Mazeking Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Da PS3 kom ble det vist en del heftige demoer med hva man kunne gjøre med eyetoy kameraet. Spill som tar capture på håndbevegelser osv. En del slik spill ble lansert for nedlasting da ps3 kom. Lastet ned flere av disse, men de var selvfølgelig skikkelig dårlige. Var også veldig spent da Eye Of Judgment kom til ps3 for 2 år siden. Det skulle være som "Battlechess" scenen fra starwars. Setter kamerat til å filme på et bord og legger ut kort som man spiller med Ala Magic The Gathering. Kortene "våkner til liv" og det blir kamp på bordet i din egen stue. Må si oppsettet med kamera fungerer uttrolig dårlig. For det første veier ikke kameraet en dritt, mens usbkablene tunge i forhold. Noe som fører til at kamerat draes ut av possisjon. Billedkvaliteten er også veldig dårlig selv i et opplyst rom. Ideen er skikkelig bra, men gjennomføringer er dessverre for dårlig. På bakgrunn av dette er jeg også veldig skeptisk til Natal. Det er ikke noe problem å lage fete demoer og techpresentasjoner, men hvordan skal dette fungere hjemme? LAG som det nevnes her ødelegger en spillopplevelse totalt. Om dette blir noe mer en Yet-Another-Cool-Feature-Forgot-After-A-Week gjenstår å se. Nå har jeg ikke spilt mye Nintendo Wii, men på meg så virker det som de til dels har lykkes med sitt konsept når man ser på salgstall. Har testa litt Mario Kart og Tennis og Boxing hos noen kompiser og det var jo morsomt. Om ikke annet bør vi prise oss lykkelige over at spill og konsollprodusentene prøver noe nytt, så blir det opp til oss forbrukere å vurdere om vi vil kjøpe det Lenke til kommentar
Odesseiron Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 1. For all del, det er ingen som har hevdet at Project Natal i alle tilfeller skal være et fullverdig alternativ til en tradisjonell kontroller. En annen ting er måten Natal kan kombineres med en spake på. Dette er ikke noe man kobler i i stedet for en spake, men i tillegg til. I et skytespill vil den taktile responsen til en tradisjonell kontroller etter all sannsynlighet gjøre finstyring bedre, samtidig som jeg tror at styringen i for eksempel et strategispill lett kan gjøre enklere med Natal. 2. Vel, det er ikke noe jeg har lagt merke til. Jeg har dog spilt en ferskere build av Natal, så det er mulig at det er noe E3-demoen slet med. At responsen fra en spake rent teoretisk vil være mye bedre enn hva et kamera oppfatter er det ingen tvil om, poenget mitt er at jeg ikke var i stand til å oppfatte den forskjellen da jeg spilte, og da er det vel ganske irrelevant? 3. Ufrivillig input er vel ikke dødsfarlig i de tilfellene du skisserer? Om samboeren din plutselig begynner å støvsuge foran TV-en så er det også et problem, men om man gjør det klart at man sitter og spiller så burde slike ting være uunngåelige. Dette synes jeg grenser til et ubetydelig argument. 4. Det er klart at det er mer anstrengende enn å kun bevege fingrene. Spørsmålet er snarere om det er så anstrengende at det ødelegger spillopplevelsen, noe jeg dessverre ikke kan uttale meg om med tanke på hvor kort tid vi fikk med Natal. Spiller man innenfor de anbefalte rammene så ser jeg ikke for meg at det skal forvitre opplevelsen, og jeg mistenker at man blir sliten i hodet før man blir sliten i kroppen om ikke man spiller noe som krever veldig mye fysisk bevegelse. 5. Igjen - dette er ikke ment å være et fullverdig alternativ til en kontroller i alle spill. Det er veldig vanskelig å spille Wii Sports sittende også, men det er noe man er underforstått med når man setter skiva i maskinen. Om man skal spille Guitar Hero med en venn eller flere så krever det også større plass enn om du spiller Tekken for deg selv med en spake, men det vet man når man handler spillet. 6. Kontrolloppsettet i Burnout er som sagt en midlertidig løsning, og poenget med hele demoen er hvor responsiv rattingen er. Med den presisjonen vi har blitt fremvist burde det ikke være noe problem å gjøre det slik at man gasser og bremser med samme fot avhengig av posisjon, problemet er at når man skal vise frem et spill for x antall mennesker med forskjellig kompetanse og erfaring så er den foreløpige løsningen mer tilgjengelig enn en "gasspedal" som reagerer på ørsmå bevegelser med foten. At du mangler fysisk feedback er selvsagt et problem, men dette er noe som kan løses med ekstrautstyr i fremtiden, mye på samme måte som Wii har låst våpen/ratt-problematikken ved å bundle med holdere til spaken sin. Du får meg likevel ikke til å tro på at det føles mer som å kjøre en bil å gasse med en trigger og styre med to stikker enn å holde et tenkt ratt. Sammenlign det gjerne med bumper cam vs cockpit cam i et bilspill. Selv om jeg ikke ser kupeen så gir det meg følelsen av rattbevegelser når jeg beveger bilen. I forhold til en fullstendig overbevisende opplevelse så er selvsagt Project Natal også milevis unna hva en komplett VR-opplevelse med innebygd motstand vil kunne tilby. Jeg forsøker heller å skinne lys på hvor mye nærmere den opplevelsen vi har kommet. I forhold til taktil respons er det langt å gå, og jeg kan ikke komme på noen umiddelbar måte å få det til på, men et godt lydbilde kan på mange måter erstatte den følelsen i mine øyne. Setter for øvrig pris på at du viser sunn skepsis og stiller kritiske spørsmål. Er det noe spillverdenen har vært fylt til randen med så er det pipedrømmer og falske lovnader Nei, det var vel heller ikkje ein påstand eg kom med. Med ein tradisjonell spake prøver ein normalt ikkje å gi inntrykk av at det er di eiga hand som direkte manipulerar ting i spelverda. Du styrer ein avatar, og det er han som gjer den direkte interaksjonen. Poenget mitt er berre at Natal òg er begrensa med tanke på å skape ein illusjon av å direkte manipulere spelverda. For å gjere det overbevisande, ville du trenge full VR, og helst òg fysisk respons på ting. På ein måte kan kanskje til og med ein tradisjonell kontrollar vere litt betre på dette området: du har ein slags taktil respons, særleg dersom du har ristefunksjon. Men eg forstår sjølvsagt at skepsis ikkje er det ein ønsker å høyre når ein er skikkeleg entusiask og oppglødd over noko. Kay Lenke til kommentar
webcam Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Dere bør sjekke ut www.camspace.com. Dette er en applikasjon som gir deg deler av det Natal kommer til å gi deg, på din egen PC med webcam. Det er til og med gratis. Med dette systemet kan du bruke et helt vanlig objekt du holder i hånden til å styre f.eks. spill. Ifølge videoene som ligger på siden ser det ut til å fungere veldig bra også. Lenke til kommentar
- FuzioN Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hvor er webcameraet mitt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå