Gå til innhold

Sniktitt: Project Natal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klarer ikke å få meg til å tro at det er gøy å spille et bilspill slik.. uten risting, kraftig motstand osv..

 

Når det er sagt tror jeg utviklerne klarer å lage mangen nye fantastiske spillopplevelser med hjelp av natal. Microsoft kan innovere de også uansett hva enkelte måtte mene :)

Gleder meg til å prøve... men gleder meg også til sony sin variant som appellerer mer til hardcore gamers vil jeg tro.

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Det var vel snakk om at Natal skulle bundles med konsollene når det kommer på markedet, men separat tror jeg det ender opp på rundt tusenlappen. Tenk over det littegrann. En helt normal 120GB harddisk koster over 1000 kroner og en WiFi USB-adapter koster fra 600 kroner og oppover.

Lenke til kommentar

Ser for meg at det blir trøblete å løpe, hoppe, snu seg å skyte samtidig som man alltid har øya på skjermen. Om det ikke følger med en bronse tredemølle ser jeg ikke stort annet enn Time Crisis-lookalikes fungere med Natal (selv om vi alle vet hvor awesome de spillene er)

Lenke til kommentar

Må kameraet da få med seg fingerbevegelsen når du "trykker inn avtrekkeren"? Klarer det så små bevegelser er det jo helt utrolig. Hyggelig at dette blir positivt mottatt av pressefolket. Jeg skal ha meg Natal ene og alene for muligheten til å styre Xboxen fra sofaen med fingerbevegelser når jeg ser film, men om de klarer å lage morsomme spill i tillegg skal jeg ikke klage.

Lenke til kommentar

Som "hardcore-gamer" vil man sikkert ikke trenge Natal til noe annet enn en stilig-fjernkontroll, men det er viktig å huske på akkurat hvor inkluderende Natal vil bli.

Vi ser jo bare ringvirkningene av Wii, masser av familier som spiller sammen og deler en familiestund foran skjermen, slik alle hippie-spillere ønsker.

Da kan man jo forestille seg (hvis Natal lever opp til det den lover) hvor godt motatt Natal vil bli, og forhåpentligvis bli enda en puslespill-brikke i å fremme spill og teknologiens flotte muligheter for alle i familien.

 

Det er slik reklame vi trenger, og det er slik underholdning foreldre bør kunne se til når de vil finne på noe med den "tapte komputer sønn/datter", men som også er morsomt for de voksne med null forhold til spill :)

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Teknologien er interessant, men ein revolusjon i spelindustrien tvilar eg på at det blir. Der blir sikkert nokre artige spelopplevingar, men for dei aller fleste typar spel, trur eg dei tradisjonelle kontrollarane er fullstendig overlegne:

1. Betre presisjon.

2. Raskare respons.

3. Ingen ufrivillig input.

4. Mindre fysisk anstrengelse.

5. Mindre plasskrevande.

6. Der finnast ein fornuftig måte å navigere ei tredimensjonal spelverd på. Korleis skal ein gå eller springe rundt med noko slikt som Natal? Allereie med Burnout-demoen byrjer gestane å bli rimeleg abstrakte.

 

I tillegg trur eg faktisk denne typen grensesnitt gir dårlegare innleving. Kontrollaren vil du etter kvart gløyme at du har i handa, og er sånn sett nærmare eit direkte "hjerne-til-datamaskin"-grensesnitt. Om du står midt på golvet og viftar med armane, må du til ei kvar tid passe på dei faktiske omgivnadane dine. I tillegg er det ei begrensning at du ikkje har noko form for fysisk tilbakemelding på det du gjer. Eg tvilar sterkt på at du vil kunne manipulere ting inne i spelverda på ein heilt overbevisande måte, fordi

1. tinga har inga masse, og

2. du står faktisk midt på golvet og strekker hendene ut i lause lufta.

 

Men som sagt, teknologien er interessant, og der blir sikkert nokre artige opplevingar. So får vi sjå om dette blir spesielt mykje meir enn ein gimmick.

 

Kay

Lenke til kommentar

Selvfølgelig blir dette brukt i hardcore spill! Se for dere å spille et FPS på vanlig måte med gamepaden, og at kameraet tracker hvordan hodet/øynene dine beveger seg, og endre perspektivet på skjermen i henhold til blikket ditt. Det vil jo gi en helt overlegen 3d-effekt.

