.

Kjøler like bra da det er kopper ribbe på Breezen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...