fredster Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 desertglow, du sa du tester en Dialog.... Nå ble jeg fryktelig nyssgjerrig på hvor du kjøpte den, og hva du syntes så langt ! Jeg jobbet nemlig i et firma som importerer Riello til Norge, men derfra går de under et annet navn. Som sagt, jeg JOBBET der, men følger allikevel litt med på det som skjer rundt om i UPS-bransjen. Det er ikke en stor bransje, men fryktelig sær !! Et relativt nytt enmannsforetak ettersom jeg har forstått som kaller seg Micropower. www.micropower.no Det var det jeg regnet med... Definitivt en dyktig fyr som har skjønt verdien av markedsføring, og i tillegg greier han å få omtale her, såvel som i flere av IDG sine tidsskrifter. For at denne topicen ikke skal skli ut helt i forhold til opprinnelsen, så skal jeg ikke spørre om noe annet enn at når du er ferdig med å teste, så kunne det vært interessant å få høre hva du syntes.... Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Bare to små spørsmål; hva vil det si at en UPS er line-interactive? Og hva vil det si at en UPS er Online? *kan ingenting om UPS, men vil lære* Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 *kan ingenting om UPS, men vil lære* Jeg er også med i den klubben, men har jeg forstått det rett er en online UPS en som konstant leverer strøm fra batteri noe som medfører konstant utjevning av strøm. Mens en line interactive UPS kun sparker igang når strømmen går helt eller går utenfor et visst antall % fra optimalstrømmen. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 *kan ingenting om UPS, men vil lære* Jeg er også med i den klubben, men har jeg forstått det rett er en online UPS en som konstant leverer strøm fra batteri noe som medfører konstant utjevning av strøm. Mens en line interactive UPS kun sparker igang når strømmen går helt eller går utenfor et visst antall % fra optimalstrømmen. Og du sier du ikke kan noe om UPS.....! Du har jo helt rett jo ! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 To kjappe svar på tiltale fra Hondaen : 1. Han spør etter en UPS som bla. "passer på selv om det er svak strøm et øyeblikk", og han fikk svar ! Det er det KUN en online UPS som gjør, noe du av alle her inne burde vite Hondaen ! 2. Jeg prøver ikke å prakke på noen noe som helst, men det har du fremdeles ikke skjønt ! 1. "Svak strøm et øyeblikk" Ja hva tror du han mener med det ? Er et spenningsfall. Det er IKKE kun en online UPS som kan håndtere dette, en line interactive UPS klarer dette uten problemer. Dette burde jo du som "fagmann"? vite. Tiden det tar fra nettet faller ut ( eller abnorme spenninger om du vil ) til min merlin gerin UPS går via batteridrift er oppgitt til 4 ms, 4 tusendels sekund... PSU i pc`en min har store nok kondensatorer til å levere strøm til maskinen i 20 ms ved FULL last når nettet faller ut ( full last er sjelden brukt ). Kalles hold up time. Dermed har man god sikkerhetsmargin for en pc til mitt bruk. Har brukt min i 5 år uproblematisk. Har ikke et sekund uønsket nedetid pga denne ups`en, og den har jobbet endel.. 2. Har lest endel av postene dine og det går stort sett i UPS reklame for firmaet du jobbet for før... Videre bør du som "fagmann" kunne vurdere de ulike UPS produktene for hvilken målgruppe de er rettet mot. En nerd som spiller cs hele dagen har ikke bruk for en spinndyr online ups når en line i.a. eller standby ups tilfredstiller kunden 100%. Har man en line i.a. eller standby ups, overspenningsvern i sikringsskap og finvern ved pc så er man godt rustet mot små, farlige transiente spenninger og spenningsbortkobling fra kraftleverandør for vår målgruppe som er private forbrukere ofte uten store bemidlinger. La oss si en transient ( forbigående ) høy spenning treffer et hus uten ups. Psu og isdn kort i pc`en ryker. Hva koster en ny psu og isdn kort ? 500 kr. Hadde du hatt en online UPS foran dette utstyret så hadde inngangstrinnet på den røket. Hva kostet en online ups sa du ? 6000 kr ?..... Et skikkelig overspenningvern og en line i.a. ups hadde blitt billigere for vår målgruppe. Da opplever målgruppen at pc`en ikke dauer og man er relativt godt beskyttet mot farlige små spenningsspikes. Lenke til kommentar
Exeter Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 fredster skrev: Han spør etter en UPS som bla. "passer på selv om det er svak strøm et øyeblikk", og han fikk svar ! Det er det KUN en online UPS som gjør Hondaen skrev: "Svak strøm et øyeblikk" Ja hva tror du han mener med det ? Er et spenningsfall. Det er IKKE kun en online UPS som kan håndtere dette, en line interactive UPS klarer dette uten problemer /me stiller seg spent på sidelinjen og venter å nesten serve. Lenke til kommentar
The 5 element Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Skal ikkje gje meg inn på diskusjon om online ups, utrekninger og slikt berre fortelle at eg har 4 slike sjølv. Har/hadde samme problemet som du har med strømleveransen. Er stort sett fornøyd med dei. Når det gjelder kapasitet så trur eg ikkje det skal bli noko stort problem. Kjørte 2 maskiner, 1 XP1600 med brenner & dvd spelar, 2 HD og 1 vifte. Den andre var ein Celeron med harddisk og cd spelar. I tillegg hadde eg kobla til routeren min. Då hadde UPSen kapasitet til halde dette igang i ca 13 min. Når det var 5 min med så stengte UPSen ned den maskina som var tilkobla. Det er berre mogleg å koble til 1 pc slik at den blir stengt ned frå UPSen. Denne UPSen kan du og bruke til å beskytte telefonnettet, datanettet i huset. Det einaste er at du må koble den til etter ADSL modemet, prøvde å koble den til før, men da kom eg ikkje på nettet sjølv om telefonen virka. Det einaste som eg synes er eit lite dumt er at når skjermen blir mørk, så du får ikkje noko mulighet til å lagre det som du holder på med dersom strømmen blir vekke så lenge at pcen slår seg av. Dersom du vil ha ups på skjermen og så må du ut med heilt andre beløp, eventult kjøpe ein til skjermen og. Den har kraft nok til å kjøre skjermen og, for det hadde eg ein kort periode, men det passe ikkje meg å ha det slik. Har ein brytar ved døra som slår av alle skjermane, skrivara og slikt. Då passar det dårleg med UPS. Så det eg vil fram til at er at eg trur det vil fungere greit for deg med ein slik UPS. Utan eg sjølvsagt kan garantere det, det er det berre dei som selger som kan gjere. Veit ikkje om du vart noko klokare av dette, men du får no ha lykke til uansett kva du bestemmer deg for. http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...06&l=2&lantall= Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Forskjell på UPS: OnLine Fordeler Helt stabil utspenning, uavhengig av innspenning Meget god demping av nettstøy Ingen omkoplingstid til batteri ved strømbrudd Ulemper Noe høyere pris Line Interactive Fordeler Noe rimeligere enn on-line Kan gå lengre tid på batteri Ren sinus utgangsspenning Ulemper Begrenset støydemping Begrenset spenningsstabilisering Ingen frekvensstabilisering StandBy Fordeler Pris Ulemper Ingen støydemping Ingen spenningsstabilisering Større risiko for omkoplingstid til batteridrift (fritt sakset fra metric.no for de som ikke gidder å trykke på linkene i innleggene lenger oppe 8) ) Lenke til kommentar
Exeter Skrevet 22. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2003 Skal ikkje gje meg inn på diskusjon........http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=358&g2=770&g3=&p=4106&l=2&lantall= SPM:1 Mener du at denne kan klare min maskin + skjerm, iallefall noen minutter slik at jeg kan lagre? SPM:2 Dette som da er en "Line Interactive"(var det rett?) vil den klare å holde liv i PCn hvis strømmen skulle forsvinne 1/2 1 sec? Det er blitt litt mye diskusjon frem og tilbake nå. Så jeg er fremdels litt usikker. Lenke til kommentar