 

Johnny Lee har en glimrende video som demonstrerer effekten med en Wii-kontroll:

Johnny Lee er faktisk en av personene i Natal-teamet. Regner med at vi får se noe lignende når Natal lanseres. Sjekk ut bloggen hans: http://procrastineering.blogspot.com/

Lenke til kommentar

1. Hvorfor skulle ikke Natal kunne være like presist som f.eks Wii-Zapperen som fungerer godt til skytespill? Hvis absolutt presisjon er en forutsetning for å kose seg med et spill så burde man holde seg til PC.

 

2. På Burnout: Paradise-demoen var det absolutt ingen merkbar responstid, jeg kan ikke se hvorfor fremtidige titler plutselig skulle respondere tregere.

 

3. Som nevnt i teksten prøvde produsenten å ødelegge for en av de andre spillerne både ved å vifte foran ham, gå frem og tilbake bak ham og hoppet fra side til side i området hvor kameraet vanligvis oppfattet bevegelsene til "sjåføren". Den fysiske gjenkjenningen er svært, svært god. Hvor bra mikrofonteknologien fungerer har jeg ingen innsikt i, men den skal visstnok skille ulike stemmer fra hverandre med høy presisjon.

 

4. Blir du fysisk anstrengt av Wii? Det har jeg aldri blitt av noe annet enn spill som er utviklet spesifikt for å få brukeren i aktivitet, vet jeg. Du kan sitte og bruke Project Natal også.

 

5. Som nevnt over kan man sitte og bruke Natal. I Ricochet sitt tilfelle er det selvsagt rimelig håpløst å spille sittende, men jeg kunne ha spilt Burnout: Paradise akkurat like godt sittende som stående.

 

6. Det finnes en fornuftig måte å navigere en tredimensjonal spillverden på, men den er ikke nødvendigvis den beste. Den kommende Heavy Rain bruker et annerledes kontrolloppsett enn de fleste tredjepersonsspill på markedet per dags dato, men styrer like godt som et hvilket som helst FPS-spill. Å utfordre konvensjoner er vel hele poenget med Natal. Hva er abstrakt med bevegelsene i Burnout, forresten?

 

For min del gjorde Natal det lettere å leve seg inn i spillopplevelsen enn en tradisjonell Xbox 360-spake. Som regel når jeg skal lære meg kontrollskjemaet til et nytt spill så blir det mye feiltrykking, knoting og forvirring. Med et så intuitivt og logisk system kan jeg glemme tilvenningsprosessen og hoppe rett inn i det jeg bryr meg om - spillopplevelsen.

 

Angående manipulering av ting i spillverdenen så forstår jeg ikke helt hvordan en tradisjonell spake skal være bedre enn Project Natal på de punktene du nevner.

Lenke til kommentar

Spill som The Sims tror jeg kunne fungert godt med Natal. Pek på symbolet du vil frem til, snakk til kameraet, roter med armene etc.

 

Hvis Natal fungerer så godt som det ser ut til at det gjør, er potensialet for alternative tolkninger av eksisterende sjangeret og helt nye sjangere vannvittig stort!

Lenke til kommentar
Spill som The Sims tror jeg kunne fungert godt med Natal. Pek på symbolet du vil frem til, snakk til kameraet, roter med armene etc.

 

Hvis Natal fungerer så godt som det ser ut til at det gjør, er potensialet for alternative tolkninger av eksisterende sjangeret og helt nye sjangere vannvittig stort!

 

Oooh.. Konsoller kan virkelig bli plassen for RTS med dette. Med mulighet for bruk av begge hendene for å dirigere enheter kan det bli riktig så spennende.

Av en eller annen grunn fikk jeg veldig lyst på Theme Hospital Natal versjon nå...

Lenke til kommentar
1. Hvorfor skulle ikke Natal kunne være like presist som f.eks Wii-Zapperen som fungerer godt til skytespill? Hvis absolutt presisjon er en forutsetning for å kose seg med et spill så burde man holde seg til PC.

 

Absolutt presisjon er ingen forutsetning, men det er en fordel, det er irriterende når en spillopplevelse forringes av mangelden presisjon, jeg mener det er tilfellet på Wii ihvertfall (nå har jeg ikke prøvd MS sin variant, så den kan jeg ikke uttale meg om)

 

AtW

Lenke til kommentar

@Odesseiron

 

1. Eg tenkte eigentleg like mykje på presisjon i høve til kva instruks du sender. Med ein kontrollar, eller eit tastatur, er det ingen problem å ha ei stor mengde instruksjonar, som òg enkelt kan sendast samstundes. I tillegg mistenker eg at du vil få betre presisjon med ein fysisk spake eller knapp, som har klart definerte ytterpunkt og taktil fysisk respons.

 

2. Ok, det kan hende, eg innbilte meg å ha lest at der var litt forsinkelsar på ei av dei andre spelsidene (EG eller IGN). Men uansett, vil eg tru at forsinkelsen frå tanke til handling i spelet vil vere kortare når du trykker på ein knapp, enn når du må gjere ein gest (som so igjen må gjenkjennast).

 

3. Jupp, teknologien er sikkert god den. Men eg tenkte eigentleg meir på ufrivillig input som kan komme når du strekker deg etter potetgullet, eller snur deg for å snakke med nokon andre i rommet.

 

4. Det kan hende, eg har dessverre ikkje fått prøvd Wii enno. Men at det er meir anstrengande å site i timevis og gjere gestar, enn å trykke på ein kontroller du har i fanget, er vel ikkje nokon urimeleg antakelse?

 

5. Eg ser for meg at for å få fullt utbytte av mange spel, blir det litt rart å spele sitjande. Og kva med fleirspelar? Allereie med to spelarar som skal spele eit litt intenst og konkurranseprega spel, byrjer det å stille litt krav til planløysninga di. Eg seier ikkje at det er umogleg, eg seier berre at dette er nok eit område der ein tradisjonell kontrollar er betre.

 

6. Kva er denne fornuftige navigasjonsmåten? Det som er litt abstrakt med Burnout-kontrollane, er å sette foten fram og bak for å køyre framover eller bakover (full gass, forresten). Dette er ikkje måten ein køyrer bil på. Dersom eg uansett må gjere ein abstrakt gest, kunne eg like gjerne ha trykt på ein knapp. Dette har på mange måtar meir til felles med det eg faktisk gjer når eg køyrer bil. Eg manipulerar fysiske kontrollar, eg står ikkje midt på golvet og dansar bildansen.

 

 

For min del gjorde Natal det lettere å leve seg inn i spillopplevelsen enn en tradisjonell Xbox 360-spake. Som regel når jeg skal lære meg kontrollskjemaet til et nytt spill så blir det mye feiltrykking, knoting og forvirring. Med et så intuitivt og logisk system kan jeg glemme tilvenningsprosessen og hoppe rett inn i det jeg bryr meg om - spillopplevelsen.

Vel, det er kanskje lettare å gjette seg fram til kontrollane, og på den måten komme raskare i gong. Men når eg først har lært meg kontrollane i eit spel, då er eg gjerne "i spelet", og tenker ikkje over at kontrollaren er der.

 

Angående manipulering av ting i spillverdenen så forstår jeg ikke helt hvordan en tradisjonell spake skal være bedre enn Project Natal på de punktene du nevner.

Nei, det var vel heller ikkje ein påstand eg kom med. Med ein tradisjonell spake prøver ein normalt ikkje å gi inntrykk av at det er di eiga hand som direkte manipulerar ting i spelverda. Du styrer ein avatar, og det er han som gjer den direkte interaksjonen. Poenget mitt er berre at Natal òg er begrensa med tanke på å skape ein illusjon av å direkte manipulere spelverda. For å gjere det overbevisande, ville du trenge full VR, og helst òg fysisk respons på ting. På ein måte kan kanskje til og med ein tradisjonell kontrollar vere litt betre på dette området: du har ein slags taktil respons, særleg dersom du har ristefunksjon.

 

La det vere klart at dette ikkje i hovudsak er meint som ein kritikk mot sjølve teknologien, men meir eit uttrykk for skepsis til konseptet. Dette er ikkje første gong "eksotiske" kontrollteknologiar blir forsøkt hausa opp som ein revolusjon, og so langt synest eg resultata har vore ganske underveldande.

 

Men eg forstår sjølvsagt at skepsis ikkje er det ein ønsker å høyre når ein er skikkeleg entusiask og oppglødd over noko. :p

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...