Gå til innhold

oblivion: Hva slags charactertype er morsomst å spille med?

Anbefalte innlegg

Har fått ny PC nå, og tenker å spille gjennom Oblivion en gang til. Jeg klarer bare ikke bestemme meg for hva slags type character jeg skal spille.

Lager alltid en custom class, som regel en spellcaster/warrior hybrid. Som regel ender de alle sammen opp som close combat-folk, med noen få spells til å krydre slossinga med. Begynner å bli litt kjedelig :] Samtidig har jeg aldri prøvd meg på ren warrior-class, er livredd for å gå glipp av noe hvis jeg dropper alt som har med spellcasting å gjøre.

Hva slags type synes du er morsomst å spille i Oblivion? Noen fine kombinasjoner av skills? Noen forslag til hva jeg kan prøve denne gangen?

Trenger ikke nødvendigvis være den mest effektive og "beste" classen, men først og fremst noe som gir en underholdende spillopplevelse :)

Kan nevne at jeg har OOO denne gangen, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve noen mer aparte løsninger, som f.eks. Nightblade (magic/stealth), Witchhunter (magic/stealth/archery), eller en type Monk - unarmed som eneste angrepsfokuserte skill, ellers bare stealth, restoration, osv (men husk block). Utfordrende og annerledes å spille alle sammen, særlig det siste - OOO gjør også unarmed brukbart, slik at du ikke føler deg handicappet. De to førstnevnte alternativene eksisterer som ferdiglagde klasser i spillet, men jeg synes ofte disse inneholder noen skills som det ikke er verdt å bruke en av dine syv kostbare major skill-plasser på - ting som går av seg selv om acrobatics og athletics kan byttes ut med andre ting. Også er det greit å ha enten security eller alteration for å få has på låsene. Sistnevnte finnes også som ferdiglaget, men har altfor mange tøyseskills, og inneholder også marksman, som jeg ikke synes passer for en skikkelig munk.

Ren fighter fungerer (har en selv), men også der vil jeg anbefale å plukke opp alteration. Siden man begynner med to spells ender man gjerne opp med å bruke disse en del til tross for at de ikke inngår i skillsettet ditt - særlig den egentlig nokså ubetydelig healing-spellen man får kommer godt med tidlig i spillet.

Lenke til kommentar

En magic/stealth-type høres ikke dumt ut! Er det brukbart å ikke ha en eneste våpenferdighet som major skill, eller lønner det seg å ta med en som backup?

Lurer evt. på en ikke-magisk stealth-type, er jo gøy med sneak attack bonus. Evt med noen få magi-skills i bakhånd (ikke destruction eller conjuration). Tyving virker moro i Oblivion, og bueskyting har jeg aldri fått prøvd ut skikkelig.

Lenke til kommentar
En magic/stealth-type høres ikke dumt ut! Er det brukbart å ikke ha en eneste våpenferdighet som major skill, eller lønner det seg å ta med en som backup?

Lurer evt. på en ikke-magisk stealth-type, er jo gøy med sneak attack bonus. Evt med noen få magi-skills i bakhånd (ikke destruction eller conjuration). Tyving virker moro i Oblivion, og bueskyting har jeg aldri fått prøvd ut skikkelig.

Bueskyting er skikkelig morsomt,ta dem med sneak attac(oneshot).Blir enda mer effektivt hvis du har høy alchemy skill og lager poison med:fire,cold osv skade kombinert.Tar knekken på det meste,t.o.m på høyere level.Tok knekken på Umbra når jeg var på level 1 slik.Spilte på normal vanskelighets grad(xbox 360).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det jeg liker best er en stealth type med:

Acrobatics/athletics for å kunne bevege seg mer (det varierer av hva jeg velger),

Blade, for å komme bak med en god dagger og dolke dem i ryggen (one shot :p)

Light armor, vil jo bevege meg fort selv om jeg har på armor :p

Marksman for bueskyting ^_^

Sneak of course,

security er viktig,

og så enten speechcraft eller merchantile for å kunne gjøre bedre handler. (Speechcraft sier seg selv, overtaling osv.)

Det oppsettet liker jeg :p

EDIT: leif :D

Endret av Craxdm
Lenke til kommentar

Morsomst? Assassin, helt klart. Men det er absolutt ikke det letteste.

Med mindre du bærer med deg flertalls 700+ damage poisoner, så blir kamper mot Ogres etc. svært kjedelig ved høyere levler. Buer tar knekken på slike fiender alt for tregt synes jeg. Dog er det rimelig morsomt om du har 100 i Marksman og nesten konstant skyter på fiendene mens de er nede pga. knock-down effekt, og paralyze.

Den letteste klassen å spille er battlemage, altså en 50/50 blanding mellom brute force og destructive spells.

Ta et godt longsword/axe, helst Daedric/Amber etc. og enchant det med:

-Shock Damage 10 pts on Strike.

-Weakness to Magic 100 pts for 2 secs on Strike.

-Weakness to Shock 100 pts for 2 secs on Strike.

-Soultrap for 2 secs on Strike.

Pga. Magic Weakness effekten vil kraften av enchantingen akkumuleres avhengig av hvor mange slag du får inn, altså vil HPn til fienden droppe fortere og fortere jo raskere du svinger med sverdet. På grunn av begrenset med charge så vil du bare få inn ca. 25 slag før energien er brukt opp, men har du Azura's Star så vil Soul Trap løse det problemet ganske elegant.

Har du god nok Destructive skill og et kraftig Shock Damage spell (f.eks Electrocute, Shock Damage 110 pts.), så vil kraften av det spellet mangedobles ved hjelp av sverdets Shock Weakness effekt. 2 slag med sverdet etterfulgt av Electrocute vil ta ut nesten alt.

Happy hunting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...