chma Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Skal ikkje gje meg inn på diskusjon........http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=358&g2=770&g3=&p=4106&l=2&lantall= SPM:1 Mener du at denne kan klare min maskin + skjerm, iallefall noen minutter slik at jeg kan lagre? SPM:2 Dette som da er en "Line Interactive"(var det rett?) vil den klare å holde liv i PCn hvis strømmen skulle forsvinne 1/2 1 sec? Det er blitt litt mye diskusjon frem og tilbake nå. Så jeg er fremdels litt usikker. alle produsentene har enten skjemaer på sine websider eller skjemaer som kan regne ut hva man trenger. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 kjøss var forskjellen på dei ups'ene? online ups er? og den andre? ka heiter den? Eg kjøpte meg eit overspenningsvern eg... tørr kjøss ikkje noke anna no i tordenværdagene... skjermen og nettverkskortet til naboen gjikk til helvete Tordenvær er farlig det, snakka med en fyr idag, han trodde muligens at ruteren hans hadde fått seg en smekk. Han mente at lynet hadde tatt den fordi naboen kom bærende ut med en brennende TV. Grei konklusjon det. Tror ikke det hjelper stort med en UPS om det skulle slå ned. En annen fant bare noen svimerker på veggen der ruteren hadde stått. Men en standard UPS skal holde gjevn strøm til det den leverer strøm til. Dette gjelder alle. De fleste har software som shutter ned maskinen, når det er behov for dette. De ferreste er laget for å drive en maskin lenge, bare lenge nok til at man får lagret alt som lagres må, og så avslutte på en trygg måte. Windows er for så vidt journalførende og bryr seg ikke noe spesielt videre om man avslutter skikkelig eller ikke, men Linux kan man få store trøbler med om man ikke avslutter riktig, samme gjelder selvsagt Unix, BSD, OSX osv (same shit new wrapping eller old). Så lenge man kjøper en UPS og man ser på hvor mangen watt den klarer å levere skal man jo for så vidt klare seg. Den du såg på tror jeg kommer til å slite endel med å holde oppe maskinen. Du har en 360W PSU i PC'en, noe jeg ikke er i tvil om at den faktisk bruker 100%, og skjermen trekker nok sine 100W minst, så da bør du nok ha en som er nermere 500W tenker jeg! Husk, det koster flesk å få de tilsendt, de er tung som bly (hehe ) Se hva du finner, lurer på å anskaffe meg en selv, bare fordi det er litt kult å spille videre når strømmen går. -Chief- Lenke til kommentar
Chief Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Skal ikkje gje meg inn på diskusjon........http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=358&g2=770&g3=&p=4106&l=2&lantall= SPM:1 Mener du at denne kan klare min maskin + skjerm, iallefall noen minutter slik at jeg kan lagre? SPM:2 Dette som da er en "Line Interactive"(var det rett?) vil den klare å holde liv i PCn hvis strømmen skulle forsvinne 1/2 1 sec? Det er blitt litt mye diskusjon frem og tilbake nå. Så jeg er fremdels litt usikker. Alle UPS'er klarer å holde liv i PC'en om strømmen forsvinner i ½ - 1 sekund. Det er derfor de heter Uninteruptable Power Supply. Det finnes også andre enheter som holder liv i PC'en om den mister strøm, men de switcher over til batteri når strømmen forsvinner og da gjelder det å ha lav switchtid for ellers kutter den strømmen for lenge, husker ikke hva disse enhetene heter, men de er nok muligens gått av moten, til fordel for UPS. En UPS kjører konstant gjennom batteriet og vil derfor ikke ha noe switchtid, det er defor nødvendig å kunne levere nok strøm til å kunne drive alle enhetene ellers vil ikke maskinen virke når UPS er tilkoblet. -Chief- EDIT: Standby Power Supply heter de. Ikke noe poeng å kjøpe det. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Kjære Hondaen ! Det virker som at du er på konstant søken etter å hetse meg og mine forsøk på å hjelpe andre i forumet som ikke selv vet nok om UPS`er/overspenningsvern. Dette gjør du ved å bryte ned mine forklaringer og plukke enkelt setninger ut av en sammenheng. Du burde som proffesjonell (du hevder i hvertfall at du er det..) og ikke minst som representant for Overklokking.no holde deg for god til slikt !! Jeg GIDDER ikke kaste bort tid på å skrive inn forskjellen mellom line-interactive og online på en slik måte at selv du skjønner det, så jeg limer inn noe fra de sidene du er så glad i : "Det er stor forskjell på virkemåten til Line Interactive og Online UPS'er. Man må være klar over at en Line Interactive (og Offline) UPS forsyner lasten mer eller mindre direkte fra lysnettet. Det betyr at den har redusert evne til å dempe støy samt regulere spenningsvariasjoner. Dessuten så er ikke vekselretteren i drift hele tiden, og det betyr omkoplingstid på typisk 4-10 ms ved strømbrudd. I en Online UPS blir strømmen først likerettet før den blir vekselrettet. Vekselretteren forsyner lasten hele tiden og gir optimale spenningsforhold for lasten. Det vil si konstant spenningsnivå og svært lite støy." Hva den såkalte reklamen du sikter til angår, så har jeg ved flere anledninger understreket (og lagt inn linker) i mine innlegg at det finnes andre leverandører enn Makker. F.eks APC, MGE og Powerware for å nevne noen... Men det har du ELEGANT unnlatt å få med deg ! Du har til tider mange fornuftig svar og gode råd å komme med Hondaen, men det overskygges fullstendig av din totale mangel på respekt for andre i forumet. Jeg refrerer da til vår siste "feide" http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=4...=asc&highlight= Jeg vurderer nå hvorvidt jeg skal slutte å svare på innlegg her inne eller ikke. Jeg har VESENTLIG bedre ting å bruke tiden min på enn å krangle med en "hobbykverulant", som tydeligvis kun finner glede i livet når han får mulighet til å irritere andre..... Lenke til kommentar
Chief Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 fredster: Nå har jeg studert både dine og Hondaens poster, og jeg kan ikke annet en å se at dere sitter inne med mye kunskap, rundt UPS og elektronikk generelt, begge to. Synes likevel at du tar feil i endel kritikk mot Hondaen og hans innlegg, da disse er mer korrekt enn det du selv sier. Kan heller ikke se å ha lest noen korreksjoner fra Hondaens side hvor noe har blitt rettet feil. Personhets holder vi oss for god til alle, men om noe feilinformerer, så retter man selvsagt på dette. Jeg sier feil jeg også, veldig glad for å få tilbakemelding så jeg ikke sier samme feil to eller flere ganger. Jeg har mindre/ingen greie på UPS bortsett fra den basic infoen jeg engang lærte (det var vel den forskjellen mellom Standby og UPS greiene). Om jeg ikke tar helt feil så vil en UPS klare normale spike og peak i størmtilførselen i de fleste norske hjem og korte strømutfall. Det som Hondaen sier at en UPS ikke tåler et direkte lynnedslag er nok korrekt. Er jo for så vidt bare å bruke hue og tenke litt logisk der. 1 lynnedslag kan dele et hus i to, så hvordan skal en UPS (online eller ikke) tåle den påkjenningen forstår ikke jeg. Hondanen hadde for så vidt god forklaring på hvorfor dette ikke kunne være mulig, og ettersom jeg forstod så virket det som om Hondaens fagområde gikk rundt nettopp dette feltet, og jeg bestrider ikke det svaret han gav i den andre tråden. Jeg tror du har klørne litt for langt ute fredster, og lar deg tirre for lett. Synes ikke Hondaen sa noe som tilsa at han mente dette personlig mot deg, utenom det at du ville selge UPS'er (synes det var noe på kanten. Jeg fikk ikke intrykk av at du ville selge noe UPS'er, men heller anbefale folk flest å kjøpe UPS. Jeg fikk heller ikke intrykk av at du jobbet for noe spesielle og ville at folk skulle kjøpe UPS fra dem.) Konklusjonen min er: Både fredster og Hondaen har gode argumenter som i gjennomsnitt taler for UPS i hjemmet. Kjøper man en UPS som har power nok til å drive ditt utstyr klarer alle typer UPS'er et mindre strømutfall, små peak og spikes, og totalt strømbrudd. Standby Power Suply, kan man bare glemme. -Chief- Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hehe.. litt motgang og fyren fyker i taket Skrive konkrete svar på mine innspill gikk ikke, men en lang avhandling med personhets mot meg er han villig til. Jaja.. lykke til videre mr fredster.. Lenke til kommentar
chma Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hehe.. litt motgang og fyren fyker i taket Skrive konkrete svar på mine innspill gikk ikke, men en lang avhandling med personhets mot meg er han villig til. Jaja.. lykke til videre mr fredster.. liker ikke blande meg opp i denne halvis kranglinga, men du liker å skrike du og, .....er du flink til å bruke og i steden for å skrive hva du faktisk mener, greit at man kan tenke selv, men det forvirrer vel bare den som startet tråden. Lenke til kommentar
The 5 element Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Skal ikkje gje meg inn på diskusjon........http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=358&g2=770&g3=&p=4106&l=2&lantall= SPM:1 Mener du at denne kan klare min maskin + skjerm, iallefall noen minutter slik at jeg kan lagre? SPM:2 Dette som da er en "Line Interactive"(var det rett?) vil den klare å holde liv i PCn hvis strømmen skulle forsvinne 1/2 1 sec? Det er blitt litt mye diskusjon frem og tilbake nå. Så jeg er fremdels litt usikker. SPM:1 Veldig usikker på om den klarer både skjerm og maskin. Du har ein del harddisker + vifter. Det er sjølvsagt avhenging av skjerm og slikt. Ein LCD skjerm trekker mindre strøm enn ein CRT skjerm. Trur ikkje eg ville ha kobla den maskina og skjermen på ein UPS som berre er på 500VA. SPM:2 Så lenge det er strøm på batteriet så har eg aldri hatt problem med at maskina har slått seg av når strømmen har vært borte. Så det er ingen problem med at strømmen forsvinner for 1/2 1 sec. eller lengre. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hehe.. litt motgang og fyren fyker i taket Skrive konkrete svar på mine innspill gikk ikke, men en lang avhandling med personhets mot meg er han villig til. Jaja.. lykke til videre mr fredster.. .....jeg syntes litt synd på deg jeg Du skjønner jo tydeligvis ikke noe av det chma og Chief skriver i sine innlegg.... Chief; Jeg misforstod hva han mente med et direkte treff (trodde ikke han mente at lynet fysisk traff huset, men det var visst det han mente....) Ville bare oppklare akkurat den biten av innlegget, slik at du ikke tror jeg er SÅ dum.... Ellers kan jeg tildels være enig i at klørne kanskje kan være LITT for langt ute til tider , men til mitt forsvar vil jeg få legge til at alt det jeg har skrevet og sagt om UPS`er her inne er basert på informasjon fra bla. Elkraft Ingeniører, IT/Data Ingeniører og Elektroinnstallatører. Jeg visste nemlig ikke engang hva en UPS var, inntil jeg begynte i bransjen for 1,5 år siden.... :o (slik så jeg til tider ut, etter å ha sittet å hørt på noen tekniske samtaler i lunsjen på jobben, he-he !) Derfor måtte jeg jo sjekke det meste før jeg klikket på OK-knappen. Men som du sier, så tar vi alle feil i blandt og det er det man lærer av. Det er jo i og for seg også derfor dette forumet faktisk eksisterer. :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 fredster: Jeg er høyskole elkraftteknikk ingeniør selv. Høre blindt på folk selv om de har utdanningen iorden er ikke bra, vær kritisk. Vet om mange elkraft ingeniører rundt om som roter godt. Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Fikk en UPS i 30 årsgave av noen kamerater. Det var en Match Lite 500 VA og den er managable. Den har slått inn flere ganger ved strømbrudd og har klart å sende shutdown til min maskin i god tid (etter ca 4 min). Selv om min maskin i utgangspunktet skulle brukt mer strøm en denne UPS klarer. Har 7 disker, Athlon 1800+, GeForce 4600. Alt er overklokket og UPSen hadde ingen problemer med dette. Denne UPS koster bare 1100 og er mer en god nok for den vanlige bruker. Kan trygt anbefales. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå