Gå til innhold

nForce og BSD

Anbefalte innlegg

hadde tenkt og lage meg en liten "lekeboks" med et Asus A7N266-VM(micro-ATX) hk i, men lurer på hvor mye av det jeg vil få utnytta i FreeBSD. Er lite vits med integrert lyd og lan hvis jeg ikke får brukt det :-?

Finnes ingen driver fra nVidia sin side, men noen her som har noe peiling på om jeg vil klare og få lyd og lan til å fungere?(og hvem drivere jeg skal bruke)

Regner med at skjermkortet fungere fint med nvidia sine drivere.

Har googlet litt og sett på FreeBSD.org, men synes ikke at jeg har fått noen klare svar...

Har ikke noe å si om jeg må bruker v5.1, men ville foretrekke å kjøre v4.8 stable hvis det da går(men er ikke så viktig da maskinen bare skal brukes til "leking" :lol: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hovedkortet er ikke et Nforce2 kort, men et nForce1 kort. Brikkene som nvidia bruker er vel alget av realtek og realtek har vel drivere til nettverkskort.

Edit: Du fikk rettet op det.

Fant noe mer også om hovedkortet. Nettverksortet er et realtek 8100 og lydkortet er et C-Media 8738 og kjapp tekning så fins det drivere til dette til BSD.

og til slutt, det er fin soffa og jeg har beinet mitt der. (Vi sitter i samme soffa). uff, er vel snar tpå tide og legge seg.

Lenke til kommentar

Bøgge: Av en eller annen grunn så er min tiltro til din *nix kompetanse litt skeptisk(dog er det sikkert sandt det du sier), og kommunisering via forum istadenfor i reallife er vel lite nødvendig.

Noen flere som vet, eller enda bedre har erfaring med dette hk(eller hk med nForce chipsett rettere sagt) og FreeBSD.

Lenke til kommentar

FreeBSD støtter i praksis de fleste skjermkort, fra det sære til det kjente. Du vil aldri få spesielt utnytte av et godt skjermkort i FreeBSD da multimediastøtten er heller laber.

Jeg har både integrert lyd og LAN på mitt ASUS P4B533-VM-hovedkort, og begge har jeg enkelt konfigurert. Sysinstall ordnet nettverkskortet ved å søke etter "network interface" og konfigurerte kortet riktig. Samtidig satte den opp en forbindelse med min DCHP-server og jeg var koplet til internett før OSet var ferdig installert.

Lyd er litt vanskeligere noen ganger, spesielt integrert. Det er ikke alltid FBSD vil kjenne igjen kortet med vanlige preferanser. Det du da må gjøre er å lage en egen kjerne, og inkludere linjen "device pcm" og kompilere kjernen på nytt. Under oppstart skal den antakeligvis ha funnet kortet - og lyden fungerer.

Prøv dette - det burde fungere meget bra.

Lenke til kommentar
FreeBSD støtter i praksis de fleste skjermkort, fra det sære til det kjente. Du vil aldri få spesielt utnytte av et godt skjermkort i FreeBSD da multimediastøtten er heller laber.

multimediastøtten er da ikke laber, driverstøtten derimot er det verre med ;) Men skjermkortet på nForce hk er vel fra nvidia?(og da er det bare og bruke nvidia sine drivere)

Lyd er litt vanskeligere noen ganger, spesielt integrert. Det er ikke alltid FBSD vil kjenne igjen kortet med vanlige preferanser. Det du da må gjøre er å lage en egen kjerne, og inkludere linjen "device pcm" og kompilere kjernen på nytt. Under oppstart skal den antakeligvis ha funnet kortet - og lyden fungerer.

Prøv dette - det burde fungere meget bra.

Er lyden jeg er mest bekymra for nå, tror nok kansje jeg skal prøve meg fram med kldload av modulene først(såvidt jeg vet er det ikke noen negative sider med det, og det funker vandligvis).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...